Toning av lysen

Spetan
12 januari 2009 · 245 Inlägg

tjaa jag e en grabb på 16 år som inte e så jätte erfaren om bilar så jag söker hjälp här smile

E de lagligt att tona blikers o baklysen och isåfall hur gör man för de ska bli bra ?

MVH Rickard

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Memme I'am AWESOME..
12 januari 2009 · 2 783 Inlägg

Så länge :

Blinkers blinkar orange
Bak blinkar vitt
å bromsljus : Rött

om jag inte minns helt fel smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Spetan
12 januari 2009 · 245 Inlägg

oki smile så inte för mycket bara med andra ord?

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
MilleN
12 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Reflexen i originallampan bak måste även synas och vara röd. Det är det man faller på när man tonar men tonar man inte så farligt mycket och sätter en röd reflex under lampan på besiktning så bör man klara sig.

Spetan
12 januari 2009 · 245 Inlägg

oki smile hur menar du med röd reflex under lapan?  MVH Rickard!

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Boostrider Försöker iaf
12 januari 2009 · 1 998 Inlägg

När ja besikta 740in så direkt när ja körde in den så påpeka de bakljusen som va tonade. De va inte e-märkta och refelxerna syndes inte...

Men på bmwn kommer ja fixa röda bakljus å har 2 par till så ä ju bara å byta. Men tonar man lusen svarta som ja hade på min 740 så kan polis å så gnälla mer

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Spetan
12 januari 2009 · 245 Inlägg

oki hmm de va synd  men sånt får man räkna med smile

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
dallelito med lem
12 januari 2009 · 1 147 Inlägg

Zydyz skrev:
oki hmm de va synd  men sånt får man räkna med smile

du kan också förr elller senare räkna me att du får en ombesiktning eller en halvblind gubbe i röven på bilen för att han inte ser att du bromsar när dina lampor e tonade...

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
WeDo
13 januari 2009 · 3 390 Inlägg

På Audin räkte det med att jag satte dit 2 st röda reflexer med Magnet bakom på bakluckan så gick den genom. eftersom det lös rött vid inbromsning och att jag ej tonat det vita (backljus t.ex) så räcker det med ectra ICKE tonade reflexer vid besiktning.

Annars måste, som Millen skrev, orginal reflexen i baklyktan reflektera vilket den inte gör vid toning.

Sidoblinkers får tonas så länge de blinkar orange.

Senast redigerat av WeDo (13 januari 2009)

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
TMW-Performance Avstängd
13 januari 2009 · 914 Inlägg

Bara att köpa ett extra par, och byta när det är dags för besiktning, det kommer jag att göra.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Smajly
13 januari 2009 · 3 059 Inlägg

WeDo skrev:
Sidoblinkers får tonas så länge de blinkar orange.

Beror mycket på vem som besiktar och deras humör..
På min gamla E30 ville dom anmärka på skärmblinkers. Att dom var för mörka. Ska tillägga att dessa var köpta så och att dom blinkade orange... gubben fick fråga en annan på stationen som sa att det fanns att köpa och att det var ok.. då gick det bra.

Kan osse ha att göra med att gubben nästan var pensionär..

Senast redigerat av Smajly (13 januari 2009)

MB350se S-klass =)
13 januari 2009 · 295 Inlägg

Bilar äldre än -75 får man väl ha röda blinkers bak? å bakljus behöver man ju inte ens ha..
sa iaf bes gubben till mig när ja bes bilen.. vet dock inte alls om de är nå sanning eller ej.. men så sa han iaf..

BMW 328IA "beevern" (1997)
Phaetoon
13 januari 2009 · 8 156 Inlägg

Så fort man tonar lysena så blir dessa olagliga, då E-märkningen försvinner.

Sen så har vi den här paragrafen som ställer till en del också:
8 §     Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.


*Tillägg:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472600
Körriktningsvisare
Övergripande krav

78 §   Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang