När Tycker ni man kan lägga på Sommardäcken ?

Johankocken
15 mars 2009 · 529 Inlägg

Hej när tycker ni man kan lägga på sommardäcken ?  ja bor så söder ut man kan komma här i landet.

Men som sagt i torsdags kom det snö lite överaskande  men det försvann lika snabbt till dagen efter
igår  va det över 10 plus här så det är ganska varierande. väder
ska man hålla ut 14dagar till eller va tycker ni ?

Volvo fore life :)
Volvo c30 (2008)
Volvo v40 (2014)
Bossni
15 mars 2009 · 274 Inlägg

Det beror på: Om du går upp på morgonen och ser 20cm nysnö, kan du låta bli att ta bilen den dagen så tycker jag att det är ok att sätta på sommardäcken,
men om du MÅSTE ta bilen till t ex jobbet så är det lika bra att vänta till i alla fall mitten av april.

Mina åker på runt 10-20 april beroende på väder.

Stefan Varberg Supraman
15 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Jag har lagt på sommarhjulen på brukisen, kan delvis bero på att vintersulorna nästan va slicks.
E några fler som lagt på sommarhjulen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 mars 2009 · 10 427 Inlägg

Lönt att vänta tills när temperaturen är över 5+ när man använder bilen wink

Lite bökigt att få (relativt) hårt sommargummi att greppa fast på kall våt asfalt.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Ekis!
15 mars 2009 · 1 210 Inlägg

ja du här uppe finns de snö ännu och brukar i regel göra fram till påsk.. så strax efter påsk brukar vara lagomt...
men de är väll upp till var och en... men att slänga på dom tidigt bara för att man vill glänsa med sina nya fälgar eller liknande har jag ingen förståelse för...

smile

Rille0
15 mars 2009 · 2 021 Inlägg

1 april åker dom på varesej de ligger 1meter snö ute eller ej.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
twin_cam Smålänning
15 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Om det är snöfritt 1:a april slänger jag nog på sommarhjulen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
RallyHenrik85 Lång & Smal!
15 mars 2009 · 462 Inlägg

1 April är de väl lagligt med sommarhjul.. va bra sugen idag när de va soligt och fint väder, men såg långtidsprognosen förut och då kommer mera snö här om ett par dagar. Så 1 April är tidigast jag vågar sätta dit mina iaf.

//Henrik Johansson
mange_240
15 mars 2009 · 1 562 Inlägg

när de varit sommarföre minst en vecka.

Lardi SQ
15 mars 2009 · 1 343 Inlägg

ja väntar par veckor till iaf..

Ljudnörd!
coltjohan Tomte
15 mars 2009 · 58 Inlägg

Jodå jag har sommardäck på o bor i Dalarna.. Kan snöa rätt friskt. Får låta bilen stå dagarna då det är halt.

Audi 100 2.3E "Vitsuggan" (1989)
R-line_chrille Distributionselektriker
15 mars 2009 · 222 Inlägg

till elmia så ska de vara på wink

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
15 mars 2009 · 259 Inlägg

Jag skulle satt på dom förra veckan fast det fanns ingen domkraft i bilen så jag väntar ett tag till...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Ekis!
15 mars 2009 · 1 210 Inlägg

coltjohan skrev:
Jodå jag har sommardäck på o bor i Dalarna.. Kan snöa rätt friskt. Får låta bilen stå dagarna då det är halt.

får man fråga varför dom sitter på redan nu??hmm

coltjohan Tomte
15 mars 2009 · 58 Inlägg

Ekis! skrev:

coltjohan skrev:
Jodå jag har sommardäck på o bor i Dalarna.. Kan snöa rätt friskt. Får låta bilen stå dagarna då det är halt.

får man fråga varför dom sitter på redan nu??hmm

Blev obalans i vinterdäcken. skulle sätta på sommardäcken för att kolla om det var just obalans, och det var det. så nu orkar jag inte få dom balanserade på nytt o sätta tillbaks, så nu sitter sommarsulorna där tongue

Audi 100 2.3E "Vitsuggan" (1989)
Ekis!
15 mars 2009 · 1 210 Inlägg

coltjohan skrev:

Ekis! skrev:

coltjohan skrev:
Jodå jag har sommardäck på o bor i Dalarna.. Kan snöa rätt friskt. Får låta bilen stå dagarna då det är halt.

får man fråga varför dom sitter på redan nu??hmm

Blev obalans i vinterdäcken. skulle sätta på sommardäcken för att kolla om det var just obalans, och det var det. så nu orkar jag inte få dom balanserade på nytt o sätta tillbaks, så nu sitter sommarsulorna där tongue

gött då bara att ta de lugnt då + att inte träffa på lagen då är de inte 800:- per däck ??? tongue
de är ju billigt jämfört med att balansera däckena ju  big_smile

coltjohan Tomte
15 mars 2009 · 58 Inlägg

Haha jo precis. har mött några poliser men det har varit lugnt. försöker köra så lite som möjligt smile

Audi 100 2.3E "Vitsuggan" (1989)
Defeqt
15 mars 2009 · 135 Inlägg

Jag skruvade dit min Idag .... men så har jag ju en bil till ifall de kniper.

Perzzon90
15 mars 2009 · 341 Inlägg

Har bara sommarsulor till min så de sitter på nu och den kör jag med lite då och då. Lagen säger ju att vinterdäck måste användas inom föreskriven tid om det är vinterväglag.

TFkarlsson Varningar. 36
15 mars 2009 · 1 200 Inlägg

Jag ska svida om till sommartofflor i helgen tänkte jag. smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang