3365
Sök

Passat 1.8 -96 tänder inte!

8 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Hej!

Problem! sad Fredag eftermiddag, Passaten startade och jag börjar hemresan från jobbet. Kommer 200 m, rödljus och motorn tvärdör. Vid startförsök går motorn runt men ingen antydan till tändning.

Tyvärr är jag ingen fena på motorer men jag har "tittat" lite under huven. Kollat tändkablar, fördelardosa, tändstift och jag kan inte se något.

En fundering är att även om jag dragit runt motorn så är tändstift torra. Kan det tyda på att det inte kommer någon soppa?

Är det någon som kan vägleda mig in på någon trolig orsak?

Tack på förhand

/Jeppe

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
7 september 2008
Lyssna om du hör om soppa pumpen går igång när du vrider på tändningen? Har du immobiliser i bilen? Det borde du ha..

8 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
immobiliser???????? Vad menas?

/Jeppe

8 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
immobiliser = Startspärr. Aha! Jag hittade det!

Jo den har startspärr, men den uppför sig inte som startspärrsfel. Då tänder den och går ett par sekunder. Jag har haft det felet för flera år sen och det blev åtgärdat.

Nu tänder den inte alls.

/Jeppe

857 Inlägg
7 september 2008
lyssna om soppapumpen går när du slår på tändningen så att du vet att den funkar iaf.. har du kollar gnistan?

597 Inlägg
7 september 2008
håller med g-man
kolla om bpumpen fungerar och kolla om du får någon gnista

8 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Har äntligen kollat lite mer...

Bensinpumpen låter (surrar svagt vid "tändning på" och tystnar sedan sakta. Antar att det är riktigt).

Men jag kan inte upptäcka att det kommer någon gnista.

Snälla, hjälp mig hur jag ska komma vidare. Om det inte är gnista - hur ska jag felsöka då?

/Jeppe

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
23 september 2008
Byt tändspolen.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

857 Inlägg
23 september 2008
sitter det vanlig rund spole på den? kommer inte ihåg hur det ser ut på min.. Men om den är rund så kan du prova mäta om du har 12 på den svartakabeln  på spolen med tändningen på..

Här är en länk hur du felsöker hallgivaren i fördelaren dock en audi men vw:s funkar likadant..

http://www.audinsane.se/distributor.htm

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök