Har haft problem med en skakig bil och ratt ett tag nu som jag ej har orkat tagit tag i. Det började med att det skakade lite lätt när man låg i 100-120, men de senaste 2-3 veckorna har jag börjat känna små vibrationer även i lägre hastigheter. Misstänker att det är högra drivaxeln som börjar ge upp då det tydligen är ett vanligt fel på S60/V70. Tydligen är det den inre drivknuten som kan börja gå tungt, vilket orsakar vibrationer både i karossen och ratten, exakt samma symptom som jag har i nuläget.
Har även hört att om man sänkt bilen så måste man ha rätt längd på den yttre biten av drivaxeln för att den inte ska bottna på gupp och sånt, och min tycker jag är ganska låg i fronten efter förra ägaren. Detta skulle även kunna förklara varför den kan skaka otroligt mycket mer om man även svänger lite lätt i högre hastigheter, t.ex. en lång vänstersväng på E4an så sjunker ju högra fjädringen ihop vilket får drivaxeln att trycka ihop sig ännu mer vilket då ger OTROLIGT mycket mer vibrationer. Jag lyckades även dra isär den inre knuten för ett tag sen då jag skulle byta länkarm, då såg jag att drivaxeln var den gamla designen, den med massa kulor (hade vibrationer även innan jag drog isär den så det är inte pga mig). Enligt en kollega ska min S60 ha den nya designen med 3 hjullager. Kan det vara så att förra ägarna satte i en äldre och för lång drivaxel vilket orsakade vibrationerna kom fram?
Hur som helst så har jag haft svårt att hitta en höger drivaxel som passar AWD med M58 växellådan OCH som är rätt längd. Jag ANTAR att jag ska ha den kortare drivaxeln då enda anledningen att längden diffar är ifall man har sportchassi eller ej (sänkt från fabrik eller inte), vilket min AWD från 2007 BORDE ha. Den är som sagt ganska låg i fronten. Kan fel längd påverka något i vinkelväxeln eller liknande? ifall t.ex. bara hälften av splinsen är i vinkelväxeln etc.
Inte så sugen på att plocka löst drivaxeln för att enbart mäta. Hade otroligt svårt att bara byta länkarmarna förut.
Senast redigerat av Deuxez (19 april )