2862
Sök

Frågor angående dumpventil till Saab 9-3

52 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar om det är möjligt att modifiera originaldumpen på min 9-3:a med t7-motorn så den låter mer, att man får fram skönare ljud?smile Har hört talas om att det går men vet inte om det är sant?

Sedan undrar jag om en återcirkulerande dump låter något eller om det är samma sak som att använda sig av original-dumpen, alltså ingen skillnad ljudmässigt?

Vet att det finns en del trådar om liknande men har inte riktigt varit nöjd med svaren..

Besiktningstekniker
275 Inlägg
30 december 2008
#2
Kolla på speedparts!  Finns ett kit som du änvänder för att göra om originalen. Monterade det på min igår och jag tycker det fungerar utmärkt:)


1 002 Inlägg
30 december 2008
#3
Dojjen skrev:
Jag undrar om det är möjligt att modifiera originaldumpen på min 9-3:a med t7-motorn så den låter mer, att man får fram skönare ljud?smile Har hört talas om att det går men vet inte om det är sant?

Sedan undrar jag om en återcirkulerande dump låter något eller om det är samma sak som att använda sig av original-dumpen, alltså ingen skillnad ljudmässigt?

Vet att det finns en del trådar om liknande men har inte riktigt varit nöjd med svaren..

Du kan endast ha årercirkulerande dump på din bil. Orginal dumpen är återcirkulerande..

...

52 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#4
Jo det vet jag sedan innan att jag måste ha men tänkte om det går modifiera originalet då eller om det är skillnad på att köpa en annan återcirkulerande dump?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 december 2008
#5
Köp ett öppet filter/sportfilter så kommer den att låta mer... Lite mer turbo-vin får du på köpet smile


52 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#6
bumpe skrev:
Köp ett öppet filter/sportfilter så kommer den att låta mer... Lite mer turbo-vin får du på köpet smile

Jo saken är den att jag har det men är rätt besviken på resultatet, pyser bara lite extra inne i kupén, den enda skillnaden..

Men såg nu att det finns dumpventil att köpa på speedparts till t7-motorn, verkar inte ha funnits innan:D Något att säga om den?

1 174 Inlägg
31 december 2008
#7
Dojjen skrev:
bumpe skrev:
Köp ett öppet filter/sportfilter så kommer den att låta mer... Lite mer turbo-vin får du på köpet smile

Jo saken är den att jag har det men är rätt besviken på resultatet, pyser bara lite extra inne i kupén, den enda skillnaden..

Men såg nu att det finns dumpventil att köpa på speedparts till t7-motorn, verkar inte ha funnits innan:D Något att säga om den?

Taget från speedparts
D1560 Avlastningsventil

Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.

Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02

Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.
Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.


Det är ju en så kallad hybrid dump, som fungerar både som åter cirkulerande och öppen.. Och av det som jag har hört så är det inte bra alls att montera öppen dump på dessa bilar, eftersom dom har luftmassemätare som mäter mängden luft, som går in i motorn.. Och när du sen släpper gasen så är det ju luft kvar i insuget. Och på orginal systemet är gjort att den ska använda den luften igen. Och om du då släpper ut den luften så kommer den få för mycket bränsle till för lite luft, vilket gör att katalysatorn får förbränna mycket mer oanvänd bensin, som i tillslut kommer att förstöra katen.. Och sen kommer även bilen att gå sämre..

Om det är något som är fel får någon som vet mer gärna berätta, men det är vad jag har hört..
Senast redigerat av -Blomman- (31 december 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"

OEM <3
6 957 Inlägg
31 december 2008
#8
Recept:
3" JT med EN dämpare
JR Open Air Kit (passa dig, LMM:en pajar lätt)
alt. Insatsfilter, gör ett litet hål i botten..
Forge dump, finns hos Maptun b.l.a

Där har dump, turboljud å lite avgaspuffar wink

OEM <3

234 Inlägg
31 december 2008
#9
Bjork skrev:
Recept:
JR Open Air Kit (passa dig, LMM:en pajar lätt)

Fel fel fel! Att folk fortfarande sprider ut detta ryckte helt ovetande om hur det egentligen ligger till.

Saabs LMM är inte som andra lmms. Dom använder sig inte av en värmetråd eller hetfilm för att mäta luftflöde. Istället sitter det två stycken PCT (Positive Temperature Coefficient) motstånd. Alltså fungerar den som en tempgivare.

@topic: Vill du ha ett riktigt dumpljud så flyttar du luftmassemätaren mellan intercoolern och spjällhuset och mellan spjällhuset och luftmassemätaren sätter du en öppen dump. På detta vis undviker du att förlora beräknad luft i systemet och bilen får rätt mängd soppa/luftblandning. För att göra detta så behöver du tryckrören från -00 9-5 aero + 2st silikonbälgar som passar mellan luftmassemätaren och tryckröret. Sedan behöver du en Hona -> Hane förlängare för borsch kontakten på luftmassemätaren. Man kan använda orginaltryckrören men det är enklast att använda sig av dom rostfria tryckrören som sitter på 9-5 aeron.

/Eric.


52 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#10
Ja men då vet jag lite mer iaf, sista svaret var bra där med men lite avancerat kanske för min del.

Det finns alltså ett kit från speedparts för att göra om originaldumpen?

Annars undrar jag om bilen går igenom besiktningen med en dämpare på avgassystemet?smile

Tack för alla svar!

2 164 Inlägg
13 januari 2009
#11
Man ska ALDRIG sätta lmm efter IC innan insuget.
Om man ska ha öppet filter ska man tänka på att ha de så långt som möjligt från lmm och ha den helst bakom dimljuset.
Varken öppen dump eller hybrid dump är lämpligt att ha på en T7 motor.
Kör med återcirkulerande och sport filter med större inloppsrör till filterboxen.

MVH

F


52 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#12
Fredrik-79 skrev:
Man ska ALDRIG sätta lmm efter IC innan insuget.
Om man ska ha öppet filter ska man tänka på att ha de så långt som möjligt från lmm och ha den helst bakom dimljuset.
Varken öppen dump eller hybrid dump är lämpligt att ha på en T7 motor.
Kör med återcirkulerande och sport filter med större inloppsrör till filterboxen.

MVH

F

Okej men varför väljer de flesta sportluftfilterstillverkarna att ha luftfiltret precis innan lmm då?

Blir ljudet lite annorlunda om jag kör med sportluftfilter som jag har och sätter dit en annan återcirkulerande dump från tex. speedparts? Snackar du om inloppsröret till luftburken?

Konsult
1 247 Inlägg
15 januari 2009
#13
Vet inte hur det är med din bil, men min låter rätt friskt med original AV och ett öppet filter, DOCK har jag T5 i min Saab. Jag rekommenderar inte att sätta varken öppet filter eller öppen AV på en T7a då dessa är känsligare.

Lite OT* Tycker det är lite överdrivet att ha en massa pys och dj*vulstyg när man släpper av gasen. Men turbovinet är inte alls tokigt. Lägg ner energi på ett vettigt avgassystem och ett insats sportfilter..

/Kim


52 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#14
Tagg3N skrev:
Vet inte hur det är med din bil, men min låter rätt friskt med original AV och ett öppet filter, DOCK har jag T5 i min Saab. Jag rekommenderar inte att sätta varken öppet filter eller öppen AV på en T7a då dessa är känsligare.

Lite OT* Tycker det är lite överdrivet att ha en massa pys och dj*vulstyg när man släpper av gasen. Men turbovinet är inte alls tokigt. Lägg ner energi på ett vettigt avgassystem och ett insats sportfilter..

/Kim

Okej motormodellerna kan nog skilja sig en del då för min hör man bara skillnad inne i kupén. Hittills har det fungerat felfritt med öppet sportluftfilter men har det inte monterat nu över vinterhalvåret:) Ska bli ett 3" halvsats nu med en dämpare har jag tänkt till att börja med, bara det funkar genom besiktningen:)
Senast redigerat av Dojjen (16 januari 2009)

500 Inlägg
16 januari 2009
#15
Em steg 1-uppgradering gör att du får högre laddtryck = mer pys.



Sök