4478
Sök

Volvo V40 Kopplinng: Svårt att få i växlar

Volvo Freak
98 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Min Volvo V40 2,0T ter sig märkligt...och är inte hundra på att det är kopplingen gett sig, men växlarna är omöjliga att få i när jag kopplar (utan våld)...det finns knappt något spel heller....vad kan detta vara? Vxllådan eller kopplingen???

Vila i Frid Tommie Viinikka

Knegare
718 Inlägg
8 oktober 2008
Hur "känns" det när du växlar? Rycker växelspaken?

William 2009-02-20

Volvo Freak
98 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Murvald skrev:
Hur "känns" det när du växlar? Rycker växelspaken?

Det är näst intill ömöjligt att växla när motorn är igång, annars går det...men har inte upplevt att det rycker. Just att få i växlarna har jag haft problem med i några dagar nu, men nu är dett alltså kopplingen också misstänker jag. Det finns både bromsvätska och växellådsolja (tror jag)...kan det vara någon packning?roll

Vila i Frid Tommie Viinikka

Servicetekniker
235 Inlägg
8 oktober 2008
Är det alla växlar som är svåra att få i? eller är det bara backen och ettan tvåan?.
Vanligt att bustningarna mellan växelförare och låda blir slitna. det kostar inte ens hundra spen i matrial så kan vara värt att prova o byta dom.

mvh ralle

Team Chevy740

417 Inlägg
11 oktober 2008
Testa att prova byta bussningarna till växellänkaget. De är gjorda av nåt plastliknande & håller därför ej så länge. Gäller framför allt de äldre modellerna.

mvh/Jocke

2 021 Inlägg
11 oktober 2008
Kollat så du har bromsvätska i kopplingscylindern?? de läckte ut på min gamla bil o då koppla den inte ur ordentligt, och de gick knappt o växla.

724 Inlägg
12 oktober 2008
Hade samma problem med min gammal v40. fick byta koppling. det var slavcylinder som sitter inne i kopplingen som var paj. man fick pumpa upp trycket för att kunna koppla...funka ett par dagar sen va kört...bara att puta till volvo.

Sök