3556
Sök

växellåds byte

psaltarn
31 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
#1
tja har ett lite nytt projekt.
undra hur mycket det är att göra för att byta låda, från en automat till en manuellåda på en 850 t5 -95
måste man byta drivaxlar också m.m.

MVH Mattias


Direktör
305 Inlägg
4 mars 2006
#2
psaltarn skrev:
tja har ett lite nytt projekt.
undra hur mycket det är att göra för att byta låda, från en automat till en manuellåda på en 850 t5 -95
måste man byta drivaxlar också m.m.

MVH Mattias

Då är det billigare och köpa ny bil om man räknar med arbete och delar hehe..... Alla ref nummer måste stämma i drivlinan och det gör dte inte om du byter till en manuell låda....

Speed limit are only for pussy

4 822 Inlägg
4 mars 2006
#3
Taget från FAQ på TPC forumet http://forum.turboperformanceclub.com/v … hp?t=43767 (man måste vara inloggad för att komma till länken)

Byta från automat till manuell växellåda i en 850/x70

Skrivet av Henka


Det som behövs för att byta från automat till manuell är först och främst en manuell växelåda m56 eller m59, jag valde en m59. Du behöver drivaxlarna både höger och vänster då de inte är samma på automaten. Du behöver ett svänghjul från en manuell samt tryckplatta och lameller. sedan tillkommer växelställ med tillhörande vajrar och pedalställ med kopplingspedal.

Du behöver också huvudkopplingscylinder och slavcylinder med tillhörande rör i mellan. Du behöver också byta mittkonsolen då damasken till växelspaken inte passar i hålet till automatspaken(hålet är för stort). Jag bytte dock inte mittkonsolen utan satte dit en plåt på undersidan som damasken passade i. Det är lite arbete med att byta men det är inget speciellt avancerat. Hålet i torpedväggen där vajrarna till växelspaken går in sitter med en platta som sitter fast på vajern. Den plattan är likadan på både manuell och automatvajern. Huvudkopplingscylindern sitter i torpedväggen under vakumklockan, på automaten sitter en täckplatta över hålet med två skruvar som du lossar på insidan i kupen.

På äldre årsmodeller sitter kablen till hastighetsmätaren i växelådan, men på nyare årsmodeller tas signalen från ABS-givaren på vänster sida. På min 95:a satt den i växellådan, men på m59 lådan som jag satte dit fanns inte den kontakten. Man tar bara de två trådarna i kontaken och löder på dem på de två trådarna till ABS-givaren. Sedan måste man förbikoppla startlägesspärren. Den som gör att man måste starta med parkeringsläget i. I det stora kontaktstycket som sitter i automaten kopplar du en tråd mellan kontakt 6 och 10. Sedan sitter på den manuella lådan backljuskontakten på ovansidan av lådan med en egen kontakt, på automaten sitter den i det stora kontakstycket. Koppla därför kontakt 5 och 9 till backljuskontakten. På undersidan av behållaren till bromscylindern sitter en liten pip som är pluggad, klipp av pluggen och koppla in slangen till huvudkopplingscylindern där. Bromsarna och kopplingen använder samma behållkare.

Som sagt det är lite mer jobb med att byta från automat till manuell än att bara byta låda. Det stora arbetet är dock att byta lådan resten är bara småplock. Annars är det lika enkelt att byta till manuell som att byta automaten till en annan automat.


På 850 -94 Turbo Automat så behöver man koppla en tråd mellan kontakt 6 och 7, då det ibland förekommer att 10:an är tom.




Hoppas att det hjälper dig i dina funderingar.

/Christian

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Dieseldoktor
112 Inlägg
5 mars 2006
#4
det finns 3 uppfinningar som har gjort bilkörning till ett rent nöje för många, det första är hjulet, de andra luftkonditioneringen och det tredje automatlådan, så varför välja bort nåt så underbart


59 Inlägg
31 maj 2009
#5
Väcker liv i denna tråden igan smile !
Verkar som att det inte verkar vara så svårt att genomföra!

Fick nämligen ärva farsans gamla 850 efter att den inte gick igenom besiktningen!
Är en 850 GLT -95 med automat hmm

Tänkte att denna skulle kunna bli ett roligt andra-bil "bus" objekt som kan lättas på inredning .. etc etc..


Jo, min fråga är nu, om detta med att byta låda, Vad tycker SBP om detta? är det bara att typa om bilen eller måste man ha en massa papper av volvo/SFRO eller nått? regga den som ombyggt fordon ?

Vore skoj om någon kunde ge ett fint svar!

//Mvh

8 250 Inlägg
31 maj 2009
#6
Niklas_N skrev:
Jo, min fråga är nu, om detta med att byta låda, Vad tycker SBP om detta? är det bara att typa om bilen eller måste man ha en massa papper av volvo/SFRO eller nått? regga den som ombyggt fordon ?

De säger att du antingen lär få ett intyg av Volvo (mission impossible) eller regga som ombyggt fordon vilket bara blir sinaktigt dyrt och krångligt.


4 822 Inlägg
31 maj 2009
#7
Marlboroman skrev:
Niklas_N skrev:
Jo, min fråga är nu, om detta med att byta låda, Vad tycker SBP om detta? är det bara att typa om bilen eller måste man ha en massa papper av volvo/SFRO eller nått? regga den som ombyggt fordon ?

De säger att du antingen lär få ett intyg av Volvo (mission impossible) eller regga som ombyggt fordon vilket bara blir sinaktigt dyrt och krångligt.

jag fick mitt avgasintyg hur smidigt som hellst, åkte bara till en volvo verkstad här i gbg och visade upp bilen sen nån vecka senare fick jag intyget av verkstaden sen va det bara att ringa bilprovningen och boka tid för registreringsbesiktning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

59 Inlägg
31 maj 2009
#8
ok, så det man behöver är alltså ett avgasintyg får att få igenom bilen! Fint! du behövde inte ha några annan information från den bilen du tog lådan mm ifrån ??

//Mvh

4 822 Inlägg
31 maj 2009
#9
varför då? dom lådorna sitter redan i dom bilarna ifrån fabriken.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

59 Inlägg
31 maj 2009
#10
hehe, ja det är ju sant! märkte att det var en lite dum fråga såhär i efterhand... men tack för alla snabba bra svar, kommer nog att bli så att jag byter i framtiden!


Sök