Mekaniker kraschade hans nya sportbil under en servicen

te_wik Forummoderator
21 december 2008 · 12 813 Inlägg

Jobbar ju snabbare än ett formel 1 - pit team om de bara tagit 30 minuter.

Nee det är nåt som inte stämmer, men det är ju aftonblaskan som skrivit de så det är väl inte ovanligt direkt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
KHRacing
21 december 2008 ·

Evo-Offer skrev:
Men kh;) det finns sån försäkring som du får i 3 mån från det datumet du har beställt hem bilen och inom den tiden ska bilen vara reggbes så det funkar:) hoppas bara att han fick sina pengar.personligen ahde jag nog slått ihjäl dom om det hade vairt min bil..

A-ha smile

KHRacing
21 december 2008 ·

2-D skrev:
för man provkör väl efter att servicen är klar..?!
Tycker j''vligt synd om killen hmm

Exempel:

Du jobbar som mek.,

jag lämnar bilen till dig med orden: du provkör inte då denna bilen ej är reggad ännu.


----------

Sticker du då automatiskt ut & kör med den då ?

2-D Faderator
21 december 2008 · 637 Inlägg

KHRacing skrev:

2-D skrev:
för man provkör väl efter att servicen är klar..?!
Tycker j''vligt synd om killen hmm

Exempel:

Du jobbar som mek.,

jag lämnar bilen till dig med orden: du provkör inte då denna bilen ej är reggad ännu.


----------

Sticker du då automatiskt ut & kör med den då ?

Nej ... det var ju ungefär så jag menade också . smile

Shaked but not störd.
Audi TT "2.0 TFSI Quattro" (2015)
Germax
21 december 2008 · 12 086 Inlägg

940R skrev:
Hedin bil i jönköping

Ok, ingen lämnar in lr köper bil hos dom mer nu då.
Jag har aldrig sätt något liknande, debitera servicen??

Rquired Allmänt envis
22 december 2008 · 12 512 Inlägg

JapMax skrev:

940R skrev:
Hedin bil i jönköping

Ok, ingen lämnar in lr köper bil hos dom mer nu då.
Jag har aldrig sätt något liknande, debitera servicen??

Han har ju verkligen nytta av oljebytet nu, kan sälja vraket som nyservat roll

Men egentligen, kan jobbet rent juridiskt räknas som utfört om de aldrig hann lämna ut bilen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C70
22 december 2008 · 424 Inlägg

Jag tycker att han ska göra en polisanmälan om olovligt brukande.

Senast redigerat av C70 (22 december 2008)

KHRacing
22 december 2008 ·

C70 skrev:
Jag tycker att han ska göra en polisanmälan om olovligt brukande.

Lär ju inte funka väl när han villigt lämnat ifrån sig nycklarna

Egenmäktigt förfarande kanske hade funkat dock ? - Nån som vet ?

Sanizz
22 december 2008 ·

Rquired skrev:

JapMax skrev:

940R skrev:
Hedin bil i jönköping

Ok, ingen lämnar in lr köper bil hos dom mer nu då.
Jag har aldrig sätt något liknande, debitera servicen??

Han har ju verkligen nytta av oljebytet nu, kan sälja vraket som nyservat roll

Men egentligen, kan jobbet rent juridiskt räknas som utfört om de aldrig hann lämna ut bilen?

Det är en bra fråga. Jag undrar det med. Zlatan ibrahimovic stämde juh ett byggföretag som inte gjorde klart jobbet i tid. Han vägrade betala notan och och vann rätten. Företaget gick i konkurs med förlust över 11 mille. Dock är detta zlatan. Men det kanske funkar vem vet? någon som har svar på frågan som Rquired ställde?

BobbyM
22 december 2008 · 1 Inlägg

För att redan ut ett och annat! Varför skall jag betala för något som inte är slutfört? Bilen kom tillbaka på bärgare när jag står o väntar på att hämta ut min bil. All olja o Glykol ligger på motorvägen. Att firman inte visste att bilen var oreggad är lögn. Varför har de då inget reg nr på fakturan som de brukar? Varför har de skrivit upp chassi nr i stället? Samt när jag boka service tog de chassi nummer för att inget reg nr fanns för de behövde uppgifter till oljefilter och mängder olja m.m. Att sedan 1 mekaniker och 1 praktikant tar min bil ut på motorvägen utan lov trots att jag sagt till, och kör rent utav " skit" med bilen och glider i sidled över motorvägen från räcke till räcke? Har man då kört i 110kmh???.. Då skulle dessa bilar aldrig få va godkända att köra på vägen reggad som oreggad. Jag har inte kontaktat AB utan de kontaktat mig och jag vill inte "snyffta" utan vill varna andra att råka ut för samma sak samt tänka efter vad som händer med deras bilar på service. sedan hur jag har råd med en sådan bil bla bla m.m. säger jag avundsjukakan yttra sig på många sätt. Till samma sätt som att folk inte respekterar andras egendom. Hade inte deras försäkringsbolag bemött mig så bra som de gjorde samt hjälpt mig hade detta säkert inte än varit utrett än. För sedan olyckan har jag inte hört något av firman utan fick sköta allt själv. och nu nästan 3 månader efter får jag en faktura på servicen, visst har jag råd att betala men varför skall jag betala för något jag inte fått? Det lovar jag att ingen av er vill göra!! Och INGEN skall heller göra! Jag är övertygad om att man inte behöver köra så med en bil för att kolla bromsar efter att byta bromsbelägg funkar, för de gamla var heller inte dåliga utan av "race" modell och jag ville ha orginal. Det måste finnas andra sätt ännn att ut på motorväg och man måste heller inte vara 2 personer. Jag har fortfarande inte fått en förklaring från förare eller företag av vad som hände och vederbörande jobbar fortfarande kvar. Så tänk på det om ni lämnar in er bil! Jag kommer leta efter ny SERIÖS verkstad till min nästa bil!
Jag hade sett fram emot en sommar åkandes på div banor m.m. men får leta vidare o hoppas jag hittar någon i samma skick.
Bilen var så kallad importförsäkrad hos Länsförsäkringar.
Och hur jag transporterat bilen har jag också kvitton på.
Till alla er som säger "gör" service själv m.m.
Om ni har en bil för över en halv miljon kronor och inte kan lite på "Sveriges" bäste Dodge mekaniker som han e utsedd till så vem ska man lita på då?
Samt hur roligt e de om något skulle bli fel på en V10 i alu?
När man lämnar in något är det alltid försäkrat mot skador vid service.
Jag är arg och fruktansvärt besviken o vill ALDRIG ha med dem att göra igen.
Och hoppas alla lyssnar o tänker en tanke extra att vem fan ska man lita på?..
Och att jag skulle vart med på service som någon säger att de skulle vart.
VAD tror du jag ville?
Men deras policy är att de har inga "kunder" i verkstaden under service.
Låne bilen fick jag ha hem och sedan komma tillbaka med FULL tankad.
Detta ärendet är långt ifrån uppklarat
Förare samt Firman skall få stå till svars!..
Bobby Moberg

master_lars
22 december 2008 · 1 180 Inlägg

Jaa verkligen, skönt att deras förskäringbolag har skött sig bra i alla fall. Men att föraren inte ställts till svars än är ju väldigt konstigt. Tvivlar starkt på att de  kört 110 knyck. Det är ändå en hastighet där man har "lite" kontroll. Har nog gått betydligt fortare.

Bobby, hoppas du hittar en likvärdig bil för samma pengar. Och kräv i sådana fall att få vara med på servicen. Varför inte lämna in den till ngn lokal firma som är auktoriserade på just Dodge. Samma garantier..

Lanjin
22 december 2008 · 757 Inlägg

tycker att dom ska skämmas ögonen ur sig som vågar komma med en nota på 7000 eller vad de var när dom kört åt helvete med din bil.

även om dom har rätt till det kanske så är det goodwill att inte sända ut en räkning efter en sådan skandal.

tobbe_o Mekaniker
22 december 2008 · 48 Inlägg

När jag jobbar med kundbilar kör jag aldrig mer än vad som är absolut nödvändigt. Okej om de är nåt mysko missljud/vibration, då kanske de behövs en längre sväng på t.ex. kullersten. Annars kör man bara runt huset till bromsprovaren.
I regel skall de dock vara så som någon skrev tidigare parkering-verkstad-parkering.

Dock måste jag personligen säga att det kan vara lite jobbigt med kunder som står och övervakar minsta lilla steg man tar, är dock trevligt att småprata lite oxå så både för och nackdelar med de.

Team Chevy740
Volvo V70R (1998)
Rquired Allmänt envis
22 december 2008 · 12 512 Inlägg

Evo-Offer skrev:

BobbyM skrev:
För att redan ut ett och annat! Varför skall jag betala för något som inte är slutfört? Bilen kom tillbaka på bärgare när jag står o väntar på att hämta ut min bil. All olja o Glykol ligger på motorvägen. Att firman inte visste att bilen var oreggad är lögn. Varför har de då inget reg nr på fakturan som de brukar? Varför har de skrivit upp chassi nr i stället? Samt när jag boka service tog de chassi nummer för att inget reg nr fanns för de behövde uppgifter till oljefilter och mängder olja m.m. Att sedan 1 mekaniker och 1 praktikant tar min bil ut på motorvägen utan lov trots att jag sagt till, och kör rent utav " skit" med bilen och glider i sidled över motorvägen från räcke till räcke? Har man då kört i 110kmh???.. Då skulle dessa bilar aldrig få va godkända att köra på vägen reggad som oreggad. Jag har inte kontaktat AB utan de kontaktat mig och jag vill inte "snyffta" utan vill varna andra att råka ut för samma sak samt tänka efter vad som händer med deras bilar på service. sedan hur jag har råd med en sådan bil bla bla m.m. säger jag avundsjukakan yttra sig på många sätt. Till samma sätt som att folk inte respekterar andras egendom. Hade inte deras försäkringsbolag bemött mig så bra som de gjorde samt hjälpt mig hade detta säkert inte än varit utrett än. För sedan olyckan har jag inte hört något av firman utan fick sköta allt själv. och nu nästan 3 månader efter får jag en faktura på servicen, visst har jag råd att betala men varför skall jag betala för något jag inte fått? Det lovar jag att ingen av er vill göra!! Och INGEN skall heller göra! Jag är övertygad om att man inte behöver köra så med en bil för att kolla bromsar efter att byta bromsbelägg funkar, för de gamla var heller inte dåliga utan av "race" modell och jag ville ha orginal. Det måste finnas andra sätt ännn att ut på motorväg och man måste heller inte vara 2 personer. Jag har fortfarande inte fått en förklaring från förare eller företag av vad som hände och vederbörande jobbar fortfarande kvar. Så tänk på det om ni lämnar in er bil! Jag kommer leta efter ny SERIÖS verkstad till min nästa bil!
Jag hade sett fram emot en sommar åkandes på div banor m.m. men får leta vidare o hoppas jag hittar någon i samma skick.
Bilen var så kallad importförsäkrad hos Länsförsäkringar.
Och hur jag transporterat bilen har jag också kvitton på.
Till alla er som säger "gör" service själv m.m.
Om ni har en bil för över en halv miljon kronor och inte kan lite på "Sveriges" bäste Dodge mekaniker som han e utsedd till så vem ska man lita på då?
Samt hur roligt e de om något skulle bli fel på en V10 i alu?
När man lämnar in något är det alltid försäkrat mot skador vid service.
Jag är arg och fruktansvärt besviken o vill ALDRIG ha med dem att göra igen.
Och hoppas alla lyssnar o tänker en tanke extra att vem fan ska man lita på?..
Och att jag skulle vart med på service som någon säger att de skulle vart.
VAD tror du jag ville?
Men deras policy är att de har inga "kunder" i verkstaden under service.
Låne bilen fick jag ha hem och sedan komma tillbaka med FULL tankad.
Detta ärendet är långt ifrån uppklarat
Förare samt Firman skall få stå till svars!..
Bobby Moberg

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att dom jävlarna konkar!!!

Beklagar förlusten av en underbar bil och hoppas verkligen att det löser sig för dig. Som sagts ovan frågan om ett jobb kan räknas som utförd om de aldrig han lämna ut bilen kanske kan hjälpa dig undan räkningen?

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
V10
22 december 2008 ·

BobbyM skrev:
För att redan ut ett och annat! Varför skall jag betala för något som inte är slutfört? Bilen kom tillbaka på bärgare när jag står o väntar på att hämta ut min bil. All olja o Glykol ligger på motorvägen. Att firman inte visste att bilen var oreggad är lögn. Varför har de då inget reg nr på fakturan som de brukar? Varför har de skrivit upp chassi nr i stället? Samt när jag boka service tog de chassi nummer för att inget reg nr fanns för de behövde uppgifter till oljefilter och mängder olja m.m. Att sedan 1 mekaniker och 1 praktikant tar min bil ut på motorvägen utan lov trots att jag sagt till, och kör rent utav " skit" med bilen och glider i sidled över motorvägen från räcke till räcke? Har man då kört i 110kmh???.. Då skulle dessa bilar aldrig få va godkända att köra på vägen reggad som oreggad. Jag har inte kontaktat AB utan de kontaktat mig och jag vill inte "snyffta" utan vill varna andra att råka ut för samma sak samt tänka efter vad som händer med deras bilar på service. sedan hur jag har råd med en sådan bil bla bla m.m. säger jag avundsjukakan yttra sig på många sätt. Till samma sätt som att folk inte respekterar andras egendom. Hade inte deras försäkringsbolag bemött mig så bra som de gjorde samt hjälpt mig hade detta säkert inte än varit utrett än. För sedan olyckan har jag inte hört något av firman utan fick sköta allt själv. och nu nästan 3 månader efter får jag en faktura på servicen, visst har jag råd att betala men varför skall jag betala för något jag inte fått? Det lovar jag att ingen av er vill göra!! Och INGEN skall heller göra! Jag är övertygad om att man inte behöver köra så med en bil för att kolla bromsar efter att byta bromsbelägg funkar, för de gamla var heller inte dåliga utan av "race" modell och jag ville ha orginal. Det måste finnas andra sätt ännn att ut på motorväg och man måste heller inte vara 2 personer. Jag har fortfarande inte fått en förklaring från förare eller företag av vad som hände och vederbörande jobbar fortfarande kvar. Så tänk på det om ni lämnar in er bil! Jag kommer leta efter ny SERIÖS verkstad till min nästa bil!
Jag hade sett fram emot en sommar åkandes på div banor m.m. men får leta vidare o hoppas jag hittar någon i samma skick.
Bilen var så kallad importförsäkrad hos Länsförsäkringar.
Och hur jag transporterat bilen har jag också kvitton på.
Till alla er som säger "gör" service själv m.m.
Om ni har en bil för över en halv miljon kronor och inte kan lite på "Sveriges" bäste Dodge mekaniker som han e utsedd till så vem ska man lita på då?
Samt hur roligt e de om något skulle bli fel på en V10 i alu?
När man lämnar in något är det alltid försäkrat mot skador vid service.
Jag är arg och fruktansvärt besviken o vill ALDRIG ha med dem att göra igen.
Och hoppas alla lyssnar o tänker en tanke extra att vem fan ska man lita på?..
Och att jag skulle vart med på service som någon säger att de skulle vart.
VAD tror du jag ville?
Men deras policy är att de har inga "kunder" i verkstaden under service.
Låne bilen fick jag ha hem och sedan komma tillbaka med FULL tankad.
Detta ärendet är långt ifrån uppklarat
Förare samt Firman skall få stå till svars!..
Bobby Moberg

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du slipper handskas med dom idioterna. Skulle jag vara du så skulle jag anmäla företaget eller personen ifråga som tog ut bilen för en såkallade "provkörning"...jag ser ingen anledning till varför du väntar med det, anmäl dom direkt.


Synd att detta inte var USA med regler, så hade du kunnat stämma livet ur svinen!! Nästan så jag funderar på att ringa och "boka" en tid för min bil...med varningen: Provkör ni bilen så krossar jag knäskålarna på den som tar ut bilen på vägen!!!

C70
22 december 2008 · 424 Inlägg

KHRacing skrev:
Lär ju inte funka väl när han villigt lämnat ifrån sig nycklarna

Egenmäktigt förfarande kanske hade funkat dock ? - Nån som vet ?

Varför inte? Om någon hade stulit nycklarna och tagit bilen hade det varit stöld istället.


Om han lämnar nycklarna och säger "ni får under inga omständigheter köra med min bil" och dom gör det ändå;

Brott som innebär att någon utan lov använder annans tillhörighet vilket medför skada eller olägenhet. BrB 10:7.

Egenmäktigt förfarande skulle det också kunna bli. Det jag kan säga är att om jag varit i samma läge så hade jag definitivt gått till den lokala polisstationen och pratat om ev. anmälan. För något form av straff måste personen få, tycker jag.

Senast redigerat av C70 (22 december 2008)

tobbe_o Mekaniker
22 december 2008 · 48 Inlägg

jag tycker det borde vara klockrent juridiskt.. Ägaren hämtade aldrig ut bilen, då den blev kvaddad under företagets "ansvar" något som även deras försäkringsbolag verkat hålla med om.
Alltså bör man som ägaren själv framhåller kunna bestrida om arbetet skall anses som utfört.
Tror inte att du lär åka på någon smäll om du t.ex. väljer att stämma dem i domstol.

Sen borde väl polisen vara intresserade av mekanikern som kör en oreggad bil på allmän väg?

Dessutom utan ägarens tillåtelse..
Brottsbalken 10 kap. Om förskingring och annan trolöshet
7 § Om någon olovligen brukar någon annans sak och därigenom vållar skada eller olägenhet, döms han för olovligt brukande till böter eller fängelse i högst ett år.

Och med en bil han tydligen inte kunde hantera:
Trafikförordning (1998:1276) 2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Team Chevy740
Volvo V70R (1998)
Jimmy
31 december 2008 · 13 Inlägg

det har inte gått fortare än 110 km/h som bobby pratade om, är dessutom bara 90väg men ändå...   

avåkningen är i en 180graders sväng (påfarten till e4:an) så inte lustigt att man kan få sladd,bilen är ju väldigt motorstark och även halvgas kan säkerligen få ett sådant monster att släppa...    bakhjul slog iallafall till vägräcket och sen var bilen väldigt omöjlig att styra och ha kontroll över så även mittbarriären fick på hälsning,  bilen hade även svenska skyltar, lite lustigt om den var oreggad,(dessa har tydligen polisen nu...)  bilmek hade inte fått info angående att den ej var reggad och inte fick köras och flera har tydligen sett bobby köra bilen själv innan överlämnandet....   
någon motorolja hade heller ej runnit ut,  endast glykol,    provkörning gör man gärna så motorn blir riktigt varm,  det är det bästa när man har bytt kylarvätska för att se att allt är ok      ja   jag känner meken och försvarar inte nån,  men det finns liten anledning till att dra i bromsen innan man kommer med en massa påståenden och hot,   meken har inte heller fått några bekymmer när det gäller polisen då det är en helt vanlig singelolycka.    finns även en förklaring till varför det gick så illa som det gick men den talar jag inte om för det låter för osannolikt och bortförklarande så den låter jag bli att skriva...   detta är lite fakta om detta från en person som igentligen inte vill lägga sig i   (jag)    men när folk börjar prata om att slå sönder knäskålarna på en kompis så kan jag inte låta bli...    och angående kostnaden som dom kräver bobby på så är det enbart delarna,  arbetet är ej inräknat så det är dyrt att lämna in en viper...    men visst tycker jag oxå att detta borde ha gått på ett godwill eller verkstadskonto.

Sitter inte här inne och läser så mycket längre men sprang på denna tråden av en slump i ett annat forum

Bjork OEM <3
31 december 2008 · 6 957 Inlägg

Jimmy skrev:
det har inte gått fortare än 110 km/h som bobby pratade om, är dessutom bara 90väg men ändå...   

avåkningen är i en 180graders sväng (påfarten till e4:an) så inte lustigt att man kan få sladd,bilen är ju väldigt motorstark och även halvgas kan säkerligen få ett sådant monster att släppa...    bakhjul slog iallafall till vägräcket och sen var bilen väldigt omöjlig att styra och ha kontroll över så även mittbarriären fick på hälsning,  bilen hade även svenska skyltar, lite lustigt om den var oreggad,(dessa har tydligen polisen nu...)  bilmek hade inte fått info angående att den ej var reggad och inte fick köras och flera har tydligen sett bobby köra bilen själv innan överlämnandet....   
någon motorolja hade heller ej runnit ut,  endast glykol,    provkörning gör man gärna så motorn blir riktigt varm,  det är det bästa när man har bytt kylarvätska för att se att allt är ok      ja   jag känner meken och försvarar inte nån,  men det finns liten anledning till att dra i bromsen innan man kommer med en massa påståenden och hot,   meken har inte heller fått några bekymmer när det gäller polisen då det är en helt vanlig singelolycka.    finns även en förklaring till varför det gick så illa som det gick men den talar jag inte om för det låter för osannolikt och bortförklarande så den låter jag bli att skriva...   detta är lite fakta om detta från en person som igentligen inte vill lägga sig i   (jag)    men när folk börjar prata om att slå sönder knäskålarna på en kompis så kan jag inte låta bli...    och angående kostnaden som dom kräver bobby på så är det enbart delarna,  arbetet är ej inräknat så det är dyrt att lämna in en viper...    men visst tycker jag oxå att detta borde ha gått på ett godwill eller verkstadskonto.

Sitter inte här inne och läser så mycket längre men sprang på denna tråden av en slump i ett annat forum

Jobbig text, källa?

OEM <3
V10
31 december 2008 ·

Bjork skrev:

Jimmy skrev:
det har inte gått fortare än 110 km/h som bobby pratade om, är dessutom bara 90väg men ändå...   

avåkningen är i en 180graders sväng (påfarten till e4:an) så inte lustigt att man kan få sladd,bilen är ju väldigt motorstark och även halvgas kan säkerligen få ett sådant monster att släppa...    bakhjul slog iallafall till vägräcket och sen var bilen väldigt omöjlig att styra och ha kontroll över så även mittbarriären fick på hälsning,  bilen hade även svenska skyltar, lite lustigt om den var oreggad,(dessa har tydligen polisen nu...)  bilmek hade inte fått info angående att den ej var reggad och inte fick köras och flera har tydligen sett bobby köra bilen själv innan överlämnandet....   
någon motorolja hade heller ej runnit ut,  endast glykol,    provkörning gör man gärna så motorn blir riktigt varm,  det är det bästa när man har bytt kylarvätska för att se att allt är ok      ja   jag känner meken och försvarar inte nån,  men det finns liten anledning till att dra i bromsen innan man kommer med en massa påståenden och hot,   meken har inte heller fått några bekymmer när det gäller polisen då det är en helt vanlig singelolycka.    finns även en förklaring till varför det gick så illa som det gick men den talar jag inte om för det låter för osannolikt och bortförklarande så den låter jag bli att skriva...   detta är lite fakta om detta från en person som igentligen inte vill lägga sig i   (jag)    men när folk börjar prata om att slå sönder knäskålarna på en kompis så kan jag inte låta bli...    och angående kostnaden som dom kräver bobby på så är det enbart delarna,  arbetet är ej inräknat så det är dyrt att lämna in en viper...    men visst tycker jag oxå att detta borde ha gått på ett godwill eller verkstadskonto.

Sitter inte här inne och läser så mycket längre men sprang på denna tråden av en slump i ett annat forum

Jobbig text, källa?

Han säger ju att han känner killen som kört sönder bilen, där är källan wink

Jag tror denna "Jimmy" antingen ÄR han som kört sönder bilen eller någon annan anställd hos Hedin Bil big_smile

Senast redigerat av V10 (31 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang