Fälgarna är väl inte det värsta utan det är däcken. Jag skulle inte köra med dom däcken.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Om däcken ser ut så där..hur ser då framvagn/bakvagn ut? Är något rakt ens?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.
Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.
Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.
Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.
Bilen kan gå rakt även om hjulinställningen är fel, när du ändå kostar på nya däck är det definitivt värt att göra en hjulinställning så inte dina nya däck sliter snett. Om det är nåt fel utöver hjulinställning så brukar verkstaden som gör hjulinställningen meddela det.
Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.
Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.
Ja, jättebra att du gör en hjulinställning, jag hade nöjt mig med att göra det som du säger + nya däck istället för de skadade. Fälgarnas skav ser bara ut att vara kosmetiskt.
Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.
Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.
Ja, jättebra att du gör en hjulinställning, jag hade nöjt mig med att göra det som du säger + nya däck istället för de skadade. Fälgarnas skav ser bara ut att vara kosmetiskt.
Aha, så då kan jag strunta i att köpa nya fälgar och bara köpa däck (215/45 R 17)? Blir ju lite billigare.
Då behöver jag köpa rätt däck samt hitta ett ställe som kan ta bort de gamla däcken, montera de nya, balansera däcken & sen göra en hjulinställning. Eller hur?
Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.
Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.
Ja, jättebra att du gör en hjulinställning, jag hade nöjt mig med att göra det som du säger + nya däck istället för de skadade. Fälgarnas skav ser bara ut att vara kosmetiskt.
Aha, så då kan jag strunta i att köpa nya fälgar och bara köpa däck (215/45 R 17)? Blir ju lite billigare.
Då behöver jag köpa rätt däck samt hitta ett ställe som kan ta bort de gamla däcken, montera de nya, balansera däcken & sen göra en hjulinställning. Eller hur?
Exakt så. Kolla om du har nån däckverkstad nära dig som har samarbete med t ex Däckonline, då kan man beställa däck direkt till dem, alternativt att däckverkstaden tar hem de nya däcken åt dig. Brukar vara smidigt.
Ofattbart att någon köper en så uppenbarligen gravt misshandlad bil - om det inte är för att den slumpas bort nästan gratis. I det här fallet måste hjulupphängningarna ovillkorligen kontrolleras beträffande skador samt en 4-hjulsmätning göras. Är fälgarna raka och varken kastar eller är ovala kan de användas som de är - skadorna kanske bara är kosmetiska - det avgörs i balanseringsmaskinen. Men däcken måste kasseras, om det inte är så att du håller dig inom 50 km/t-områden och har med dig reservhjul och hjulbytesutrustning. En gåta att någon köper en sådan här bil?
Det korta svaret på den rubricerade frågan är: Ja det är farligt!
Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.
Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?
När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.
Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.
Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.
Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?
När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.
Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.
/ Kim
Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.
Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?
När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.
Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.
/ Kim
Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.
/Benny
Yes, jag påpekade även däcken för honom men han sa att han inte såg korden(heter det va?) och därför inte gjorde nedslag.
torsen skrev: Ofattbart att någon köper en så uppenbarligen gravt misshandlad bil - om det inte är för att den slumpas bort nästan gratis. I det här fallet måste hjulupphängningarna ovillkorligen kontrolleras beträffande skador samt en 4-hjulsmätning göras. Är fälgarna raka och varken kastar eller är ovala kan de användas som de är - skadorna kanske bara är kosmetiska - det avgörs i balanseringsmaskinen. Men däcken måste kasseras, om det inte är så att du håller dig inom 50 km/t-områden och har med dig reservhjul och hjulbytesutrustning. En gåta att någon köper en sådan här bil?
Det korta svaret på den rubricerade frågan är: Ja det är farligt!
håller med ,, såg en bil på blocket,, hade gått väldigt lite,, men inte en panel var rak,, skrapad å bucklig överallt,, provkörde inte ens,, försäljaren sa,, den går jättefint,, nej tack sa jag bara
Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.
Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?
När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.
Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.
/ Kim
Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.
Är bara en tidsfråga innan den där däcksidan spricker upp och blir totalpunka. Parkeringsskadorna på fälgen skulle jag inte oroa mig över. Man måste dragit på rätt hårt för att skala av däcksidan sådär. Frågan är om inte hela fälgen kanske är skev beroende på hur smällen tillstött. Ta det med den som byter däck sedan.
Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.
Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?
När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.
Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.
/ Kim
Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.