2603
Sök

Frågor angående turbokonvertering (Mitsubishi Colt)

3 235 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!''

Ja, det är en till tråd om turbokonvertering, jag vet...
Jag sökte, men hittade inte den informationen jag är ute efter.

Det jag vill veta är:

Kan jag ladda 0.5 utan att sänka kompressionen? Nuvarande kompression är: 9,5:1.

Är det nog med att byta till större spridare, eller måste bränsletrycket ökas samtidigt?

Man måste mappa bilen för att det ska fungera optimalt, men kan man skippa det, eller rasar motorn?

Bilen: Colt 99, 1.3 liter.



Alla tips/länkar uppskattas!


Slav
1 454 Inlägg
4 november 2008
#2
om du bara sätter dit större spridare så kommer bilen inte gå nå vidare med orginal motor styrning, satsa på ett Megasquirt elle liknande eller bara bygga med ett extra sprut. du kan behålla org komp om du tillsätter mer bränsle annars kan du aldrig ladda 0.5

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

3 235 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#3
Okej, så om man kör med Megasquirt så behöver man inte mappa bilen, och ev kan återställa till original genom att ta bort den?

Jag tänkte också på FlexTek (den elektriska boxen med vilken man kan konvertera en bensinare till etanol). Den får ju spridarna att vara öppna lite längre för att kompensera för större bränsleförbrukning, och då fick jag en tanke: kan man koppla in en sådan istället för att mappa? Och istället för att tanka etanol kör man med bensin i tanken. Då får ju bilen ca 30% mer bränsle över hela registret. Teoretiskt tycker jag det borde fungera, och samtidigt lätt att återställa vid behov.

Rätta mig gärna om jag har fel.


10 287 Inlägg
4 november 2008
#4
Precis som med vilket eftermarknadssprut som helst så måste man mappa.

/Göran

engolf skrev:
Okej, så om man kör med Megasquirt så behöver man inte mappa bilen, .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 235 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#5
En annan sak jag tänkte på:

det finns centrifugala kompressorer (remdriven turbo alltså), och då får jag en ide om att bygga om en vanlig turbo till en centrifugal kompressor. är ju betydligt lättare att montera den då också.

är jag ute och cyklar,eller är det tekniskt genomförbart?


472 Inlägg
4 november 2008
#6
att bygga om en vanlig turbo till rem dreven de är ju inte de lättaste om du inte är skillad på svarva och kontruera då prinsipen på en sånn är ju ungefär som på drivningen på skotrar men mycket änklare att köpa en ny och i slut ändan förmodligen billigare för din del. så fort du sätter dit turbon så bör du mappa för bilen ska gå hyggligt sen byter du spridare så måste du mappa dem igen för att systeme ska förstår att den behöver me bränsle sen måste du skaffa mycket bättre bränsle pump för att spridarna ska kunna spotta ut den mängd tyrboxen indikerar att den vill spruta och catch tank kan va bra och ha så den bygger upp ett litet reserv tryck kanske har sagt nått fel men de va ja fått veta



Sök