Volvo 740 GLT 16 VALVE, 1988
Tänkte lägga upp detta här mest som en logg för mig själv och som en hjälp för andra
som pysslar med liknande saker. Extremt mycket 'intresseklubben antecknar"-information här, beware!
Artikelnummer, priser, åsikter m.m.
Skulle köpa en bil för runt 40 000 hösten 2007 och tyckte det var lite kärvt
med att hitta nåt skoj. Lite fast i Volvoträsket då förstabilen var en Volvo
och hade en del kontakter på reservdels/tillbehörs-sidan för just Volvobilar.
Volvo 850 GLT tyckte jag var hemsk och någon Volvo 940 Turbo/motsvarande
var väl inget alternativ då jag helst ville slippa massa turbo-meck.
Av en händelse så sålde en klubbmedlem på Svenska Volvo 7/900 Klubben sin pärla
för ungefär halva min budget. Så varför inte, kul att kunna köpa en äldre bil och kosta
på den istället för att köpa en nyare och inte göra någonting med den direkt
Bilen på Träffpunkt 80 i höstas:
Sticker väl inte så mycket i ögonen på volvoentusiaster eller icke volvoentusiaster.
Neutral bil med bra puts utan wunderbaums, tärningar och "tuta om du vill kn*lla"-dekaler..
..följande har jag gjort på min Volvo 740 GLT 16 VALVE i '88b'-utförande, inköpt 25 augusti 2007.
Bilen dagen efter inköpet
~12500 rätt så välvårdade mil (förutom en krock), 3 ägare (före mig).
http://www.garaget.org/Trym <- här har vi tidigare ägaren på garaget.org tom.
20 000 blev köpesumman, efter lite rabatt för att det var en försäljning inom Svenska Volvo 7/900 klubben.
'Fel' upptäckta efterhand:
Lacksläpp i skärmkanter bak, lite skramligt avgassystem & dåliga sommar/vinterdäck.
Dåliga stötdämpare bak samt något lustigt knarr i inredningen från höger sida av instrumenbrädan.
Bromsoket vänster fram låg på lite också, berodde väl på att herr G hade kört Audi S3
istället för pärlan som fick stå och kärva ihop i några månader istället
Det första jag gjorde var att köpa lite roligare fälgar:
Blev Volvos 'Pulsar 6,5x15" med 195/60 15 Continental PremiumContact däck.
Inköpta för endast 2200kr med nästintill nya Nokian NRe 185/65 R15 H.
Tyckte dock att dom däcken var dåliga, så bytte till ovanstående Conti.
Sen att man fick in huvudet mellan framdäcken och framskärmskanten är ju coolt
Kort efter inhandlade jag en helt ny Volvo 'Le Mans' Sportratt med nav för 1813kr
(lite rabatt, 1900kr + 400kr för ratt och nav ordinarie pris).
Monterades 1/9 2007:
Bra mycket skönare att hålla i än originalratten som är lite för smal.
Ser ju bättre ut, sen är det ju delade meningar om ratten 'passar'
till bilens inredning.. äh Lädret blev lite mörkare efter användning:
Så här skriver Volvo om ratten i en tillbehörskatalog:
" Sportratt "Le Mans", art nr 3542 290-6 "En exklusiv och anatomiskt anpassad sportratt i läder. Rattens sportiga design ger en körupplevelse som är lite utöver det vanliga. Den extra tjocka rattkransen ger närkontakt med vägen och vägkänsla ända ut i fingertopparna. Rattnav tillkommer. Uppfyller de nya skärpta lagkraven i Europa beträffande krocksäkerhet. "
Fick även ett seriöst bud på bilen av en 50+:are, 23 000 + en bil.
Bytesbilen såldes för ~9000 sen så var ju ett bra bud om
jag ville bli av med den efter bara en månad.. men så blev det ju ej
Monterade på detta Volvo-staget med artikelnummer 'VO 3526694' under framvagnen.
"gör stor skillnad" av mig citat från 1:a september 2007. Jovisst.. inte fel att montera
det där staget! Inköpt i nyskick för ~600kr med frakt, nypriset låg på runt 1200kr
vid tillfället (tidigare runt 400). Senaste budet sägs vara 900kr om det finns kvar
Senare införskaffade jag två stycken nya Sachs Advantage stötdämpare tillbakändan
från Sandells (AutoExperten) i Falun (~700kr/st). Hade sen tidigare 2 st Sachs Advantage framstötdämpare
samt en sats med flång nya 40mm sänknings/'sport' fjädrar i kartong från nederländska Jamex.
De senare köpte jag av en privatperson efter en annons på blocket, tror priset hamnade på
låga 700 spänn med frakt från Stockholm.
Tänkte att jag iaf skulle byta fjädrarna och stötdämparna bak själv, men lite drygt att
att ligga på en blöt garageuppfart och jävlas med flänsmuttrarna på de nedre skruvarna
till stötdämparna som definitivt inte vill släppa. Kapa skruvarna är bästa lösningen, men
hade ingen vinkelslip att tillgå så jag avbröt det där och lämnade in 'hela' jobbet till Rolf Ericsson Bil (Volvo).
Gjorde en prisjämförelse först, Meca ville ha 3090kr + fyrhjulsinställning medan Roffe Ericsson
ville ha 3300 för allt. Så Volvoverkstaden vara billigast på att byta fyra stycken stötdämpare,
fyra stycken fjädrar och två nya skruvar&muttrar till stötdämparna bak samt ställa in hjulen innan fjädrarna satt sig
Fyrhjulsinställningspapper för 15":
http://www1.garaget.org/gallery/archive … whiz6g.jpg
Relativt nysänkt:
Ser ju inte extremlåg ut, men inte löjligt hög iallafall Var riktigt trevligt
med nya stötdämpare, men tydligen så har jag nämnt att jag inte ville ha
bilen hårdare efter bytet.
Lätt att vara efterklok! Skulle ha köpt Bilstein Sport/Sprint istället som jag blev
tipsad om av KG Trimning där jag beställde Sachs Advantage framdämparna.
Nästa 'modifiering' var att plocka av reflexrampen bak som döljer den coola
svarta vinylen mellan bakljusena (sitter endast på GLT/GLT16V/Turbo).
Tycker det passade bättre utan på denna bilen med svart dekor, annat på 760
eller 740 GL/GLE-bilar osv.
Reflexrampen tror jag sitter på denna bilen nu http://www.garaget.org/?car=61016
Kul att 'spåra' gamla delar
Sedan noterades det att bilen gick lika 'bra' eller 'dåligt' som en kollegas VW Golf II GTI -89
med 129-hk motorn, trots att Volvon 'bara' har 9kg/hk och Golfen runt 8kg/hk.
Fyra av fem toasts.. kanonkul.
I slutet av september 2007 fick sig bilen en liten facelift som brukar vara populär nuförtiden.
Före:
Under:
Lister 'under strålkastare' utan hål original, för typ Australien-bilar (listerna importerade därifrån):
Tog ur listerna som sitter brevid strålkastarna under glasen, applicerade mattsvart färg på dessa.
Sprayade underdelarna av framlyktorna samt listerna under strålkastarna i färgkod 400 Gold/Beige
Metallic vilket bilen i övrigt och förvånansvärt har som kulör.
Monterade bort strålkastartorkare med allt vad det heter och monterade ihop allting igen.
Gav en lite enhetligare och renare look, Volvo 740 1990<, Volvo 940 1991< osv
har ju samma look med lackerade lister under strålkastarna så en lätt modernisering.
Kan inte fatta hur Volvo sparade in på färgen på dom där listerna, kan ju inte vara
annat än en besparing!
Gamla bilen i bakgrunden, Volvo 740 GLE -88 ~32 000 mil.
Dimljusen brukar användas flitigt i dimma och vid fototillfällen
Noterade att hastighetsmätaren visade 7km/h för mycket mot verklig hastighet
kontrollerade med GPS. 190km/h motsvarande ~180km/h i verklig hastiget.
Detta med 195/60 15 däck som ger 20mm kortare rullomkrets och 6mm lägre hjul
mot originaldimensionen 185/65 15. Notis: GLT 16 Valve fick 195/60 15 som originaldimension
from årsmodell 1989 (Turbo-modellerna hade den innan).
Random bild tagen av herr Eriksson:
Första steifan-servicen bestod av följande:
Castrol SLX 0W-30 Longtech, Volvo tändstift, Volvo luftfilter samt oljefilter & kopparbricka.
961kr med rabatt, billigt!
30:e september monterades ett sprojlans DLS slutsteg i bilen kopplat till MDS Fanatic 213 5,25" koaxerna
i framdörrarna och Volvo original-högtalare (HT-370, 8ohm) i anpassade lådor för 760/960 sedaner som monterats i hatthyllan.
Båda paren monterade av tidigare ägaren.
Köpte även en sats begagnade textilmattor i beige kulör för ~400kr som egentligen är till 960.
http://img204.imageshack.us/img204/1442/mattorza0.jpg
Passformen 75% kanske, men trevligare än plastmattorna som fick åka ur.
Bytte bromsbeläggen fram och torkarbladen (som misstänktes vara tillverkade 1992!!!!!!).
Framåt början av oktober blev det inhandling av nya vintersulor,
blev Gislaved NordFrost 5 185/65 R15 H efter en del däcktestsforskning.
997kr/st blev priset hos Däck & Bilsport i Falun, inte så illa för en lokal däckhandlare!
Planerna var att skaffa fränare sommarfälgar under vintern så Pulsar-fälgarna fick agera vinterfälgar.
Givetvis måste vi ha bilder på nya vinterdäcken under inkörning för alla nyadäck-fetischister:
Dekaltrimmade däcken som en kul grej med spritpennevit-isbjörn till min äldre garagegrannes förtret.
"Vilket jävla däckmärke har en isbjörn på däcken!?!?!?"
"Jo.. det är Gislaved.. fyllde i det själv"
"Jaha.. " *end of discussion*
Kompletterade senare Pulsar-fälgarna med 45mm långa kromade hjulmuttrar från Biltema:
Sjukt billigt var det och mycket stiligare blev det.
Rolig händelse 16:e oktober 2007:
"Hjälpte en gammal tant lite med att tanka på Jet idag.
Sen när jag hade tankat klart min bil stod hon och beundrade bilen.
Gav sedan kommentaren: "Vilken härlig bil du har, riktigt MM!" "
Hon tyckte väl inte att hennes egna Toyota Corolla modell ~2000 var lika 'härlig'.
Vad ska man säga. Pensionärer tycker bilen är 'härlig'
Tunade tändsystemet med nytt fördelarlock och ny rotor från Volvo 18 oktober (~400 spänn).
Bilen fick även nya H4-lampor till strålkastarna, efter att jag läst ett test av Vi Bilägare på just lampor.
"Philips" "Premium" "30% More Light" , fifaen värsta grejerna
Sen när snön började komma blev det funderingar på sommarfälgar, så här såg det ut:
Köpa beggade Polaris i bra skick 6000-8000 (nya däck?)
Köpa beggade Eiker E1 i bra skick 6000-8000 (nya däck?)
Köpa beggade Hydra i bra skick 1500-3000 (nya däck?)
Köpa nya Super DTM (12k dyyyrt)
Köpa nya Eiker E1 (10-12k dyyyyrt)
Köpa nya Polaris (eeh.. 16k?)
Personliga rangordningen såg ut så här:
1. Polaris
2. Eiker E1
3. Hydra
4. Auriga
5. Galaxy
Tror tom att jag gick in på Rolf Ericsson Bil och ville beställa Auriga 6,5x16"
med Nokian NRVi 205/55-16-däck för ~1700kr/st. Dock var dom slut fick
jag höra efter en vecka. Bra eller dåligt.. vad vet jag.
Blev less på MDS-högtalarna i framdörrarna (diskanten skar i öronen) och
investerade i ett par Infinity REF5022i 5,25 koaxer för 998kr hos BRL Borlänge.
Mycket nöjd med förbättringen för det lilla priset!
Beställde nya regplåtar (från VV) samt en regskylthållare med texten
'Svenska Volvo 7/900 Klubben' i guld från http://www.dekaltrim.nu/ .
Tänkte ha 'RTFM' (Read The Fucking Manual) först med men fick bli klubben ändå.
Köpte lite plastiga grejer från Volvo:
Nytt armstöd med mugghållare, nya stänkskydd bak (VO 9134 332-7, egentligen till nyare bilar),
en ny antenn samt ett nytt snow cap. Betalade 1500 för alltihop med 25% rabatt.
Gammal i gummi lite trasig vs ny i plast
Lite konstig vinkel på stänkskydden som är till 740 from 1990 och Volvo 940.
Men funkar ju, dom i tjockt gummi till 740 fanns ej längre. Sitter fästa i två hål av tre.
Tänkte först köpa ett svart armstöd, men det var tydligen slut så slog till på ett i
beige kulör >1989. Finns tydligen en annan beige kulör from 1990 och framåt.
Gammalt begagnat armstöd som tidigare ägaren satt in:
Kulören känns ju inte direkt 100 mot det andra, snarare 60%?
Lite bättre färgpassning på det nya armstödet va? Lätt värt ~700kr! (ordinarie pris 944kr)
Det gamla måste ha varit 1990< kulören av inredningsbeige.
Fick för mig att hammarlacks-pensla lite hårdvara som skulle på bilen.
23mm främre k-hämmare underst beggad för 300kr av en bekant, med Superflex
polybussningar för 23mm k-hämmare.
Stag VO 917 8665 & VO 917 8666, näst längst ned. Sitter på alla 960s from 1995
tror jag, men passar på rödblocksbilarna. Köptes för 300kr/paret hos Volvo.
Återkommer om dessa.
Samt en inplastad 19mm bak-krängningshämmare, ~300kr med frakt begagnad.
Monterade först på den bakre krängningshämmare, blev mycket mindre kräng-benäget
bak då den gamla 16mm ersattes. Hade ju nya skruvar och muttrar till undre stötdämparfästet
som krängningshämmarna delar.. så var ju inga problem att lossa överhuvudtaget.
Monterade senare på en 23mm krängningshämmare fram med nya polybussningar för
infästningen mot karossen. Mycket trevligare än den 19mm som satt fram original.
23mm fram och 19mm bak är en riktigt trevlig uppgradering från 19/16!
Så här skriver Volvo i tillbehörskatalog om deras 21/19mm kit (som ej går att köpa längre):
"Greatly reduces rolling", sant, men 23mm k-hämmare fram ska det ju vara också!
Bilen polerades och vaxades i 3 timmar första gången i min ägo 23:e december 2007.
Lite blankare kanske.
Random bild tagen av Jens L under en klubbträff julhelgen 2007:
En till:
http://hacked.free-bsd.org/~jensl/vinte … G_7626.jpg
Skarven mellan sista ljuddämparen och bakaxel-böjen lossnade pga
rost med 13000 mil på nästan 20 år. Hyfsad kvalitet ändå! Reparerades
med en standard biltema-ljuddämpare och skarvrör tillsvidare.
Fick tips om en annons på billiga och stiliga fälgar för 4500:- under 'brinnande' vinter.
Åkte till Uppsala och hämtade dessa smutsiga fälgar med slitna och halvslitna däck:
Volvo Polaris 7x17" av årsmodell 1991 omlackerade någongång i tiden.
Ett par av däcken var helkassa. Men de två Pirelli PZero 225/45 17-däcken såg hyfsade ut även om dom var från 2002.
Bestämde mig för att göra den klassiska och köra på en säsong till på Pirelli-däcken och skulle endast köpa två nya.
Förhandlade fram någon form av muntligt avtal med däckfirman där jag skulle få alla fyra däcken
avkrängda samt monterade/balanserade igen när jag köpt två nya däck. http://www.dackobilsport.se/
kan vara din vän, tydligen Var lite humor att se två personer försöka kränga av ett av däcken innan
de kom på att man tar av däcken mot baksidan av fälgen.. som citat "..på BMW".
Lustiga var att två av fälgarna var ganska krokiga, innerkanterna hade fått en del
stryk genom tiderna. Men föregående ägare hade kört utan att känna några skakningar.
Planen med att kränga av däcken som satt på led som så att jag ville
rengöra och polera fälgarna ordentligt. Blev ju riktigt blanka och fina
Ser jäkligt ljusa ut på bilden, men är ju mörkare i verkligheten som syns på andra bilder.
Räknade sedan ut att en 7x17" Polarisfälg väger c:a 9kg utan balanseringsvikter och navkåpor.
Ganska så tunga fälgar med andra ord, Volvos vanliga gamla 15":are väger 6-7kg.
Beställde två stycken Nokian Hakka V 215/45 R17 för ~1700kr/st på däckfirman,
men dom måste ha missat att föra beställningen vidare på nåt vänster. Tog en
kik i lagret istället för att se om det fanns något annat vettigt inne. Fanns en stapel
med rykande färska Continental ContiSportContact 3 225/45 R17 Y XL som jag fick
för 3400 inklusive påläggning och balansering av de gamla däcken. Även tidigare av-
krängningen ingick, inte så dumt att förhandla lite.
Jag skulle testa att köra med dom lite skadade fälgarna bak för att förhoppningsvis
slippa märkbara vibrationer. Blev även så att dom gamla Pirelli-däcken hamnade bak.
Gick åt en jäkla massa klistervikterna på bakfälgarna för att få dem nästan i balans.
Fick lov att köra en testrepa med sommardäcken en dag på vintern när det var någorlunda
bart. Bara för att veta om det var körbart eller ej! Monterade med dom 45mm långa hjulmuttrarna
och dessa är lite för långa för Polarisfälgarna, så ser lite konstigt ut.
Till min förvåning så märkte jag inte av några vibrationer alls, trots hjulinställning för 15"!
Det var riktigt skoj!
Tog en bonusbild som jämförelse på bredden av däcken:
Continental 225 till vänster, Pirelli 225 mitten & Gislaved 185 till höger. Pirelli ser ju klart bredast ut!
Monterade på dom små stagen som är i mitten på denna bild:
VO 917 8665 & VO 917 8666 som kostar ~300kr paret för nya.
Som sitter till framvagnen på 960 1995< men även passar äldre
bilar med B230-motorer. Sätts under den lilla plattan under motorn
och under en mutter till skruven som håller bärarmarna på respektive sida.
Sitter även en gänga i dom där stagen där man fäster en skruv på 960 95<.
Upplevde mycket bättre styrrespons bara av denna uppgraderingen!
Busenkelt att byta och att köpa. Enda nackdelen är att det kan knaka
lite från stagen när bilen har stått en stund och man ska svänga lite.
Vet inte exakt hur dom flexar men det kan man ju leva med
Sålde sedan iväg min förstabil (köpt hösten 2005) som jag hade i ett halvår parallellt med GLTn.
Volvo 740 GLE, med 32 000 mil på mätaren vid försäljningen. Såldes som på bilden
minus addonläpparna. Bilen såldes februari 2008.
Fick direkt tummen ur och beställde ett avgassystem hos Sandells/AutoExperten i Falun.
Blev ett rostfritt Ferrita 2,5" sportsystem med två stycken ljuddämpare och 3,5" utblås (artnr VOK94003S).
4095kr blir det inklusive frakten på 300kr. Alternativet var ett Simons 2,5" sportsystem som skulle
kosta runt 3000kr, ganska enkelt att motivera köp av rostfritt om det skiljer tusen spänn!
Tror Volvo skulle närmare 3000 för sitt originalsystem med monteringssats.
VOK 94003S ska alltså passa Volvo 740 '88b', dvs 88an som är i 89ans utförande.
Händelseförloppet när jag skulle hämta avgassystemet 5:e mars 2008:
Traskade in på AutoExperten idag och skulle hämta mitt avgassystem.
Har det kommit?
Ja
*betala*
Personal bär in ett stort krokigt kolli
Jag ser ut som ett frågetecken och bär ut det.
Öppnar upp plasten och ser att det står SAAB 9-5 Aero
på ljuddämparna..
Bär in sk*ten igen och ser ledsen ut osv osv
Några flugsvampsätare på Ferrita i Köping som skickat fel grejer!
Personalen på AutoExperten ringde Ferrita och frågade om SAAB 9-5
sportsystem skulle passa på Volvo 740 osv osv
Humor, men men.. betalade ju 4100 för ett system som kostar ~6000 annars.
Men men, Ferrita skulle skicka upp ett nytt så ska väl hämta det om en sådär 13 timmar.
Det roligaste är ju att det finns en SAAB 9-5 Aero-ägare nånstans i Sverige
som har fått sig ett 2.5" sportsystem till Volvo 740
Givetvis fick jag rätt avgassystem dagen efter som låg snyggt packat och
passade utmärkt i bakluckan som det krokiga 9-5paketet ej hade gjort
Monterade avgassystemet inne på OKQ8s GDS-hall i Hälsingberg Falun där
man brukar hamna när det är nåt speciellt som behöver göras. Pga avsaknad
av meck-garage.
Bild:
Mycket bra passform överallt! Obeservera att den bakre krängningshämmaren
är monterad åt fel håll.. haha, rättades till senare!
Gjorde även ett filmklipp där avgassystemet är nymonterat:
[video]http://www.garaget.org/video/b7lg3gljekml[/video]
Och ett klipp där jag fiser runt i skogen och varvar:
[video]http://www.garaget.org/video/r1v0ztb1vrvb[/video]
Tyckte bilen kändes 'tung' att köra med sportsystemet, var inte heller
ett lika tydligt ryck vid ~4200 rpm där motorn piggnar till ordentligt.
Var ganska besviken av försämringen! Dock gick bilen lika fort eller
långsamt som förut. Hade ett fint muller på tomgång iaf
Lyckades paja ett dimljusglas, så jag köpte en ny insats på Volvo.
Fick priset 315kr efter lite rabatt. Bytte senare med gott resultat,
då det var det lite äldre glaset som gick sönder. Det andra hade bytts
efter en krock 2005, innan min tid
Service nr två 700 mil efter den första gjordes med Castrol Edge Sport 0W40, oljefilter & tändstift.
Beställde även en ny rutgrill till bilen, blev 1402kr efter 10% rabatt.
Made in USA istället för Made in Canada som grillarna som levererades med bilarna.
Utbytesgrillarna är vita på baksidan och känsligare för stenskott.. gamla grillarna är
plasten helsvart på och inte lika känsliga för stenskott.
Skön känsla att dra av skyddsplasten! Använder dock gamla grillen på vintern.
Sen blev det att kosta på lite billjud igen, då jag tyckte att Volvos HT-370 inte höll
måttet riktigt där bak i hatthyllan. Köpte dom värsta koaxialerna DLS kunde uppbåda.
DLS R1073 7x10" för ~2000kr från Nårdik i Ö-vik.
Beställde även 6x9"-adaptrar för hatthyllan från Nårdik som jag skulle
montera 7x10":arna i. Dock så tog korgen i adaptrarna så åkte till BRL
i Borlänge och köpte två custom-MDF-ringar för hundralappen
La ingen energi på att måla eller klä mdf-ringarna, beige som beige
Mars 2008 hade jag köpt prylar till bilen för c:a 30 000kr från köpet augusti 2007.
Köpte en ny original låsmuttersats av en privatperson för ett par hundringar
som kompletterades med en sats med Biltema-krommuttrar med 35mm längd
som passade bättre till Polarisfälgarna.
Blev tipsad om en annons på Blocket där en lirare i Kopparberg (Joram!) ville
sälja en 740 GLT 16v med extraktorgrenrör för 5000. Jag tyckte jag kunde köpa
extraktorgrenröret för 1800 vilket säljaren gick med på. Han meckade ur det
medan jag körde ned till Kopparberg, vilken service!
Lite rostigt, men nästan hälften så billigt som nytt också.
Kan ju inte få allt här i världen. Antar att grenröret kommer
från KG Trimning nångång i tiden.
19:e april monterades Polarisfälgarna och en fyrhjulsinställning bokades hos Rolf Ericsson Bil.
Började även fundera på att lackera om fälgarna någon gång.
Sån kromad mörk färg som Pulsar-fälgarna skulle nog se jäkligt bra ut.
Annars en nylackering i ungefär samma färg som de redan är lackerade i.
Vad det nu är för färgkod osv. Även funderat på svart eller guldlackerat.
Filmade den klassiska 0-180km/h filmen:
[video]http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m[/video]
31,5s + nåt tidstillägg för att hastighetsmätaren visar 3km/h för mycket.
Inte ändå.
Andra exempel från http://www.einszweidrei.de/:
Volvo 850 GLT - 1991 - 37,6s
BMW 320i E36 - 1992 - 40s
BMW 325i E36 - 1992 - 27,2s
BMW 318is E36 - 1994 - 43,0s
BMW 525i E34 - 1988 - 36,0s
BMW 325i E30 - 1988 - 31s
Audi 90 Quattro 20V - 1988 - 32,3s
Audi 200 Quattro - 1987 - 38,4s
Mitsubishi Sigma 3.0 V6 - 1991 - 29,4 s
Opel Calibra 16V - 1991 - 33,1 s
VW Golf II GTI 16 V - 1986 - 35s
Lite random bilder efter att stänkskydden monterats av för sommarsäsongen:
Tröttnade även ur på den fula dragkroken där bak, så monterade av hela dragbalken.
Dragkontakten monterade jag uppochned inne i alustötfångaren ifall jag skulle ångra mig
någon gång Bokade även en lättare regbesiktning på grund av detta på nästa Bilprovnings-
besök.
Inhandlade Vibroplast M1-mattor hos BRL i Borlänge som jag använde till att ljuddämpa
vänster framdörr. Gick åt c:a 3 ark till den dörren. Ledsnade ur då tre stycken clips sprack
när jag monterade loss vänster dörrsida, så undvek att hugga in på högern också.
Använde en del till högtalaradaptrarna bak också. Höger framdörr lever fortfarande utan ljuddämpning
Inledde VM i bromsskivs samt bromsbacksbyte 1:a juni 2008.
Bytte även fläktremmen samt servoremmen de gamla såg ut att vara från 1988.
Råkade ut för ett otrevligt missöde, drog av en okskruv när jag skulle lossa höger bromsok.
Fick lov att montera ned allting, ta ur drivaxeln och försöka borra ur skruven.
Höll på i en hel dag bara med att borra ur skruven. Kylde med CRC Rost Flash
och testade en mängd olika borrmaskiner samt använde vettiga borrar. Var
tom två personer som körde skift på det där ett tag. Men den där skruven ville
verkligen inte avlida.
Skruvade ihop allting och ringde till "SDM Däck & Mek" i Karlsbyheden utanför Falun.
Han som har det har ju tydligen aldrig misslyckats med nåt så jag körde lugnt och sansat
utan att bromsa dit och lämnade över jobbet. Hämtade bilen dagen efter tror jag.
Frågade hur många borrar som gick åt, då skrattade han bara och sa att en borr blev lite sliten
Helt otroligt. Lär faen dra av en skruv på nåt annat och öva på att borra ur sk*ten.
Nya bromsskivor och handbromsbackar kom iallafall på bilen senare om någon var orolig
Drog ut på en stadig fotorunda med volvoentusiasten 'Herr Eriksson' som har en vit GLE -88
och även en Canon digital systemkamera i högsta hugg!
Fina bilar som är lika men ändå olika. Den vita bilen ligger mycket fint på vägen
och all väghållningsinspiration kommer från den bilen. Ligger extra mycket i lä just
nu då den nyligen utrustats med Koni Sport runt om och jag harvar vidare med Sachs Advantage
Beställde en sats med helt nya svarta textilmattor från Volvo som är riktigt modellanpassade
till 740 istället för de begagnade beiga 960-mattorna som inte kunde ligga still på förarplatsen.
Passformen var grym och mattorna var tjockare än de till 960. Kostade 750kr med rabatt, ordinarie runt ~900kr. Antagligen är 960-mattorna tunnare för att 960-bilar har tjockare golvmattor under. En nackdel var dock att dom svarta mattorna var mer mörkgråa än svarta. Lite lustigt, men är väl bara att gilla läget.
Slipade och lackerade ett par av mina fyra Volvo original addon-"läppar" med
Volvos egna bättringsfärg. Dessa monterades och bilen fick nu en mer komplett
'look'.
Körde även ett varv med olivolja under huven, på alla plastlister & grillen.
Gav bra resultat! Genomförde lite forumsforskning innan jag testade. Lite
blandade meningar, men finns ju ett par aktiva 'matolje'-användar på
AutoPowers-forum som förespråkar dessa prylar. Funkade utmärkt på sidolisterna
på en Volvo 740 om inte annat!
Beställde även ett gäng bussningar i polyuretan från brittiska Superflex (from 1993) via
KG Trimning i Skåne som är svensk återförsäljare (för alla bussningarna dom har).
Till krängningshämmare: SF-1025+ x2 [monterat sen tidigare, längst till vänster på bilden]
Nedre yttre länkarm: SF-599K kit [stora ovalen]
Stabilisatorstagsbussning: SF-2755 x4 [halvstora ovalen]
Stabilisatorstagsbussning, nedre: SF-1923 x2 [lilla ovalen]
Priser och artikelnummer juli 2008:
1x Grenrörspackning 740/940-ser med 16 ventils motor B234, för avgasrör. MG-852 115:-
9x Mutter pinnbult grenrör MR-782 2:-
9x Pinnbult grenrör/insugningsrör PB-046 10:-
1x 700-ser 1983- alla modeller nedre yttre länkarm. Kit till en bil. SF-599K 395:-
4x 700-ser Stabilisatorstagsbussning. 4st/bil. SF-2755 45:-
2x 700-ser Stabilisatorstagsbussning, nedre. 2st/bil. SF-1923 135:
1x Tvärstagsbussning 740/940 vänster, superflex SF-973 185:-
1x Tvärstagsbussning 740/940 höger, superflex SF-807 175:-
Strax efter inköpet av bussningarna blev jag mycket sugen på att montera alltihop
förutom de till tvärstaget bak över bakaxeln.
Lite bökigt att få ur dom gamla bussningarna ur stabilisatorstagen och bärarmarna.
Men men.. med mycket våld, skruvstäd, plastslägga och vilja så gick det att både
få ur och få i bussningarna. Här följer lite bilder:
SF599-kitet med diverse nya monteringsdetaljer från Volvo
Slutresultatet vänster/höger fram, skitigt men fungerande Ser ju vad som är nytt!
Lite jämförelser gamla mot nya bussningar för 'nedre yttre länkarm'.
Värt att tänka på är man nästintill lär hacka ut originalbussningarna ur länkarmarna/bärarmarna.
Kul med lite nytt! Nya bussningarna för stabilsatorstagen/krängningshämmarlänkarna
var ett riktigt fint lyft när det gäller styrresponsen, väldigt skoj!
Såg ju ut så här innan, inga trasiga bussningar eller så, men man ser ju klart att
den understa bussningen till stabilisatorstaget från Superflex är av lite annan design
som sluter om runt staget. Dvs staget kan inte nöta mot länkarmen. Inte om bussningarna
är hela och håller
Fick därefter tummen ur r*ven litegrann och fick extraktorgrenröret blästrat.
Före:
Efter:
Behandlat med ugnsvärta efter tips från olika håll:
Resultatet av monteringen återkommer längre ned. Men en grundligare
blästring innan svärtning är nog att föredra om brunkromet ska hålla sig borta.
14:e augusti 2008 fick jag även den tredje driftstörningen, reläet till halvljuset gick sönder!
Fantastiskt, fick betala skrämmande 176kr för ett nytt 'Made in Portugal' (Bosch) istället för det
gamla som var 'Made in Spain' (Bosch). Dom två andra driftstörningarna var två glödlampor
till baklamporna som hade gått sönder.
Inhandlade ett stycke chip för tändbox och ett stycke chip för styrbox från Hi-Tuning för 2000kr
efter att jag kontrollerat numret på styrboxen. Tändboxen skulle tydligen oftast vara av en sort.
Sockeln nere till höger med originalchippet i styrboxen:
Blev inte så mycket bilder på bytet.
Fick lite mjukare motorgång och något bättre gasrespons, annars ingen större skillnad
mot innan. Bränsleförbrukningen har jag inte märkt någon förbättring av heller efter bytet.
Bättre att köpa andra roliga grejer i första hand, men man lär ju testa lite!
4:e september 2008
..råkade jag i lite 'hård-gasning' igår.
En Mazda 6 2,3 Sport -02 166hk/207Nm/1500kg/210km/h tyckte han skulle köra
ifrån min gamle trötta Volvo 159hk/210Nm/1400kg/195km/h. Helt dött lopp
ända upp till 210km/h på ODn. Varken Mazdan eller Volvon gick mycket snabbare.
Tror Mazdaägaren var lite besviken efteråt
Blev en uppspänning av p-bromsvajern inför besiktningen i september 2008.
Blev bra bett på parkeringsbromsen efter ett varv justering eller så
Passade på att polera och vaxa vinterfälgarna inför hösten
"Kul".. fina väskor för däcken har man iaf, Däck & Bilsport bjussade vid köpet
av Continental-däcken tidigare
Besiktade bilen 19:e september 2008 för första gången, i vanlig ordning
var det blankt papper. Tror det ska finnas en 'vindrutespolare ur funktion'
nåt år tillbaka (nån som snålat på spolarvätskan ) , annars är det rätt blankt på den sidan
21:a september var det dags för Träffpunkt 80 i ~Stjärnhov söder om Södertälje och Strängnäs.
Hamnade i någon form av saabnäste
Fick dock en frän gammal Toyota MR2 brevid sen!
Var inte så speciellt många Volvo 740 där, 4-5st kanske. Mest BMW & Saab tyckte jag.
Kul träff iaf, rekommenderas!
Bilen hamnade på bild Klassiker nr9 i reportaget från Träffpunkt 80:
Tog bort bilden, kanske lite dumt att använda en bild ur en tidning
Finns dock om någon verkligen måste se den.
Inte illa pinkat! Fick även kommentaren 'tuff Volvo' från någon av arrangörerna.
Stod så här i inledningen till artikeln:
"Och vilken tuff design det är på Volvo 740, det har jag inte tänkt på!"
Säkert densamme som var författare för artikeln, skoj!
Såg av en slump två stycken däck på Blocket en kväll, så blev en snabb affär
2200kr för sprojlans Nokian Z G2 225/45 17 Y XL
Tror detta blir mycket värdiga ersättare för mina gamla Pirelli-baksulor 2009
Köpte dvs nya sommardäck innan folk knappt hade monterat vinterdäck 28 oktober!
Luskade ut att JT-Tuning säljer en adapter för främre-rör mot katalysatorn.
Min bil har likadan katalysator som turbobilarna har så det var ju ett vettigt
köp tänkte jag inför det stundande grenrörsbytet.
JT75-3 med 2,5" eller 3" anslutning mot främre röret. 315kr +frakt 90kr
Redan den 30:e november 2008 fick jag tummen ur och monterade extraktorgrenröret
i ett garage som en bekantochellersläkting har i Insjön.
Old shit vs new shit
Ganska stor viktskillnad på dom där grejerna må jag säga! Dock ej
vägt originalgrenröret med främre rör.. men det känns tungt när man lyfter.
Ej som extraktorgrenröret, biltema 2,5"-röret och katflänsadaptern som kändes
'normalt' att lyfta. Saknas två stycken värmeplåtar på originalgrejerna på bilden också
som jag demonterat tidigare.
Bytte alla pinnbultarna, gick som en dröm att få loss dom! Någon enstaka fick man ju
hålla på med ett tag med att dra åt en mutter på en annan en bit ut på gängan osv osv.
Dom flesta släppte dock när man lossade muttrarna.
För att nya grenröret skulle få lite bättre utrymmen så kapade vi ur någon mm
ur det vänstra motorfästet (alu):
Skruvade på grejerna och åkte hem. Rykte ju en del från svärtan när den blev varm
och luktade lite speciellt. Men blev bättre efter 1-2 dagar. Märkte dock snart att
brunkromet letade sig fram ganska fort under ugnssvärtan. Så får väl linda med
avgasbandage när tillfälle ges för att det ska se 'snyggt' ut. Slipper ju en del
onödig värme i motorutrymmet iofs. Ögonmåttade mer eller mindre vid kapningen
av 2,5"-röret, blev dock nästintill perfekt ändå! Här är lite bilder på monteringen:
Ungefär 1cm mellanrum mellan grenröret och under chassistaget. La in ett
par brickor under muttern närmast på denna bilden för extra utrymme:
Lite diverse bilder på monteringen:
Extraktorgrenrör, kranen för kylarvätska, motorvärmaren osv:
Inte kliniskt rent direkt, notera rosten som brutit igenom svärtan:
Lite tight, men inte så tight
Lite dassiga bilder på efterfix för att få helt tätt innan katalysatorn:
Random spolhalls/gdshalls-bild:
Kan dock inte svara på om bilen blivit mycket piggare av extraktorgrenröret.
Känns ju som att det finns mer att hämta på dom lägre registerna.
Ska göra riktiga tidmätningar sen när det blir bart och sommardäcken kommer på
Lite vinterbilder ute i naturen 20/12:
I januari 2009 tyckte jag att det var dags att ljuddämpa under och bakom baksätet.
Köpte Biltemas sats med "Smältfolie, Bitumen 4 st." för 159kr @ Biltema. [Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm.]. Var faktiskt helt okej att jobba med, inte som Vibroplast M1, men prisvärt.
Även om priset inte är så lågt ändå om man jämför med BRLs M1-mattor.
Har haft lite problem med att ventillyftare tickar då och då sen jag köpte bilen,
även när den har varit varm. Dock värst på vintern. Surfat runt en del och sökt
på lösningar som inte innefattar byte av ventillyftarna (motorn har ju bara rullat ~15k ju! ).
Omega 907 verkade ju vara en vettig tillsats, hälls i i den gamla oljan och motorn får
stå på tomgång en viss tid för att skölja ur en del smuts. Bilverkstaden som sålde
907an till mig lurade även på mig en tub med Omega 909 oljetillsats.
Blev väl ~500kr för tillsatserna, så tänkte komplettera med en billigare olja.
Köpte Biltemas 5W-40 helsyntetiska olja istället för någon Castrol-variant
som jag köpt tidigare.
Biltema 5W-40: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF 219kr/4liter.
Castrol Edge Sport 0W-40: ACEA A3/B3/B4/C3; API SM/CF; BMW Longlife-04 ~700kr/4liter
Kan det vara så stor skillnad? API-klassningen SL hos Biltema oljan är okej för motorer
tillverkade tom 2004. Så borde ju vara lagomt overkill för en motor från 1988 ändå.
Men men, spillde i Omega 907 i den gamla oljan, väntade ~20 minuter, tömde ur.
Värmde tuben med Omega 909 i hetvatten för att den lättare skulle lösas med
nya kalla oljan. Hällde i osv.
Lustiga var att jag definitivt har fått kraftigare tick från hydraullyftarna nu, men
BMW-meken som sålde grejerna menar att det tar ett par hundra mil innan
sotet som täpper igen löses upp. Antar att någon sotpartikel har hittat ett nytt hem
som inte är oljefiltret utan någon annan ventillyftare Dom där Omega-produkterna
skulle tydligen funka kanoners till Audi 100 C3s motorer som kunde ticka en del.
Den som lever får se.
**
Såpass långt eller kort har jag kommit sen september 2007.
Finns ju fortfarande massa mer grejer att fixa och köpa.
Fram tills 5 februari 2009 har ~60 000kr lagts ned på bilen
Nyss börjat plugga nu så pengarna fattas ju, men framtidsplanerna kvarstår
Ser ut så här just nu:
Motor:
* Köpa & byta till ZF Race Engineering -763 tryckplatta med original/~motsvarande kopplingslamell
Interiört:
* Köpa & byta till helt ny beige halvskinnsklädsel på framstolar och baksäte. (Volvo 7/900 Klubben
har fått en stor mängd gamla nya grejer via SVIS och Volvo, medlemmar får köpa för struntsumma).
* Köpa nya dörrsidesinlägg samt nackstöd fram/bak i svart skinn
* Köpa oljetrycksmätare & försöka hitta givare
Exteriört:
* Bättra på lite stenskott
* Lackera sidokjolar, montera
* Lackera bakkjol, montera
* Lackera om frontspoiler med addonläppar, montera
* Renovera Polarisfälgarna med riktning & lack
Chassimässigt:
* Köpa & byta till 25mm krängningshämmare fram & bak från IPD
* Köpa & byta till Bilstein Sprint/Sport eller Koni Sport runt om (börja med ett par fram)
* Köpa & montera fjäderbensstag
* Göra 'Camber-modden' på fjäderbenen fram
Bromsmässigt:
* Byta bromsskivor fram
* Hitta 'sportigare' bromsbelägg (Ferodo?)
Bilstereofronten:
* Ny HU, (gärna Pioneers P88 gamla I eller nya II)
* Fortsätta ljuddämpning av dörrsidor m.m.
* Bygga nya bafflar i MDF för 7x10"orna. (skippa plasten helt)
'Dröm'-planer:
* Soltaklucka i glas från Volvo 960
* Omlackering i samma färgkod eller snarlik nyare färg
**
Får väl se vad som blir av 2009 och 2010
Som lite kuriosa så kan jag ju bjussa på en bild som visar hur bilen
såg ut efter en fight med en VW Golf under 2005:
Blev direkt avskräckt själv att vara med om något liknande precis efter jag köpt
bilen när den tankades i Ånge. En E36 coupe svängde rakt ut i vägen för en nyare Peugeot.
Lyckligtvis har jag endast nött lite plast på ett hörn stötfångaren fram än så länge
Tog ett par timmar att skriva detta förstainlägget, hoppas det kan hjälpa någon med nåt iallafall!
Over & out.
Tänkte lägga upp detta här mest som en logg för mig själv och som en hjälp för andra
som pysslar med liknande saker. Extremt mycket 'intresseklubben antecknar"-information här, beware!
Artikelnummer, priser, åsikter m.m.
Skulle köpa en bil för runt 40 000 hösten 2007 och tyckte det var lite kärvt
med att hitta nåt skoj. Lite fast i Volvoträsket då förstabilen var en Volvo
och hade en del kontakter på reservdels/tillbehörs-sidan för just Volvobilar.
Volvo 850 GLT tyckte jag var hemsk och någon Volvo 940 Turbo/motsvarande
var väl inget alternativ då jag helst ville slippa massa turbo-meck.
Av en händelse så sålde en klubbmedlem på Svenska Volvo 7/900 Klubben sin pärla
för ungefär halva min budget. Så varför inte, kul att kunna köpa en äldre bil och kosta
på den istället för att köpa en nyare och inte göra någonting med den direkt
Bilen på Träffpunkt 80 i höstas:
Sticker väl inte så mycket i ögonen på volvoentusiaster eller icke volvoentusiaster.
Neutral bil med bra puts utan wunderbaums, tärningar och "tuta om du vill kn*lla"-dekaler..
..följande har jag gjort på min Volvo 740 GLT 16 VALVE i '88b'-utförande, inköpt 25 augusti 2007.
Bilen dagen efter inköpet
~12500 rätt så välvårdade mil (förutom en krock), 3 ägare (före mig).
http://www.garaget.org/Trym <- här har vi tidigare ägaren på garaget.org tom.
20 000 blev köpesumman, efter lite rabatt för att det var en försäljning inom Svenska Volvo 7/900 klubben.
'Fel' upptäckta efterhand:
Lacksläpp i skärmkanter bak, lite skramligt avgassystem & dåliga sommar/vinterdäck.
Dåliga stötdämpare bak samt något lustigt knarr i inredningen från höger sida av instrumenbrädan.
Bromsoket vänster fram låg på lite också, berodde väl på att herr G hade kört Audi S3
istället för pärlan som fick stå och kärva ihop i några månader istället
Det första jag gjorde var att köpa lite roligare fälgar:
Blev Volvos 'Pulsar 6,5x15" med 195/60 15 Continental PremiumContact däck.
Inköpta för endast 2200kr med nästintill nya Nokian NRe 185/65 R15 H.
Tyckte dock att dom däcken var dåliga, så bytte till ovanstående Conti.
Sen att man fick in huvudet mellan framdäcken och framskärmskanten är ju coolt
Kort efter inhandlade jag en helt ny Volvo 'Le Mans' Sportratt med nav för 1813kr
(lite rabatt, 1900kr + 400kr för ratt och nav ordinarie pris).
Monterades 1/9 2007:
Bra mycket skönare att hålla i än originalratten som är lite för smal.
Ser ju bättre ut, sen är det ju delade meningar om ratten 'passar'
till bilens inredning.. äh Lädret blev lite mörkare efter användning:
Så här skriver Volvo om ratten i en tillbehörskatalog:
" Sportratt "Le Mans", art nr 3542 290-6 "En exklusiv och anatomiskt anpassad sportratt i läder. Rattens sportiga design ger en körupplevelse som är lite utöver det vanliga. Den extra tjocka rattkransen ger närkontakt med vägen och vägkänsla ända ut i fingertopparna. Rattnav tillkommer. Uppfyller de nya skärpta lagkraven i Europa beträffande krocksäkerhet. "
Fick även ett seriöst bud på bilen av en 50+:are, 23 000 + en bil.
Bytesbilen såldes för ~9000 sen så var ju ett bra bud om
jag ville bli av med den efter bara en månad.. men så blev det ju ej
Monterade på detta Volvo-staget med artikelnummer 'VO 3526694' under framvagnen.
"gör stor skillnad" av mig citat från 1:a september 2007. Jovisst.. inte fel att montera
det där staget! Inköpt i nyskick för ~600kr med frakt, nypriset låg på runt 1200kr
vid tillfället (tidigare runt 400). Senaste budet sägs vara 900kr om det finns kvar
Senare införskaffade jag två stycken nya Sachs Advantage stötdämpare tillbakändan
från Sandells (AutoExperten) i Falun (~700kr/st). Hade sen tidigare 2 st Sachs Advantage framstötdämpare
samt en sats med flång nya 40mm sänknings/'sport' fjädrar i kartong från nederländska Jamex.
De senare köpte jag av en privatperson efter en annons på blocket, tror priset hamnade på
låga 700 spänn med frakt från Stockholm.
Tänkte att jag iaf skulle byta fjädrarna och stötdämparna bak själv, men lite drygt att
att ligga på en blöt garageuppfart och jävlas med flänsmuttrarna på de nedre skruvarna
till stötdämparna som definitivt inte vill släppa. Kapa skruvarna är bästa lösningen, men
hade ingen vinkelslip att tillgå så jag avbröt det där och lämnade in 'hela' jobbet till Rolf Ericsson Bil (Volvo).
Gjorde en prisjämförelse först, Meca ville ha 3090kr + fyrhjulsinställning medan Roffe Ericsson
ville ha 3300 för allt. Så Volvoverkstaden vara billigast på att byta fyra stycken stötdämpare,
fyra stycken fjädrar och två nya skruvar&muttrar till stötdämparna bak samt ställa in hjulen innan fjädrarna satt sig
Fyrhjulsinställningspapper för 15":
http://www1.garaget.org/gallery/archive … whiz6g.jpg
Relativt nysänkt:
Ser ju inte extremlåg ut, men inte löjligt hög iallafall Var riktigt trevligt
med nya stötdämpare, men tydligen så har jag nämnt att jag inte ville ha
bilen hårdare efter bytet.
Lätt att vara efterklok! Skulle ha köpt Bilstein Sport/Sprint istället som jag blev
tipsad om av KG Trimning där jag beställde Sachs Advantage framdämparna.
Nästa 'modifiering' var att plocka av reflexrampen bak som döljer den coola
svarta vinylen mellan bakljusena (sitter endast på GLT/GLT16V/Turbo).
Tycker det passade bättre utan på denna bilen med svart dekor, annat på 760
eller 740 GL/GLE-bilar osv.
Reflexrampen tror jag sitter på denna bilen nu http://www.garaget.org/?car=61016
Kul att 'spåra' gamla delar
Sedan noterades det att bilen gick lika 'bra' eller 'dåligt' som en kollegas VW Golf II GTI -89
med 129-hk motorn, trots att Volvon 'bara' har 9kg/hk och Golfen runt 8kg/hk.
Fyra av fem toasts.. kanonkul.
I slutet av september 2007 fick sig bilen en liten facelift som brukar vara populär nuförtiden.
Före:
Under:
Lister 'under strålkastare' utan hål original, för typ Australien-bilar (listerna importerade därifrån):
Tog ur listerna som sitter brevid strålkastarna under glasen, applicerade mattsvart färg på dessa.
Sprayade underdelarna av framlyktorna samt listerna under strålkastarna i färgkod 400 Gold/Beige
Metallic vilket bilen i övrigt och förvånansvärt har som kulör.
Monterade bort strålkastartorkare med allt vad det heter och monterade ihop allting igen.
Gav en lite enhetligare och renare look, Volvo 740 1990<, Volvo 940 1991< osv
har ju samma look med lackerade lister under strålkastarna så en lätt modernisering.
Kan inte fatta hur Volvo sparade in på färgen på dom där listerna, kan ju inte vara
annat än en besparing!
Gamla bilen i bakgrunden, Volvo 740 GLE -88 ~32 000 mil.
Dimljusen brukar användas flitigt i dimma och vid fototillfällen
Noterade att hastighetsmätaren visade 7km/h för mycket mot verklig hastighet
kontrollerade med GPS. 190km/h motsvarande ~180km/h i verklig hastiget.
Detta med 195/60 15 däck som ger 20mm kortare rullomkrets och 6mm lägre hjul
mot originaldimensionen 185/65 15. Notis: GLT 16 Valve fick 195/60 15 som originaldimension
from årsmodell 1989 (Turbo-modellerna hade den innan).
Random bild tagen av herr Eriksson:
Första steifan-servicen bestod av följande:
Castrol SLX 0W-30 Longtech, Volvo tändstift, Volvo luftfilter samt oljefilter & kopparbricka.
961kr med rabatt, billigt!
30:e september monterades ett sprojlans DLS slutsteg i bilen kopplat till MDS Fanatic 213 5,25" koaxerna
i framdörrarna och Volvo original-högtalare (HT-370, 8ohm) i anpassade lådor för 760/960 sedaner som monterats i hatthyllan.
Båda paren monterade av tidigare ägaren.
Köpte även en sats begagnade textilmattor i beige kulör för ~400kr som egentligen är till 960.
http://img204.imageshack.us/img204/1442/mattorza0.jpg
Passformen 75% kanske, men trevligare än plastmattorna som fick åka ur.
Bytte bromsbeläggen fram och torkarbladen (som misstänktes vara tillverkade 1992!!!!!!).
Framåt början av oktober blev det inhandling av nya vintersulor,
blev Gislaved NordFrost 5 185/65 R15 H efter en del däcktestsforskning.
997kr/st blev priset hos Däck & Bilsport i Falun, inte så illa för en lokal däckhandlare!
Planerna var att skaffa fränare sommarfälgar under vintern så Pulsar-fälgarna fick agera vinterfälgar.
Givetvis måste vi ha bilder på nya vinterdäcken under inkörning för alla nyadäck-fetischister:
Dekaltrimmade däcken som en kul grej med spritpennevit-isbjörn till min äldre garagegrannes förtret.
"Vilket jävla däckmärke har en isbjörn på däcken!?!?!?"
"Jo.. det är Gislaved.. fyllde i det själv"
"Jaha.. " *end of discussion*
Kompletterade senare Pulsar-fälgarna med 45mm långa kromade hjulmuttrar från Biltema:
Sjukt billigt var det och mycket stiligare blev det.
Rolig händelse 16:e oktober 2007:
"Hjälpte en gammal tant lite med att tanka på Jet idag.
Sen när jag hade tankat klart min bil stod hon och beundrade bilen.
Gav sedan kommentaren: "Vilken härlig bil du har, riktigt MM!" "
Hon tyckte väl inte att hennes egna Toyota Corolla modell ~2000 var lika 'härlig'.
Vad ska man säga. Pensionärer tycker bilen är 'härlig'
Tunade tändsystemet med nytt fördelarlock och ny rotor från Volvo 18 oktober (~400 spänn).
Bilen fick även nya H4-lampor till strålkastarna, efter att jag läst ett test av Vi Bilägare på just lampor.
"Philips" "Premium" "30% More Light" , fifaen värsta grejerna
Sen när snön började komma blev det funderingar på sommarfälgar, så här såg det ut:
Köpa beggade Polaris i bra skick 6000-8000 (nya däck?)
Köpa beggade Eiker E1 i bra skick 6000-8000 (nya däck?)
Köpa beggade Hydra i bra skick 1500-3000 (nya däck?)
Köpa nya Super DTM (12k dyyyrt)
Köpa nya Eiker E1 (10-12k dyyyyrt)
Köpa nya Polaris (eeh.. 16k?)
Personliga rangordningen såg ut så här:
1. Polaris
2. Eiker E1
3. Hydra
4. Auriga
5. Galaxy
Tror tom att jag gick in på Rolf Ericsson Bil och ville beställa Auriga 6,5x16"
med Nokian NRVi 205/55-16-däck för ~1700kr/st. Dock var dom slut fick
jag höra efter en vecka. Bra eller dåligt.. vad vet jag.
Blev less på MDS-högtalarna i framdörrarna (diskanten skar i öronen) och
investerade i ett par Infinity REF5022i 5,25 koaxer för 998kr hos BRL Borlänge.
Mycket nöjd med förbättringen för det lilla priset!
Beställde nya regplåtar (från VV) samt en regskylthållare med texten
'Svenska Volvo 7/900 Klubben' i guld från http://www.dekaltrim.nu/ .
Tänkte ha 'RTFM' (Read The Fucking Manual) först med men fick bli klubben ändå.
Köpte lite plastiga grejer från Volvo:
Nytt armstöd med mugghållare, nya stänkskydd bak (VO 9134 332-7, egentligen till nyare bilar),
en ny antenn samt ett nytt snow cap. Betalade 1500 för alltihop med 25% rabatt.
Gammal i gummi lite trasig vs ny i plast
Lite konstig vinkel på stänkskydden som är till 740 from 1990 och Volvo 940.
Men funkar ju, dom i tjockt gummi till 740 fanns ej längre. Sitter fästa i två hål av tre.
Tänkte först köpa ett svart armstöd, men det var tydligen slut så slog till på ett i
beige kulör >1989. Finns tydligen en annan beige kulör from 1990 och framåt.
Gammalt begagnat armstöd som tidigare ägaren satt in:
Kulören känns ju inte direkt 100 mot det andra, snarare 60%?
Lite bättre färgpassning på det nya armstödet va? Lätt värt ~700kr! (ordinarie pris 944kr)
Det gamla måste ha varit 1990< kulören av inredningsbeige.
Fick för mig att hammarlacks-pensla lite hårdvara som skulle på bilen.
23mm främre k-hämmare underst beggad för 300kr av en bekant, med Superflex
polybussningar för 23mm k-hämmare.
Stag VO 917 8665 & VO 917 8666, näst längst ned. Sitter på alla 960s from 1995
tror jag, men passar på rödblocksbilarna. Köptes för 300kr/paret hos Volvo.
Återkommer om dessa.
Samt en inplastad 19mm bak-krängningshämmare, ~300kr med frakt begagnad.
Monterade först på den bakre krängningshämmare, blev mycket mindre kräng-benäget
bak då den gamla 16mm ersattes. Hade ju nya skruvar och muttrar till undre stötdämparfästet
som krängningshämmarna delar.. så var ju inga problem att lossa överhuvudtaget.
Monterade senare på en 23mm krängningshämmare fram med nya polybussningar för
infästningen mot karossen. Mycket trevligare än den 19mm som satt fram original.
23mm fram och 19mm bak är en riktigt trevlig uppgradering från 19/16!
Så här skriver Volvo i tillbehörskatalog om deras 21/19mm kit (som ej går att köpa längre):
"Greatly reduces rolling", sant, men 23mm k-hämmare fram ska det ju vara också!
Bilen polerades och vaxades i 3 timmar första gången i min ägo 23:e december 2007.
Lite blankare kanske.
Random bild tagen av Jens L under en klubbträff julhelgen 2007:
En till:
http://hacked.free-bsd.org/~jensl/vinte … G_7626.jpg
Skarven mellan sista ljuddämparen och bakaxel-böjen lossnade pga
rost med 13000 mil på nästan 20 år. Hyfsad kvalitet ändå! Reparerades
med en standard biltema-ljuddämpare och skarvrör tillsvidare.
Fick tips om en annons på billiga och stiliga fälgar för 4500:- under 'brinnande' vinter.
Åkte till Uppsala och hämtade dessa smutsiga fälgar med slitna och halvslitna däck:
Volvo Polaris 7x17" av årsmodell 1991 omlackerade någongång i tiden.
Ett par av däcken var helkassa. Men de två Pirelli PZero 225/45 17-däcken såg hyfsade ut även om dom var från 2002.
Bestämde mig för att göra den klassiska och köra på en säsong till på Pirelli-däcken och skulle endast köpa två nya.
Förhandlade fram någon form av muntligt avtal med däckfirman där jag skulle få alla fyra däcken
avkrängda samt monterade/balanserade igen när jag köpt två nya däck. http://www.dackobilsport.se/
kan vara din vän, tydligen Var lite humor att se två personer försöka kränga av ett av däcken innan
de kom på att man tar av däcken mot baksidan av fälgen.. som citat "..på BMW".
Lustiga var att två av fälgarna var ganska krokiga, innerkanterna hade fått en del
stryk genom tiderna. Men föregående ägare hade kört utan att känna några skakningar.
Planen med att kränga av däcken som satt på led som så att jag ville
rengöra och polera fälgarna ordentligt. Blev ju riktigt blanka och fina
Ser jäkligt ljusa ut på bilden, men är ju mörkare i verkligheten som syns på andra bilder.
Räknade sedan ut att en 7x17" Polarisfälg väger c:a 9kg utan balanseringsvikter och navkåpor.
Ganska så tunga fälgar med andra ord, Volvos vanliga gamla 15":are väger 6-7kg.
Beställde två stycken Nokian Hakka V 215/45 R17 för ~1700kr/st på däckfirman,
men dom måste ha missat att föra beställningen vidare på nåt vänster. Tog en
kik i lagret istället för att se om det fanns något annat vettigt inne. Fanns en stapel
med rykande färska Continental ContiSportContact 3 225/45 R17 Y XL som jag fick
för 3400 inklusive påläggning och balansering av de gamla däcken. Även tidigare av-
krängningen ingick, inte så dumt att förhandla lite.
Jag skulle testa att köra med dom lite skadade fälgarna bak för att förhoppningsvis
slippa märkbara vibrationer. Blev även så att dom gamla Pirelli-däcken hamnade bak.
Gick åt en jäkla massa klistervikterna på bakfälgarna för att få dem nästan i balans.
Fick lov att köra en testrepa med sommardäcken en dag på vintern när det var någorlunda
bart. Bara för att veta om det var körbart eller ej! Monterade med dom 45mm långa hjulmuttrarna
och dessa är lite för långa för Polarisfälgarna, så ser lite konstigt ut.
Till min förvåning så märkte jag inte av några vibrationer alls, trots hjulinställning för 15"!
Det var riktigt skoj!
Tog en bonusbild som jämförelse på bredden av däcken:
Continental 225 till vänster, Pirelli 225 mitten & Gislaved 185 till höger. Pirelli ser ju klart bredast ut!
Monterade på dom små stagen som är i mitten på denna bild:
VO 917 8665 & VO 917 8666 som kostar ~300kr paret för nya.
Som sitter till framvagnen på 960 1995< men även passar äldre
bilar med B230-motorer. Sätts under den lilla plattan under motorn
och under en mutter till skruven som håller bärarmarna på respektive sida.
Sitter även en gänga i dom där stagen där man fäster en skruv på 960 95<.
Upplevde mycket bättre styrrespons bara av denna uppgraderingen!
Busenkelt att byta och att köpa. Enda nackdelen är att det kan knaka
lite från stagen när bilen har stått en stund och man ska svänga lite.
Vet inte exakt hur dom flexar men det kan man ju leva med
Sålde sedan iväg min förstabil (köpt hösten 2005) som jag hade i ett halvår parallellt med GLTn.
Volvo 740 GLE, med 32 000 mil på mätaren vid försäljningen. Såldes som på bilden
minus addonläpparna. Bilen såldes februari 2008.
Fick direkt tummen ur och beställde ett avgassystem hos Sandells/AutoExperten i Falun.
Blev ett rostfritt Ferrita 2,5" sportsystem med två stycken ljuddämpare och 3,5" utblås (artnr VOK94003S).
4095kr blir det inklusive frakten på 300kr. Alternativet var ett Simons 2,5" sportsystem som skulle
kosta runt 3000kr, ganska enkelt att motivera köp av rostfritt om det skiljer tusen spänn!
Tror Volvo skulle närmare 3000 för sitt originalsystem med monteringssats.
VOK 94003S ska alltså passa Volvo 740 '88b', dvs 88an som är i 89ans utförande.
Händelseförloppet när jag skulle hämta avgassystemet 5:e mars 2008:
Traskade in på AutoExperten idag och skulle hämta mitt avgassystem.
Har det kommit?
Ja
*betala*
Personal bär in ett stort krokigt kolli
Jag ser ut som ett frågetecken och bär ut det.
Öppnar upp plasten och ser att det står SAAB 9-5 Aero
på ljuddämparna..
Bär in sk*ten igen och ser ledsen ut osv osv
Några flugsvampsätare på Ferrita i Köping som skickat fel grejer!
Personalen på AutoExperten ringde Ferrita och frågade om SAAB 9-5
sportsystem skulle passa på Volvo 740 osv osv
Humor, men men.. betalade ju 4100 för ett system som kostar ~6000 annars.
Men men, Ferrita skulle skicka upp ett nytt så ska väl hämta det om en sådär 13 timmar.
Det roligaste är ju att det finns en SAAB 9-5 Aero-ägare nånstans i Sverige
som har fått sig ett 2.5" sportsystem till Volvo 740
Givetvis fick jag rätt avgassystem dagen efter som låg snyggt packat och
passade utmärkt i bakluckan som det krokiga 9-5paketet ej hade gjort
Monterade avgassystemet inne på OKQ8s GDS-hall i Hälsingberg Falun där
man brukar hamna när det är nåt speciellt som behöver göras. Pga avsaknad
av meck-garage.
Bild:
Mycket bra passform överallt! Obeservera att den bakre krängningshämmaren
är monterad åt fel håll.. haha, rättades till senare!
Gjorde även ett filmklipp där avgassystemet är nymonterat:
[video]http://www.garaget.org/video/b7lg3gljekml[/video]
Och ett klipp där jag fiser runt i skogen och varvar:
[video]http://www.garaget.org/video/r1v0ztb1vrvb[/video]
Tyckte bilen kändes 'tung' att köra med sportsystemet, var inte heller
ett lika tydligt ryck vid ~4200 rpm där motorn piggnar till ordentligt.
Var ganska besviken av försämringen! Dock gick bilen lika fort eller
långsamt som förut. Hade ett fint muller på tomgång iaf
Lyckades paja ett dimljusglas, så jag köpte en ny insats på Volvo.
Fick priset 315kr efter lite rabatt. Bytte senare med gott resultat,
då det var det lite äldre glaset som gick sönder. Det andra hade bytts
efter en krock 2005, innan min tid
Service nr två 700 mil efter den första gjordes med Castrol Edge Sport 0W40, oljefilter & tändstift.
Beställde även en ny rutgrill till bilen, blev 1402kr efter 10% rabatt.
Made in USA istället för Made in Canada som grillarna som levererades med bilarna.
Utbytesgrillarna är vita på baksidan och känsligare för stenskott.. gamla grillarna är
plasten helsvart på och inte lika känsliga för stenskott.
Skön känsla att dra av skyddsplasten! Använder dock gamla grillen på vintern.
Sen blev det att kosta på lite billjud igen, då jag tyckte att Volvos HT-370 inte höll
måttet riktigt där bak i hatthyllan. Köpte dom värsta koaxialerna DLS kunde uppbåda.
DLS R1073 7x10" för ~2000kr från Nårdik i Ö-vik.
Beställde även 6x9"-adaptrar för hatthyllan från Nårdik som jag skulle
montera 7x10":arna i. Dock så tog korgen i adaptrarna så åkte till BRL
i Borlänge och köpte två custom-MDF-ringar för hundralappen
La ingen energi på att måla eller klä mdf-ringarna, beige som beige
Mars 2008 hade jag köpt prylar till bilen för c:a 30 000kr från köpet augusti 2007.
Köpte en ny original låsmuttersats av en privatperson för ett par hundringar
som kompletterades med en sats med Biltema-krommuttrar med 35mm längd
som passade bättre till Polarisfälgarna.
Blev tipsad om en annons på Blocket där en lirare i Kopparberg (Joram!) ville
sälja en 740 GLT 16v med extraktorgrenrör för 5000. Jag tyckte jag kunde köpa
extraktorgrenröret för 1800 vilket säljaren gick med på. Han meckade ur det
medan jag körde ned till Kopparberg, vilken service!
Lite rostigt, men nästan hälften så billigt som nytt också.
Kan ju inte få allt här i världen. Antar att grenröret kommer
från KG Trimning nångång i tiden.
19:e april monterades Polarisfälgarna och en fyrhjulsinställning bokades hos Rolf Ericsson Bil.
Började även fundera på att lackera om fälgarna någon gång.
Sån kromad mörk färg som Pulsar-fälgarna skulle nog se jäkligt bra ut.
Annars en nylackering i ungefär samma färg som de redan är lackerade i.
Vad det nu är för färgkod osv. Även funderat på svart eller guldlackerat.
Filmade den klassiska 0-180km/h filmen:
[video]http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m[/video]
31,5s + nåt tidstillägg för att hastighetsmätaren visar 3km/h för mycket.
Inte ändå.
Andra exempel från http://www.einszweidrei.de/:
Volvo 850 GLT - 1991 - 37,6s
BMW 320i E36 - 1992 - 40s
BMW 325i E36 - 1992 - 27,2s
BMW 318is E36 - 1994 - 43,0s
BMW 525i E34 - 1988 - 36,0s
BMW 325i E30 - 1988 - 31s
Audi 90 Quattro 20V - 1988 - 32,3s
Audi 200 Quattro - 1987 - 38,4s
Mitsubishi Sigma 3.0 V6 - 1991 - 29,4 s
Opel Calibra 16V - 1991 - 33,1 s
VW Golf II GTI 16 V - 1986 - 35s
Lite random bilder efter att stänkskydden monterats av för sommarsäsongen:
Tröttnade även ur på den fula dragkroken där bak, så monterade av hela dragbalken.
Dragkontakten monterade jag uppochned inne i alustötfångaren ifall jag skulle ångra mig
någon gång Bokade även en lättare regbesiktning på grund av detta på nästa Bilprovnings-
besök.
Inhandlade Vibroplast M1-mattor hos BRL i Borlänge som jag använde till att ljuddämpa
vänster framdörr. Gick åt c:a 3 ark till den dörren. Ledsnade ur då tre stycken clips sprack
när jag monterade loss vänster dörrsida, så undvek att hugga in på högern också.
Använde en del till högtalaradaptrarna bak också. Höger framdörr lever fortfarande utan ljuddämpning
Inledde VM i bromsskivs samt bromsbacksbyte 1:a juni 2008.
Bytte även fläktremmen samt servoremmen de gamla såg ut att vara från 1988.
Råkade ut för ett otrevligt missöde, drog av en okskruv när jag skulle lossa höger bromsok.
Fick lov att montera ned allting, ta ur drivaxeln och försöka borra ur skruven.
Höll på i en hel dag bara med att borra ur skruven. Kylde med CRC Rost Flash
och testade en mängd olika borrmaskiner samt använde vettiga borrar. Var
tom två personer som körde skift på det där ett tag. Men den där skruven ville
verkligen inte avlida.
Skruvade ihop allting och ringde till "SDM Däck & Mek" i Karlsbyheden utanför Falun.
Han som har det har ju tydligen aldrig misslyckats med nåt så jag körde lugnt och sansat
utan att bromsa dit och lämnade över jobbet. Hämtade bilen dagen efter tror jag.
Frågade hur många borrar som gick åt, då skrattade han bara och sa att en borr blev lite sliten
Helt otroligt. Lär faen dra av en skruv på nåt annat och öva på att borra ur sk*ten.
Nya bromsskivor och handbromsbackar kom iallafall på bilen senare om någon var orolig
Drog ut på en stadig fotorunda med volvoentusiasten 'Herr Eriksson' som har en vit GLE -88
och även en Canon digital systemkamera i högsta hugg!
Fina bilar som är lika men ändå olika. Den vita bilen ligger mycket fint på vägen
och all väghållningsinspiration kommer från den bilen. Ligger extra mycket i lä just
nu då den nyligen utrustats med Koni Sport runt om och jag harvar vidare med Sachs Advantage
Beställde en sats med helt nya svarta textilmattor från Volvo som är riktigt modellanpassade
till 740 istället för de begagnade beiga 960-mattorna som inte kunde ligga still på förarplatsen.
Passformen var grym och mattorna var tjockare än de till 960. Kostade 750kr med rabatt, ordinarie runt ~900kr. Antagligen är 960-mattorna tunnare för att 960-bilar har tjockare golvmattor under. En nackdel var dock att dom svarta mattorna var mer mörkgråa än svarta. Lite lustigt, men är väl bara att gilla läget.
Slipade och lackerade ett par av mina fyra Volvo original addon-"läppar" med
Volvos egna bättringsfärg. Dessa monterades och bilen fick nu en mer komplett
'look'.
Körde även ett varv med olivolja under huven, på alla plastlister & grillen.
Gav bra resultat! Genomförde lite forumsforskning innan jag testade. Lite
blandade meningar, men finns ju ett par aktiva 'matolje'-användar på
AutoPowers-forum som förespråkar dessa prylar. Funkade utmärkt på sidolisterna
på en Volvo 740 om inte annat!
Beställde även ett gäng bussningar i polyuretan från brittiska Superflex (from 1993) via
KG Trimning i Skåne som är svensk återförsäljare (för alla bussningarna dom har).
Till krängningshämmare: SF-1025+ x2 [monterat sen tidigare, längst till vänster på bilden]
Nedre yttre länkarm: SF-599K kit [stora ovalen]
Stabilisatorstagsbussning: SF-2755 x4 [halvstora ovalen]
Stabilisatorstagsbussning, nedre: SF-1923 x2 [lilla ovalen]
Priser och artikelnummer juli 2008:
1x Grenrörspackning 740/940-ser med 16 ventils motor B234, för avgasrör. MG-852 115:-
9x Mutter pinnbult grenrör MR-782 2:-
9x Pinnbult grenrör/insugningsrör PB-046 10:-
1x 700-ser 1983- alla modeller nedre yttre länkarm. Kit till en bil. SF-599K 395:-
4x 700-ser Stabilisatorstagsbussning. 4st/bil. SF-2755 45:-
2x 700-ser Stabilisatorstagsbussning, nedre. 2st/bil. SF-1923 135:
1x Tvärstagsbussning 740/940 vänster, superflex SF-973 185:-
1x Tvärstagsbussning 740/940 höger, superflex SF-807 175:-
Strax efter inköpet av bussningarna blev jag mycket sugen på att montera alltihop
förutom de till tvärstaget bak över bakaxeln.
Lite bökigt att få ur dom gamla bussningarna ur stabilisatorstagen och bärarmarna.
Men men.. med mycket våld, skruvstäd, plastslägga och vilja så gick det att både
få ur och få i bussningarna. Här följer lite bilder:
SF599-kitet med diverse nya monteringsdetaljer från Volvo
Slutresultatet vänster/höger fram, skitigt men fungerande Ser ju vad som är nytt!
Lite jämförelser gamla mot nya bussningar för 'nedre yttre länkarm'.
Värt att tänka på är man nästintill lär hacka ut originalbussningarna ur länkarmarna/bärarmarna.
Kul med lite nytt! Nya bussningarna för stabilsatorstagen/krängningshämmarlänkarna
var ett riktigt fint lyft när det gäller styrresponsen, väldigt skoj!
Såg ju ut så här innan, inga trasiga bussningar eller så, men man ser ju klart att
den understa bussningen till stabilisatorstaget från Superflex är av lite annan design
som sluter om runt staget. Dvs staget kan inte nöta mot länkarmen. Inte om bussningarna
är hela och håller
Fick därefter tummen ur r*ven litegrann och fick extraktorgrenröret blästrat.
Före:
Efter:
Behandlat med ugnsvärta efter tips från olika håll:
Resultatet av monteringen återkommer längre ned. Men en grundligare
blästring innan svärtning är nog att föredra om brunkromet ska hålla sig borta.
14:e augusti 2008 fick jag även den tredje driftstörningen, reläet till halvljuset gick sönder!
Fantastiskt, fick betala skrämmande 176kr för ett nytt 'Made in Portugal' (Bosch) istället för det
gamla som var 'Made in Spain' (Bosch). Dom två andra driftstörningarna var två glödlampor
till baklamporna som hade gått sönder.
Inhandlade ett stycke chip för tändbox och ett stycke chip för styrbox från Hi-Tuning för 2000kr
efter att jag kontrollerat numret på styrboxen. Tändboxen skulle tydligen oftast vara av en sort.
Sockeln nere till höger med originalchippet i styrboxen:
Blev inte så mycket bilder på bytet.
Fick lite mjukare motorgång och något bättre gasrespons, annars ingen större skillnad
mot innan. Bränsleförbrukningen har jag inte märkt någon förbättring av heller efter bytet.
Bättre att köpa andra roliga grejer i första hand, men man lär ju testa lite!
4:e september 2008
..råkade jag i lite 'hård-gasning' igår.
En Mazda 6 2,3 Sport -02 166hk/207Nm/1500kg/210km/h tyckte han skulle köra
ifrån min gamle trötta Volvo 159hk/210Nm/1400kg/195km/h. Helt dött lopp
ända upp till 210km/h på ODn. Varken Mazdan eller Volvon gick mycket snabbare.
Tror Mazdaägaren var lite besviken efteråt
Blev en uppspänning av p-bromsvajern inför besiktningen i september 2008.
Blev bra bett på parkeringsbromsen efter ett varv justering eller så
Passade på att polera och vaxa vinterfälgarna inför hösten
"Kul".. fina väskor för däcken har man iaf, Däck & Bilsport bjussade vid köpet
av Continental-däcken tidigare
Besiktade bilen 19:e september 2008 för första gången, i vanlig ordning
var det blankt papper. Tror det ska finnas en 'vindrutespolare ur funktion'
nåt år tillbaka (nån som snålat på spolarvätskan ) , annars är det rätt blankt på den sidan
21:a september var det dags för Träffpunkt 80 i ~Stjärnhov söder om Södertälje och Strängnäs.
Hamnade i någon form av saabnäste
Fick dock en frän gammal Toyota MR2 brevid sen!
Var inte så speciellt många Volvo 740 där, 4-5st kanske. Mest BMW & Saab tyckte jag.
Kul träff iaf, rekommenderas!
Bilen hamnade på bild Klassiker nr9 i reportaget från Träffpunkt 80:
Tog bort bilden, kanske lite dumt att använda en bild ur en tidning
Finns dock om någon verkligen måste se den.
Inte illa pinkat! Fick även kommentaren 'tuff Volvo' från någon av arrangörerna.
Stod så här i inledningen till artikeln:
"Och vilken tuff design det är på Volvo 740, det har jag inte tänkt på!"
Säkert densamme som var författare för artikeln, skoj!
Såg av en slump två stycken däck på Blocket en kväll, så blev en snabb affär
2200kr för sprojlans Nokian Z G2 225/45 17 Y XL
Tror detta blir mycket värdiga ersättare för mina gamla Pirelli-baksulor 2009
Köpte dvs nya sommardäck innan folk knappt hade monterat vinterdäck 28 oktober!
Luskade ut att JT-Tuning säljer en adapter för främre-rör mot katalysatorn.
Min bil har likadan katalysator som turbobilarna har så det var ju ett vettigt
köp tänkte jag inför det stundande grenrörsbytet.
JT75-3 med 2,5" eller 3" anslutning mot främre röret. 315kr +frakt 90kr
Redan den 30:e november 2008 fick jag tummen ur och monterade extraktorgrenröret
i ett garage som en bekantochellersläkting har i Insjön.
Old shit vs new shit
Ganska stor viktskillnad på dom där grejerna må jag säga! Dock ej
vägt originalgrenröret med främre rör.. men det känns tungt när man lyfter.
Ej som extraktorgrenröret, biltema 2,5"-röret och katflänsadaptern som kändes
'normalt' att lyfta. Saknas två stycken värmeplåtar på originalgrejerna på bilden också
som jag demonterat tidigare.
Bytte alla pinnbultarna, gick som en dröm att få loss dom! Någon enstaka fick man ju
hålla på med ett tag med att dra åt en mutter på en annan en bit ut på gängan osv osv.
Dom flesta släppte dock när man lossade muttrarna.
För att nya grenröret skulle få lite bättre utrymmen så kapade vi ur någon mm
ur det vänstra motorfästet (alu):
Skruvade på grejerna och åkte hem. Rykte ju en del från svärtan när den blev varm
och luktade lite speciellt. Men blev bättre efter 1-2 dagar. Märkte dock snart att
brunkromet letade sig fram ganska fort under ugnssvärtan. Så får väl linda med
avgasbandage när tillfälle ges för att det ska se 'snyggt' ut. Slipper ju en del
onödig värme i motorutrymmet iofs. Ögonmåttade mer eller mindre vid kapningen
av 2,5"-röret, blev dock nästintill perfekt ändå! Här är lite bilder på monteringen:
Ungefär 1cm mellanrum mellan grenröret och under chassistaget. La in ett
par brickor under muttern närmast på denna bilden för extra utrymme:
Lite diverse bilder på monteringen:
Extraktorgrenrör, kranen för kylarvätska, motorvärmaren osv:
Inte kliniskt rent direkt, notera rosten som brutit igenom svärtan:
Lite tight, men inte så tight
Lite dassiga bilder på efterfix för att få helt tätt innan katalysatorn:
Random spolhalls/gdshalls-bild:
Kan dock inte svara på om bilen blivit mycket piggare av extraktorgrenröret.
Känns ju som att det finns mer att hämta på dom lägre registerna.
Ska göra riktiga tidmätningar sen när det blir bart och sommardäcken kommer på
Lite vinterbilder ute i naturen 20/12:
I januari 2009 tyckte jag att det var dags att ljuddämpa under och bakom baksätet.
Köpte Biltemas sats med "Smältfolie, Bitumen 4 st." för 159kr @ Biltema. [Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm.]. Var faktiskt helt okej att jobba med, inte som Vibroplast M1, men prisvärt.
Även om priset inte är så lågt ändå om man jämför med BRLs M1-mattor.
Har haft lite problem med att ventillyftare tickar då och då sen jag köpte bilen,
även när den har varit varm. Dock värst på vintern. Surfat runt en del och sökt
på lösningar som inte innefattar byte av ventillyftarna (motorn har ju bara rullat ~15k ju! ).
Omega 907 verkade ju vara en vettig tillsats, hälls i i den gamla oljan och motorn får
stå på tomgång en viss tid för att skölja ur en del smuts. Bilverkstaden som sålde
907an till mig lurade även på mig en tub med Omega 909 oljetillsats.
Blev väl ~500kr för tillsatserna, så tänkte komplettera med en billigare olja.
Köpte Biltemas 5W-40 helsyntetiska olja istället för någon Castrol-variant
som jag köpt tidigare.
Biltema 5W-40: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF 219kr/4liter.
Castrol Edge Sport 0W-40: ACEA A3/B3/B4/C3; API SM/CF; BMW Longlife-04 ~700kr/4liter
Kan det vara så stor skillnad? API-klassningen SL hos Biltema oljan är okej för motorer
tillverkade tom 2004. Så borde ju vara lagomt overkill för en motor från 1988 ändå.
Men men, spillde i Omega 907 i den gamla oljan, väntade ~20 minuter, tömde ur.
Värmde tuben med Omega 909 i hetvatten för att den lättare skulle lösas med
nya kalla oljan. Hällde i osv.
Lustiga var att jag definitivt har fått kraftigare tick från hydraullyftarna nu, men
BMW-meken som sålde grejerna menar att det tar ett par hundra mil innan
sotet som täpper igen löses upp. Antar att någon sotpartikel har hittat ett nytt hem
som inte är oljefiltret utan någon annan ventillyftare Dom där Omega-produkterna
skulle tydligen funka kanoners till Audi 100 C3s motorer som kunde ticka en del.
Den som lever får se.
**
Såpass långt eller kort har jag kommit sen september 2007.
Finns ju fortfarande massa mer grejer att fixa och köpa.
Fram tills 5 februari 2009 har ~60 000kr lagts ned på bilen
Nyss börjat plugga nu så pengarna fattas ju, men framtidsplanerna kvarstår
Ser ut så här just nu:
Motor:
* Köpa & byta till ZF Race Engineering -763 tryckplatta med original/~motsvarande kopplingslamell
Interiört:
* Köpa & byta till helt ny beige halvskinnsklädsel på framstolar och baksäte. (Volvo 7/900 Klubben
har fått en stor mängd gamla nya grejer via SVIS och Volvo, medlemmar får köpa för struntsumma).
* Köpa nya dörrsidesinlägg samt nackstöd fram/bak i svart skinn
* Köpa oljetrycksmätare & försöka hitta givare
Exteriört:
* Bättra på lite stenskott
* Lackera sidokjolar, montera
* Lackera bakkjol, montera
* Lackera om frontspoiler med addonläppar, montera
* Renovera Polarisfälgarna med riktning & lack
Chassimässigt:
* Köpa & byta till 25mm krängningshämmare fram & bak från IPD
* Köpa & byta till Bilstein Sprint/Sport eller Koni Sport runt om (börja med ett par fram)
* Köpa & montera fjäderbensstag
* Göra 'Camber-modden' på fjäderbenen fram
Bromsmässigt:
* Byta bromsskivor fram
* Hitta 'sportigare' bromsbelägg (Ferodo?)
Bilstereofronten:
* Ny HU, (gärna Pioneers P88 gamla I eller nya II)
* Fortsätta ljuddämpning av dörrsidor m.m.
* Bygga nya bafflar i MDF för 7x10"orna. (skippa plasten helt)
'Dröm'-planer:
* Soltaklucka i glas från Volvo 960
* Omlackering i samma färgkod eller snarlik nyare färg
**
Får väl se vad som blir av 2009 och 2010
Som lite kuriosa så kan jag ju bjussa på en bild som visar hur bilen
såg ut efter en fight med en VW Golf under 2005:
Blev direkt avskräckt själv att vara med om något liknande precis efter jag köpt
bilen när den tankades i Ånge. En E36 coupe svängde rakt ut i vägen för en nyare Peugeot.
Lyckligtvis har jag endast nött lite plast på ett hörn stötfångaren fram än så länge
Tog ett par timmar att skriva detta förstainlägget, hoppas det kan hjälpa någon med nåt iallafall!
Over & out.
Senast redigerat av steifan (12 september 2018)
0
0
0
0