3249
Sök

Felsöka om toppackningen gått?

Gasglad
3 244 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, idag sköts min kylarslang på vr6:an, kan vara toppackningen som gått, hur felsöker man om den gått?

Ska endå riva allt men vill vet hur man kan kolla innan om den gått.

Är orginal toppackningen på dessa motorer klena?

//Carfreak

189 Inlägg
1 september 2008
#2
Den drar väl kylarvatten och ryker vitt om den har gått.. sen blir det väl ett jäkla tryck i kylarsystemet samt att det luktar avgaser om kylarvattnet..


1 785 Inlägg
2 september 2008
#3
MrCarfreak skrev:
Hejsan, idag sköts min kylarslang på vr6:an, kan vara toppackningen som gått, hur felsöker man om den gått?

Ska endå riva allt men vill vet hur man kan kolla innan om den gått.

Är orginal toppackningen på dessa motorer klena?

Det behöver inte vara läckage på topp-packningen för att en slang går.

Om packningen är kass kolla efter vatten i oljan, blir gräddvit olja.

Lyft av locket på expansionskärlet och starta motorn kall. Lägg handen över hålet på kärlet, det ska inte vara något övertryck med ren kall motor. Kylarsystemet står under högt tryck under normal drift temp, en slang som är dålig får vattnet att koka när syre kommer in i systemet.

Ojämn gång och eller motorn börjar gå på 5 cylindrar är ev tecken på packningen.

Topplocket har ganska lätt att bli skevt på VR6orna vid överhettning av kylarsystemet, själva packningen är inte av klenare konstruktion eller material än på andra WV motorer

Vilken av slangarna var det som gav sig?
Senast redigerat av dbjanoz (2 september 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Gasglad
3 244 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#4
dbjanoz skrev:
MrCarfreak skrev:
Hejsan, idag sköts min kylarslang på vr6:an, kan vara toppackningen som gått, hur felsöker man om den gått?

Ska endå riva allt men vill vet hur man kan kolla innan om den gått.

Är orginal toppackningen på dessa motorer klena?

Det behöver inte vara läckage på topp-packningen för att en slang går.

Om packningen är kass kolla efter vatten i oljan, blir gräddvit olja.

Lyft av locket på expansionskärlet och starta motorn kall. Lägg handen över hålet på kärlet, det ska inte vara något övertryck med ren kall motor. Kylarsystemet står under högt tryck under normal drift temp, en slang som är dålig får vattnet att koka när syre kommer in i systemet.

Ojämn gång och eller motorn börjar gå på 5 cylindrar är ev tecken på packningen.

Topplocket har ganska lätt att bli skevt på VR6orna vid överhettning av kylarsystemet, själva packningen är inte av klenare konstruktion eller material än på andra WV motorer

Vilken av slangarna var det som gav sig?

Hejsan, det som hände var att slangen sprack, sen gick bilen kass, var ingen kraft i motorn, sen dog den.
Startade upp den lite senare, då gick den som vanligt igen fast utan vatten. Blir nog att plocka av toppen, riktplana den. Kommer bygga om motorn från grunden nu med fully rebuild kit fast med 82mm kolvar istället, borrar upp blocket och får då 2,9l vilket är helt ok.

Känns endå konstigt att toppckningen skulle gå så lätt.

Det är den övre kylarslangen som går in i övre anslutning på kylaren.

//Carfreak

1 785 Inlägg
2 september 2008
#5
MrCarfreak skrev:
dbjanoz skrev:
MrCarfreak skrev:
Hejsan, idag sköts min kylarslang på vr6:an, kan vara toppackningen som gått, hur felsöker man om den gått?

Ska endå riva allt men vill vet hur man kan kolla innan om den gått.

Är orginal toppackningen på dessa motorer klena?

Det behöver inte vara läckage på topp-packningen för att en slang går.

Om packningen är kass kolla efter vatten i oljan, blir gräddvit olja.

Lyft av locket på expansionskärlet och starta motorn kall. Lägg handen över hålet på kärlet, det ska inte vara något övertryck med ren kall motor. Kylarsystemet står under högt tryck under normal drift temp, en slang som är dålig får vattnet att koka när syre kommer in i systemet.

Ojämn gång och eller motorn börjar gå på 5 cylindrar är ev tecken på packningen.

Topplocket har ganska lätt att bli skevt på VR6orna vid överhettning av kylarsystemet, själva packningen är inte av klenare konstruktion eller material än på andra WV motorer

Vilken av slangarna var det som gav sig?

Hejsan, det som hände var att slangen sprack, sen gick bilen kass, var ingen kraft i motorn, sen dog den.
Startade upp den lite senare, då gick den som vanligt igen fast utan vatten. Blir nog att plocka av toppen, riktplana den. Kommer bygga om motorn från grunden nu med fully rebuild kit fast med 82mm kolvar istället, borrar upp blocket och får då 2,9l vilket är helt ok.

Känns endå konstigt att toppckningen skulle gå så lätt.

Det är den övre kylarslangen som går in i övre anslutning på kylaren.

Det är väldigt tight mellan ventiler och ytan du ska plana så ev får du plocka ut några ventiler när du ska planfräsa toppen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök