3944
Sök

Konvertera 740 till t5a "motor" 2.0 eller 2.3L

1 028 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att bygga en 740 t5a men är de mycke skillnad på att bygga på en 2,0 istället för en 2,3a? i effektmässigt i slutändan?
Tacksam för många vettiga svar

Mvh jimmy

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2008
#2
2,0an har annan vev och andra vevstakar än 2,3an.

Mindre turbo, 13G istället för 15G på 2,3an.

Original 211hk istället för 225hk som på 2,3an.

Annan styrbox.

Det är väl allt...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 028 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#3
jo de vet jag menar bara om de märks mycket att de e en 2,0 om man då byter turbo osv

Har inget å skriva ännu

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2008
#4
Det enda sättet man märker det på, är märkningen på blocket, och sen om man börjar mäta vev och vevstakar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

699 Inlägg
3 november 2008
#5
Ska du trimma så sattsa på 2,3 liter.. Du får tidigare laddtryck då.. Det går att bygga om 2,0 till 2,3 Då behöver du Vev kolvar och stakar från 2,3-an

Bilgalen elektriker :)

Smålänning
7 887 Inlägg
3 november 2008
#6
JonasHalt skrev:
Ska du trimma så sattsa på 2,3 liter.. Du får tidigare laddtryck då..

Nej.

Litet avgashus ger tidigt ladd.

Jag skulle satsa på 2,0 för att få en rappare och mer varvvilig motor tack vare den kortare slaglängden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2008
#7
Dock får man inte lika många hästar med originalturbon. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 252 Inlägg
3 november 2008
#8
TurbOla skrev:
2,0an har annan vev och andra vevstakar än 2,3an.

Mindre turbo, 13G istället för 15G på 2,3an.

Original 211hk istället för 225hk som på 2,3an.

Annan styrbox.

Det är väl allt...

2,0 har samma stakar som 2,3. Det som skiljer är vevaxeln som har 77mm slang jämföör mt 90mm i 2,3:an. Stakarna är som sagt samma. Kolvarna skiljer sig från 2,3:an genom att de är 6,5mm högre.

twin_cam: 2,0 femmorna är klenare på låga varv, man kan varva minst lika mycket med en 2,3 och ska man köra en lite större turbo på en 2,0 så får man ett betänkligt lag. Och visst litet avgashus ger tidigare ladd, men det begränsar även effekten.


8 252 Inlägg
3 november 2008
#10
Enda vettiga med 2,0 är att de är bra besiktningsmotorer pga att de ligger under gränserna, sen finns det inga fler fördelar. En 2,3 är ju det bästa att bygga på.



Sök