2320
Sök

ombyggt fordon vad krävs ?

5 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hejhej jag fattar inte dom andra trådarna jag har läst så ursäkte om jag lägger upp en ny tråd om samma sak som finns på tusen olika trådar menmen ..

Frågan lyder iaf :
va krävs för att jag ska kunna omregga min bmw e30 325 till ombyggt fordon lr amatör byggt fordon om jag nu ska turbo konvertera min bmw vad äre som måste bytas iövrigt räcker de me nya bromsar runt om elr måste de va nya hjul axlar å hjul upphängnigar osv.?

jag e rätt så ny på bil fronten om ni undrar roll

och sen har jag en till fråga hör kanske inte till motor delen men breddning av e30 äre nån som har gjort vet mått på de nya bitarna asså jag pratar om egen breddning om ni har någon erfarenhet lr bilder mått osv PM:a gärna lr hör av er på bus_fidde@hotmail.com

Tack på förhand allihopa:)

Rakapparat
301 Inlägg
20 oktober 2008
#2
jag har för mej dock ej helt hundra på att för att du ska få regga din bil som ombyggtforon så måste den genom gått axelförändringar, både axelbredd samt avståndet mellan axlarna


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 oktober 2008
#3
du skall ha uppgraderade bromsar, samt får du bara öka ett visst antal kilowatt ber 100kilo som bilen väger, Men ring till SFRO och fråga, dom har jätte bra svar på dina frågor samt bra att prata med dom är hjälpsamma..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 126 Inlägg
20 oktober 2008
#4
Ombyggt fordon så gäller Motorbyte, växellådsbyte samt bakaxelbyte (Drivlina)
Bilar som är nyare än årsmodell -75  kan du aldrig få igenom med en turbokonvertering om du inte gör ett så kallat körcykelprov vill säga (asdyrt) hmm

EDIT: Samt vid behov uppgradering av bromsar!
Senast redigerat av Big_JN (20 oktober 2008)


5 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#5
okejokej tack dew ksa jag göra har ju 2 år kvar tills jag får köra bil så xD nått ksoj ska de hända under huven och utsende mässigt cool

KHRacing
20 oktober 2008
#6
15 hk per 100kg är vad som gäller - dock om fordonet är mkt välbyggt så kan det i vissa fall tillåtas mera effekt än så.

Ombyggt fordon = du måste byta motor & drivlina & bromssystemet (hela)

Exempel: det räcker med att bara flytta ratten till andra sidan !


Amatörbyggt fordon = exempelvis ny bottenplatta av rör & mittmotor i en Saab.

Exempel: hemmagjort rörram med hemmagjord kaross & motor med karalysator orginal

Går ej att regbesiktiga med turbokonvertering
-------------------------------------------------------

Helfordonsgodkända fordon är inga som helst problem att regga om till OMBYGGT eller AMATÖRBYGGT
Senast redigerat av KHRacing (20 oktober 2008)

2 126 Inlägg
20 oktober 2008
#7
KHRacing skrev:
Går ej att regbesiktiga med turbokonvertering

Jo Kristian det går om bilen är äldre än årsmodell -75 då kan du få igenom en turbokonvertering! smile


KHRacing
20 oktober 2008
#8
Big_JN skrev:
KHRacing skrev:
Går ej att regbesiktiga med turbokonvertering

Jo Kristian det går om bilen är äldre än årsmodell -75 då kan du få igenom en turbokonvertering! smile

menade så klart som du sade - men hann inte tänka på att ändra det -
dock en avgaskontroll är typ "olöslig för pengar"
Senast redigerat av KHRacing (21 oktober 2008)

5 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#9
aha fan vatråkigt ... sad mendå ser de ut som m de får  bli en bmw me turbo original

men stort tack till er som svara på frågorna smile

FreddeK
20 oktober 2008
#10
Peerszon skrev:
aha fan vatråkigt ... sad mendå ser de ut som m de får  bli en bmw me turbo original

men stort tack till er som svara på frågorna smile

turbo original?

5 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#11
ja de finns ju yikes lr e jag helt ute å snurrar xD

2 126 Inlägg
20 oktober 2008
#12
Freddeponken skrev:
Peerszon skrev:
aha fan vatråkigt ... sad mendå ser de ut som m de får  bli en bmw me turbo original

men stort tack till er som svara på frågorna smile

turbo original?

en 2002 Turbo kanske ? hmm


12 086 Inlägg
21 oktober 2008
#13
Du kan inte konvertera din befintliga motor till turbo. Det du kan göra är att stoppa i en komplett turbomotor med 3vägsrening (katalysator och lambda) Är bilen äldre än 93 (tror jag de är nu) behöver du inte änns regbesikta med en likvärdig motor, samma effekt alltså. Bara stoppa i o köra. Nyare bilar än 93 kan du inte ändra något på (på regnivå, osäker vad de gäller dubbelkommando mm) såvida man inte bygger ett ombyggt fordon, då kan bilen va hur ny som hällst.

Vid ombyggt fordon gäller 20% effektökning, enligt boken. Har man byggt något vettigt och får en human besiktningsman kan man få använda reglerna för amatörbyggt fordon som lyder 15kw/100kg tjänstevikt.

För att regga en existerande bil som amatörbyggt fordon krävs omfattande ombyggnationer!

Jag ska regga min Maxima med Bmw-motor, bur samt rwdkonvertering. Det går som ombyggt fordon. Men kan reggas som amatörbyggt med om jag bygger om mer i bärande delar. Men det är bara dyrt och onödigt i mitt fall.
Senast redigerat av JapMax (21 oktober 2008)

Med lem
1 127 Inlägg
21 oktober 2008
#14
KHRacing skrev:
15 hk per 100kg är vad som gäller - dock om fordonet är mkt välbyggt så kan det i vissa fall tillåtas mera effekt än så.

15kw(20,4hk) är det. smile


Eliminator
1 441 Inlägg
21 oktober 2008
#15
Host-host.

För omregning krävs minst 2 större ändringar, likt JapMax.
Du behöver inte byta motor-låda, axlar och bromsar. Räcker med 2 ändringar.
Men som sagts tidigare hör med SFRO eller SBP om vad som gäller.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

8 156 Inlägg
13 november 2008
#16
Om du ska ha en riktigt rolig bil så skaffar du dig en veteranare.
Byter ut framvagn, bakaxel, låda, bromsar och motor.
Lite extra förstärkningar är inte heller fel.
När den sen är besiktigad med den nya motorn, så byter du ut skärmar,
baklucka och huv till motsvarande i glasfiber.
Passa på att etanolkonvertera samtidigt så får du ytterligare effekt.

Jag hade tänkt göra något liknande med en Volvo Amazon wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök