Westridger skrev:
Både + och -
- För att hitta folk som kan wankel, drar mycket sås. Hållbarheten är lite si och så.
Vad fint när sakkunniga yttrar sig i ämnet.
En Wankel dra inte mycket mer än vilken annan sportbil som helst med motsvarande prestanda.
Hållbarheten är väldigt bra så länge man sköter bilen med oljebyten, å inte kör skiten ur den kall (som med vilken annan bil som helst)
Det finns mycket kunniga personer i Sverige som kan bygga och trimma och mappa wanklar, Annars finns det 2 företag i England som är grymt duktiga, kostar runt 600:- att ta hit en engelsman för mappning om han är på det humöret.
AeroMalm skrev:
-dyra motordelar? bara för det är wankel kanske??
Vilka delar på en wankel är dyra? återigen ett antagande.
Dom flesta vanliga verkstäder vet inte mer än det som står i verkstadsmanualen, men varför gå till en vanlig verstad när du kan gå till någon som är speciallist?
Som exempel på folk som kan Wankel har ni Jörgen Blennow i Skurup, han å hans far har byggt tävlingsmotorer i måååånga år, tävlas med hög framgång i norsk rallycross. Eller ni som är insatta i svensk motorsport kanske känner till Michael Mohlins Rx7a som spöade allt och alla när det begav sig, också han med en motor från Blennow. Andra motorbyggare finns i såväl Stockholm som Värmland, eller återigen England.
Att skriva vad som är plus med dom är ju så mycket upp till var och en så det är som att be om pajkastning, men Rx7orna har bland dom bästa bromsar du kan tänka dig redan orginal, perfekt viktfördelning, SJUKT bra väghållning redan från början, låg vikt, grymt skönt motorljud, inga vibrationer i bilen pgr av wankeln, finns sanslöst många eftermarknadsdelar, och dom är snabba som zlatan på banor,superstage och liknande. Samt inte helt långsamma på dragstrippen heller men jag skulle personligen inte köpa en Rx7a till det.
Minus är som med alla andra sportbilar att det kostar pengar att trimma, beroende på skick så brukar man få renovera motor runt 10k mil där man byter dom delar som slitits, (är inte spec många i en wankel och kostar några kronor mer än att byta kamrem å göra en service på en vanlig bil. Runt 15k)
När man gör detta kan man passa på att förstärka dom delarna som vanligen slits. Många går samtidigt på med att porta motorn och förstärka så dom utan problem producerar runt 500häst med ett turbobyte. Detta brukar ligga på ca 60tusen lite beroende på vad man vill ha gjort med bilen. Finns olika typer av portningar lämpade för olika ändamål. Återigen inte mycket mer än vad det kostar att få en kolvmotor med eftermarknadsvev,smidda stakar/kolvar/portad top,nya packningar,nya kammar osv.