Det är dags för en ny bil snart och jag funderar på om jag ska köpa mig en sen volvo 855 Awd(-96typ) eller en tidig v70 Fwd (-97typ). Så jag undrar vilken bil som är lite bättre? Jag har hört att volvo hadde 2 olika system av Awd och ett krångla. Tacksam för hjälp:P
Vad det gäller själva awd-systemet så är det lika i 855AWD och S/V70 AWD. Och gamla awd-systemt är väl lite sisådär. I ditt läge hade jag lagt pengarna på V70in
855 AWD fanns bara som -96 eller -97, så det är en sen modell av 850.
Egentligen är V70 och 855 väldigt lika, V70n är något snyggare och mer komfortabel, 850n är råare, men vet dock inte hur 2,5t är i sitt uppförande.
855 AWD har fått väldigt bra kritik för sin framkomlighet och sitt trygga uppträdande, och köper man bara en bil där förra ägaren vet att man ska ha lika omkrets på däcken fram och bak så ska det inte vara några problem.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
skulle välja en v70 utan tvekan..en 850 känns jättegammal mot en v70 finns en hel del förbättrade saker på v70 mot 850 så det finns all anledning att välja v70
Jag är ju grymt sugen på en V70R -00, som ovanstående säger, känns modernare, komfortablare, och har mer smaskig utrustning.
jo en laserblå v70R skulle inte jag gråta över fast tror jag skulle hoppa Awd...ucha har skruvat lite sånt och bakaxel byter jag aldrig igen ett riktigt as till klump där bak och alltid trasiga fördelningslådor
Jag är ju grymt sugen på en V70R -00, som ovanstående säger, känns modernare, komfortablare, och har mer smaskig utrustning.
jo en laserblå v70R skulle inte jag gråta över fast tror jag skulle hoppa Awd...ucha har skruvat lite sånt och bakaxel byter jag aldrig igen ett riktigt as till klump där bak och alltid trasiga fördelningslådor
Fördelningslådan är ofta ett gissel om den inte är vidgjord. Läcker olja, då den oftast är dåligt limmad.
Det är hylsan mellan växellådan och fördelningslådan som ger sig till 90%, sen byts den ut mot en ny version som är gjord på ett annat vis och ska hålla mycket bättre.
Bakvagnen är densamma som satt på S/V90, man har i princip bara slängt dit den.
Ska jag köpa en sån, så blir det nog där renoveringen av drivlinan finns dokumenterad, eller bilen i varje fall är M-testad, och av en ägare som vet vad en AWD innebär.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Jag är ju grymt sugen på en V70R -00, som ovanstående säger, känns modernare, komfortablare, och har mer smaskig utrustning.
jo en laserblå v70R skulle inte jag gråta över fast tror jag skulle hoppa Awd...ucha har skruvat lite sånt och bakaxel byter jag aldrig igen ett riktigt as till klump där bak och alltid trasiga fördelningslådor
Fördelningslådan är ofta ett gissel om den inte är vidgjord. Läcker olja, då den oftast är dåligt limmad.
Det är hylsan mellan växellådan och fördelningslådan som ger sig till 90%, sen byts den ut mot en ny version som är gjord på ett annat vis och ska hålla mycket bättre.
Bakvagnen är densamma som satt på S/V90, man har i princip bara slängt dit den.
Ska jag köpa en sån, så blir det nog där renoveringen av drivlinan finns dokumenterad, eller bilen i varje fall är M-testad, och av en ägare som vet vad en AWD innebär.
problemet är att bryggan sitter bultad genom aluminium så när den har setat några år så går den ej att skruva ur antingen går den av..då sitter fortfarande resterna fast i alu eller så får man såga av skiten och kapa ett hål i ramen och byta svetsmuttern råkade ut för båda dom grejerna tyvärr