Omdöme, "Orion HCCA" serien, någon?

flamur
26 mars 2009 · 39 Inlägg

Hej,
letar subwoofer att köpa. Lämna in till en firma för installation, så det blir bra och snyggt.

När jag kollar runt på internet så verkar Orion HCCA sjuukligt bra smile Kollade på youtube och där piskar den flertalet kända märken, tex denna:
Orion HCCA vs. Kicker Solo X
http://www.youtube.com/watch?v=QyA-Spww … re=related

Finns fler under relaterat... den tar alla smile Ska jag anta att detta är DEN bästa subwoofer serien ute just nu?

Och är det lönt att gå ner till 10" istället, för vill åt en rapp bas. 12orna verkar ju sjukt feta, men vågar man anta att dom klarar all musik? 10" borde ju bli ett säkert kort, eller vad tror ni? ^^ Och slutgiltigen, passande monoblock till dessa "bad boys" (om det nu blir dessa alltså)?

Tack på förhand,
MVH///Oskar Hanborg

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 mars 2009 · 2 353 Inlägg

flamur skrev:
Hej,
letar subwoofer att köpa. Lämna in till en firma för installation, så det blir bra och snyggt.

När jag kollar runt på internet så verkar Orion HCCA sjuukligt bra smile Kollade på youtube och där piskar den flertalet kända märken, tex denna:
Orion HCCA vs. Kicker Solo X
http://www.youtube.com/watch?v=QyA-Spww … re=related

Finns fler under relaterat... den tar alla smile Ska jag anta att detta är DEN bästa subwoofer serien ute just nu?

Och är det lönt att gå ner till 10" istället, för vill åt en rapp bas. 12orna verkar ju sjukt feta, men vågar man anta att dom klarar all musik? 10" borde ju bli ett säkert kort, eller vad tror ni? ^^ Och slutgiltigen, passande monoblock till dessa "bad boys" (om det nu blir dessa alltså)?

Tack på förhand,
MVH///Oskar Hanborg

Det sista jag skulle göra om jag letar bas är att kolla Youtube....jag lovar det att det går att spränga en HCCA hur lätt som helst om man bara vill....man kan "bevisa" det mesta om man är ute efter att köpa sig nån form av historia du vet..

Med det sagt; du kommer nog inte bli besviken vilken utav de två du än köper. Det är bra basar båda två!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
flamur
26 mars 2009 · 39 Inlägg

Så sant jonash, men jag väger in att dom verkar seriösa och en extern test firma. Dock orion som beställt testet, enligt deras hemsida, men verkar pålitligt hur som helst smile

Du tror att 12an kommer kunna hänga med även i de rappaste takterna? Har ägt en billig eagle bandpass låda, 2x12 och den hängde inte med för 5 öre... så vill inte göra samma misstag igen =P Så hur säker är du på din sak? Du får ursäkta att jag låter så himla vresig, men vill verkligen inte sitta med 2st 12 som är alldeles jobbigt sega igen smile

HiFiMick
26 mars 2009 · 124 Inlägg

Börjar bli rätt många trådar om Orion basar nu. Kolla runt lite på bilstereo forumet här så kommer du hitta den info du söker. Och vad det gäller testet på youtube så bevisar det inget alls egentligen. Däremot kan jag säga att HCCA är en av världens mest prisvärda och effekt tåliga basar.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
LillNaisarn
26 mars 2009 ·

Du kan ju pröva annars prata med NMI hära på garaget han har haft några HCCA i sin bil samt att han säljer dessa.

jimmyostrom
27 mars 2009 · 560 Inlägg

Håller med om att HCCA basen är en sjukt tålig bas.

Men det är klart att man kan spela sönder alla basar i världen, men HCCA basen är ruskigt tålig (den som håller bäst av alla basar jag testat än i alla fall).

HiFiMick skrev:
Däremot kan jag säga att HCCA är en av världens mest prisvärda och effekt tåliga basar.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Roger-T Europamästare i Billjud.
27 mars 2009 · 186 Inlägg

Vad ska du ha den till??? Spela en ton så starkt det går eller ska du ha en bas som kan ge både höga ljudtryck och spela musik???  HCCA är en crankbas inget annat, precis som solox (och det är dom grymma på) Fundera på vad du söker så blir det lättare att ge dig råd.

Roger-T Europamästare i Billjud.
27 mars 2009 · 186 Inlägg

flamur skrev:
Hej,
letar subwoofer att köpa. Lämna in till en firma för installation, så det blir bra och snyggt.

När jag kollar runt på internet så verkar Orion HCCA sjuukligt bra smile Kollade på youtube och där piskar den flertalet kända märken, tex denna:
Orion HCCA vs. Kicker Solo X
http://www.youtube.com/watch?v=QyA-Spww … re=related

Finns fler under relaterat... den tar alla smile Ska jag anta att detta är DEN bästa subwoofer serien ute just nu?

Och är det lönt att gå ner till 10" istället, för vill åt en rapp bas. 12orna verkar ju sjukt feta, men vågar man anta att dom klarar all musik? 10" borde ju bli ett säkert kort, eller vad tror ni? ^^ Och slutgiltigen, passande monoblock till dessa "bad boys" (om det nu blir dessa alltså)?

Tack på förhand,
MVH///Oskar Hanborg

Sån är marknadsföringen i USA. Varenda Leverantör har filmer på hur just deras bas är bättre än dom andra.

Tokken Team dBakuten
27 mars 2009 · 3 453 Inlägg

HiFiMick skrev:
Däremot kan jag säga att HCCA är en av världens mest prisvärda och effekt tåliga basar.

Kan väl tas upp till diskution.. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
dbakuten TEAM dBAkuten
27 mars 2009 · 865 Inlägg

I dBAkutens SQ demobil som ska visas på Elmia så valde vi Kicker SoloX 10" bas för att slå hål på myten att den basen är bara för Crank och toner.

Den låter sjukt bra och är precis i min smak.

Välkomna att lyssna i våran monter.

MVH//Björn

Senast redigerat av dbakuten (27 mars 2009)

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Bjustarzan
27 mars 2009 ·

kicker var bra en gång i tiden lika så rockford men nu bara kina lejt ej amrekanskt längre även om dom kommer därifrån det är vad jag vet jag har mycket kontakter i usa och dom kan inte bygga basarna eller stegen i usa pga av priserna skulle kosta 10 ggr mer då. ta tex en gas pro bas kostar 9$ att tillverka även om det nu inte handlade om det märket bara som ett exempel

dbakuten TEAM dBAkuten
27 mars 2009 · 865 Inlägg

Bjustarzan skrev:
kicker var bra en gång i tiden lika så rockford men nu bara kina lejt ej amrekanskt längre även om dom kommer därifrån det är vad jag vet jag har mycket kontakter i usa och dom kan inte bygga basarna eller stegen i usa pga av priserna skulle kosta 10 ggr mer då. ta tex en gas pro bas kostar 9$ att tillverka även om det nu inte handlade om det märket bara som ett exempel

Och vad har det med detta att göra?

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
27 mars 2009 · 2 353 Inlägg

dbakuten skrev:
I dBAkutens SQ demobil som ska visas på Elmia så valde vi Kicker SoloX 10" bas för att slå hål på myten att den basen är bara för Crank och toner.

Den låter sjukt bra och är precis i min smak.

Välkomna att lyssna i våran monter.

MVH//Björn

SQ demobil.....rätt givet att ni ställer upp i EMMA då eller hur?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbakuten TEAM dBAkuten
27 mars 2009 · 865 Inlägg

jonash skrev:

dbakuten skrev:
I dBAkutens SQ demobil som ska visas på Elmia så valde vi Kicker SoloX 10" bas för att slå hål på myten att den basen är bara för Crank och toner.

Den låter sjukt bra och är precis i min smak.

Välkomna att lyssna i våran monter.

MVH//Björn

SQ demobil.....rätt givet att ni ställer upp i EMMA då eller hur?

mvh Jonas

Vi byggde den utan att läsa ett enda ord i regelboken så om vi har byggt "rätt" efter boken eller våra öron och funkton vet jag inte wink

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Naughty Tee "There can only be one"
27 mars 2009 · 205 Inlägg

Det kommer att finnas minst en EMMA bil på Elmia med äckliga DDesibell pryttlar i alla fall big_smile

Naughty Tee "There can only be one"
27 mars 2009 · 205 Inlägg

Och Jonas Emma är fortfarande EN vision av SQ, det är inte allas pesonliga tolkning av hur det SQall låta för att defineras bästa "ljudkvalitet" smile

Senast redigerat av Naughty Tee (27 mars 2009)

HiFiMick
27 mars 2009 · 124 Inlägg

Tokken skrev:

HiFiMick skrev:
Däremot kan jag säga att HCCA är en av världens mest prisvärda och effekt tåliga basar.

Kan väl tas upp till diskution.. wink

Då tycker jag vi gör det!
Jag skriver EN av världens bästa basar.
Du får gärna skriva upp dom andra 12"s basarna som kostar 6495kr och tål mellan 5-6000watt till att lyssna på musik med. För att inte tala om att spela grymt högt mellan 30-40Hz. Sen att basen väger 35kg och har en 4" talspole är ju inget att tala om:D

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
Naughty Tee "There can only be one"
27 mars 2009 · 205 Inlägg

HiFiMick skrev:

Tokken skrev:

HiFiMick skrev:
Däremot kan jag säga att HCCA är en av världens mest prisvärda och effekt tåliga basar.

Kan väl tas upp till diskution.. wink

Då tycker jag vi gör det!
Jag skriver EN av världens bästa basar.
Du får gärna skriva upp dom andra 12"s basarna som kostar 6495kr och tål mellan 5-6000watt till att lyssna på musik med. För att inte tala om att spela grymt högt mellan 30-40Hz. Sen att basen väger 35kg och har en 4" talspole är ju inget att tala om:D

Micke har du tänkt på att viktökningen från en 3" spole till en 4" spole är ca 50-70%, vilket innebär att det krävs motsvarande effektökning för att röra sig lika snabbt som den mindre spolen.

Till detta ökar g krafterna dramatiskt vilket innebär att inbromsningstiden drastiskt förlängs så att massor av den goa effekten basen hanterar går åt att bromsa upp konans rörelse istället för att aktivt driva konan i rätt riktning för att producera mer ljudtryck...

Resultatet av detta blir att basens verkningsgrad i de övre basregistren blir så låg att dessa frekvenser ej uppfattas lika bra, vilket innebär att vi får intrycket att basen spelar snorhögt i de lägre basregistren... men sanningen är basen inte är tillräcklig snabb för att återge all bas linjärt.  men det låter mycket bättre i en säljbrochyr att basen lira gryyyymt med lågbas och tål massor av effekt smile

OBSERVERA detta är inget unikt för just denna fina bas utan är en mycket vanlig misstolkning eller säljargument för alla liknande lågbas kostruktioner som finns på marknaden smile

Senast redigerat av Naughty Tee (27 mars 2009)

HiFiMick
27 mars 2009 · 124 Inlägg

Naughty Tee skrev:

HiFiMick skrev:

Tokken skrev:
Kan väl tas upp till diskution.. wink

Då tycker jag vi gör det!
Jag skriver EN av världens bästa basar.
Du får gärna skriva upp dom andra 12"s basarna som kostar 6495kr och tål mellan 5-6000watt till att lyssna på musik med. För att inte tala om att spela grymt högt mellan 30-40Hz. Sen att basen väger 35kg och har en 4" talspole är ju inget att tala om:D

Micke har du tänkt på att viktökningen från en 3" spole till en 4" spole är ca 50-70%, vilket innebär att det krävs motsvarande effektökning för att röra sig lika snabbt som den mindre spolen.

Till detta ökar g krafterna dramatiskt vilket innebär att inbromsningstiden drastiskt förlängs så att massor av den goa effekten basen hanterar går åt att bromsa upp konans rörelse istället för att aktivt driva konan i rätt riktning för att producera mer ljudtryck...

Resultatet av detta blir att basens verkningsgrad i de övre basregistren blir så låg att dessa frekvenser ej uppfattas och våra öron får intrycket att basen spelar högt i de lägre basregistren... men sanningen är basen inte är tillräcklig snabb för att återge all bas linjärt.  men det låter mycket bättre i en säljbrochyr att basen lira gryyyymt med lågbas och tål massor av effekt smile

OBSERVERA detta är inget unikt för just denna fina bas utan är en mycket vanlig misstolkning eller säljargument för alla liknande lågbas kostruktioner som finns på marknaden smile

Jag håller med dig till 100% och detta är ju något som man från allra första början måste ta hänsyn till när man väljer vilken typ av bas man ska ha och till vilken typ av musik den ska spela.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
Tokken Team dBakuten
27 mars 2009 · 3 453 Inlägg

HiFiMick skrev:

Tokken skrev:

HiFiMick skrev:
Däremot kan jag säga att HCCA är en av världens mest prisvärda och effekt tåliga basar.

Kan väl tas upp till diskution.. wink

Då tycker jag vi gör det!
Jag skriver EN av världens bästa basar.
Du får gärna skriva upp dom andra 12"s basarna som kostar 6495kr och tål mellan 5-6000watt till att lyssna på musik med. För att inte tala om att spela grymt högt mellan 30-40Hz. Sen att basen väger 35kg och har en 4" talspole är ju inget att tala om:D

Finns ju hur jäkla många basar som helst som pallar 5-6000 watt.. Allt beror på hur högt man skruvar upp.
smile

Sen att den vägen 35 kilo är inget som imponerar på mig direkt.. vikten är ganska ointressant.
Orion´s HCCA bas eldade jag upp med 2500 watt.. tog inte speciellt lång tid.. Chockerande fort gick
det faktiskt.. Och då var det fortfarande inte svinhögt.. Sen får du kalla det SBS och allt va det kan vara.
MEN faktum är.. Orion´s HCCA basar spelar djupt.. men med stor å tung kon och jätteupphängning så
är det svårt att få den att spela speciellt linjärt när det blir mer krävande bas så som rock med dubbelkagge. Då väljer jag något annat än HCCA.

Senast redigerat av Tokken (27 mars 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang