Omdöme, "Orion HCCA" serien, någon?

Naughty Tee "There can only be one"
27 mars 2009 · 205 Inlägg

Kanon Micke det är just detta som är HiFi, var och en skall personligen bedömma vilken bas som låter rätt efter ens personliga önskemål genom att lyssna själv smile

Att bedömma vilken bas som låter bäst genom att tolka specar med eller utan datorprogram är enligt mig inget att rekomendera, det är som att bedömma eller beräkna vilken bil som har skönast komfort genom att använda specar som hur många dörrar den har, vilken tjänstevikt  samt hur mycket effekt den har under huven smile Vissa anser att det är ett måste att veta alla specar på sina prylar för att vara nöjd med ljudet, jag litar bara på mina öron då de tyvärr har förändrats under åren big_smile

Senast redigerat av Naughty Tee (27 mars 2009)

HiFiMick
27 mars 2009 · 124 Inlägg

Tokken skrev:

HiFiMick skrev:

Tokken skrev:
Kan väl tas upp till diskution.. wink

Då tycker jag vi gör det!
Jag skriver EN av världens bästa basar.
Du får gärna skriva upp dom andra 12"s basarna som kostar 6495kr och tål mellan 5-6000watt till att lyssna på musik med. För att inte tala om att spela grymt högt mellan 30-40Hz. Sen att basen väger 35kg och har en 4" talspole är ju inget att tala om:D

Finns ju hur jäkla många basar som helst som pallar 5-6000 watt.. Allt beror på hur högt man skruvar upp.
smile

Sen att den vägen 35 kilo är inget som imponerar på mig direkt.. vikten är ganska ointressant.
Orion´s HCCA bas eldade jag upp med 2500 watt.. tog inte speciellt lång tid.. Chockerande fort gick
det faktiskt.. Och då var det fortfarande inte svinhögt.. Sen får du kalla det SBS och allt va det kan vara.
MEN faktum är.. Orion´s HCCA basar spelar djupt.. men med stor å tung kon och jätteupphängning så
är det svårt att få den att spela speciellt linjärt när det blir mer krävande bas så som rock med dubbelkagge. Då väljer jag något annat än HCCA.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva så det inte spårar ur och blir pajkastning av det.
Menar inte att det är något musikaliskt underverk HCCA basen utan mer att för 6500kr är det svårt att hitta bättre bas i förhålande till vad den tål och vad den kan leverara i dom lägre registerna. Att du tagit död på en HCCA bas med 2500 watt och med rätt byggd låda låter för mig väldigt märkligt. Men grattis då är du först i Sverige att döda en HCCA:D Jag kör dagligen med 2500rms till mina 12or och Jimmy ger ju sina 10or som är specade till 1500rms ganska mycket mer en det med tanke på vad DD Z2lv steget levererar. Dreddan har i och för sig lyckats misshandla en HCCA 10a lite grann genom att ge den 8000rms men det enda som hände var att spolen hoppade ur gapet:)
Och givet finns det fler bra märken som tål effekt och då bland annat DD, Caktus, FI Btl, GZ mfl men frågan är till vilket pris som var själva grejen med mitt inlägg om prisvärdhet.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
huskvarna
27 mars 2009 · 33 Inlägg

Hej!

Hur högt har en styck Orion HCCA 12" resp. 15" spelat igen?

         MVH
         Jörgen
         Huskvarna

team_Chevy740
27 mars 2009 · 101 Inlägg

Fick hem min hcca 15,2 bas idag. Och rent spontant så känns basen väldigt rejäl. Hoppas den spelar lika bra som den känns och ser ut.

Bygg kvaliten är kanon.

Bjustarzan
27 mars 2009 ·

jag har då pressat i ca 6000w i ett par dd 2515 dom bara myste på  och dom är inte specade specielt högt men spelar skit bra mycket bra basar till ett bra pris och dom spöar det mesta i rätt låda och i samma pris klass

jimmyostrom
27 mars 2009 · 560 Inlägg

Killen jag möte på EM lastade in 2,5 kilo i en 3510a, brände dom hej villt.

Men det är STOR skillnad att spela musik och frekvenser.

I min bil håller inget för evigt, men just HCCA är faktiskt den basen som hållt bäst.

Men sen blandar jag inte SQ och SPL cool

Bjustarzan skrev:
jag har då pressat i ca 6000w i ett par dd 2515 dom bara myste på  och dom är inte specade specielt högt men spelar skit bra mycket bra basar till ett bra pris och dom spöar det mesta i rätt låda och i samma pris klass

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
27 mars 2009 · 2 353 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Killen jag möte på EM lastade in 2,5 kilo i en 3510a, brände dom hej villt.

Men det är STOR skillnad att spela musik och frekvenser.

I min bil håller inget för evigt, men just HCCA är faktiskt den basen som hållt bäst.

Men sen blandar jag inte SQ och SPL cool

Och, det bör ju sägas att du dessutom kör DD......Dvs, HCCAn i din bil håller bättre än DD....

Allt e inte svart och vitt. FInns nog ingen som tycker att HCCA är en dålig SPL bas. Inte heller DD, liksom Kicker Solo med flera.

Jag har ägt både Kickr Solo bas, DD samt en hel drös andra. För MUSIK och HÖGT så är det ett fåtal som grejar båda. I MINA öron är DD en sån bas, men den är INTE den mest musikaliska. Inte heller KIcker Solo. Däremot spelar båda högt, DD spelar högt högre upp, Kicker Solo spelar snorhögt vid låga frekvenser.

Skall man däremot ha en som spelar ruggigt BRA och HÖGT, så skall man kika å nåt annat än alt det som nämnts i tråden. I mina öron fixar varken DD, HCCA, KIcker Solo den artikulation som krävs, samtidigt som de spelar max.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Roger-T Europamästare i Billjud.
27 mars 2009 · 186 Inlägg

jonash skrev:

jimmyostrom skrev:
Killen jag möte på EM lastade in 2,5 kilo i en 3510a, brände dom hej villt.

Men det är STOR skillnad att spela musik och frekvenser.

I min bil håller inget för evigt, men just HCCA är faktiskt den basen som hållt bäst.

Men sen blandar jag inte SQ och SPL cool

Och, det bör ju sägas att du dessutom kör DD......Dvs, HCCAn i din bil håller bättre än DD....

Allt e inte svart och vitt. FInns nog ingen som tycker att HCCA är en dålig SPL bas. Inte heller DD, liksom Kicker Solo med flera.

Jag har ägt både Kickr Solo bas, DD samt en hel drös andra. För MUSIK och HÖGT så är det ett fåtal som grejar båda. I MINA öron är DD en sån bas, men den är INTE den mest musikaliska. Inte heller KIcker Solo. Däremot spelar båda högt, DD spelar högt högre upp, Kicker Solo spelar snorhögt vid låga frekvenser.

Skall man däremot ha en som spelar ruggigt BRA och HÖGT, så skall man kika å nåt annat än alt det som nämnts i tråden. I mina öron fixar varken DD, HCCA, KIcker Solo den artikulation som krävs, samtidigt som de spelar max.

/Jonas

Håller med dig. Ljudkvalitet och tunga koner med stenhårda upphängningar passar inte ihop och kommer aldrig göra det. 2 olika världar. Sen kan det som jag tror björn menar med sq att det ska lira party och va roligt på demos

dbakuten TEAM dBAkuten
28 mars 2009 · 865 Inlägg

När det gäller SQ bland folk som köper bilstereo sär det kanske 1 på 100 som vill ha det som en EMMA SQ vinnar bil resten vill att det ska vara bra tryck i bilen samt kunna spela högt och bra.

Så är det bland mina kunder och då bygger vi demobilar som passar våran publik.

Åter till ämnet.

Basar som rockar som fasen samt tål mycket stryk innan de lämnar in säljer därav byggs det sådana basar.
99 av 100 bilstereofantaster tycker att DD, HCCA, SOLO X m.m av samma "sorts" basar låter kanonbra till sitt behov och jag håller med.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
28 mars 2009 · 7 241 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Killen jag möte på EM lastade in 2,5 kilo i en 3510a, brände dom hej villt.

Men det är STOR skillnad att spela musik och frekvenser.

I min bil håller inget för evigt, men just HCCA är faktiskt den basen som hållt bäst.

Men sen blandar jag inte SQ och SPL cool

Bjustarzan skrev:
jag har då pressat i ca 6000w i ett par dd 2515 dom bara myste på  och dom är inte specade specielt högt men spelar skit bra mycket bra basar till ett bra pris och dom spöar det mesta i rätt låda och i samma pris klass

Du menar att du bygger inte SQL som det så populärt har börjat att kallas big_smile


dbakuten skrev:
När det gäller SQ bland folk som köper bilstereo sär det kanske 1 på 100 som vill ha det som en EMMA SQ vinnar bil resten vill att det ska vara bra tryck i bilen samt kunna spela högt och bra.

Så är det bland mina kunder och då bygger vi demobilar som passar våran publik.


MVH//Björn

Ungefär vad Hedde säger om sin bil....
Rusgikt med dynamik och party är vad han varit ute efter med sin bil och lyckats...
Sedan HAR du rätt.....det är ungefär vad majoriteten av kunder vill ha....

Senast redigerat av Lonefox (28 mars 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Naughty Tee "There can only be one"
28 mars 2009 · 205 Inlägg

Det enda problematiska jag ser med EMMA tävlande är att dessa individer ABSOLUT inte kan acceptera att SQ och EMMA INTE är samma sak. SQ är högst personlig definition av vad som passar den enskilda individens krav på välljud. EMMA är däremot den enda tävlingsform som finns i landet som har ett reglemente som bland annat fastställer hur välljud i bil skall bedömmas.

Om EMMAs vision av välljud vore den enda sanningen skulle varenda individ på planeten få en orgasm när de lyssnade i en vinnande EMMA bil. Tyvärr för er EMMA fanatiker är fallet inte, då tex undertecknad  finner EMMA ljudet för mesigt och för mycket fokuserat på ljudbilden istället för partyfaktorn för min smak. Detta måste sammanfattas med att SQ inte är synonymt med EMMA, lika lite är sanningen om att Mercedes är den perfekta bilen.

Det som är skojigt med EMMA är att det faktiskt finns ett fungerande protokoll där den tävlande verkligen kan sträva efter att uppnå till perfektion och detta är en fantastisk och stimulerande drivkraft för många.

Senast redigerat av Naughty Tee (28 mars 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
28 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Naughty Tee skrev:
Det enda problematiska jag ser med EMMA tävlande är att dessa individer ABSOLUT inte kan acceptera att SQ och EMMA INTE är samma sak. SQ är högst personlig definition av vad som passar den enskilda individens krav på välljud. EMMA är däremot den enda tävlingsform som finns i landet som har ett reglemente som bland annat fastställer hur välljud i bil skall bedömmas.

Om EMMAs vision av välljud vore den enda sanningen skulle varenda individ på planeten få en orgasm när de lyssnade i en vinnande EMMA bil. Tyvärr för er EMMA fanatiker är fallet inte, då tex undertecknad  finner EMMA ljudet för mesigt och för mycket fokuserat på ljudbilden istället för partyfaktorn för min smak. Detta måste sammanfattas med att SQ inte är synonymt med EMMA, lika lite är sanningen om att Mercedes är den perfekta bilen.

Det som är skojigt med EMMA är att det faktiskt finns ett fungerande protokoll där den tävlande verkligen kan sträva efter att uppnå till perfektion och detta är en fantastisk och stimulerande drivkraft för många.

Jag håller med dig då jag själv finner EMMA-ljudet ngt för återhållsamt medans jag ÄLSKAR dne tekniska biten.
Så privat försöker jag kombinera den tekniska biten med min egna dfinition av bra ljud (dynamiskt, tonalt osv) Just för att välljud ÄR individuellt (vilket vi ändå är många som påpekar om o om igen)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Roger-T Europamästare i Billjud.
28 mars 2009 · 186 Inlägg

SQ är väl ändå lite mer än det ni kallar emmabil. Om det låter så nära verkligheten som det bara går så tycker man att det låter bra. Låter baskaggen som en riktig baskagge med den kraft och dynamik den har så är det skitskoj, ligger det bara och mesar eller brölar så är det inte bra. Referera till verkliga instrument om ni ska prata SQ, annars blir diskutionen meningslös, då alla tycker olika och vill ha olika mycket bas  osv. Tror många blandar ihop ljudtrycket och ljudkvaliten här. De som är intresserade får mer än gärna komma på demo
i våra bilar och på riktigt bra hemmaprylar. Har man inte hört en riktigt bra anläggning vet man inte vad man går miste om, och kan få i både bilen o hemma. Man måste skaffa sig referenser.

Det har inget att göra med om vissa fetbasar säljer bra , dom är till för att ha skoj med, och inte ens tillverkarna försöker få dessa till SQ basar så varför ska vi kalla dom för det? Har ett grymt bra tips. köp den bas du gillar :-)

Kom till vår monter på Elmia så demar vi det vi kallar SQ och kommer tävla med i Emma. Och andra demobilar som låter grymt bra men inte tävlar i Emma.

Tokken Team dBakuten
29 mars 2009 · 3 453 Inlägg

Roger-T skrev:
SQ är väl ändå lite mer än det ni kallar emmabil. Om det låter så nära verkligheten som det bara går så tycker man att det låter bra. Låter baskaggen som en riktig baskagge med den kraft och dynamik den har så är det skitskoj, ligger det bara och mesar eller brölar så är det inte bra. Referera till verkliga instrument om ni ska prata SQ, annars blir diskutionen meningslös, då alla tycker olika och vill ha olika mycket bas  osv. Tror många blandar ihop ljudtrycket och ljudkvaliten här. De som är intresserade får mer än gärna komma på demo
i våra bilar och på riktigt bra hemmaprylar. Har man inte hört en riktigt bra anläggning vet man inte vad man går miste om, och kan få i både bilen o hemma. Man måste skaffa sig referenser.

Det har inget att göra med om vissa fetbasar säljer bra , dom är till för att ha skoj med, och inte ens tillverkarna försöker få dessa till SQ basar så varför ska vi kalla dom för det? Har ett grymt bra tips. köp den bas du gillar :-)

Kom till vår monter på Elmia så demar vi det vi kallar SQ och kommer tävla med i Emma. Och andra demobilar som låter grymt bra men inte tävlar i Emma.

Då kan fan till och med jag kalla bubblan för SQ.. trevligt. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Naughty Tee "There can only be one"
29 mars 2009 · 205 Inlägg

Ja har man hört baskaggen i bubblan DÅ vet man vad SQ är wink Däremot är Emma helt uteslutet för den gröne då ljudbilden ligger 2 meter BAKOM bilen big_smile wink smile

Och Elmia wink Ja då händer det saker smile

Senast redigerat av Naughty Tee (29 mars 2009)

Frippe_L Gladen Audio
30 mars 2009 · 2 388 Inlägg

huskvarna skrev:
Hej!

Hur högt har en styck Orion HCCA 12" resp. 15" spelat igen?

         MVH
         Jörgen
         Huskvarna

Innan dreddan brände sin 10" så låg det runt 153dB i hans crx iaf.
med 12 o 15" vet ja inte.

Tål stryk gör dem iaf, vet inte hur ofta ja tänkt att jimmy/micke/stickan ska bränna sina basar när dem spelar o det luktar majbrasa/älskog, men dem får svalna lite sen lirar lika högt nästa repa.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Bjustarzan
31 mars 2009 ·

153 i en crx är inte någon imponerande siffra jag vet han spelade högre med andra basar typ dd

jimmyostrom
31 mars 2009 · 560 Inlägg

153dB med 1st 10" ingen imponerande siffra?

Du får nog ta och kolla detta igen.

Bjustarzan skrev:
153 i en crx är inte någon imponerande siffra jag vet han spelade högre med andra basar typ dd

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Bjustarzan
31 mars 2009 ·

han har ju spelat högre än såå sen är det väll ingen bra reklam om han bara bränner sina högtalare på löpande band även om han matar dessa med massor av effekt han har provat en 10" wmd2 bas från mig me den lyckades han ha sönder me jag lagade den satte den i rätt låda och matade i dubbelt vad han hadde gjort och den funkade hur bra som helst 147,1 db i en explorer där kan man ställa crxén bakom sätena så något gör han fel som bara grillar basar på löpande band

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
31 mars 2009 · 2 353 Inlägg

Naughty Tee skrev:
Ja har man hört baskaggen i bubblan DÅ vet man vad SQ är wink Däremot är Emma helt uteslutet för den gröne då ljudbilden ligger 2 meter BAKOM bilen big_smile wink smile

Och Elmia wink Ja då händer det saker smile

Egentligen är nog termen SQ felaktig. Det borde heta EMMA HiFi. HiFi innefattar ALLT det som står i protokollet som EMMA bilar bedöms efter. Många som  inte vet nåt verkar tro att man kan få bra poäng i en EMMA bil utan dynamik. Jo hejsan....likaså går det inte utan att ha en bra baskagge. Är däremot baskaggen överdriven, eller tex 10dB högre än nåt annat i registret så blir det inget bra. Och, det är inte heller HiFi....Det måste finnas rimliga proportioner mellan de olika delarna. Det är inte viktigare med dynamik i baskaggen än lyster i diskanten. inte för nån som verkligen håller på med SQ/HiFi.

Protkollet vi andvänder för EMMA SQ (eller HiFi som jag hellre skulle kalla det) är baserat på skulle jag vilja säga vad 99% utav hela industrin, samlade pressen, studiomusiker etc skulle hålla med om är just HiFi i dess rätta bemärkelse. Det är ett derivat egentligen utav mer än 20års samlade erfarenheter med start hos det gamla IASCA och hade inrte DD varit så små hade de säkert varit med och bidragit till reglementet på nåt sätt wink Min vän Manville på JL Audio brukar säga att det är han som är fadern till EMMA, lite skämtsamt givetvis smile

Jag har dock efterlyst att det borde finnas lite annan bedömning i några klasser, tex EMMA Racing, där man har mer poäng på Lyssningsglädje och mindre på tekniska bitar. Men om vi nu pratar tex lyssningsglädje så måste det ju även innefattas balans mellan register. Vem fasen blir glad utav att höra en grym baskagge i Thunderstruck medans Angus låter som en förkyld kamel?!

Senast redigerat av jonash (31 mars 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang