3121
Sök

Röd, blekt bil - går det att åtgärda?

250 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#1
Just röda bilar brukar lätt bli bleka i färgen, nästan lite rosaaktiga.

Och det är väl själva lacken som blir blekt? Det går väl inte att åtgärda med någon typ av lackbehandling, som Ditech, Mrcap etc.?

Tänker mig nåt som ser ut ung. såhär, kanske inte riktigt så extremt: http://www.autovalet-galashiels.co.uk/m … orsa~1.jpg

1 237 Inlägg
8 februari 2009
#2
en ordentlig polering hjälper smile , blev mycket bättre i lacken på min 200a när jag polarade den .

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 februari 2009
#3
rubbning och jälva massa tålamod skulle jag säga måste även göra de på volvon på vissa ställen sen i vår
de som suger med röda lacker de bleks som fan


250 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#4
volvo_dude skrev:
rubbning och jälva massa tålamod skulle jag säga måste även göra de på volvon på vissa ställen sen i vår
de som suger med röda lacker de bleks som fan

Alltså kan typ Mrcap åtgärda det? smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 februari 2009
#5
Erikkk skrev:
volvo_dude skrev:
rubbning och jälva massa tålamod skulle jag säga måste även göra de på volvon på vissa ställen sen i vår
de som suger med röda lacker de bleks som fan

Alltså kan typ Mrcap åtgärda det? smile

ska räcka med hård vax och en trevlig polerings maskin


aldrig testat nått annat än vax tycker vax tar as bra

kan hända att tex de där mrcap kankse tar bättre?


250 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#6
volvo_dude skrev:
Erikkk skrev:
volvo_dude skrev:
rubbning och jälva massa tålamod skulle jag säga måste även göra de på volvon på vissa ställen sen i vår
de som suger med röda lacker de bleks som fan

Alltså kan typ Mrcap åtgärda det? smile

ska räcka med hård vax och en trevlig polerings maskin


aldrig testat nått annat än vax tycker vax tar as bra

kan hända att tex de där mrcap kankse tar bättre?

De får ju betalt för vad de gör, så de måste ju göra det bra smile Men vad jag egentligen undrade var om det går att åtgärda blekheten till i princip 100%, så att den blir som ny?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 februari 2009
#7
Erikkk skrev:
volvo_dude skrev:
Erikkk skrev:

Alltså kan typ Mrcap åtgärda det? smile

ska räcka med hård vax och en trevlig polerings maskin


aldrig testat nått annat än vax tycker vax tar as bra

kan hända att tex de där mrcap kankse tar bättre?

De får ju betalt för vad de gör, så de måste ju göra det bra smile Men vad jag egentligen undrade var om det går att åtgärda blekheten till i princip 100%, så att den blir som ny?

den blir ju bra mörkare än den är innan iaf men tivlar på att den ser ut som en nypolerad nylackad

men polerar man den ordentligt typ 1-2 gånger om året så ser den iaf inte blek ut
helt klart blir ju resultatet bättre än innan iaf


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
8 februari 2009
#8
volvo_dude skrev:
rubbning och jälva massa tålamod skulle jag säga måste även göra de på volvon på vissa ställen sen i vår
de som suger med röda lacker de bleks som fan

Att polera med vanligt vax är ju totalt meningslöst, däremot finns det polermedel och vax i samma flaska, så kallad vaxpolish.

Till trådskaparen: Ja, en blekt bil går att få riktigt fin igen, problemet är att lacken på en sådan bil ganska lätt blir blekt igen. Så här gäller det att vara extra noga med att ha en bra skydd på bilen hela tiden, vax eller lackskydd.

Sköter man en sån bil så kommer den vara fin året runt.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

1 488 Inlägg
8 februari 2009
#9
Erikkk: Ja, Mrcap kan utan problem med grov polering få bilens lack att se mycket bättre ut och få bort blekheten. De kommer även lägga ett bra lackskydd på bilen så den snabbt inte återgår till att bli blek igen smile Jag har sett flera skräckexempel på röda bilar där man fått gå över bilen 2-3 gånger med grovpolering och massor av trissbyte men resultatet har blivit bra.

216 Inlägg
8 februari 2009
#10
de går att få de se ut som nylackad om de ska göra de sj så gör du de i fyra omgångar, 1: grov rubbing kommer bli små repor i lacken men oroa dej inte(var försiktig så du ej går ner i grundlacken 2: fin rubbing som fyller igen reporna 3: polish för att få galns å färg 4: lackförsegling så den står sig, å sen använd ej avfettning om du ej är tvungen, lycka till

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

7 100 Inlägg
8 februari 2009
#11
rejär rubbing och sen vaxning så smile
ett jävla jobb med röda bilar,men de blir sån jävla skillnad ochså smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 februari 2009
#12
Orkade inte läsa igenom inläggen, men jag körde med sonax flytande rubbing och hårdvax på min gammla sierra som var röd och den blev som ny smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

982 Inlägg
8 februari 2009
#13
de går om man vill..hade en asmatt jetta förut..hade bara på wet it wax..blex faktiskt lite mörkare o blankare..men på med riktigt wax så kommer de göra enorm skillnad

Muttley
8 februari 2009
#14
Gör de själv, ta en halvdag så får du riktigt bra resultat istället för att betala hutlösa priser.
du måste ha någon form av polisch/lackrengörare. Något som tar bort oxider så blir den blank i ett halvår igen (om den står ute) 
Vax använder man bara för att skydda inte polera. Så börjar du med vax så är de bortkastat jobb.
Jag gjorde de på min förre bil och så här såg de ut och blev.

Lättare att polera röda bilar dessutom för du ser vartenda miss och du ser ett utmärkt resultat.
https://www1.garaget.org/archive/27/26271/26657/26657-230714.jpg
https://www1.garaget.org/archive/27/26271/26657/26657-235660.jpg
Senast redigerat av tkd_rille (8 februari 2009)

653 Inlägg
8 februari 2009
#15
Nja dom som har haft bilvårds kurs i skolan förstår att det inte ibland hjälper med enbart polering ifall det ligger för långt ner i lacken...


schtek
478 Inlägg
8 februari 2009
#16
ofta är lacken död.. kmr återgå till att bli blek igen efter några månader..


Muttley
8 februari 2009
#17
Alister skrev:
ofta är lacken död.. kmr återgå till att bli blek igen efter några månader..

Det har du alldelles rätt i. Så blir mycket putsande. Därför är de bäst och lacka om hela bilen för att kunna ha något hållbart. Men de är oftast på tok för dyrt.

schtek
478 Inlägg
8 februari 2009
#18
tkd_rille skrev:
Alister skrev:
ofta är lacken död.. kmr återgå till att bli blek igen efter några månader..

Det har du alldelles rätt i. Så blir mycket putsande. Därför är de bäst och lacka om hela bilen för att kunna ha något hållbart. Men de är oftast på tok för dyrt.

Visst, om man orkar hålla efter, men mkt jobb för en dålig lack.. tjänar ju dock på det att behandla den innan försäljning..smile


Xenoholic
2 559 Inlägg
8 februari 2009
#19
Alister skrev:
ofta är lacken död.. kmr återgå till att bli blek igen efter några månader..

Kan bara instämma av erfarenhet. Hade en gammal Audi som man fick gno på en gång i månaden för att den skulle förbli röd mad men jag tröttnade o lackade om den (blå) wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Muttley
8 februari 2009
#20
Alister skrev:
tkd_rille skrev:
Alister skrev:
ofta är lacken död.. kmr återgå till att bli blek igen efter några månader..

Det har du alldelles rätt i. Så blir mycket putsande. Därför är de bäst och lacka om hela bilen för att kunna ha något hållbart. Men de är oftast på tok för dyrt.

Visst, om man orkar hålla efter, men mkt jobb för en dålig lack.. tjänar ju dock på det att behandla den innan försäljning..smile

hehe ja, är bilen inte värd över lackpriset så anser jag att de är skit att lacka om de ändå.
putsa innan försäljning är de som får gälla på sådana bilar.


Sök