Hej!
Mitt mål med min bil är att få den så lyxig och diplomatisk som många S90 har varit.
Allt ljud och utrustning ska döljas så mycket det går
Det mesta ska gå att göra i bilen. CD och bandspelare är förlegat.
Att ha en dator och spela upp mp3-er är också förlegat.. Att ha 100 Mbit i bilen och streama världens tv?
Ja o nu börjar vi närma oss.
Bilen går att följa i realtid via GSM-triangulering och GPS-position och 3G i realtid från valfri smartphone (iphone/windows) med kartor i realtid.
Bilen har även konstant trafikövervakar frammåt med inspelning så fort tändning är igång eller när jag vill. Tanken är att få detta automatiskt uppladdat via FTP till min övervakningsserver.
Originallarmet håller på och kastas ut och ett nytt ska in för att få lite mer funktioner som larm-kvittenser via sms/mail. Larma på/av, stänga/starta bilen, köra ner/upp vindrutor osv via mobil/fjärrkontroll om man så vill.
Jag har några försiktiga planer på att sätta dit en kompressor (finns färdiga kit) eller en s80-dubbelturbo på bilen med. Bilen är TUNG och sexan räcker inte riktigt till överallt. Långtidsprojekt dock! (Kommentar 2 år senare, eh ja! dröm)
Jag är verkligen inte mr handyman och har få verktyg, dock har jag sett alla McGyver-avsnitt och är väldigt kreativ och gillar att testa olika lösningar.
Jag lider av planeringskräck och vet inte hur en tumstock ser ut. så jag improviserar och gör om.
Datorlösning:
Edit, allt med datorer ersattes med en iPad som har allt i sig. Sitter just nu på en LCD-ARM men ska sättas upp lite snyggare.
Bilen:
Volvo S90 3.0. lågmilare (11k) och välvårdad (edit 2010-02-10 inte i bromsarna) av tidigare ägare!
Jag är andra ägaren och ämnar att bli det en bra stund.
Anledningen till att jag köpte en S90 var att jag ville ha bakhjulsdrift och ha en "riktig volvo" samtidigt som jag har en bil som är relativ lik 740s system så att jag själv kan mecka lite och lära mig. Att också kunna köra en lyxig och lite annorlunda bil (enligt mig) gjorde att jag slog till.
Jag letade ungefär i ett år för rätt färg och rätt klädsel, sen hittade jag den till ett rätt pris!
Börjar dock få lite sug efter ännu mer pulver så vi får se vad som händer.
-----------------------------------------
[X] = Klart
[/] = Inköpt, håller på med det
[ ] = Ej klart.
Styling:
[X] Tona rutorna bak
[X] Köpa tonad-flexi-ruta till framrutor (som sätts på vid behov)
[X] Sätta dit två extra antenner på bakrutan för GSM-mobiltrackingsystemet
[X] Nya fälgar (Molway RP667 kommer 2010) (notering 2012, det blev 20" asfeta hehe)
[X] Nya strålkastare/strålkastarglas
[X] Nya blinkers fram
[ ] Montera in extremt starka Xenon-backljus i spoiler bak
[X] Dioder till golv, tak, baksäten invändigt samt parkeringsljus och baklucka
[X] Vita dioder (6400k)till parkeringljus.
[X] Vita dioder (6400k) till dimljus (kommer nog byta till xenon)
[X] femtusen andra saker, orkar inte riktigt uppdatera just nu
Ljudbygget:
[X] Dra signalkablar, högtalarkablar och ström för ljud
[X] Dra multimediakablar för dator från bakluckan till stereon.
[X] Framhögtalare Infinity Kappa Perfect 6.1
[X] Diskanter fram Infinity Kappa Perfect 6.1
[X] Slutsteg för fram och hatthyllehögtalare. Rockford Fosgate Punch P400-4
[X] Koppla in ipod (not. 2012 ipad)
[/] Hatthyllehögtalare Rockford Fosgate Power T162S
[/] Diskanter bak Rockford Fosgate Power T162S
[X] Baslåda GAS 2x12 900 ALPHA 212
[X] Slutsteg för baslåda 900 ALPHA X 100.4
[ ] Köpa ny huvudenhet (Pioneer X?)
[X] Köpa in LCD-ARM för laptop/lcd framför mittkonsoll
[X] Montera Laptoparm för LCDskärm
[X] Koppla in bärbara datorn bak (fram än så länge på batteri)
[X] Dra extra ström från batteri till dator bak.
[ ] Bygga en baslåda bak anpassad för 2 stRockford Fosgate P2 12" portad med ljud ut genom skidlådan
[x] Bygga en skyddande låda för högtalarna i hatthyllan från basens skadliga vibrationer
Ljudsystemet innehåller just nu följande
Framhögtalare
Infinity Kappa Perfect 6.1 Kit med tweeter
Hatthylle-högtalare
Rockford Fosgate Power T162S
Slutsteg för framhögtalare och bakhögtalare
Rockford Fosgate 4x50W P400-4
Baslåda
GAS 2x12 900 ALPHA 212
Slutsteg 900 ALPHA X 100.4
Mitt mål med min bil är att få den så lyxig och diplomatisk som många S90 har varit.
Allt ljud och utrustning ska döljas så mycket det går
Det mesta ska gå att göra i bilen. CD och bandspelare är förlegat.
Att ha en dator och spela upp mp3-er är också förlegat.. Att ha 100 Mbit i bilen och streama världens tv?
Ja o nu börjar vi närma oss.
Bilen går att följa i realtid via GSM-triangulering och GPS-position och 3G i realtid från valfri smartphone (iphone/windows) med kartor i realtid.
Bilen har även konstant trafikövervakar frammåt med inspelning så fort tändning är igång eller när jag vill. Tanken är att få detta automatiskt uppladdat via FTP till min övervakningsserver.
Originallarmet håller på och kastas ut och ett nytt ska in för att få lite mer funktioner som larm-kvittenser via sms/mail. Larma på/av, stänga/starta bilen, köra ner/upp vindrutor osv via mobil/fjärrkontroll om man så vill.
Jag har några försiktiga planer på att sätta dit en kompressor (finns färdiga kit) eller en s80-dubbelturbo på bilen med. Bilen är TUNG och sexan räcker inte riktigt till överallt. Långtidsprojekt dock! (Kommentar 2 år senare, eh ja! dröm)
Jag är verkligen inte mr handyman och har få verktyg, dock har jag sett alla McGyver-avsnitt och är väldigt kreativ och gillar att testa olika lösningar.
Jag lider av planeringskräck och vet inte hur en tumstock ser ut. så jag improviserar och gör om.
Datorlösning:
Edit, allt med datorer ersattes med en iPad som har allt i sig. Sitter just nu på en LCD-ARM men ska sättas upp lite snyggare.
Bilen:
Volvo S90 3.0. lågmilare (11k) och välvårdad (edit 2010-02-10 inte i bromsarna) av tidigare ägare!
Jag är andra ägaren och ämnar att bli det en bra stund.
Anledningen till att jag köpte en S90 var att jag ville ha bakhjulsdrift och ha en "riktig volvo" samtidigt som jag har en bil som är relativ lik 740s system så att jag själv kan mecka lite och lära mig. Att också kunna köra en lyxig och lite annorlunda bil (enligt mig) gjorde att jag slog till.
Jag letade ungefär i ett år för rätt färg och rätt klädsel, sen hittade jag den till ett rätt pris!
Börjar dock få lite sug efter ännu mer pulver så vi får se vad som händer.
[X] = Klart
[/] = Inköpt, håller på med det
[ ] = Ej klart.
Styling:
[X] Tona rutorna bak
[X] Köpa tonad-flexi-ruta till framrutor (som sätts på vid behov)
[X] Sätta dit två extra antenner på bakrutan för GSM-mobiltrackingsystemet
[X] Nya fälgar (Molway RP667 kommer 2010) (notering 2012, det blev 20" asfeta hehe)
[X] Nya strålkastare/strålkastarglas
[X] Nya blinkers fram
[ ] Montera in extremt starka Xenon-backljus i spoiler bak
[X] Dioder till golv, tak, baksäten invändigt samt parkeringsljus och baklucka
[X] Vita dioder (6400k)till parkeringljus.
[X] Vita dioder (6400k) till dimljus (kommer nog byta till xenon)
[X] femtusen andra saker, orkar inte riktigt uppdatera just nu
Ljudbygget:
[X] Dra signalkablar, högtalarkablar och ström för ljud
[X] Dra multimediakablar för dator från bakluckan till stereon.
[X] Framhögtalare Infinity Kappa Perfect 6.1
[X] Diskanter fram Infinity Kappa Perfect 6.1
[X] Slutsteg för fram och hatthyllehögtalare. Rockford Fosgate Punch P400-4
[X] Koppla in ipod (not. 2012 ipad)
[/] Hatthyllehögtalare Rockford Fosgate Power T162S
[/] Diskanter bak Rockford Fosgate Power T162S
[X] Baslåda GAS 2x12 900 ALPHA 212
[X] Slutsteg för baslåda 900 ALPHA X 100.4
[ ] Köpa ny huvudenhet (Pioneer X?)
[X] Köpa in LCD-ARM för laptop/lcd framför mittkonsoll
[X] Montera Laptoparm för LCDskärm
[X] Koppla in bärbara datorn bak (fram än så länge på batteri)
[X] Dra extra ström från batteri till dator bak.
[ ] Bygga en baslåda bak anpassad för 2 stRockford Fosgate P2 12" portad med ljud ut genom skidlådan
[x] Bygga en skyddande låda för högtalarna i hatthyllan från basens skadliga vibrationer
Ljudsystemet innehåller just nu följande
Framhögtalare
Infinity Kappa Perfect 6.1 Kit med tweeter
Hatthylle-högtalare
Rockford Fosgate Power T162S
Slutsteg för framhögtalare och bakhögtalare
Rockford Fosgate 4x50W P400-4
Baslåda
GAS 2x12 900 ALPHA 212
Slutsteg 900 ALPHA X 100.4
Senast redigerat av linuslinje (19 juni 2012)
Projekttråden Volvo S90 3.0
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
0
0
0
0