3974
Sök

Klarlacksläpp - bästa sätt att fixa?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjenare. Det är så att jag har lite släpp av klarlack på bilen, inga större områden utan typ max 5x5cm.

Färgen är Lago Metallic "LY6Z" - blå/grön typ.

Hade det varit en vanlig icke metallic lack hade de inte vart nå problem, men hur gör jag bäst med metallic lack?
Våtslipar ett område och sprayar på med bättringsfärg några lager? (sprayflaska tänkte jag..)
Sedan på med klarlack tills man är nöjd. Låta det sedan härda ordentligt och sedan en grundlig polerning?

Vad tror ni? Går det att fixa eller är det lackering av hela huven som gäller?


Bild, OBS, väldigt skitig:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/601633_d0ym1l.jpg



Denna tråden; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123973
Är det samma som gäller för mig? Det står ju inte hurvida han har metalliclack eller inte.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (23 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#2
Ok, det verkar inte finnas så många lackkunniga här.

Har någon tips på ett forum som endast sysslar med lackeringsfrågor då?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
23 mars 2009
#3
te_wik skrev:
Tjenare. Det är så att jag har lite släpp av klarlack på bilen, inga större områden utan typ max 5x5cm.

Färgen är Lago Metallic "LY6Z" - blå/grön typ.

Hade det varit en vanlig icke metallic lack hade de inte vart nå problem, men hur gör jag bäst med metallic lack?
Våtslipar ett område och sprayar på med bättringsfärg några lager? (sprayflaska tänkte jag..)
Sedan på med klarlack tills man är nöjd. Låta det sedan härda ordentligt och sedan en grundlig polerning?

Vad tror ni? Går det att fixa eller är det lackering av hela huven som gäller?


Bild, OBS, väldigt skitig:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/601633_d0ym1l.jpg



Denna tråden; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123973
Är det samma som gäller för mig? Det står ju inte hurvida han har metalliclack eller inte.


Mvh Tommy

Testa! funkar det så slipper du lacka om huven, skiter det sig så får du lacka om, vilket du skulle göra endå! Och ja det funkar på samma sätt.


Lycka till

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#4
Okay, tack för det! Ja det är väl bara att testa.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

66 Inlägg
23 mars 2009
#5
för att få det så osynligt som möjligt får du nog slipa rent, spackla i där klarlacken släpt så att du får samma höjd på allt, slipa i omgångar med finare och finare papper, 240, 600 ,2000 för att inte få sliprepor.
lägg sen på en primer/ slipgrund som du sedan våtslipar med 2000 papper,  låt torka, sen målar du, dimma ut kanterna.
när du sen lägger på klarlacken låt den gå utanför kanten på färgen och dimma även den för att få en så osynlig skarv som möjligt.

Sen kan du när det torkat alltid våtslipa och polera för att bättra på resultatet.

Ha det!.

I have done this a thousand times and no one has been hurt, (much).

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#6
Kingsambuca skrev:
för att få det så osynligt som möjligt får du nog slipa rent, spackla i där klarlacken släpt så att du får samma höjd på allt, slipa i omgångar med finare och finare papper, 240, 600 ,2000 för att inte få sliprepor.
lägg sen på en primer/ slipgrund som du sedan våtslipar med 2000 papper,  låt torka, sen målar du, dimma ut kanterna.
när du sen lägger på klarlacken låt den gå utanför kanten på färgen och dimma även den för att få en så osynlig skarv som möjligt.

Sen kan du när det torkat alltid våtslipa och polera för att bättra på resultatet.

Ha det!.

Aha, okay.. Så du menar att jag måste slipa helt plåtrent där skadorna finns?
Jag hade hoppats att det skulle räcka med att slipa till och rengöra, sen på med bättringsfärg + klarlack.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

vinnarskalle!
907 Inlägg
24 mars 2009
#7
Jag saxar det jag skrev i den förra tråden, som du länkar till längre upp:
"våtslipa med p1000 så ytan blir fin (så skarven försvinner). sedan torkar du bort med ex. vis thinner. sen maskerar du området du inte ska lacka, och vik upp tejpen så kanten inte blir så skarp när du klarlackar. när allt e klart ere bara gå lös med rubbing eller nån grövre polish så kanten försvinner, men låt det härda några veckor först. lätt som en plätt"

Så gjorde jag på en skärmkant där klarlacken hade släppt. Jag blev otroligt nöjd med resultatet iaf. Och skulle det skita sig så är det bara slipa ner igen och börja om från början, tills man blir nöjd. Jag ser då ingen anledning att slipa plåtrent om själva lacken inte har släppt. Är det bara klarlacken som har släppt så skulle jag gjort som jag skrev ovan. Lycka till o va noggrann så ska de nog gå bra!


Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#8
Okay tack! Jag ska nig klara detta.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

66 Inlägg
25 mars 2009
#9
Kingsambuca skrev:

    för att få det så osynligt som möjligt får du nog slipa rent, spackla i där klarlacken släpt så att du får samma höjd på allt, slipa i omgångar med finare och finare papper, 240, 600 ,2000 för att inte få sliprepor.
    lägg sen på en primer/ slipgrund som du sedan våtslipar med 2000 papper,  låt torka, sen målar du, dimma ut kanterna.
    när du sen lägger på klarlacken låt den gå utanför kanten på färgen och dimma även den för att få en så osynlig skarv som möjligt.

    Sen kan du när det torkat alltid våtslipa och polera för att bättra på resultatet.

    Ha det!.

Aha, okay.. Så du menar att jag måste slipa helt plåtrent där skadorna finns?
Jag hade hoppats att det skulle räcka med att slipa till och rengöra, sen på med bättringsfärg + klarlack.

Mvh Tommy

Nej du behöver inte slipa plåt rent bara slipa bort lösa bitar av klarlacken samt så att du ruggar upp ytan så att spacklet fastnar. sen kan du göra som innan.

Sorry där för det dåliga förklarandet.

I have done this a thousand times and no one has been hurt, (much).

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#10
Kingsambuca skrev:
Kingsambuca skrev:

    för att få det så osynligt som möjligt får du nog slipa rent, spackla i där klarlacken släpt så att du får samma höjd på allt, slipa i omgångar med finare och finare papper, 240, 600 ,2000 för att inte få sliprepor.
    lägg sen på en primer/ slipgrund som du sedan våtslipar med 2000 papper,  låt torka, sen målar du, dimma ut kanterna.
    när du sen lägger på klarlacken låt den gå utanför kanten på färgen och dimma även den för att få en så osynlig skarv som möjligt.

    Sen kan du när det torkat alltid våtslipa och polera för att bättra på resultatet.

    Ha det!.

Aha, okay.. Så du menar att jag måste slipa helt plåtrent där skadorna finns?
Jag hade hoppats att det skulle räcka med att slipa till och rengöra, sen på med bättringsfärg + klarlack.

Mvh Tommy

Nej du behöver inte slipa plåt rent bara slipa bort lösa bitar av klarlacken samt så att du ruggar upp ytan så att spacklet fastnar. sen kan du göra som innan.

Sorry där för det dåliga förklarandet.

Okay, tackar tackar!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök