1730
Sök

Säkerhetsmässigt "Hur många amp per mm2?"

573 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#1
ja som topic lyder. vad säger man är säkerhetsmässigt rätt att ha på en kabel? såg ida en kille som avsäkrat en 16mm2 kabel med 150amp, inte direkt smart då kan man ju lika gärna ha en spik.
men hur många amp kan man ha på en kabel? av god kvalité förstås.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
#2
Beror på vilken av tabellerna man använder.

EMMAS reglemente ser ut såhär:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300

Medans en annan som används av bla Nardik ser ut såhär:
Area  Säkring
1       7,5
1,5     15
2,5     25
4      30
6      35
8      40
10      50
16      60
21     100
33     160
45     200
55     300

Så enligt regelverkat kan du ha max 80A men enligt den andra 60A.
Själv brukar jag gå efter EMMAS regelverk.
Senast redigerat av Lonefox (12 mars 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
12 mars 2009
#3
Miramithe skrev:
ja som topic lyder. vad säger man är säkerhetsmässigt rätt att ha på en kabel? såg ida en kille som avsäkrat en 16mm2 kabel med 150amp, inte direkt smart då kan man ju lika gärna ha en spik.
men hur många amp kan man ha på en kabel? av god kvalité förstås.

Kabelarea       Max säkring A
1                     7,5
1,5                     15
2,5                     25
4                     30
6                    35
8                    40
10                    50
16                   60
21                   100
33                    140
45                   200
55                   300
finns tabell på www.nardik.se

2 914 Inlägg
12 mars 2009
#4
blev svait som fan pga jag var inte så noga på hur det såg ut wink
plus fan du hann före xD
Senast redigerat av kalle_kalle (12 mars 2009)

1 785 Inlägg
12 mars 2009
#5
Miramithe skrev:
ja som topic lyder. vad säger man är säkerhetsmässigt rätt att ha på en kabel? såg ida en kille som avsäkrat en 16mm2 kabel med 150amp, inte direkt smart då kan man ju lika gärna ha en spik.
men hur många amp kan man ha på en kabel? av god kvalité förstås.

Det är fortfarande en stor skillnad att ha 150amp säkring och en spik som säkring. Det kommer dock att ta längre tid innan säkringen brinner av om den är på för många AMP och risken att brand uppstår är större. Det är viktigt att kabeln är avsäkrad riktigt nära batteriets + pol så kortslutning inte kan ske mellan säkringshållaren och batteriets + pol.

När man sedan längre ut på kabeln kanske går ner från 50mm2 till exempelvis 21mm2 ska man avsäkra igen efter den klenare arean.

Jag tycker du kan följa vilken som helst av ovanstående tabeller. Ett visst spänningsfall får du alltid över en ledare och särskilt över säkringen. Att den utgör en förlust vet de flesta som tävlar i dB.
Senast redigerat av dbjanoz (12 mars 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

573 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#6
Lonefox skrev:
Beror på vilken av tabellerna man använder.

EMMAS reglemente ser ut såhär:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300

Medans en annan som används av bla Nardik ser ut såhär:
Area  Säkring
1       7,5
1,5     15
2,5     25
4      30
6      35
8      40
10      50
16      60
21     100
33     160
45     200
55     300

Så enligt regelverkat kan du ha max 80A men enligt den andra 60A.
Själv brukar jag gå efter EMMAS regelverk.

Tack tack, men borde de inte spela in hur lång kabel man har oxå? alltså om man ska få den att "brinna av" vid rätt tillfälle. eller är det bara jag som är trött?

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

573 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#7
dbjanoz skrev:
Miramithe skrev:
ja som topic lyder. vad säger man är säkerhetsmässigt rätt att ha på en kabel? såg ida en kille som avsäkrat en 16mm2 kabel med 150amp, inte direkt smart då kan man ju lika gärna ha en spik.
men hur många amp kan man ha på en kabel? av god kvalité förstås.

Det är fortfarande en stor skillnad att ha 150amp säkring och en spik som säkring. Det kommer dock att ta längre tid innan säkringen brinner av om den är på för många AMP och risken att brand uppstår är större. Det är viktigt att kabeln är avsäkrad riktigt nära batteriets + pol så kortslutning inte kan ske mellan säkringshållaren och batteriets + pol.

När man sedan i längre ut på kabeln kanske går ner från 50mm2 till exempelvis 21mm2 ska man avsäkra igen efter den klenare arean.

Jag tycker du kan följa vilken som helst av ovanstående tabeller. Ett visst spänningsfall får du alltid över en ledare och särskilt över säkringen. Att den utgör en förlust vet de flesta som tävlar i dB.

ja jo jag vet hur det funkar men att sätt 150amp på 16mm2 kabel är som att be om att kablarna ska börja brinna. så därför ville jag bara ha lite riktmått, men tack för infon iaf big_smile

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

1 785 Inlägg
12 mars 2009
#8
Miramithe skrev:
Lonefox skrev:
Beror på vilken av tabellerna man använder.

EMMAS reglemente ser ut såhär:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300

Medans en annan som används av bla Nardik ser ut såhär:
Area  Säkring
1       7,5
1,5     15
2,5     25
4      30
6      35
8      40
10      50
16      60
21     100
33     160
45     200
55     300

Så enligt regelverkat kan du ha max 80A men enligt den andra 60A.
Själv brukar jag gå efter EMMAS regelverk.

Tack tack, men borde de inte spela in hur lång kabel man har oxå? alltså om man ska få den att "brinna av" vid rätt tillfälle. eller är det bara jag som är trött?

Det stämmer bra. Ska man hårddra det så är längden på kabeln av betydelse och även hur den är förlagd i bilen. Även den omgivande temperaturen är avgörande. Något som jag tror "EMMA" tagit hänsyn till.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

660 Inlägg
12 mars 2009
#9
Jag hade en 150A säkring på en 21 mm2 kabel förut och jag råka kortsluta den då jag tappa den på karossen, det bara small till sen var säkringen av.. Inga märken eller nått i plåten, dock är det väldigt dumt att köra med för stora säkringar på för klena kablar!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
#10
Skall man gå in på tabell B istället där de tar med längd, belastning och spänningsfall så blir det BRA grova kablar för 60A om man skall ha 6.7m som exempel.

Enligt den tabellen så skall i det läget ha 35mm2-kabel.
(Lyckas f*n inte kopiera in den vettigt)

Nåja..domarna går iofs bara efter Tabell A som den jag lade in innan kallas...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

573 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#11
Lonefox skrev:
Skall man gå in på tabell B istället där de tar med längd, belastning och spänningsfall så blir det BRA grova kablar för 60A om man skall ha 6.7m som exempel.

Enligt den tabellen så skall i det läget ha 35mm2-kabel.
(Lyckas f*n inte kopiera in den vettigt)

Nåja..domarna går iofs bara efter Tabell A som den jag lade in innan kallas...

ja jo okej, men man vill ju ha en så säker installation som möjligt.
tex 32mm2 kabel av koppar (hög kvalite) 5 meter lång, hur mkt ska man avsäkra en sådan till? alltså bara som ett exempel, de skiljer ju så mkt i tabellerna.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

274 Inlägg
12 mars 2009
#12
jag fick 32 mm kabel och fick en 100amperare av brl.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
#13
Miramithe skrev:
Lonefox skrev:
Skall man gå in på tabell B istället där de tar med längd, belastning och spänningsfall så blir det BRA grova kablar för 60A om man skall ha 6.7m som exempel.

Enligt den tabellen så skall i det läget ha 35mm2-kabel.
(Lyckas f*n inte kopiera in den vettigt)

Nåja..domarna går iofs bara efter Tabell A som den jag lade in innan kallas...

ja jo okej, men man vill ju ha en så säker installation som möjligt.
tex 32mm2 kabel av koppar (hög kvalite) 5 meter lång, hur mkt ska man avsäkra en sådan till? alltså bara som ett exempel, de skiljer ju så mkt i tabellerna.

Jag skulle gått på 150....dåligger man ngt under max enligt båda tabellerna.
(Kör för tillfället själv med 125A på 50mm2 som får ha 200A enligt EMMAS regelverk)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
13 mars 2009
#14
Rent säkerhetsmässigt har längde ingen betydelse. Uppvärmingen av kabeln per längdenhet blir inte större bara för att kabeln är längre.

Jag tror att EMMA har tagit med längd för att man inte skall komma över ett visst spänningsfall.

Givetvis är förläggning och omgivande temperatur avgörande men det har man bortsett från i dessa tabeller efetrsom det kräver speciella kompensationsfaktorer. Man har istället lagt sig på "säkra" sidan.

/Göran

Miramithe skrev:
Tack tack, men borde de inte spela in hur lång kabel man har oxå? alltså om man ska få den att "brinna av" vid rätt tillfälle. eller är det bara jag som är trött?

dbjanoz skrev:
Ska man hårddra det så är längden på kabeln av betydelse och även hur den är förlagd i bilen. Även den omgivande temperaturen är avgörande. Något som jag tror "EMMA" tagit hänsyn till.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
13 mars 2009
#15
Sharky skrev:
Rent säkerhetsmässigt har längde ingen betydelse. Uppvärmingen av kabeln per längdenhet blir inte större bara för att kabeln är längre.

Jag tror att EMMA har tagit med längd för att man inte skall komma över ett visst spänningsfall.

Givetvis är förläggning och omgivande temperatur avgörande men det har man bortsett från i dessa tabeller efetrsom det kräver speciella kompensationsfaktorer. Man har istället lagt sig på "säkra" sidan.

/Göran

Miramithe skrev:
Tack tack, men borde de inte spela in hur lång kabel man har oxå? alltså om man ska få den att "brinna av" vid rätt tillfälle. eller är det bara jag som är trött?

dbjanoz skrev:
Ska man hårddra det så är längden på kabeln av betydelse och även hur den är förlagd i bilen. Även den omgivande temperaturen är avgörande. Något som jag tror "EMMA" tagit hänsyn till.


Vänta lite här nu!

När spänningen sjunker så ökar strömen för att få ut samma effekt. När strömen ökar så bildas det värme.

Alltså så har längden på kablen betydelse för värme.

MVH//Björn


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 mars 2009
#16
Sharky skrev:
Rent säkerhetsmässigt har längde ingen betydelse. Uppvärmingen av kabeln per längdenhet blir inte större bara för att kabeln är längre.

Jag tror att EMMA har tagit med längd för att man inte skall komma över ett visst spänningsfall.

Givetvis är förläggning och omgivande temperatur avgörande men det har man bortsett från i dessa tabeller efetrsom det kräver speciella kompensationsfaktorer. Man har istället lagt sig på "säkra" sidan.

/Göran

Miramithe skrev:
Tack tack, men borde de inte spela in hur lång kabel man har oxå? alltså om man ska få den att "brinna av" vid rätt tillfälle. eller är det bara jag som är trött?

dbjanoz skrev:
Ska man hårddra det så är längden på kabeln av betydelse och även hur den är förlagd i bilen. Även den omgivande temperaturen är avgörande. Något som jag tror "EMMA" tagit hänsyn till.


Korrigering..... EMMA har tagit bort tabell B där längderna är med. Men jo det var i första hand för spänningsfall (Stod med i regelboken för 07-08)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 mars 2009
#17
dbakuten skrev:
Sharky skrev:
Rent säkerhetsmässigt har längde ingen betydelse. Uppvärmingen av kabeln per längdenhet blir inte större bara för att kabeln är längre.

Jag tror att EMMA har tagit med längd för att man inte skall komma över ett visst spänningsfall.

Givetvis är förläggning och omgivande temperatur avgörande men det har man bortsett från i dessa tabeller efetrsom det kräver speciella kompensationsfaktorer. Man har istället lagt sig på "säkra" sidan.

/Göran

Miramithe skrev:
Tack tack, men borde de inte spela in hur lång kabel man har oxå? alltså om man ska få den att "brinna av" vid rätt tillfälle. eller är det bara jag som är trött?

dbjanoz skrev:
Ska man hårddra det så är längden på kabeln av betydelse och även hur den är förlagd i bilen. Även den omgivande temperaturen är avgörande. Något som jag tror "EMMA" tagit hänsyn till.


Vänta lite här nu!

När spänningen sjunker så ökar strömen för att få ut samma effekt. När strömen ökar så bildas det värme.

Alltså så har längden på kablen betydelse för värme.

MVH//Björn

Absolut. Hellre en för grov kabel med klenare säkring än tvärtom smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 mars 2009
#18
Sen om man lägger en bunt kablar tillsammans så utvecklas det mycket mer värme och man kan inte säkra lika högt.

Jonas

10 287 Inlägg
13 mars 2009
#19
Om man vill ha ut samma effekt i förbrukaren ja. Men detta handlade om avsäkring för att inte överstiga max ström i kabeln. Säkringen blir ju inte större av sig själv bara för att kabeln blir längre.

Exempel: 20kvmm får säkras med 100A och har ca 1 milliohm per meter. Det är 10W förlusteffekt per meter. Drar du 100 meter kabel så blir totala förlusteffkten i kabeln 1000W vid 100A. Men kabeln blir inte varmare för det. Det är fortfarande bara 10W per meter kabel.

Så jag vidhåller fortfarande att avsäkring som kabelskydd dimensioneras efter kabelarea. Inte efter längd på kabel.


/Göran


dbakuten skrev:
Vänta lite här nu!

När spänningen sjunker så ökar strömen för att få ut samma effekt. När strömen ökar så bildas det värme.

Alltså så har längden på kablen betydelse för värme.

MVH//Björn

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
13 mars 2009
#20
Mjaaaa....roll
Varför då en grov kabel? Undersäkrar man så kommer säkringen att ha markant högre resistans än kabeln...tongue

/Göran

Lonefox skrev:
Absolut. Hellre en för grov kabel med klenare säkring än tvärtom smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök