Toyota Corolla ke20 TOTAL Make Over! [Drabbad av Hudcancer, Bygget står still]

Zonander
20 februari 2009 · 49 Inlägg

Tjena tjena.

Tänkte ge er lite historia om åket innan jag delger planerna för bilen osv.
Inhandlades för första gången av mitt ex's, systers, farfar. Han var en väldigt skötsam snubbe sägs det och bilen hade ett bra liv i hans ägor. När han gick bort så gick bilen till mitt ex's , syster som inte än idag har körkort. Detta innebar att systerns mor tog hand om bilen, I denna persons ägo så var det en vän till familjen som använde och körde bilen dagligen. Den har alltså inte stått inne på säkert 3 år. Och i Svenskt klimat så innebär det rost.
När sen vännen på senare dar såg sämre och hade blivit rekomenderad att inte köra mer av läkarna, så erbjöd jag mig att ta hand om bilen åt dem. Fast, faktum var att ett ägarbyte gjordes och bilen är nu min. för noll kronor.Iof så är den inte jättemkt att ha i nuvarande skick. Och många hade nog ryggat för att försöka rädda den. Men den betyder ändå något för systern och exet. Och av någon mysko anledning så ser jag bilen som ett sätt att rensa mina tankar samt komma över det som hände mellan oss. Det konstigaste är nog att jag ser bilen som någon sorts nyckel till hennes hjärta. Gör jag den fin och i prima kondition, skulle hon springa tillbaka till mig. Men så är nog inte fallet, det är en sjuk tanke.

Hursomhelst. Det är en Toyota Corolla från 1977 med typbeteckning ke20, vilket innebär att det är en sugmotor på 1200cc med en enkel stående förgasare.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575152_zpify7.jpg
Så här såg den ut efter att jag strippat av skärmar och huv. ingen kul syn

Senast redigerat av Zonander (22 februari 2010)

oggy_swe utbildad klant
20 februari 2009 · 2 197 Inlägg

Ser ut som du har en del å göra innan du är klar å tjejen kan springa tillbaka till dig ^^

Mvh O.Frankeståhl
Zonander
20 februari 2009 · 49 Inlägg

När jag skrev första tråden så hade jag redan börjat renoveringen. Men kände att ni skulle få vara med från början så jag tar det i ordning big_smile

Första steget var att se, hur ´MÅNGA hål finns det i sweizerosten. För oavsett vad man säger så är bilen fullkomligt perforerad av rost. Så jag bestämde mig för att ta det lite jobbiga först, dvs skärm-balkarna fram. Det var totalt pulver av dem innan jag började. det tog mig nog två dagar att göra vid. Ni får ursäkta att jag inte har någon bild på högersidan (klar) än. Men det kommer

Förebilderna:



https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575154_24w9b4.jpg
Höger sida




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575155_240z49.jpg
vänster sida


Efterbilderna:


https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575158_vjs8pj.jpg
Vänster sidan klar. Det mesta har varit bortkapat och är nu uppbyggt igen.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575159_8o4gia.jpg
Höger sida påbörjad. Men den är klar i verkligheten, bilder kommer!

Visst ja, sen så har jag börjat lite så smått i golvet inne i bilen.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575161_6i5f48.jpg
Ser inte helt tokigt ut.

Zonander
20 februari 2009 · 49 Inlägg

oggy_swe skrev:
Ser ut som du har en del å göra innan du är klar å tjejen kan springa tillbaka till dig ^^

Ja, jag vet. Men jag har utövat smärre "mirakel" på hopplösa bilar förr. tror att det ska gå fint. (den bilen iaf). Tjejen får vi se, det är upp till henne, Men man jobbar med sällan skådad frenesi ute i garaget nu. cool Och då får man en hel del gjort smile

Zonander
20 februari 2009 · 49 Inlägg

Så nu har man haft en lång kväll i garaget. Är klar med både höger och vänster skärmfäste. Visst det finns lite kvar i hjulhusen och på brandväggen, men det får jag ta senare. Jag tänkte att jag skulle börja med att tackla mitt största orosmoment, skärmarna.

Som tur var fick jag tag i en "ny" skärm. en var rostig jovisst, men aningen bättre skick än den gamla ( som var bucklig) Men trots det så har den en massa Rost-porer. Högra sidan däremot den är mkt värre. Gigantiska hål överallt. Sönderrostad hjulhuskant, inga fästpunkter ..... ska jag fortsätta tongue

Hursomhelst. Är det någon som är grym på gamaldags plåtknackning så ge mig gärna lite tips.
Jag slipade ner skärmarna och provmonterade precis för att se att jag kan använda dem överhuvudtaget.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575243_8q427m.jpg
Vänster skärmen ser till synes fin ut. Så är inte fallet




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575244_npx44n.jpg
Behöver nog inte kommentera här tongue talar för sig själv, men det är ingen vacker syn.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575245_0he4t5.jpg
Allting blev nått så fruktansvärt dammigt. Men men, det går ju att blåsa bort. Vet inte om det är så lysande för lungorna dock. Ialla fall, här är en av mina trogna Migatronik Svetsar. Allteftersom projektet har sin gång så får ni nog både se AC/DC tigen samt gassvetsen. smile

Zonander
20 februari 2009 · 49 Inlägg

Tänkte att jag skulle ta ur motorn idag och om jag hinner så tillverkar jag stöd till den. smile får se hur långt jag hinner ikväll,

Återkommer senare med bilder smile

qpon
20 februari 2009 · 322 Inlägg

all respekt till dig som orkar återuppliva ett gammalt lik

Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
Lexus IS-F "Catbus" (2008)
alexxe En gång till nu
20 februari 2009 · 760 Inlägg

Du verkar ha endel att göra, vad ska de bli av bilen efter renoveringens gång? retro bygge med moderna delar i eller en renoverad klassiker?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Zonander
21 februari 2009 · 49 Inlägg

qpon skrev:
all respekt till dig som orkar återuppliva ett gammalt lik

Något ska man göra tongue varför inte göra detta istället för att vara ute och supa bort hjärncellerna som många av mina kompisar gör. Näpp, känns vettigare att göra något konstruktivt. 

Tackar för komplimangen cool


alexxe skrev:
Du verkar ha endel att göra, vad ska de bli av bilen efter renoveringens gång? retro bygge med moderna delar i eller en renoverad klassiker?

Bra fråga, till en början så blir det att göra den körduglig med den motorn som sitter i osv. Eftersom det är så pass mkt metallarbete som det är så vill jag inte riktigt spåna över vad jag skulle vilja göra mer med den än att just "fixa" den, som man säger.

Men om man nu skulle ta och spåna lite för alla er som läser. Förhoppningen är att sätta i en B230 Tic motor. Och en tätstegad låda från sellholms. Coilover convertering från Techno Toy Tuning (mestadels delar från AE86) . Wilwood-Ok på 290mm's skivor. Och en riktig bakända med Watt-länk är ett måste, vilket innebär att bladfjädrarna ryker all världens väg tongue .

Vad beträffar det estetiska, så ska den lackas i en mörk gråmetallic och ha väldigt svagt tonade svarta racingstripes (inget vulgärt alltså) med blå pinstripe.
Intreören blir omgord, ska då klä om stolar och soffan där bak åker ut och ersätts med en högtalarvägg. Samt instrument panelen kommer att göras om från scratch i glasfiber.

Det var typ det. Kommer ju inte ha möjlighet att göra allt på en gång. så jag gör karossen helt 100. Sen kommer resten.

Låter bra ? eller är jag helt gaalen. tongue .

Senast redigerat av Zonander (21 februari 2009)

Zonander
21 februari 2009 · 49 Inlägg

Finns lite bra exempel på olika vägar man kan gå med projektet.

Tror att det blir en blandning. Av dessa bilder.
Fast vingen och den extrema fronten kanske inte är ngt att ha tongue . självklart inte. det ska vara lite stil på det hela.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575825_ix5pul.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/575827_xoj6vx.jpg

LartiC
21 februari 2009 · 403 Inlägg

Skall följas  (Y)

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
thePaavo Proffa
21 februari 2009 · 282 Inlägg

Kul projekt smile Roligt att någon annan åxå livar upp de gamla legenderna smile Den nedre bilden är till 95% stuket jag kommer att sträva till wink Likadan motor och allt tongue Cleant och retro med en aning modernt skall det vara wink

Denna tråd kommer garanterat att följas..hör av dej om du behöver råd wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Zonander
21 februari 2009 · 49 Inlägg

thePaavo skrev:
Kul projekt smile Roligt att någon annan åxå livar upp de gamla legenderna smile Den nedre bilden är till 95% stuket jag kommer att sträva till wink Likadan motor och allt tongue Cleant och retro med en aning modernt skall det vara wink

Denna tråd kommer garanterat att följas..hör av dej om du behöver råd wink

Ja den Gröna varianten är guld. Riktigt fint med en så pass liten bil och massiva breddare. Det gillar man. big_smile

Förmodligen kommer man att behöva höra av sig om lite råd och dåd. kanske att du har några delar över också, man vet aldrig.

Så nu får man ut och skita ner sig igen. Så att man har mer att lägga till i tråden, skärmlagning står på agendan just nu smile

thePaavo Proffa
21 februari 2009 · 282 Inlägg

Jep jep..lycka till. Och hör av dej om du hör nånstans man får nya/glasfiberskärmar!!!! smile big_smile

Senast redigerat av thePaavo (21 februari 2009)

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Zonander
21 februari 2009 · 49 Inlägg

thePaavo skrev:
Jep jep..lycka till. Och hör av dej om du hör nånstans man får nya/glasfiberskärmar!!!! smile big_smile

Jag hade kunnat gjuta av mina skärmar iof. Har hållt på med glasfiber en del innan

JDMy00 ClubJDM.se
21 februari 2009 · 1 608 Inlägg

Ser mkt bra ut! Lycka till smile

Mazda Mx-5 (1999)
Zonander
23 februari 2009 · 49 Inlägg

Så nu kommer äntligen en liten update på arbetet i garaget. Och tyvärr så kan jag ju säga som så att helgen var relatvit fruktlös på bil-byggar-fronten. Därför har jag nu endast lossat motorn så att jag kommer åt torpedväggen. Lite lättare att jobba på den när man har motorn ur vägen. smile

Här kommer lite bilder:




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/578225_oopipr.jpg
Alltså, Jag behöver verkligen städa. Men det är ju inte riktigt lönt när man fortfarande har det skitigaste jobben framför sig.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/578232_315pl0.jpg
Har man inte råd med blästring och har mkt fritid. ja, då finns det sliptrissor att tillgå.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/578233_cobyug.jpg
Denna instrumentpanelen är snart bara ett minne blott. Hela ska göras om. eller snarare byggas från botten upp. av glasfiber. smile blir nog bra







https://www1.garaget.org/gallery/archive/110406/578238_zrdawm.jpg
Tänkte jag skulle visa er min trogna verktygslåda smile den har varit fruktansvärt användbar genom åren big_smile

Zonander
1 mars 2009 · 49 Inlägg

Har hunnit vara ute en del i garaget nu i helgen. Men mer blir det imorgon.

Just nu så håller jag på att märka upp kabelstocken. ganska så poänglöst eftersom jag ändå ska byta motor men men, allt för att det ska vara krångligt tongue . Förmodligen så blir det som så att motorn kommer bytas i ett senare skede efter att jag har den klar med nuvuarande motor. Och det är enbart pengarna som är begränsningen i detta fallet. Ska se om jag kan jobba lite övertid snart. det hade behövts.

Visst ja,instrument panelen är urtagen också, Men som sagt mkt kvar att strippa innan jag kan börja jobba på karossen så som jag vill. för att få allt att passa bättre än när den rullade ur fabriken. Mkt av jobbet kommer att ligga. tro det eller ej, i motor-rummet. Hela grejen är sjukt grovhuggen.

Update med bilder kommer efter helgen.

Tjo tjo-. simma lugnt

evil_ananas
1 mars 2009 · 115 Inlägg

Härligt att du återupplivar en gammal klassiker!
Kommer definitivt att följas.

Zonander
5 mars 2009 · 49 Inlägg

Tackar tackar. smile uppdatering med bilder kommer ikväll vid 11tiden. Då har jag lite att visa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang