3582
Sök

Besikta en 740 b234 med turbo???

28 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#1
Hej undrar om det är möjligt att besikta en b234 motor med turbo på bilprovningen???
Måste man regga den som ombyggt eller amatör fordon då????
En 740 får ju bara ha runt 280 häst enligt sfro (15kw/100kg) men behöver ju inte ha fullt turbo tryck under besiktningen:D

Men e det möjligt eller ska man ta en vanlig tic??

16 197 Inlägg
27 november 2008
#2
både lättare å billigare att köpa en 740 TIC direkt eftersom du iaf MÅSTE ha ALLT från en sån för att du ska kunna besikta den me turbo.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

maskinförare
125 Inlägg
27 november 2008
#3
du kan ha turen att få en besikningsman som inte kollade de. en kompis hade de. slängde också på en turbo på sin 740.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

28 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#4
jo men man vill ju inte chansa utan få det bra (ifall man blir stoppad sen)
men går det att få igenom en 16v med turbo genom besiktningen??

1 948 Inlägg
27 november 2008
#5
en bes. gubben som itne kollar om du har turbo på bilen? big_smile då måste han ha varit bra jävla blind... skulle gissa på att dom sätter spanskaflaggan på rutan om du åker in med en turbo...

8 250 Inlägg
27 november 2008
#6
Det är möjligt, men då är det minst ombyggt fordon som gäller och då får du även betala en straffavgift eftersom motorn inte finns. Däremot så skulel det va enklare med en äkta 2 liters 16v turbomaskin.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 november 2008
#7
köp en 740 tic besiktiga sen kastar du på 16v toppen smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

28 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#8
finns b20 med 16v?
eller ska man ta en 16v från b23 och sätta på b20?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#9
Det finns en motor som heter b204ft som du skulle kunna montera. De är 2l turbomotorn som volvo tillverkade till italien bilarna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

28 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#10
men e dom inte svåra att få tag på????

1 749 Inlägg
27 november 2008
#11
16 ventilers b20?!

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

28 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#12
patrikhornfeldt skrev:
Det finns en motor som heter b204ft som du skulle kunna montera. De är 2l turbomotorn som volvo tillverkade till italien bilarna.

men e dom inte svåra att få tag på???

1 004 Inlägg
27 november 2008
#13
Denjage skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Det finns en motor som heter b204ft som du skulle kunna montera. De är 2l turbomotorn som volvo tillverkade till italien bilarna.

men e dom inte svåra att få tag på???

betydligt lättare än att få tag i en 16v topp till b20.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#14
Finns iaf åtminstone 2 st på bildelsbasen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 948 Inlägg
28 november 2008
#15
kan inte alla volvo åkare lära sig att b23 och b230 samt b20 å b200 INTE e samma motor big_smile
Senast redigerat av baltis (28 november 2008)

344 Inlägg
28 november 2008
#16
baltis skrev:
kan inte alla volvo åkare lära sig att b23 och b230 samt b20 å b200 INTE e samma motor big_smile

visste inte alla det redan? smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 november 2008
#17
sunkmaster skrev:
baltis skrev:
kan inte alla volvo åkare lära sig att b23 och b230 samt b20 å b200 INTE e samma motor big_smile

visste inte alla det redan? smile

antar att han syftade på mitt inlägg där ja tabbade mej och svarade efter 262turbo. Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan motorerna, var trött och tänkte inte på att de kunde verka som att ja svarade 262turbo när ja egentligen svarade på Denjage.

EDIT: Kan ju även vara så att han menade på Denjage's inlägg om b23 med 16v topp. Men om han är nybörjare på området så kan ju övrigt folk ha överseende med det.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (28 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
28 november 2008
#18
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:
baltis skrev:
kan inte alla volvo åkare lära sig att b23 och b230 samt b20 å b200 INTE e samma motor big_smile

visste inte alla det redan? smile

antar att han syftade på mitt inlägg där ja tabbade mej och svarade efter 262turbo. Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan motorerna, var trött och tänkte inte på att de kunde verka som att ja svarade 262turbo när ja egentligen svarade på Denjage.

EDIT: Kan ju även vara så att han menade på Denjage's inlägg om b23 med 16v topp. Men om han är nybörjare på området så kan ju övrigt folk ha överseende med det.

ja det förstår jag fullt ut. alla e vi ju barn i början smile. mitt inlägg va mer menat som lite ironi wink


1 878 Inlägg
28 november 2008
#19
Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.

Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).

Läs här: http://forum.turboperformanceclub.com/v … +turbo+740

finns grymt mycket nyttigt att läsa här! och sedan bör dina frågor vara ur världen för dessa frågor finns om du använder "SÖK FUNKTIONEN"

- Andreas

**Edit** : Stavfel
Senast redigerat av Frozen1985 (28 november 2008)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 november 2008
#20
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:

visste inte alla det redan? smile

antar att han syftade på mitt inlägg där ja tabbade mej och svarade efter 262turbo. Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan motorerna, var trött och tänkte inte på att de kunde verka som att ja svarade 262turbo när ja egentligen svarade på Denjage.

EDIT: Kan ju även vara så att han menade på Denjage's inlägg om b23 med 16v topp. Men om han är nybörjare på området så kan ju övrigt folk ha överseende med det.

ja det förstår jag fullt ut. alla e vi ju barn i början smile. mitt inlägg va mer menat som lite ironi wink

De var inte dej ja syftade på heller så de är lugnt! big_smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök