Elektrisk överväxel

Dreamcatcher
7 mars 2006 · 260 Inlägg

Undrar hur det där med överväxel funkar. har sett bilar där det står 4 växlar och elektrisk överväxel. eller 4 växlar och överväxel. Vad ska det va bra för ?

någon som kan det där ?

styling har egentligen bara med pengar att göra.
opelmtx
7 mars 2006 ·

Dreamcatcher skrev:
Undrar hur det där med överväxel funkar. har sett bilar där det står 4 växlar och elektrisk överväxel. eller 4 växlar och överväxel. Vad ska det va bra för ?

någon som kan det där ?

4 växlar plus el overdrive håller oftast bättre

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 mars 2006 · 1 852 Inlägg

dom låga växlarna (ettan, tvåan) gör att motorn är starkare och motorn gör fler varv före än efter växellådan. men en överväxel e tvärt om, motorn gör alltså färre varv än efter v-lådan. utväxlingen är alltså lägre än 1:1.

man lever bara en gång så lev väl!
Rohdin
7 mars 2006 ·

det är bara onödigt med overdrive,,lättare och bättre att köra med riktig låda,,,tyvärr fattade inte Volvo det under 240-tiden =/

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Rohdin skrev:
det är bara onödigt med overdrive,,lättare och bättre att köra med riktig låda,,,tyvärr fattade inte Volvo det under 240-tiden =/

så inga bilar bör ha 5:ans växel? för alla bilar nu för tiden har overdrive. 4:an brukar vara utväxling 1:1 och 5:an å 6:an brukar vara overdrive, överväxel, där utväxlingen är lägre än 1:1.
på volvos gamla bilar är det en elektromagnet (om jag inte misstar mig) som lägger i sista växeln, dvs. overdriven

btw, jag har hört att volvos elektroniska överväxel vart mycket bättre än dom andra, "vanliga" lådorna.

man lever bara en gång så lev väl!
opelmtx
7 mars 2006 ·

Rohdin skrev:
det är bara onödigt med overdrive,,lättare och bättre att köra med riktig låda,,,tyvärr fattade inte Volvo det under 240-tiden =/

Volvos låda med overdriv håller bättre en volvos 5 växlade, därför satt dom i 740/760 turbo så
länge
vet jag av egna erfarenheter:)

frasse4
7 mars 2006 · 736 Inlägg

Det var väl ett försäljningsknep... låter ju lite roligt, men knappast nån fördel, de brukar ju snarare börja trassa på dem som finns kvar. Men fler växlar ger ju bättre möjlighet att optimera förbrukningen för den hastigheten man håller...så när kommer de 7-växlade bilarna?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Xoff Volvo tönt... =)
7 mars 2006 · 2 344 Inlägg

tycker det är soft med OD, bara trycka på knappen smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Drönirettab
7 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Dreamcatcher skrev:
Undrar hur det där med överväxel funkar. har sett bilar där det står 4 växlar och elektrisk överväxel. eller 4 växlar och överväxel. Vad ska det va bra för ?

någon som kan det där ?

Meningen med överväxel var att sänka motorvaratalet och bensinförbrukningen när man låg och puttrade på landsväg en längre sträcka, är ju lite jobbigt att ligga en längre stund på 4:an med en gammal 240.
Sedan försvann överväxeln och numera är det rena 5-växlade och 6-växlade lådor men meningen med den högsta växeln är fortfarande att hålla motorvarvtalet nere och få låg bränsleförbrukning.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Drönirettab skrev:

Dreamcatcher skrev:
Undrar hur det där med överväxel funkar. har sett bilar där det står 4 växlar och elektrisk överväxel. eller 4 växlar och överväxel. Vad ska det va bra för ?

någon som kan det där ?

Meningen med överväxel var att sänka motorvaratalet och bensinförbrukningen när man låg och puttrade på landsväg en längre sträcka, är ju lite jobbigt att ligga en längre stund på 4:an med en gammal 240.
Sedan försvann överväxeln och numera är det rena 5-växlade och 6-växlade lådor men meningen med den högsta växeln är fortfarande att hålla motorvarvtalet nere och få låg bränsleförbrukning.

vad jag vet så kallas 5:an och 6:an för överväxel pga att dom tog över för den elektriska överväxeln.

man lever bara en gång så lev väl!
gulleponken
7 mars 2006 · 174 Inlägg

överväxel är en planetväxel som sitter efter de "vanliga" lådan, medans 5ans växel är med vanliga drev i lådan istället...

Janken Driver
7 mars 2006 · 2 111 Inlägg

Ni vet väl att elektronisk överväxel bara var en tillf'llig billig lösning i väntan på de 5 växlade lådorna wink. De som höll sig fast vid funktionen längst var volvo... tongue

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Mogge_83
8 mars 2006 · 137 Inlägg

"frasse4"
sjuväxlade bilar finns redan nya Bmw M5 tex...

Brake em' down like a shotgun !!!
Datsunman
8 mars 2006 · 39 Inlägg

Lite off topic men...Rätt skönt med sjätte växeln. Min Mondeo Tdci -03:a ligger på 2000 varv vid 120 km/h. Slå det den som kan. ( det gör dock inte min Datsun... )  :-)

:p
Rohdin
8 mars 2006 ·

Bullo skrev:

Rohdin skrev:
det är bara onödigt med overdrive,,lättare och bättre att köra med riktig låda,,,tyvärr fattade inte Volvo det under 240-tiden =/

så inga bilar bör ha 5:ans växel? för alla bilar nu för tiden har overdrive. 4:an brukar vara utväxling 1:1 och 5:an å 6:an brukar vara overdrive, överväxel, där utväxlingen är lägre än 1:1.
på volvos gamla bilar är det en elektromagnet (om jag inte misstar mig) som lägger i sista växeln, dvs. overdriven

btw, jag har hört att volvos elektroniska överväxel vart mycket bättre än dom andra, "vanliga" lådorna.

det va inte så jag menade,,jag har hört massa rykten bara( av MÅNGA) ingen egen erfarenhet..att dom håller inte alls för något,då menar jag inget... ,jag tycker det är rätt krångligt det dära med överväxel också,,är väl inget fel på Volvos gamla vanliga 5vxl låder heller??

Rohdin
8 mars 2006 ·

opelmtx skrev:

Rohdin skrev:
det är bara onödigt med overdrive,,lättare och bättre att köra med riktig låda,,,tyvärr fattade inte Volvo det under 240-tiden =/

Volvos låda med overdriv håller bättre en volvos 5 växlade, därför satt dom i 740/760 turbo så
länge
vet jag av egna erfarenheter:)

men varför är dom bättre?? jag fattar inte det...från de jag hört iaf..

Master-J tekniker
23 mars 2006 · 88 Inlägg

Överväxel /Overdrive / planetväxel
Den första Laycock de Normanville overdriven monterades 1948 i en Standard Vanguard(föregångare till Triumph)
Bakom den låg Laycock (Ken Walker) och en US Capten Edgar de Normaville som jobbade med transmissioner.
Sedan dess har denna overdrive monterats i en mängd olika bilar: Jaguar, Aston Martin, Ferrari, Austin Healey, Jensen, Bristol, AC and Armstrong Siddeley, Triumph, Sunbeam, Volvo. MG, Reliant, Vauxhall, Opel, Ford, TVR, Gilbern,AMC, Chrysler mfl.

Totalt finns det 5 olika modeller, beroende på motorstorlek. Men som sagts används LdN overdrive i bilar med effekter från 50 hkr - 500 hkr. I vissa av dem var enheten kopplad så att den kunde användas på bilens alla fyra växlar, vilket i princip gav en 8-växlad låda. I volvos fall användes den dock enbart på 4-ans växel och gav därmed bilen en 5-växlad låda. Vilket som är att föredra vill jag inte gå i clinch på. Men har genom åren råkat ut för en mängd växellåds problem just gällande 5-ans växel.
Samma princip med en planetväxel används ju på alla Lastbilar av idag. Så personligen skulla jag inte förkasta en OD i första taget, de är dessutom ganska lätta att reparera och hålla vid liv så länge de sköts enligt anvisningarna.
I mig veterligen alla dessa enheter utom monterade på Volvo skall därför vanlig motorolja användas typ 10-30 /10-40 olja istället för växellåds olja.

http://www.overdrive-repairs.co.uk/lefim1.jpg

jonns labil eller va det la bil
6 april 2006 · 82 Inlägg

jag har haft en hög av volvo men kan bara säga att min erfarenhet av od lådan är bättre än 5 växlade.

är inne på tredje 5växlade på 145an nu,så jag gillar dom inte,

på 240n jag hade jag samma od låda i fem år av div misshandel o den var det aldrig några problem med,ja förutom ett den slira nån gång på backen då men men

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318
Chrillee House/Trance diggare
6 april 2006 · 287 Inlägg

Min Volvo 740 1990 har OD och den funkar kanon än så länge, är rätt skönt att bara trycka på knappen och slippa dra spaken den där långa vägen hehe wink

chevalillis bilmekaniker
6 april 2006 · 131 Inlägg

ska man leka o börna med en volvo ska man ha 4 petade o inte 5 petade lådan då den inte verkar hålla för nått...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang