2502
Sök

Köpråd.. Eclipse

284 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjaa.. Var och kollade på en eclipse igår som hade följande fel=

Crankwalk i motorn , veven rör sig axiellt..
Behöver ny lack.
Skitsvårt att få i växlarna .. så förmodligen slavcylindern som behöver bytas ..
Tomgången stog och hoppade..
Lät som ett flygplan pga hjullager som är kasst..
Måste förmodligen byta alla lager i motorn.

http://www.blocket.se/vi/16174364.htm?ca=5_s

Frågan är om man nu vågar sig på den där som vinterprojekt? tänk om man river motorn och upptäcker att kolvar och stakar samt bottendel är skadat .. vad tycker ni den där är värd? Inser att det här är en riktig chansning .. frågan är om man vågar..

tacksam för svar.

284 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#2
har man en rejäl otur så åker man ju på att skrota motorn ..

284 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#3
här har ni en film på crankwalken.. http://www.garaget.org/video/aah7xyp0lpbq

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
11 oktober 2008
#4
Köp en felfri bil istället. Eller köp den bilen och kosta på den sjukt mycket pengar i renovering och reparationer.

MitsuNörd
880 Inlägg
11 oktober 2008
#5
Vad hadde du tänkt att göra med bilen?
Bara fixa å köra med den?

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

284 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#6
Jag tänkte fixa upp den i lack och motor .. och sen trimma , köra dragrace på olika bilträffar etc. har ju kollat runt lite och jag är väldigt sugen på en eclipse gsx.. har sett att den billigaste kostar ungefär 100 000:- så tänkte om jag meckar med den här hela vintern och grejjar så kanske jag får igång den för en billigare slant..

284 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#7
fasst de kan ju bli så att de kostar mer att få igång den här än att köpa en felfri .. :S det man inte riktigt vet ju .. och så är det ju så svårt att sätta ett värde på den här

MitsuNörd
880 Inlägg
11 oktober 2008
#8
Då är det väl perfekt objekt!
Men jag skulle byggt på en 6b motor å slängt ner istället om du ska bygga en "värsting"

Själv tänkte jag köpa mig en 6b och bygga på vid sidan av å hinka ner sedan

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

685 Inlägg
11 oktober 2008
#9
Jag hade aldrig gett 70000:- med dom felen.

Bättre att lägga till lite mer pengar och få en som är i bättre skick.

No turbo shit - just real power!

555 Inlägg
11 oktober 2008
#10
Om du funderar på den och vill ha en hel motor direkt så finns det en i vadstena, http://www.blocket.se/vi/18248464.htm?ca=23_16_s för att köra med så länge för att sedan bygga på en 6bult om du ska trimma som satan..
Senast redigerat av lanred (11 oktober 2008)

MitsuNörd
880 Inlägg
11 oktober 2008
#11
Only-volvo skrev:
Jag hade aldrig gett 70000:- med dom felen.

Bättre att lägga till lite mer pengar och få en som är i bättre skick.

Och du brukar alltid betala den summan som står i en bil annons?
Om han ska trimma den så antar jag att det blir en motor renovering så jag tycker det är ett bra objekt.

Var det bara tänkt att fixa motorn så man kan köra med den och inte vill göra något mera så tror jag inte det är så bra objekt.

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

284 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#12
Tack så mycket för alla bra svar smile uppskattar det.. Ne är precis som ni säger , 70 är för mycket , hade tänkt runt 40 kanske? med tanke på alla fel? eller vad tycker ni är ett rimligt pris? , förresten! vad är det där 6b som ni snackar om? kom ihåg att jag är väldigt ny på evo motorer nu smile hehe..  Menar ni att jag ska skaffa en helt ny motor till den som är (6b?) istället för att renovera den som sitter?

MitsuNörd
880 Inlägg
12 oktober 2008
#13
NightblizZ skrev:
Tack så mycket för alla bra svar smile uppskattar det.. Ne är precis som ni säger , 70 är för mycket , hade tänkt runt 40 kanske? med tanke på alla fel? eller vad tycker ni är ett rimligt pris? , förresten! vad är det där 6b som ni snackar om? kom ihåg att jag är väldigt ny på evo motorer nu smile hehe..  Menar ni att jag ska skaffa en helt ny motor till den som är (6b?) istället för att renovera den som sitter?

Priset säger jag inget om.  Det får ni göra upp själva.
Men sök runt på http://www.mitsubishiclubsweden.se/ och http://www.wroom.org/evoclub/ efter crankwalk och 6b

Om du ska bygga en motor som ska hålla för mycket så är 6b mycket bättre val.
Funkar med orginal motorn också, men tycker du ska söka runt och läsa på ämnet lite.

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

284 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#14
okej .. tack så mycket smile

284 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#15
hmm .. hittar inget om 6b :S nån som kan förklara lite vad det är ?

Cars suck :P
35 Inlägg
18 oktober 2008
#16
Oooh akta dig för Mitsubishimotorer som crankwalkar. Har haft en Eclipse GST som förra ägaren hade misskött grovt så den motorn hade samma skit. Det var lönsammare att byta motorn än att renovera. Jäkligt snygga bilar annars, ett designmästerverk. wink

165 Inlägg
18 oktober 2008
#17
låter som om det kan bli väldigt dyrt i efterhand..
Med tanke på alla dom felen så hittar du säkert något mer då..
Låter som dom inte varit så rädda om bilen


174 Inlägg
18 oktober 2008
#18
Kolla upp ett ungefärligt riktpris på en frisk bil av samma årsmodell och miltal.
Sen är det bara börja räkna av vad felen på den aktuella bilen kan kosta att fixa.
När du gjort det får då fram det priset som kan vara lämpligt att betala.

Känns onekligen som att det är MYCKET jobb att göra på den bilen. Även om du gör allt jobb själv så kommer det blir riktigt kostsamt att få tillbaka bilen till bra skick...
Tänk efter noga och beräkna ännu mer noggrant innan eventuellt köp.


128 Inlägg
18 oktober 2008
#19
NightblizZ skrev:
Tjaa.. Var och kollade på en eclipse igår som hade följande fel=

Crankwalk i motorn , veven rör sig axiellt..
Behöver ny lack.
Skitsvårt att få i växlarna .. så förmodligen slavcylindern som behöver bytas ..
Tomgången stog och hoppade..
Lät som ett flygplan pga hjullager som är kasst..
Måste förmodligen byta alla lager i motorn.

http://www.blocket.se/vi/16174364.htm?ca=5_s

Frågan är om man nu vågar sig på den där som vinterprojekt? tänk om man river motorn och upptäcker att kolvar och stakar samt bottendel är skadat .. vad tycker ni den där är värd? Inser att det här är en riktig chansning .. frågan är om man vågar..

tacksam för svar.

Svårt och få i växlarna samt tomgången är klassiska symtom på Crankwalken.

555 Inlägg
18 oktober 2008
#20
NightblizZ skrev:
hmm .. hittar inget om 6b :S nån som kan förklara lite vad det är ?

Skillnaden mellan 6 och 7 bult är att den 6 bults motorn inte har blivit utsatt av crankwalk lika mycket som den 7 bultade. 

6 bult och 7 bult ser du på antalet skruvar som fäster svänghjulet i vevaxeln.

Sedan så ser oljetråget lite annorlunda på de två olika modellerna.

Finns mycket att läsa på amerikanska forum eftersom den kommer därifrån, t ex... 
www.dsmtalk.com
www.team-2g.com

Fina GSX i USA hittar du för ungefär 7-14000 USD och sen tillkommer ju frakt, sedan tull och moms samt registrering av fordonet. Räkna med flyg och boende för att kolla på bilen så får du nog en prislapp på ungefär 90000-150000SEK totalt..
Senast redigerat av lanred (18 oktober 2008)


Sök