3866
Sök

Tänka på när man väljer soppapump *bild*

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#1
Vilken pump är bäst? en begagnad Bosch från någon Audi på skroten eller en herrejösses "klarar 1300hk" pump för 5000kr?

Det man inte tänker på är att 1300hk kräver väldigt olika pump om man kör sugmotor eller om man kör turbomotor, i synnerhet en liten turbomotor som kräver mycket laddtryck.

Om man har ett grundtryck på 3bar så måste man addera laddtrycket för att det skall förbli 3bar över spridaren som sådan. Tänk er att det är 2bar i insuget som trycker på spridaren utåt, då måste man mata in 5bar i sprdaren för att den skall spraya ut soppa med 3bar.

Vi tittar i diagrammet nedan:

http://jayracing.com/images/products/Bosch_044_vs_Walbro_255HP_vs_Aeromotive_A1000EFI.JPG

vid 70psi så går 044pumpen om A1000, 70psi är ca 4.8bar, drar vi bort 3bar i grundtryck så har vi kvar 1.8bar laddtryck.  Dvs tänkte man ladda mer än 1.8bar så är racingpumpen helt förklastlig jämfört med en Bosch 044 som är sjukt bra på att leverera vid högre tryck. 1.8bar i laddtryck är inte helt ovanligt i många gatbilar i dagsläget.

http://www.byunspeed.com/images/ARO11101.jpg http://www.thor-racing.co.uk/creation/thumbnail.asp?width=300&pic=boschfpump.jpg

tål att tänkas på smile
Senast redigerat av torpis (23 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 januari 2009
#2
nån borde klistra denna tråden så slipper man många nya ang soppa pumpar smile


89 Inlägg
23 januari 2009
#3
det är därför man kör med 044:] bra info!

12 086 Inlägg
23 januari 2009
#4
De finns la 2 kända bosch? 044 och någon mer.. någon är lite bättre än den andra tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#5
Bosch:
044 är en inlinepump
040 är samma pump fast för montering i tanken
984 är en klenare inlinepump som har detydligt lägre ljudnivå (Denna åker med på de flesta 400-450hk S40)
Senast redigerat av torpis (23 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

115 Inlägg
25 juni 2009
#6
stämmer verkligen a1000 pumpens graf? den dippar inte alls så som grafen på aeromotives sida..
hinner inte räkna om de nu lbs/h till l/h så de får nån annan gö.

http://www.aeromotiveinc.com/prod_imgs/img-164-2-large.jpg

//Robin

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#7
Fyller på med en ny Walbro pump 450LPH som är en intankpump kapabel till 7-800hk på E85(!) Helt galet, men otroligt bra!  En bil som innan behövt en tankpump, två st Bosch 044 samt catchtank med separat regulering till klarar sig nu med enbart en pump i tanken!  Snudd på alla bilar har redan en catchtank inbyggd i stora tanken, så då behövs väldigt få ingrepp för att nå effekten som innan krävde massiv ombyggnad!

En Supra i krokarna mappades upp tills en vevstake skröktes, översätter man det i effekt så blir det en hel del, original supra botten tål ju mycket pulver. Ballt för en enda liten pump :-)

http://www.ebay.com/itm/AUTHENTIC-WALBR … 564f43fb09

http://www.extremepsi.com/store/images/D/walbro.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök