God dag! Jag har ägt min 9000 i snart två år. Och direkt när jag köpte den så blev jag medlem på Garaget. Bilen var och är fortfarande ett riktigt projekt. Men jag har aldrig startat en projekt tråd trots att intresset varit ganska så stort kring bilen.
Vi kan väl ta lite info om bilen och varför många tycker just denna är extra intressant.
Bilen är en SAAB 9000 Turbo -88. Alltså en CC modell. Absolut snyggast tycker jag. När man renoverar en bil försöker man ju komma undan det tråkiga arbetet och göra det roliga först. Försökte jag med göra. Och började kolla efter färgkoden på bilen. Fick fram färkod "199" och hittade en färgkarta med de flesta SAAB färger här på Garaget. Och till min förvåning såg detta: "Färgkod 199 : provfärg" Jag blev alldeles till mig. Jag hade fått tag på en gammal testbil från SAAB för 2500:- Bilen har även all tänkbar utrustining. Taklucka och acc tex. Enda som fattas är dragkrok och automatlåda. Eftersom det är en testbil så har jag konstaterat att Talladegastolarna som sitter i min 88a har suttit där från fabrik, trots att dom stolarna kom 1990. Under projektets gång fick jag kontakt med en gammal ägare av bilen. Killen heter Jonas och bor i Skara. Han gav mig massor av information kring bilen och även massa bilder och vad han hade gjort med den när han ägde den. Kommer visa dom bilderna i tråden.
För att ni ska förstå hur nergången bilen blev efter att Jonas sålt den förklarar jag det så här:
Jonas säljer bilen till en kille i Hagfors ~2002 för 28.000:-
Bilen säljs av killen i Hagfors ~2004 för 18.000:- till en kille strax utanför Kristinehamn.
Killen i Kristinehamn säljer bilen till mig sommaren 2007 för 2500:-..ni fattar?
Jag börjar med en bild som togs vid inköp. Och berättar mer och mer om vad jag gjort med bilen sen sommaren 2007. Bilen såg väldigt bra ut vid inköp förrutom att den var väldigt matt i lacken.
Inredningen var riktigt möglig och äcklig så jag och Jonas började med att riva ut den.
När stolar och resten av inredningen var ur, det var då helvetets portar öppnade sig..
Första rosten vi hittade
[Hursom..Vi påbörjade svetsarbetet ganska snart. Till min hjälp hade jag två riktigt goda vänner! Tillåt mig presentera Jonas Henriksson och Jesper Barvhed!
Jesper Barvhed!
Jonas Henriksson!
Ni ser redan vad trötta dom var på min bil.. Och Jesper Barvhed är med än..
Den värsta rosten hittades när jag skulle riva bromsarna. Jag hissade upp bilen med domkraft, i domkraftsfästet. Men det däg tytligen inte. Hela j*vla golvet brakade in. Men det fixade vi!
Här inspekterar jag den gamla lagningen av passagerargolvet..
Då var vi igång! Klart för plåt!
Helsvetsat både över och under. Det golvet går ingenstans..
Biltemas rostskyddsfärg passade som handen i handsken..
Nu tänker jag visa lite "allmäna" rostlagningsbilder så vi kommer nån vart!
Som ni kanske förstår av den sista bilden ville jag gärna ha en ny skärmkant. Det ska vi fixa!
Fotot på den nya skärmkanten är taget i November. Började bli kallt att vara ute. Fick tillstånd av min dåvarande flickväns föräldrar att vara i deras garage. Till min hjälp hade jag Tim Larsson. Jag och tim kämpade med trösklar och innerskärmar. Och gjorde ett ganska bra jobb vågar jag nog påstå.
Jag och Tim tog ganska god tid på oss med svetsningen och snart var garaget tvunget att användas till annat än en gammal 9000. Så bilen flyttades till Min gamla arbetskamrat och gode väns garage för en riktig renovering av bromsarna.
Helt nya ok, skivor, slangar, belägg, handbromswire köptes runtom. Även nya drivknutsdamasker inhandlades. Och jag fick en ny dumpventil och chromeringar till instrumentet i julklapp. Även ett nytt luftfilter hittade dit. Det var i god tid!
Nya VS gamla..
Nya bromsarna och de andra sakerna.
Najs?
Oh!
Sådär ja. Nya bromsar. Nu ville jag styla lite. Köpte blåa silikonslangar för en billig peng.
Nu när jag hade bromsar på bilen ville jag väldigt gärna köra den. Hade ägt bilen i ca ett år vid denna tiden och aldrig kört den. Anledning? Igensatt slav och huvudkopplings cylinder..Eftersom jag gick fordon personbilsteknik på gymnasiet så förstår ni nog vart bytet skedde rum!
Plockade bort batterihylla, tryckrör, luftfilter/insugsrör m.m så hittade jag denna klumpen. Fy fan vad sketen..
Vaskade av lådan så att det gick att jobba med den..
Sådär ja! Nyrenoverad slavcylinder med nytt urtrampningslager!
Finns film på när bilen körs för första gången på Min sida.
Okej! Nu när jag gjort massa ganska tråkigt medn nödvändigt arbete ville jag göra något skoj en sväng! Så jag lackade tryckrören!
Sitter ett 3" JT på bilen med..
Jag har tagit en både frivillig och ofrivillig paus från projektet. På både gott och ont. Så bilderna från och med nu är "moderna" bilder. Alltså det jag håller på med just nu på bilen.
Vetskapen om att plåten runt takluckan varit dålig har varit känd sen jag och Tim plockade ner inenrtaket. Jag visar en bild på den gamla takluckan:
Fy F*n.
Och en bild på det gamla taket..
Så ett takbyte var ju självklart. Lars-Olov hade en gammal 9000 med fint tak/innertak/glaslucka som jag fick ta. Så var takbytet igång!
Det nya taket.
Här ska kapas!
Sådär ja! Jag var vid den tidpunkten ägare till en SAAB 9000 Turbo Targa-Coupé!
Hehe!
Larsa gör sin magiska grej..och POFF!
Fick ett bättre expansionskärl av Larsa som jag tvättade och gjorde iordning. Snyggt med gult lock med
Bilder på nya taket och så som bilen ser ut just nu!
Pappa är med och fixar! Visst blir det bra?
Mycket slipa blir det. Jag på bilden.
Mannen som aldrig tröttnar på gamla SAAB:ar tydligen Jesper Barvhed!
Jesper hittade rost i vänster skärmkant bak..
...men Jesper svetsade den och spacklade den elegant!
Detta är alltså så långt som vi kommit med bilen på ca två år med diverse uppehåll och motgångar.
Jag kommer att uppdatera tråden med text och bilder så fort det händer något intressant. Just nu står bilen utanför garaget och väntar på plats. Då ska jag fortsätta slipa taket och resten av bilen.
Nu tänker jag visa bilderna jag pratade om i början av tråden. För er som inte minns så skrev jag att jag skulle visa bilder som är sex år gamla från när Jonas i Skara hade bilen. Och bilen kommer bli i princip likadan som på bildena.
Hoppas det finns intresse för mitt apstora projekt! Det är ju faktist ingen dussinbil längre
Funderar även på originalgrill och orangea blinkers
Se och njut! Med vänliga hälsningar Michael Larsson!
Vi kan väl ta lite info om bilen och varför många tycker just denna är extra intressant.
Bilen är en SAAB 9000 Turbo -88. Alltså en CC modell. Absolut snyggast tycker jag. När man renoverar en bil försöker man ju komma undan det tråkiga arbetet och göra det roliga först. Försökte jag med göra. Och började kolla efter färgkoden på bilen. Fick fram färkod "199" och hittade en färgkarta med de flesta SAAB färger här på Garaget. Och till min förvåning såg detta: "Färgkod 199 : provfärg" Jag blev alldeles till mig. Jag hade fått tag på en gammal testbil från SAAB för 2500:- Bilen har även all tänkbar utrustining. Taklucka och acc tex. Enda som fattas är dragkrok och automatlåda. Eftersom det är en testbil så har jag konstaterat att Talladegastolarna som sitter i min 88a har suttit där från fabrik, trots att dom stolarna kom 1990. Under projektets gång fick jag kontakt med en gammal ägare av bilen. Killen heter Jonas och bor i Skara. Han gav mig massor av information kring bilen och även massa bilder och vad han hade gjort med den när han ägde den. Kommer visa dom bilderna i tråden.
För att ni ska förstå hur nergången bilen blev efter att Jonas sålt den förklarar jag det så här:
Jonas säljer bilen till en kille i Hagfors ~2002 för 28.000:-
Bilen säljs av killen i Hagfors ~2004 för 18.000:- till en kille strax utanför Kristinehamn.
Killen i Kristinehamn säljer bilen till mig sommaren 2007 för 2500:-..ni fattar?
Jag börjar med en bild som togs vid inköp. Och berättar mer och mer om vad jag gjort med bilen sen sommaren 2007. Bilen såg väldigt bra ut vid inköp förrutom att den var väldigt matt i lacken.
Inredningen var riktigt möglig och äcklig så jag och Jonas började med att riva ut den.
När stolar och resten av inredningen var ur, det var då helvetets portar öppnade sig..
Första rosten vi hittade
[Hursom..Vi påbörjade svetsarbetet ganska snart. Till min hjälp hade jag två riktigt goda vänner! Tillåt mig presentera Jonas Henriksson och Jesper Barvhed!
Jesper Barvhed!
Jonas Henriksson!
Ni ser redan vad trötta dom var på min bil.. Och Jesper Barvhed är med än..
Den värsta rosten hittades när jag skulle riva bromsarna. Jag hissade upp bilen med domkraft, i domkraftsfästet. Men det däg tytligen inte. Hela j*vla golvet brakade in. Men det fixade vi!
Här inspekterar jag den gamla lagningen av passagerargolvet..
Då var vi igång! Klart för plåt!
Helsvetsat både över och under. Det golvet går ingenstans..
Biltemas rostskyddsfärg passade som handen i handsken..
Nu tänker jag visa lite "allmäna" rostlagningsbilder så vi kommer nån vart!
Som ni kanske förstår av den sista bilden ville jag gärna ha en ny skärmkant. Det ska vi fixa!
Fotot på den nya skärmkanten är taget i November. Började bli kallt att vara ute. Fick tillstånd av min dåvarande flickväns föräldrar att vara i deras garage. Till min hjälp hade jag Tim Larsson. Jag och tim kämpade med trösklar och innerskärmar. Och gjorde ett ganska bra jobb vågar jag nog påstå.
Jag och Tim tog ganska god tid på oss med svetsningen och snart var garaget tvunget att användas till annat än en gammal 9000. Så bilen flyttades till Min gamla arbetskamrat och gode väns garage för en riktig renovering av bromsarna.
Helt nya ok, skivor, slangar, belägg, handbromswire köptes runtom. Även nya drivknutsdamasker inhandlades. Och jag fick en ny dumpventil och chromeringar till instrumentet i julklapp. Även ett nytt luftfilter hittade dit. Det var i god tid!
Nya VS gamla..
Nya bromsarna och de andra sakerna.
Najs?
Oh!
Sådär ja. Nya bromsar. Nu ville jag styla lite. Köpte blåa silikonslangar för en billig peng.
Nu när jag hade bromsar på bilen ville jag väldigt gärna köra den. Hade ägt bilen i ca ett år vid denna tiden och aldrig kört den. Anledning? Igensatt slav och huvudkopplings cylinder..Eftersom jag gick fordon personbilsteknik på gymnasiet så förstår ni nog vart bytet skedde rum!
Plockade bort batterihylla, tryckrör, luftfilter/insugsrör m.m så hittade jag denna klumpen. Fy fan vad sketen..
Vaskade av lådan så att det gick att jobba med den..
Sådär ja! Nyrenoverad slavcylinder med nytt urtrampningslager!
Finns film på när bilen körs för första gången på Min sida.
Okej! Nu när jag gjort massa ganska tråkigt medn nödvändigt arbete ville jag göra något skoj en sväng! Så jag lackade tryckrören!
Sitter ett 3" JT på bilen med..
Jag har tagit en både frivillig och ofrivillig paus från projektet. På både gott och ont. Så bilderna från och med nu är "moderna" bilder. Alltså det jag håller på med just nu på bilen.
Vetskapen om att plåten runt takluckan varit dålig har varit känd sen jag och Tim plockade ner inenrtaket. Jag visar en bild på den gamla takluckan:
Fy F*n.
Och en bild på det gamla taket..
Så ett takbyte var ju självklart. Lars-Olov hade en gammal 9000 med fint tak/innertak/glaslucka som jag fick ta. Så var takbytet igång!
Det nya taket.
Här ska kapas!
Sådär ja! Jag var vid den tidpunkten ägare till en SAAB 9000 Turbo Targa-Coupé!
Hehe!
Larsa gör sin magiska grej..och POFF!
Fick ett bättre expansionskärl av Larsa som jag tvättade och gjorde iordning. Snyggt med gult lock med
Bilder på nya taket och så som bilen ser ut just nu!
Pappa är med och fixar! Visst blir det bra?
Mycket slipa blir det. Jag på bilden.
Mannen som aldrig tröttnar på gamla SAAB:ar tydligen Jesper Barvhed!
Jesper hittade rost i vänster skärmkant bak..
...men Jesper svetsade den och spacklade den elegant!
Detta är alltså så långt som vi kommit med bilen på ca två år med diverse uppehåll och motgångar.
Jag kommer att uppdatera tråden med text och bilder så fort det händer något intressant. Just nu står bilen utanför garaget och väntar på plats. Då ska jag fortsätta slipa taket och resten av bilen.
Nu tänker jag visa bilderna jag pratade om i början av tråden. För er som inte minns så skrev jag att jag skulle visa bilder som är sex år gamla från när Jonas i Skara hade bilen. Och bilen kommer bli i princip likadan som på bildena.
Hoppas det finns intresse för mitt apstora projekt! Det är ju faktist ingen dussinbil längre
Funderar även på originalgrill och orangea blinkers
Se och njut! Med vänliga hälsningar Michael Larsson!
Senast redigerat av Larsson_Power (20 september 2010)
God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
0
0
0
0