Dojjen skrev:
bumpe skrev:
Köp ett öppet filter/sportfilter så kommer den att låta mer... Lite mer turbo-vin får du på köpet
Jo saken är den att jag har det men är rätt besviken på resultatet, pyser bara lite extra inne i kupén, den enda skillnaden..
Men såg nu att det finns dumpventil att köpa på speedparts till t7-motorn, verkar inte ha funnits innan:D Något att säga om den?
Taget från speedpartsD1560 Avlastningsventil
Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02
Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.
Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.Det är ju en så kallad hybrid dump, som fungerar både som åter cirkulerande och öppen.. Och av det som jag har hört så är det inte bra alls att montera öppen dump på dessa bilar, eftersom dom har luftmassemätare som mäter mängden luft, som går in i motorn.. Och när du sen släpper gasen så är det ju luft kvar i insuget. Och på orginal systemet är gjort att den ska använda den luften igen. Och om du då släpper ut den luften så kommer den få för mycket bränsle till för lite luft, vilket gör att katalysatorn får förbränna mycket mer oanvänd bensin, som i tillslut kommer att förstöra katen.. Och sen kommer även bilen att gå sämre..
Om det är något som är fel får någon som vet mer gärna berätta, men det är vad jag har hört..
Senast redigerat av -Blomman- (31 december 2008)
"If you're in control, you're not going fast enough"