Tips och trix ang tyskstukad vw golf variant!

Koniiz
21 september 2010 · 118 Inlägg

Hallå alla,

Har en VW Golf Variant -98 i färgen mörkblå, som står hemma som jag ska fixa till lite, funderar på detta, (sålänge..)

- Få lite puts på lack, alltså fixa lack och rostskador

Skulle det bli snyggt att ta bort alla emblem på baklucka och spackla igen?

- Sänka bilen

Hur gör jag det bäst, enklast och billigast? Har tänkt på att kapa dom fjädrarna, borra hål i tallrikarna och sätta slangklämma igenom fjäder och tallrik, sett nåra som gör så, hur blir väghållning och sådär om man gör på detta vis? Håller verkligen den lösningen? Går inte igenom besiktningen va?

Har också kollat på coilovers, men det är ganska så dyrt och känns kanske inte så värt på en Variant med 1,8l motor.. Är ju ingen racerbil direkt. Fördelen är väl att man kan ställa hårdhet och hur låg/hög den ska vara?

Sänkfjädrar, är det ett alternativ? Är det bättre än att kapa fjädrarna och göra på det viset? Hur blir väghållningen? Hur mycket "borde" man sänka en tyskstukad golf? Funkar Biltemas variant?

- Sätta i ljud

Vad borde man satsa på? Har max 2000kr att lägga på det. Tipsa gärna om ett par dörrhögtalare, en cd stereo med usb ingång och en baslåda med 2x10 eller 2x12.

- Fälgar

Vad är snyggast? Svartlackade plåtisar eller ska man köra på ett par "riktiga" fälgar?

- Få ett skönare ljud från motorn

Är det ett alternativ att ta bort någon ljuddämpare? Går det igenom besiktningen då? Kommer det låta bra eller dåligt? Eller borde man satsa på sportljuddämpare istället? Är det stor effekt och ljudskillnad på att skaffa öppet sportluftfilter?

- Inredning

Borde man göra något åt inredningen på en tyskstukad? Typ byta till sportratt, mockamattor, växelknopp, mätartavlor och lackera lite paneler? Eller borde man skippa det?

- Toning

Toningsfilm till framlysen, alltså typ gul, var finns det att få tag på och hur gör man för att montera det? Är det svårt? Går inte igenom besiktningen med det på va? Tona baklysen och blinkers är också något jag börjat tänka på, hur mycket får man tona utan att farbror blå påpekar nåt? Är heller inte godkänt i besiktningen va?


Tacksam för svar! smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
D_Ohlsson
21 september 2010 · 487 Inlägg

Hej sötnos!

Ska du spackla igen bakluckan är det bäst du lämnar in det till en lackerare för att få resultat, det kostar ju även så jag tycker du borde skippa det till en början!
Köp ett par sänkfjädrar, mät hur mycket du kan sänka som max och kör på det du tycker är lämpligt. Ju lägre, ju fetare smile

Ljud är absolut bäst att köpa begagnat, speciellt basen. Kolla blocket och bygg egen låda så har du något vettigare å göra än att sitta vid datorn din nörd!

Klart det är snyggare med värre fälgar, men då kostar det ju också. Kolla igenom blocket och se vad du gillar, försök få det så billigt som möjligt. Breda plåtisar vore också fett om någon kan bredda ordentligt!

Motormässigt kan du montera ett luftfilter och köpa ett catback system, jag skulle rekommendera 2,5", detta bör göra den lite rappare, men förvänta dig inte för mycket smile

Inredningen är nog det sista du bör ge dig in på, en sportratt och lite stickers kan förgylla vardagen!
Besiktningen är riktigt gnälliga på toning, så besiktiga den utan toning och tona sedan efteråt... Gula framlysen är fett!


Tack å hej // Danne

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 september 2010 · 6 017 Inlägg

Coilovers är inte dyrt, detta kit kostar ca 2000kr med frakt: http://cgi.ebay.de/Gewindefahrwerk-VW-G … 2428wt_930

Jonas
Koniiz
22 september 2010 · 118 Inlägg

_NeeX_ skrev:
Hej sötnos!

Ska du spackla igen bakluckan är det bäst du lämnar in det till en lackerare för att få resultat, det kostar ju även så jag tycker du borde skippa det till en början!
Köp ett par sänkfjädrar, mät hur mycket du kan sänka som max och kör på det du tycker är lämpligt. Ju lägre, ju fetare smile

Ljud är absolut bäst att köpa begagnat, speciellt basen. Kolla blocket och bygg egen låda så har du något vettigare å göra än att sitta vid datorn din nörd!

Klart det är snyggare med värre fälgar, men då kostar det ju också. Kolla igenom blocket och se vad du gillar, försök få det så billigt som möjligt. Breda plåtisar vore också fett om någon kan bredda ordentligt!

Motormässigt kan du montera ett luftfilter och köpa ett catback system, jag skulle rekommendera 2,5", detta bör göra den lite rappare, men förvänta dig inte för mycket smile

Inredningen är nog det sista du bör ge dig in på, en sportratt och lite stickers kan förgylla vardagen!
Besiktningen är riktigt gnälliga på toning, så besiktiga den utan toning och tona sedan efteråt... Gula framlysen är fett!


Tack å hej // Danne

Haha, mopeden har stått i över ett halvår i garaget, inte ens vart inne och kollat så den står kvar.. Sitter bara vid datorn på vardagarna känns det som. Illa som faaa-an! sad

Mjo, vet en som kan bredda, men det är ju dom stretchade däcken som kostar en del, men har kikat lite på bredda plåtisar med däck och de verkar ligga runt 4000kr ungefär och det är ju inte jättefarligt! Annars hade jag tänkt att köra på dom som sitter på nu, bara bort med navkapslar och blästra sen lackera mattsvarta, samt lackera hjulbultarna mattsvarta.
Tror det hade blivit rätt okej tills vidare. smile

Yes, mest ljudet jag är ute efter ändå, tycker bara det är så jävla löjligt när någon kommer åkandes och så låter det som man kommer i 200 blås så är det 50 egentligen, men har ingen lust att köpa ett helsystem. Catback, hur långt sträcker sig det?

Varför ska inredningen vara det sista jag ger mig in på? Ska försöka hålla den clean från dekaler och sportratt känns mesigt när den annars är original. Men vad vet jag.

Toning på rutorna kommer nog aldrig hamna på bilen, men blir att spraytona baklysena något och dra någon toningsfilm på strålkastarna, sen kanske tona blinkers runt om något mörkare också. Kan bli rätt okej. smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
D_Ohlsson
22 september 2010 · 487 Inlägg

Kör på breddade plåtisar isåfall!

Ett catbacksystem är från katalysatorn och bakåt. Det ger ett sportigare ljud men absolut inget överdrivet. 2,5" låter den även andas lite bättre smile

Inredningen anser jag minst viktig på en tyskstukad golf. En sportratt behöver inte vara överdrivet då det finns ganska diskreta läderrattar!

Koniiz
22 september 2010 · 118 Inlägg

_NeeX_ skrev:
Kör på breddade plåtisar isåfall!

Ett catbacksystem är från katalysatorn och bakåt. Det ger ett sportigare ljud men absolut inget överdrivet. 2,5" låter den även andas lite bättre smile

Inredningen anser jag minst viktig på en tyskstukad golf. En sportratt behöver inte vara överdrivet då det finns ganska diskreta läderrattar!

Jaja, det kommer så fort jag får in pengar. smile Dvs typ fått sålt mopeden.. troligtvis blir det fälgar då iaf. smile

Haha, dum jag är, kunde jag nästan räkna ut! Men får se på det där, hade inte vart så dumt med lite mer ljud i bilfan.

Yes, du har rätt, man kanske skulle leta reda på någon go tre ekrad ratt. smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
22 september 2010 · 287 Inlägg

Det första jag tycker du ska satsa på är en sänkning av nått slag som sagt är det inte alltför dyrt med ett par coilovers och efter det ett par fina 15-16" fälgar. Ska du köra på tyskstuk så gör det ingenting om bilen inte är i toppskick på utsidan, tvärt om kan det va coolt om man gör det på rätt sätt. Här har du tips på ett par fälgar till bra pris som skulle passa fint!

http://www.bmautosport.co.uk/large_picture.php?id=14122
http://www.bmautosport.co.uk/detail.php?siteid=1869

http://www.bmautosport.co.uk/large_picture.php?id=11435
http://www.bmautosport.co.uk/detail.php?siteid=1546

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
Bjork OEM <3
23 september 2010 · 6 957 Inlägg

Varför ens köpa ett avgassystem om pengarna ska hållas nere?
Biltemas ovala slutrör lyfter utseendet avsevärt för typ 300kr.

Breddade plåthjul kan kosta dig runt 3-4000kr, mina kostade mig 4500kr, då vart dom breddade till
8.5" och så köpte jag 195/45-14 däck, blev lagom strech, skulle nästan satsat på 185or i efterhand.

Gul film till lyktorna finns att köpa här: http://www.tyskstuk.de/shop/index.php?p … amp;cat=12

Inga jättesummor, sen har dom även en hel del sköna klibbor.

Det låter ju som bilen inte är i dunderskick, så pimpa upp den med lite sköna skatedekaler typ i nån ruta, säg bakrutan, sätt dom jävligt tätt, så dom i princip täcker upp varandra, inte så "tyskstukigt" men personligen tkr jag det är sketsnyggt.

Hade inte tvekat på att köpa Coils, då går den med alla sannorlikhet igenom besiktningen utan problem
(om den nu inte är snorlåg när åker in med den)

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang