3089
Sök

JoCkEs 740 GLT 16V sug-projekt

196 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena har börjat så smått på ett Volvo projekt. Känns lite som ett i mängden men tänkte dela med mig lite av det som är gjort hitills. Tanken är att motorn ska gås igenom på längre sikt. Ca 260 sug-hästar är det tänkt när det är klart

Det som är nytt är

-Fälgar och däck
-Fjädrar
-Dämpare
-Stålomspunna bromsslangar runt om
-Hjulnaven fram
-Broms ok bak
-Bromssköldar fram
-Stabilisator stagen
-Bussningar till Panhardstaget ibakvagnen (ett helvete att få dit)
-Nya ABS givare fram
-Spindelleder
-Styrleder
-Begagnade och renoverade fjäderben från 760

Andra mindre viktiga grejer

-Nya blinkers och sidoblinkers
-Ny ratt
-Sportkatt
Senast redigerat av kenyaboss (21 mars 2009)


196 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#2
Lägger upp lite byggbilder för den som är intresserad


196 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#3
_Da_man_ här på garaget hjälper till med bromsarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63846/468937_m4cm47.jpg

Såhär blev det i framvagnen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63846/468948_hu08pm.jpg

nu är det mesta på plats.. ser ljuset i tunneln
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63846/468938_1iyot6.jpg
Senast redigerat av kenyaboss (23 september 2008)


1 772 Inlägg
23 september 2008
#4
Riktigt fräsch 740, trevligt me 16v smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

689 Inlägg
23 september 2008
#5
vad hade du tänkt göra med motorn för att få ut 260 hästar utan turbo?

196 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#6
n_andersson skrev:
vad hade du tänkt göra med motorn för att få ut 260 hästar utan turbo?

Större motorvolym, porta och plana toppen, andra kammar, förgasare... vi får se vilka siffror vi hamnar på


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 september 2008
#7
Inte insprut då?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

196 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Inte insprut då?

funderade på det först men enligt en motorkunnig man jag känner skulle dubbla Weber Förgasare göra susen:)
Senast redigerat av kenyaboss (23 september 2008)


glad
493 Inlägg
23 september 2008
#9
kul smile sugmotor är fräckast (L)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

196 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#10
mer bilder kommer förhoppningsvis inom kort! tack för visat intresse


Driftmeister
218 Inlägg
30 januari 2009
#11
ser bra ut smile kommer det någon update snart? roll
Senast redigerat av rehborG (30 januari 2009)

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
30 januari 2009
#12
16v med dubbla Weber 45:or är riktigt grymt, blir ett sjukt ljud av det big_smile big_smile
Så jag röstar på Webrar framför insprut, sålänge du inte kör med insprut och seperata öppna spjäll, det funkar också, hehe tongue 

/Påsen

PÅSEN RACING

VD Hammar
613 Inlägg
30 januari 2009
#13
påsen skrev:
16v med dubbla Weber 45:or är riktigt grymt, blir ett sjukt ljud av det big_smile big_smile
Så jag röstar på Webrar framför insprut, sålänge du inte kör med insprut och seperata öppna spjäll, det funkar också, hehe tongue 

/Påsen

blir ju häftigare ljud med 4st mikuni mc förgasare, men finns ju inte lika många som kan dem, men det ljudet slår allt

MVH Johan

1 291 Inlägg
30 januari 2009
#14
Tycker du ska satsa på separata spjäll och ett fint sprut.
Då kan du dessutom få snäppet snällare motor som drar finare genom hela registret.
Ställa in ett par webrar så dom blir bra som ett sprut kräver sin gammla weberdoktor med långt skägg wink
Öppna upp på insuget gör enorm skillnad på en sugis (opel c20xe gör det runt 50hk på original motor)
sugisprojektet gillar jag big_smile 740 in däremot...


252 Inlägg
30 januari 2009
#15
Du har alltså fått 30~ hk av "Chippad av Its Fun
Avgassystem: Extractorrör +3" sportkat och 3" system hela vägen
Sportluftsfilter, klippt balansaxelrem"  ?

Jo men visst;)
Lycka till iallafall


huh?
10 427 Inlägg
30 januari 2009
#16
RiNka skrev:
Du har alltså fått 30~ hk av "Chippad av Its Fun
Avgassystem: Extractorrör +3" sportkat och 3" system hela vägen
Sportluftsfilter, klippt balansaxelrem"  ?

Jo men visst;)
Lycka till iallafall

Om han hostar upp lite accelerationstider så kan det jämföras lite wink

kenyaboss
Kul med sugisprojekt!


196 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#17
Jaha då var det dags att skriva lite här igen då... projektet har stått ordentligt still sen förra hösten! under tiden har jag och kompisarna renoverat vårat nya garage och bilarna är precis inkörda i nya lokalen! ska bli kul att börja riva med motorn nu!

Senaste inköpet är en Bakaxel med Aussielocker och nya lager. Nästa månad blir det Vassare kammar från Enem och portning.


196 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#18
Ikväll monterade jag ner stödarmarna till bakaxeln. De ska blästras, lackas och få nya bussningar. Bilder kommer i nästa vecka.


961 Inlägg
13 mars 2009
#19
låter ungefär som samma recept jag kommer använda mig av till vintern fast jag kommer köra på weber 55or smile .. jäkligt gött med sugisar wink kommer du köra med marinvev för att få upp volymen i motorn ??

MvH Jocke

Pure DieselPower

196 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#20
talibangran skrev:
låter ungefär som samma recept jag kommer använda mig av till vintern fast jag kommer köra på weber 55or smile .. jäkligt gött med sugisar wink kommer du köra med marinvev för att få upp volymen i motorn ??

MvH Jocke

Nja inte än iaf... ekonomin stramar åt just nu... Får vänta lite tills jag får fast jobb i maj så man kan spendera lite mer pengar. Då får vi se vad det blir



Sök