2525
Sök

turbokonvertering = svårt?

27 februari 2006
Trådstartare
#1
Vad behöver man för att turbokonvertera en bil? och är de svårt? kostar?

142 Inlägg
27 februari 2006
#2
den som söker han skall finna wink finns hur mycket skrivet om det som helst! smile


1 231 Inlägg
27 februari 2006
#3
Kanske inget att rekommendera till nagon som inte gjort likande saker innan.. finns mycket battre saker att lagga sina pengar pa i mina ogon smile

Mitt projekt: Evo III

10 287 Inlägg
27 februari 2006
#4
Det beror på vilken bil vi pratar om och hur bra man vill att resultatet skall bli.

/Göran

vallåkragangster skrev:
Vad behöver man för att turbokonvertera en bil? och är de svårt? kostar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 396 Inlägg
27 februari 2006
#5
Lone Star skrev:
Kanske inget att rekommendera till nagon som inte gjort likande saker innan.. finns mycket battre saker att lagga sina pengar pa i mina ogon smile

någon gång måste man ju lära sig?

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

39 Inlägg
27 februari 2006
#6
det är inte så överdrivet svårt , bara det finns plats till det så är inget omöjligt smile

5 710 Inlägg
28 februari 2006
#7
Största tröskeln att komma över är när det kommer till 1:or och 0:or, på en bil utan turbo är styrsystemet inte anpassat för att gå på övertryck och det kan bli lite "latsho".

MVH Jonas
..............

Rörpulare
1 453 Inlägg
28 februari 2006
#8
Måste typ kompsänka motorn, turbo anpassade kolvar samt stakar och sånt som klarar av de enftersom motorn inte är anpasssad för påfrestningarna från en turbo sen en intercooler mm så de bästa vore nog om du byter till en turbo motor:) Sen kan de bli jävligt struligt me besiktningen eftersom din bil inte är godkänt som turbo orginal! Men men om man vill nått så finns de inga hinder lycka till!

Mvh Tommy
Senast redigerat av nissan 200sx (28 februari 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

12 086 Inlägg
28 februari 2006
#9
Inte för att verka spydig men frågar man om de är svårt ska man nog inte ge sig in i det. Turbokonvertering är ett så otroligt brett ämne. Det går att göra billigt och opålitligt med ett hemma svetsat avgasrör/grenrör lite tryckrör en turbo och lite extra soppa. Kan bli skitbilligt om man kommer över billiga saker o har lite skills. Men då har du en bil som inte kommer hålla särskilt länge o dessa opertaioner ser man oftast på gamla sierror lr volvo 140 smile

Ska du göra en någorlunda vettig installation med +50-80hk är det turbo, koppling (lämpligt) ett piggy back system och sen lite rör, grenrör avgasrör insug. Det blir custom om de inte finns saker o köpa. Det behöver inte bli så dyrt de häller. Skulle gissa på en 10-15 tusen.
Har du en modern, liten motor med hög trimgrad kan du behöva sänka kompet lättast genom dubbla packningar.

ska du ha ut effekter utöver 100hk+ bör man se efter hållbarheten i grejorna man har i motorn då tillverkarna oftast inte har marginaler på 100hk smile Så sen bär utgifterna iväg, om man ska köpa allt i Sverige o få allt gjort av dyra mekaniker då kan de bli hur dyrt som hällst, flera 100 tusen. Är du därimot händig/erfaren och väljer dina inköpsställen kan du halvera summan.

573 Inlägg
28 februari 2006
#10
Om man bara ska ladda litegrann typ 0,4bar..Så kan det räcka med dubbla topppackningar eller en tjock stålpackning som kompsänkning men det beror helt och hållet på vilken bil det är...vissa bilar behöver ingen kompsänkning typ bmw 318-518 toyota camry 2,2 m.m..

MSCR

6 Inlägg
20 mars 2006
#11
Nån som vet en bra länk med skisser, beskrivning och sånnt man bör tänka på med turbokonvertering. typ årsmodell då det är ok. har hör något att gamla bilar med sugmotor kan få turbo utan större besiktningsproblem. men det var på min ungkarls tid. typ 15 år sen ;-)

1 231 Inlägg
20 mars 2006
#12
Jonte67 skrev:
Nån som vet en bra länk med skisser, beskrivning och sånnt man bör tänka på med turbokonvertering. typ årsmodell då det är ok. har hör något att gamla bilar med sugmotor kan få turbo utan större besiktningsproblem. men det var på min ungkarls tid. typ 15 år sen ;-)

Nej det är nog inte lättare att komma igenom med en äldre bil. Samma regler gäller med turbo. Man får helt enkelt hoppas på att de är blinda och missar turbon eller skruva bort den smile

Mitt projekt: Evo III

6 Inlägg
23 mars 2006
#13
Lone Star skrev:
Jonte67 skrev:
Nån som vet en bra länk med skisser, beskrivning och sånnt man bör tänka på med turbokonvertering. typ årsmodell då det är ok. har hör något att gamla bilar med sugmotor kan få turbo utan större besiktningsproblem. men det var på min ungkarls tid. typ 15 år sen ;-)

Nej det är nog inte lättare att komma igenom med en äldre bil. Samma regler gäller med turbo. Man får helt enkelt hoppas på att de är blinda och missar turbon eller skruva bort den smile

Vet inte om detta blir rätt nu. har aldrig citerat nån gång förut....
Ok. vad synd. finns ju annars lite roliga bilar som e 25år nu. Måste ju vara lättare med en tvärställd motor och gömma turbon mot kupé väggen. Vad kan dom göra om dom ser att det är förberett för turbo. Tänker på samma sak som med hojjen, man sätter dit en skit ful bakskärm med reflex som åker av direkt man besiktigat. Dom sneglade lite typ.

Maskinförare
64 Inlägg
23 mars 2006
#14
Du måste ju tänka på alla begränsningar motorn har. För om du köper en motor på låt säga 180 hk. Så bjuder dom ju int oftast på delar som håller för 150 hk till. Typ kolvar,spridare,koppling,växellåda,mer bränsle...så det är mycket att göra.
Det bästa är att köpa en till motor som du kan bygga från grunden på sidan av. Och sedan plocka i den i bilen. För man brukar nästan alltid få räkna med nått ras..skjuter ett stifft som sedan ledera till det andra wink
Men vill du så ska du göra det. men köp en lika dan motor eller om du som körde S40..finns inte dom i 2.0 liter motor och typ 1,9???
Iså fall så kan du ju köpa en större motorn. äää det där sista vart bara krångligt smile  men turbo konventera.!!!
Kör.
"Utan misstag så lär man säg inget"
eller nå big_smile


Sök