3717
Sök

Varför inte bassbosst?????

1 062 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
tjo

nu har jag försökt hitta varför man inte ska ha bb

har sökt mkt och alla skriver bara att man ska ha bb på 0 men ingen skriver varför!

så varför ska man ha BB på 0 ?????????????

mvh

Team Björkeryd

1 400 Inlägg
13 februari 2009
wildboy_87_ skrev:
tjo

har sökt mkt och alla skriver bara att man ska ha bb på 0 men ingen skriver varför!

mvh

för att det ger oren signal och förstör högtalarna.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 058 Inlägg
13 februari 2009
ska försöka förklara det här på ett så enkelt sätt som det bara går.

Bassboost ger en ökad förstärkning av insignalen vid en viss frekvens, oftast runt 40-45hz.

för att öka nivån på basen med 3dB behöver steget klara att lämna dubbelt så mkt effekt, och det är ju inga problem så länge man har 3dB i reserv, alltså att man inte gainat steget för fulla muggar, utan ligger en bit under vad det egentligen klarar av.

det stora problemet med bassboost är just att folk inte förstår sig på hur man ska anävnda den! och att den oftast inte ligger inom 0-3dB utan kanske ända upp emot 18dB i boost!

ligger man då redan på max vad steget klarar av i effektuttag, och sedan tvingar upp bassboosten med låt säga 6dB, så försöker steget lämna 4gånger sin maximala effekt vidboostad frekvens, vilket självklart inte går! därför ger steget ut klippt signal vid boostad frekvens, vilket inte hörs lika lätt som om hela frekvensområdet hade klippt. detta medför att basen brinner fortare än du hinner blinka.

hoppas det går att förstå nåt sånär lätt, annars får jag försöka förklara igen smile
Senast redigerat av vw_performance (13 februari 2009)

PoLoud =D

1 058 Inlägg
13 februari 2009
micke7406 skrev:
wildboy_87_ skrev:
tjo

mvh

för att det ger oren signal och förstör högtalarna.

det är fel som du säger.. det är inte bassboosten i sig som ger oren signal, det är kombinationen maxgainat steg plus basboost som ger oren signal.

PoLoud =D

stahre
13 februari 2009
Det konstigaset är ju att tillverkarna just tillverkar steg med denna funktion när den uppenbarligen är totalt onödig och fel... Dom om några borde väl veta just det du beskriver vw-performance.

1 062 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
ok då fattar jag kanon förklaring smile

jag har ställt mitt steg ca så här

subsonic ca 30hz
lowpass ca 65hz
level/gain ca 75%
Bassboost står just nu på noll (vet ej hur mkt den höjjer om det e 3 lr 18db)

alltså så skulle jag kunna labba lite med bb utan att sabba basarna så länge jag inte går utanför stegets kapacitet??

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (13 februari 2009)

Team Björkeryd

497 Inlägg
13 februari 2009
som sagt använd inte bassboost det finns mnga klipp på youtube som visar vad som händer med signalen när du använder det skaffa istället en ordenklig stereo med skaplig lågnivå signal tex 2,5volt då kommer du aldrig behva använda någon form av basboost.
alltså de många gör när de har för låg signal ifrån hu e att dom höjer på basboosten för att steget inte spelar fullt ut vad den borde och basboosten gör steget änu skänsligare vid en vis frekvens totallt onödigt en signal ifrån sterion med 1vrms och du kommer aldrig behöva använda någo form av basbooost så enkelt är det.
alltså använd den inte !!!!!!!!!
Senast redigerat av Audi-powah (13 februari 2009)

1 062 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
okok jag lovar att inte röra den smile

mvh

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
mm jag sökte på bassboost så som det stavas

glömde bort att folk skriver på svengelska här inne där av att att jag inte hittade just den tråden

mvh

Team Björkeryd

1 058 Inlägg
13 februari 2009
wildboy_87_ skrev:
ok då fattar jag kanon förklaring smile

jag har ställt mitt steg ca så här

subsonic ca 30hz
lowpass ca 65hz
level/gain ca 75%
Bassboost står just nu på noll (vet ej hur mkt den höjjer om det e 3 lr 18db)alltså så skulle jag kunna labba lite med bb utan att sabba basarna så länge jag inte går utanför stegets kapacitet??

mvh

just den biten skiljer ju mellan steg, men det brukar ju oftast vara steglöst. men jag har sett alltifrån max 3dB boost till steg som går att boosta ända upp till 18dB.

sen om det verkligen är 18dB boost vet jag inte men det står i alla fall på steget.

sen till den som frågade varför det tillverkas steg med bassboost:

den största anledningen till det är att det säljer. står det bassboost 18db så finns det ju dom som tycker att det är bättre än bassboost 6dB. precis som med Watt.

PoLoud =D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 februari 2009
Säger inte mer än:

Kolla på dne här länken:
http://www.icixsound.com/iv/view_video. … ccfa94cebd

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

5 089 Inlägg
13 februari 2009
wildboy_87_ skrev:
mm jag sökte på bassboost så som det stavas

glömde bort att folk skriver på svengelska här inne där av att att jag inte hittade just den tråden

mvh

jag sökte också precis på samma ord smile du kanske inte valde vilken del utav forumet du ska söka på wink

\Lindgren

1 062 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Säger inte mer än:

Kolla på dne här länken:
http://www.icixsound.com/iv/view_video. … ccfa94cebd

ja det såg ju defenitivt inte bra ut så bb kommer hädanefter alltid att vara på 0

F.lindgren    kan nog stämma det xD

Team Björkeryd

Valkyrie
118 Inlägg
13 februari 2009
Hur orkar folk lipa på att man inte söker tillräckligt i forum efter svar. Jag lärde mig nåt nytt när jag läste den här tråden. Hade fortfarande spelat med BB helt ovetandes om att basen kan braka ihop.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

1 174 Inlägg
13 februari 2009
riggley skrev:
Hur orkar folk lipa på att man inte söker tillräckligt i forum efter svar. Jag lärde mig nåt nytt när jag läste den här tråden. Hade fortfarande spelat med BB helt ovetandes om att basen kan braka ihop.

Håller med, folk kanske inte hinner med att läsa alla trådar som görs..
Så jag håller med riggley jag lärde också mig något nytt..

"If you're in control, you're not going fast enough"

7 241 Inlägg
13 februari 2009
För att vara ärlig.....

Sökfunktionen finns av en anledning och folk tröttnar på att svara på samma frågor om o om o om o om igen.....

Dessutom står det under de generella reglerna för forumet att man skall SÖKA INNAN MAN STÄLLER EN FRÅGA wink

Men hur många har läst det?
Ah nej just det....det är som med manualer....omanligt att läsa roll wink
Senast redigerat av Lonefox (13 februari 2009)

1 174 Inlägg
13 februari 2009
Lonefox skrev:
För att vara ärlig.....

Sökfunktionen finns av en anledning och folk tröttnar på att svara på samma frågor om o om o om o om igen.....

Dessutom står det under de generella reglerna för forumet att man skall SÖKA INNAN MAN STÄLLER EN FRÅGA wink

Ah nej just det....det är som med manualer....omanlit att läsa roll wink

Jo visst det är sant.. Men det är ju ingen som tvingar någon att svara i ett forum..
Sen finns det ju rätt gott om kunnigt folk här inne, så det är ju inte så att en person kan allt, och måste svara på alla frågor som ställs i forumet..

Edit: I såna fall kan man ju lika bra börja klaga på folk som svarar samma svar som någon annan redan har gjort. Det är ju nästan samma sak fast tvärt om..

ex:
Någon som vet om det bara finns röda bilar??
kalle1: Nej, dom finns i fler färger.
Kalle2: Nej.
Kalle3: Nej det gör det inte.
Osv osv..
Senast redigerat av -Blomman- (13 februari 2009)

7 241 Inlägg
13 februari 2009
-Blomman- skrev:
Lonefox skrev:
För att vara ärlig.....

Ah nej just det....det är som med manualer....omanlit att läsa roll wink

Jo visst det är sant.. Men det är ju ingen som tvingar någon att svara i ett forum..
Sen finns det ju rätt gott om kunnigt folk här inne, så det är ju inte så att en person kan allt, och måste svara på alla frågor som ställs i forumet..

Nej men om du tänker efter så är det samma grupp av människor som oftast svarar här inne....
Dock kan vi olika mkt om olika saker så vi kompletterar upp varandra väldigt bra.
Men ändå....

Står det att man skall SÖKA innan man skapar en ny tråd så GÖR man det.

Detta är just för att det inte skall behöva skapas en mängd av olika trådar av samma sak.....jag förstår och accepterar detta tänk. Önskar att fler gjorde det. wink (INGET riktat personligt mot NGN utan jag menar generellt)

1 174 Inlägg
13 februari 2009
Jo visst jag förstår helt hur du menar också.. Men som sagt ibland tycker jag det är bra att vissa frågor tas upp fler gånger..

Sök