MrCarfreak skrev:
Hejsan, idag sköts min kylarslang på vr6:an, kan vara toppackningen som gått, hur felsöker man om den gått?
Ska endå riva allt men vill vet hur man kan kolla innan om den gått.
Är orginal toppackningen på dessa motorer klena?
Det behöver inte vara läckage på topp-packningen för att en slang går.
Om packningen är kass kolla efter vatten i oljan, blir gräddvit olja.
Lyft av locket på expansionskärlet och starta motorn kall. Lägg handen över hålet på kärlet, det ska inte vara något övertryck med ren kall motor. Kylarsystemet står under högt tryck under normal drift temp, en slang som är dålig får vattnet att koka när syre kommer in i systemet.
Ojämn gång och eller motorn börjar gå på 5 cylindrar är ev tecken på packningen.
Topplocket har ganska lätt att bli skevt på VR6orna vid överhettning av kylarsystemet, själva packningen är inte av klenare konstruktion eller material än på andra WV motorer
Vilken av slangarna var det som gav sig?
Senast redigerat av dbjanoz (2 september 2008)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?