Volvo 960 sänkning

Bjerse
26 september 2008 · 56 Inlägg

Hej
Har köpt mig en 960 årsmodel 95 som jag ska sänka i fram, men vad jag kan se så finns det inte så gott om satser till 960, därför undra jag om det blir lagom sänkt om man tex, köper en sänkningssats till en volvo 850 t5, för vad jag förstå så ska dessa framvagnar vara samma? stämmer det och skulle det i så fall bli bra?

Mvh björn

Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
pompom88
26 september 2008 · 422 Inlägg

vad jag vet så är de samma till 940.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
H3dlund Med lem
26 september 2008 · 1 127 Inlägg

pompom88 skrev:
vad jag vet så är de samma till 940.

960 har annorlunda framvagn samt bakvagn.. Sänkningssats från 850 är inga problem bara det passar i fjädersätena. Men har svårt att tro att det är samma framvagn.. Vet iaf att fjäderben mellan 940 och 960 skiljer fram. Bak är det ju självklart då 960 har delad bakaxel. Kapa fjädrarna lite lagom istället, värm upp änden på fjädern och "böj" rätt den så den blir plan om du förstår. Annars kommer den bara halka ur fjädersätet fram.

Säg vad ni vill om att kapa fjädrar men det fungerar hur bra som helst. FJädern blir hårdare och hårdare ju mer den kortas, med rätt info slänger man ihop en setup med fjädrar runtom för under 1000 lappen med mycket bättre väghållning än färdiga "märkeskit". Läs mer på rejsa.nu!!

Tinoz 10 sec före dig...
26 september 2008 · 540 Inlägg

H3dlund skrev:

pompom88 skrev:
vad jag vet så är de samma till 940.

960 har annorlunda framvagn samt bakvagn.. Sänkningssats från 850 är inga problem bara det passar i fjädersätena. Men har svårt att tro att det är samma framvagn.. Vet iaf att fjäderben mellan 940 och 960 skiljer fram. Bak är det ju självklart då 960 har delad bakaxel. Kapa fjädrarna lite lagom istället, värm upp änden på fjädern och "böj" rätt den så den blir plan om du förstår. Annars kommer den bara halka ur fjädersätet fram.

Säg vad ni vill om att kapa fjädrar men det fungerar hur bra som helst. FJädern blir hårdare och hårdare ju mer den kortas, med rätt info slänger man ihop en setup med fjädrar runtom för under 1000 lappen med mycket bättre väghållning än färdiga "märkeskit". Läs mer på rejsa.nu!!

nja skulle inte vilja hålla med till 100%.

960 är den bilen som volvo provade en del saker på. fjädrarna fram kan skilja sig från bil till bil. men du har bara två alt. antingen passar 940 seriens fjädrar på din eller 850 seriens fjädrar. fick råd när jag letade till min att kolla och gemföra mot en 850 kontra 940.

kapning av fjädrar hade jag nog gjort är lättare om man kan det!

Mvh M.

Tinoz 10 sec före dig...
26 september 2008 · 540 Inlägg

pompom88 skrev:
vad jag vet så är de samma till 940.

på dom gamla inte dom nyare!

Mvh M.

Senast redigerat av Tinoz (26 september 2008)

Bjerse
27 september 2008 · 56 Inlägg

men om man ska ha 940 fjädra då ska man väll ha orginal, och från en 850 t5 exempel då kan man väll ha en sänkningssats, för jag tänker på att 960 är tyngre.

BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
Tinoz 10 sec före dig...
28 september 2008 · 540 Inlägg

Bjerse skrev:
men om man ska ha 940 fjädra då ska man väll ha orginal, och från en 850 t5 exempel då kan man väll ha en sänkningssats, för jag tänker på att 960 är tyngre.

det ska passa också!

Men jag kom på en sak under dagen. kör till din volvo handlare. dom har sänkningssats till alla sina modeler! vet att dom har till 960. vet inte pris. men det sänker 25mm.

hoppas det löser sig

Cruizr
28 september 2008 · 417 Inlägg

på min 96-a så var fjädrarna koniska så fjädrarna hamnade utanför tallrikarna på benet när de kapades. Lösningen blev att förstora fjädertallriken. Lite meck men så får man ju ner den en bit i alla fall.

Har du stor plånbok så är det enklaste klart att lämna iväg jobbet till en firma som bygger stötdämpar/fjäderkombinationer efter dina spec. dyrt, men då får du riktig väghållning också!

lycka till/Jocke

Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
26 december 2008 · 219 Inlägg

www.gemotorsport.se har riktig sänkningssats till 960 både fram o bak, sänkte min med deras "paket"! Funkar kanon

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Tinoz 10 sec före dig...
28 december 2008 · 540 Inlägg

Volvo_Bjork skrev:
www.gemotorsport.se har riktig sänkningssats till 960 både fram o bak, sänkte min med deras "paket"! Funkar kanon

mycket bra! finns till oss som har mulitlinkbakaxel också!

kitet kostar mindre än bara nivåreglerare bak + byte på volvo. gav 6500:-

Moon_Walk
26 januari 2009 · 49 Inlägg

Finns hur mkt som helst som man kan göra med dessa bilar bara man tittar.


kika på min sida så ser ni vad jag gjort med min


men framvagnen påminner ganska mkt om just 850 .. och 850 dämpare ska man utan större problem kunna montera på just nya 960 .. hur det blir med fjädrar har jag inte jätte koll på men de passar ganska bra ändå


själv kör jag med ställbara koni dämpare som är specialpreppade och kortare än orginal samt gröna voc racing fjädrar fram samt öhlins coilover fjädrar bak som hjälpfjädrar


sen kör jag med adapter under spindlarna för att få bättre geometri samt uniballs till styrleder

har även shimsat lite i bakvagnen för att få bättre vinklar när bilen går sänkt

är det något speciellt ni undrar över så är de bara att fråga

/mvh micke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang