Hallå där! Det var ett tag sedan jag skrev här, men det betyder inte att det stått still. Det har tvärtom hänt väldigt mycket. Jag ledsnade bara ett tag eftersom jag fick mina nya fälgar och spacers stulna och bilen delvis vandaliserad. Nåja, mer om det senare, låt oss ta det i rätt ordning.
Jag nämnde i mitt senaste inlägg att värmekranen var allmänt efterbliven, läckte och hade sig. Så, sagt och gjort beställde jag en ny på Skruvat.se.
Efter några dagar fick jag hem den, och satte igång med att plocka bort den gamla.
Den sitter högst upp på insidan av torpedväggen med bajonettfattning, så för att lossa den får man först lossa slangen i motorrummet som sitter på den, lossa slangen på insidan och sedan vrida loss den inifrån. Vilket är lättare sagt än gjort, åtminstone första gången man gör det. Man får vara försiktig så man inte förstör mekanismen som kopplar den till vajern som går till reglaget, se till att ha den vriden till rätt läge, annars är värmekranens arm låst i mekanismen. Tror den ska vara på max kyla, om jag minns rätt. Det tog ett tag att få ut den, och när jag väl lyckats krångla in den nya efter en smärre modifiering på infästningen – den ena pluppen till bajonettfästningen var alldeles för stor – så hoppade värmekranens arm ur spåret varenda gång man skulle sänka värmen! Efter en del frustration stack jag till skroten och hämtade en begagnad värmekran, som fungerade utan problem. Det visade sig att armen på eftermarknadskranen gick alldeles för trögt. Antar att man får vad man betalar för. Personalen på Skruvat.se var däremot väldigt hjälpsamma, det var inga problem att returnera varan och få pengarna tillbaka, trots att jag modifierat den en del, så en eloge till dem.
Gammal vs. ny... Fast båda var precis lika värdelösa.
Sedan hände en smått pinsam grej… Jag var på väg hemåt vid 11-tiden på kvällen på en helt tom väg, och såg plötsligt en massa strålkastare komma emot mig. Plötsligt var där ett 100-tal bilar som kom körandes i motsatt riktning. Jag förstod vad detta innebar och hade ändå inget för mig dagen därpå, så jag svängde av på första bästa avtagsväg, vände och följde strömmen.
Målet var industriområdet utanför Råå, och det var självklart street race. Min bil är inte riktigt i den klassen just nu (Disclaimer: plus att jag är sugen på att behålla körkortet ett tag till) så jag parkerade och gjorde absolut inget annat än att titta på.
Efter ett tag kom som vanligt polisen, så alla satte sig i sina bilar och körde lugnt och sansat därifrån. Det var min plan också, men det tyckte tydligen inte bilen. Efter att ha nuddat gaspedalen började han plötsligt bröla värre än en epa med rakt rör. Jag hoppade ut och kollade under bilen, och minsann, hade inte avgasröret beslutat sig för att hoppa av precis efter katten?!
Den bakre delen hängde dock kvar i gummiupphängningarna… Så diskretion kom inte på tal. Hur lugnt och sansat jag än körde brölade bilen på i en miljon dB, och att jag fick avgassmällar så fort jag släppte foten från gaspedalen det minsta gjorde ju inte saken mycket bättre. Jag tappade räkningen på vid hur många separata tillfällen polisbilar lade sig bakom mig...
Hem kom jag i alla fall, dessutom med körkortet i behåll. Dock skulle jag till London två dagar efteråt, så dagen därpå fick jag bröla ner till Biltema och nödlaga avgassystemet med avgasbandage och ståltråd. Händerna kliade i flera dagar efteråt, men det höll faktiskt hela vägen till och från flygplatsen.
Detta funkar självklart inte i längden, så så fort jag kom hem beställde jag en Simons halvsats. Den kom några dagar senare, och det var minsann på tiden… Jag behövde inte kapa någonting alls i det gamla avgassystemet, det räckte bokstavligt talat att peta på det.
Gammalt vs. nytt
Kan tillägga att det inte är skönt att tappa en ljuddämpare över bröstkorgen. Aj.
Färdigt!
Som vanligt på dessa gamla Volvo hängde dock slutdämparen snett... Får se vad man kan göra åt det senare.
(Ursäkta kass bild)
Sedan har jag som sagt legat i. Jag hittade några 960 på skroten, från vilka jag plockade fyra mörkgröna handtag och en dekorramp som 964:or har på bakluckan, förvisso i champagnemetallic, men fel kulör (411 istället för 425).
Jag lyckades även hitta en mörkgrön 945 POLAR på en skrot, från vilken jag plockade Volvo original lyktlister utan hål. Något fäste är trasigt och de har en MASSA stenskott, men efter lite slipning blev de hur fina som helst!
Vad var då planen med detta? Jo, eftersom detta inte är en Golf Harlequin Edition, så skulle det självklart lackas! Detta är visserligen något jag vill lära mig så småningom, men tills vidare fick det bli en kille jag känner som är lackerare som fick fixa det.
Detta var första omgången – Utvändigt lackades backspeglar, dörrhandtag och dekorramp! Det var ett rejält lyft, men det var inte allt, jag demonterade även den svarta plastlisten som löper längsmed instrumentbrädan och ner runt växelspaken och fick den lackad! Väldigt nöjd med resultatet.
Jag impulsköpte även V70-lookalike-lister från LMR och lämnade in de på lack. Det var en hel del förarbete, men resultatet blev helt okej.
De blev dock inte monterade, eftersom det skulle se rätt så muppigt ut med lackade sidolister och plastsvarta stötisar. De hamnade i garaget så länge, tillsammans med dekorrampen, som sitter där pga runddragna regskyltsskruvar.
Lite bilder på detta då!
Någon dag därpå såg jag en 850 i min färg på skroten!
Tyvärr är det inte mycket man kan plocka på den som skulle passa min bil, men några torx den hade under huven tyckte jag passade bra till min nylackade mittpanel. Mycket mer enhetligt.
Att allt gick som smort var väl inte hela sanningen... Efter lackeringen märkte jag att en av handtagens inre bult hade dragits av, inte lossat, och satt kvar i handtaget. Försökte få ut den på alla möjliga sätt, men det gick inte. Till slut var jag tvungen att borra ut den, vilket förstörde hela gängan. Jag kände inte för att köpa ett till handtag som skulle behöva lackas igen, så jag försökte med en nödlösning. Jag borrade upp hålet lite till, så att en mutter i rätt storlek precis kom ner. Sedan tog jag starkt superlim och fyllde tomrummen, och slipade ner muttern så den låg jämnt med resten av handtaget.
Det visade sig funka perfekt! Om det håller får vi väl se, men än så länge har det inte varit några problem.
Gick sedan tillbaks till skroten och letade upp huvudet till bulten som orsakat det hela, bara för att få nöjet att kasta den så långt jag bara orkade.
Sedan gav ena fästet för den bakre stötfångaren upp mitt i en längre resa. Självklart var det på sidan där avgassystemet mynnar ut, så när jag stannade till, såg det ut så här...
Nåja, skar bort skiten som hängde ner över utblåset, och så började jakten efter en ny, fräsch bakstötis.
Jag var bara ute efter antingen de tidiga stötisarna eller de som var på Classicbilarna, eftersom de har en list på ovansidan. De utan listen böjer sig i den tunna plastremsan under bakluckan efter ett tag, vilket skaver av lacken på bakluckans kant, och ser allmänt dassiga ut så fort man öppnar skuffen.
Därnäst köpte jag en uppsats blåa dioder och tryckte in i instrumentbelysningen.
Blev helt okej, vart dock lite väl mycket raggarstuk, så med tiden kommer det nog ersättas med en plasmatavla och vita dioder, som redan är beställda från eBay. Dioderna alltså.
Det var alltså här jag tappade all motivation ett tag. Jag gick ut en morgon för att mötas av - det här.
Fälgar och spacers var borta. Bilen lutade som ni ser på något reservdäck, träklossar och ena bromsskivan. Det var ingen rolig känsla... Inte bara för pengarnas skull, utan tanken att folk faktiskt gör såhär. Jag antar att det närmaste jag kommer att beskriva det är "mentalt våldtagen".
Dessutom hade jag parkerat nära min vinterbil för att slippa dörruppslag. Det resulterade i att de lutade min bil mot den, vilket medförde det här:
Kämpade en månad för att överhuvudtaget få ut något, aldrig mer Länsförsäkringar säger jag bara. De kom med alla möjliga och omöjliga ursäkter. Fick till slut ut 9100kr efter självrisk, och detta inkluderade spacersen jag hade kvitto på 2000 för. Jag betalade i runda slängar 17000 för bara fälgar och däck (oanvända R-fälgar med nya Continental på), så det kändes inte lite surt...
Nåja, dags för lite positiva nyheter igen.
Visst gav det som lackades bilen ett lyft, men jag nöjde mig inte med det. Bakstötisen jag hade var skrot, men jag lämnade in framstöten till min vän för lackering. Jag tog ett impulsbeslut och bad honom lacka originalsidolisterna också, då jag kommit fram till att jag vill att bilen ska behålla originalformen och -linjerna trots allt. Så de lackade V70-lookalikesen får damma i garaget på obestämd tid. De är ändå lackade och klara, så det är lika bra att behålla de, ifall att jag skulle ändra mig någon gång.
Sidolisterna hade aldrig tagits bort. Det var lite smuts som hade samlats där under...
Ingen rost dock!
Såhär blev resultatet! Bakstöten är inte lackad på bilderna eftersom jag fortfarande letade efter en ny. Sedan passade jag även på att ta bort lykttorkarna (ordentligt, inget tattarkapande och slangklippande) och montera listerna utan hål när fronten ändå var av.
Sådärja, där tänker jag avsluta just nu! Det finns fortfarande lite mer att berätta, men det kommer snart! Den som väntar på något gott...