Lägger upp en liten byggtråd här med på mitt "lilla" basbygge, lådan blir rätt stor, 1076L för att vara exakt
Vill passa på att tacka Jay på B2 Audio, Krister på Smålands traktor, Alan Dante & Team Riprock från Kanada samt en hemlig medlem i Team Better Bass som alla har haft en roll i detta bygget.
Tänkte först inte lägga ut bygget innan det var klart, men har beslutat mig för att starta upp en projekttråd.
Jag skulle från början inte haft nått bygge p.g.a studierna men kunde inte hålla mig borta längre.
Tanken med bygget är Bass Race och att kunna spela musik hyffsat högt.
Skaffade mig en kusin till Fiestan som jag tänkte utsätta för lite SPL-tortyr
OBS: Bilderna och texten är tagna/skriven under tre veckors tid så om det verkar lite flummigt så beror det på just det..
Lite bilder:
Var på Beijers och bad de såga till lite virke åt mig, var där kl 14:00 på fredagen, då sa de att de inte skulle hinna innan de stängde, så de skulle ringa under lördan. Hörde inget på hela dan, åkte dit på Måndagen vid kl 11:00 då höll han på med det sista på min beställning
Lager 1:
Lager 2:
Lager 3:
Sen när reglarna var på plats så var det dax för lite skivor...
Trodde inte att skåpet var så bullrigt så jag tänkte först inte dämpa det, men jag insåg rätt fort att det var ett måste. Tyvärr så hade jag inte beställt någon B2 matta och det var ont om tid så det fick bli bitumen matta, köpte från Meca, AD Center & Swedol. Swedol var tveklöst lättast att jobba med.
18st mattor hittade in i skåpet:
Taket:
Vad är nu detta???
Okej kortet ska få en förklaring...
Jag var lite orolig över att lådan inte skulle få plats i bilen så jag byggde en ram av 45x45mm med lådans yttermått för att se så den med säkerhet skulle få plats, och det var ju gott om plats.... NOT !
Utifrån
Mellan dörrhålet och taket var det 8cm, så istället för att ha mina 70x45mm reglar stående så valde jag att lägga dem ner...
Ett kort på hela testramen.
Trodde att det skulle räcka med att plocka ur innetaket för att lådan skulle få plats i framkant, men det blir till att kapa lite i hörnen på lådan och sen gå lös på plåten med en hammare ett par gånger.... Och jag som köpte en skåpbil för att det skulle vara gott om plats
Och kortet är för att visa det stora avståndet mellan den tänkta lådan och bakdörrarna
Och ett litet kort på leksakerna
Efter att ha kapat & "fräst" ur en del och sen p.g.a det hostat sågspån och snytit ut en halv spånskiva så funderar jag på att skaffa mig ett stämjärn istället..
Det tar tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid att få till reglarna
Bara mitten staget är ner fräst på detta kortet.
Golvet klart, äntligen!
Byggde en bakvägg, den är uppbyggd av en ram av 45 x 70mm plus två 22mm skivor i "fullkorns-MDF"
Ställde den på plats i bilen för att se så att den skulle få plats, klossarna som ligger ovan på är för att "simulera" den rätta höjden.
La upp lite reglar för att se hur taket ska se ut när det e klart.
Sen skruvade jag ihop bakväggen med taket.
När jag insåg hur många korta reglar det var kvar som skulle "fräsas" ur så blev jag nästan självmordsbenägen
Har köpt ett stämjärn och det går en aning fortare med det... Dock så blir resultatet inte lika bra, men det blir tillräckligt bra så jag kommer fortsätta med det.
Det ligger fler timmar på lådan än vad man kan tro. Man skulle ju kunna tro att jag hade lärt mig från Fiesta & Honda byggena att kallgarage suger, men likförbannat så står man ytterligera en vinter i ett kallgarage och bygger, men det är ju varmare än att stå ute i alla fall
Får tacka min arbetsgivare ACE Energi & Klimat AB för att jag får vara på deras lager och bygga trotts att jag är tjänstledig.
Påbörjade en sidovägg.
Taket är klart, tror jag...
Främre & bakre väggen lutade ett par mm inåt så för att få ihop lådan så skruvade jag dit ett par skivor som tvingade ut väggarna så att de blev raka innan jag skruvade fast golvet i den främre väggen.
Det börjar likna en låda..
Vände den åt fel håll och upptäckte det inte innan jag hade limmat, så det blev till att slänga på den sidoväggen som inte var stagad ännu.
För er som inte redan listat ut det så blir det en bandpasslåda.
Första testet med lådan i bilen, dock så var golvet inte fastskruvat och sidoväggarna saknades.
Som ni ser i nederkant så är lådan inte riktigt så långt fram som den borde, behövde kapa lite i hörnen och gå lös med en hammare för att fixa det
Baffeln test monterad.
Porten.
Mer bilder, dock kass kvallité, men det är väl bättre än inget alls.
Var sväng förbi Beijers igen.
Har jobbat lite på baffeln.
Hade lådan inne i bilen igår igen för att se hur mycket plats som fanns över till sånt där som kan vara bra i en stereoinstallation t.ex slutsteg och batterier, kan väl konstatera att det finns ingen plats
Så när vi tog ur lådan igen så hamnade den på högkant...
Och sen började polaren flumma lite och tyckte att jag skulle vara fotomodell...
Fråga mig inte vad vi sysslade med här
Eftersom att det inte finns plats för prylarna så fick jag improvisera..
Ska nog gå att stänga bakdörrarna om jag fräser ur 1cm så att det nedre B2 steget & PG kommer in lite. Det blir givetvis två till B2 steg i de två tomma facken.
Sen jobbade jag lite mer på baffeln.
Lite stag som ska skruvas fast genom bakväggen.
Glömde ta kort på det, men baffeln är uppbyggd av två 22mm och sen reglarna.
Lite stag inne i den slutna kammaren, de är även till för att jag lätt ska få väggen på exakt rätt plats.
Porten var lite för small (eller så är jag för fet :eek: ) för att jag skulle kunna ta mig in i lådan så jag kapade upp den, har köpt skivor som ska skruvas i för att få samma portstorlek igen.
La till lite stag i portväggen.
Andra sidan, satte i ett stag till i.o.m att den är lite bredare.
Sen skruvade jag på lite "fullkorns MDF" blev betydligt stummare än jag hade räknat med
Misstänkte att det skulle bli lite problem att få i baffeln så jag ringde min kompis Mattias och bad han hjälpa mig..
Mina föraningar visade sig att stämma, det blev en del jobb med att få i baffeln
Matte väger runt 90kg (tror jag i alla fall, får väl stryk om det inte stämmer ), men det hjälpte inte mycket, baffeln rörde sig inte en millimeter när han hoppade allt vad han kunde :eek:
Men vi gav inte upp så lätt och problem är ju till för att lösas...
Så vi plockade fram lite mekaniska muskler
Efter lite övertalning, hoppande & bankande med en hammare så satt vägen tillslut på plats!
Fast det där med "lite" bankande bör väl tas med en nypa salt, eller kanske ett helt saltkar...
http://s709.photobucket.com/albums/ww99 … CF0743.flv
Lådan ligger ner på filmen.
Denna köpte jag ett par dagar in i bygget när mina andra skruvar tog slut, lägg där till att jag köpte 150 75mm skruvar. Vi kan väl konstatera att det har gått åt en del skruv och igår öppnade jag min femte limtub
Sida
Botten
Taket
Andra sidan
Fronten, där syns även mina skivor som ska skruvas på plats för att minska ner porten igen.
Lager nr1 med färg, jag vet att det är en massa fläckar där det saknas färg o.s.v men jag hade ingen pensel och sen är det ju bara lager ett. Ev så ska insidan "ytbehandlas" på ett annat sätt, vill dock se så att lådan funkar först.
Lådan börjar bli SJUKT tung, den är inte direkt det lättaste att flytta på, har fått ta till en del hjälpmedel för att lyckas.
När lådan stod på högkant så trodde jag att det skulle vara lätt att välta tillbaka den igen, ICKE fick plocka fram den lilla röda hjälpredan igen Tog aldrig nått kort på det dock.
Var ju tvungen att flytta ut lådan ur garaget idag tyvärr och upptäckte då att jag och mamma är lite väl klent byggda för att flytta på den...
Men problem är ju till för att lösas, hittade ett par kopparrör som vi knuffade lådan på.
I.o.m att jag inte kan montera batterierna efter att lådan står i bilen så ville jag inte knuffa in den där och riskera att inte kunna få ut den när jag vill, så mamma fick ställa upp med hästtransporten
Här kan ni se kopparrören vi rullade den på.
Försökte få morsans hund att vara fotomodell, men hon var så där lagom road...
Vill passa på att tacka Jay på B2 Audio, Krister på Smålands traktor, Alan Dante & Team Riprock från Kanada samt en hemlig medlem i Team Better Bass som alla har haft en roll i detta bygget.
Tänkte först inte lägga ut bygget innan det var klart, men har beslutat mig för att starta upp en projekttråd.
Jag skulle från början inte haft nått bygge p.g.a studierna men kunde inte hålla mig borta längre.
Tanken med bygget är Bass Race och att kunna spela musik hyffsat högt.
Skaffade mig en kusin till Fiestan som jag tänkte utsätta för lite SPL-tortyr
OBS: Bilderna och texten är tagna/skriven under tre veckors tid så om det verkar lite flummigt så beror det på just det..
Lite bilder:
Var på Beijers och bad de såga till lite virke åt mig, var där kl 14:00 på fredagen, då sa de att de inte skulle hinna innan de stängde, så de skulle ringa under lördan. Hörde inget på hela dan, åkte dit på Måndagen vid kl 11:00 då höll han på med det sista på min beställning
Lager 1:
Lager 2:
Lager 3:
Sen när reglarna var på plats så var det dax för lite skivor...
Trodde inte att skåpet var så bullrigt så jag tänkte först inte dämpa det, men jag insåg rätt fort att det var ett måste. Tyvärr så hade jag inte beställt någon B2 matta och det var ont om tid så det fick bli bitumen matta, köpte från Meca, AD Center & Swedol. Swedol var tveklöst lättast att jobba med.
18st mattor hittade in i skåpet:
Taket:
Vad är nu detta???
Okej kortet ska få en förklaring...
Jag var lite orolig över att lådan inte skulle få plats i bilen så jag byggde en ram av 45x45mm med lådans yttermått för att se så den med säkerhet skulle få plats, och det var ju gott om plats.... NOT !
Utifrån
Mellan dörrhålet och taket var det 8cm, så istället för att ha mina 70x45mm reglar stående så valde jag att lägga dem ner...
Ett kort på hela testramen.
Trodde att det skulle räcka med att plocka ur innetaket för att lådan skulle få plats i framkant, men det blir till att kapa lite i hörnen på lådan och sen gå lös på plåten med en hammare ett par gånger.... Och jag som köpte en skåpbil för att det skulle vara gott om plats
Och kortet är för att visa det stora avståndet mellan den tänkta lådan och bakdörrarna
Och ett litet kort på leksakerna
Efter att ha kapat & "fräst" ur en del och sen p.g.a det hostat sågspån och snytit ut en halv spånskiva så funderar jag på att skaffa mig ett stämjärn istället..
Det tar tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid att få till reglarna
Bara mitten staget är ner fräst på detta kortet.
Golvet klart, äntligen!
Byggde en bakvägg, den är uppbyggd av en ram av 45 x 70mm plus två 22mm skivor i "fullkorns-MDF"
Ställde den på plats i bilen för att se så att den skulle få plats, klossarna som ligger ovan på är för att "simulera" den rätta höjden.
La upp lite reglar för att se hur taket ska se ut när det e klart.
Sen skruvade jag ihop bakväggen med taket.
När jag insåg hur många korta reglar det var kvar som skulle "fräsas" ur så blev jag nästan självmordsbenägen
Har köpt ett stämjärn och det går en aning fortare med det... Dock så blir resultatet inte lika bra, men det blir tillräckligt bra så jag kommer fortsätta med det.
Det ligger fler timmar på lådan än vad man kan tro. Man skulle ju kunna tro att jag hade lärt mig från Fiesta & Honda byggena att kallgarage suger, men likförbannat så står man ytterligera en vinter i ett kallgarage och bygger, men det är ju varmare än att stå ute i alla fall
Får tacka min arbetsgivare ACE Energi & Klimat AB för att jag får vara på deras lager och bygga trotts att jag är tjänstledig.
Påbörjade en sidovägg.
Taket är klart, tror jag...
Främre & bakre väggen lutade ett par mm inåt så för att få ihop lådan så skruvade jag dit ett par skivor som tvingade ut väggarna så att de blev raka innan jag skruvade fast golvet i den främre väggen.
Det börjar likna en låda..
Vände den åt fel håll och upptäckte det inte innan jag hade limmat, så det blev till att slänga på den sidoväggen som inte var stagad ännu.
För er som inte redan listat ut det så blir det en bandpasslåda.
Första testet med lådan i bilen, dock så var golvet inte fastskruvat och sidoväggarna saknades.
Som ni ser i nederkant så är lådan inte riktigt så långt fram som den borde, behövde kapa lite i hörnen och gå lös med en hammare för att fixa det
Baffeln test monterad.
Porten.
Mer bilder, dock kass kvallité, men det är väl bättre än inget alls.
Var sväng förbi Beijers igen.
Har jobbat lite på baffeln.
Hade lådan inne i bilen igår igen för att se hur mycket plats som fanns över till sånt där som kan vara bra i en stereoinstallation t.ex slutsteg och batterier, kan väl konstatera att det finns ingen plats
Så när vi tog ur lådan igen så hamnade den på högkant...
Och sen började polaren flumma lite och tyckte att jag skulle vara fotomodell...
Fråga mig inte vad vi sysslade med här
Eftersom att det inte finns plats för prylarna så fick jag improvisera..
Ska nog gå att stänga bakdörrarna om jag fräser ur 1cm så att det nedre B2 steget & PG kommer in lite. Det blir givetvis två till B2 steg i de två tomma facken.
Sen jobbade jag lite mer på baffeln.
Lite stag som ska skruvas fast genom bakväggen.
Glömde ta kort på det, men baffeln är uppbyggd av två 22mm och sen reglarna.
Lite stag inne i den slutna kammaren, de är även till för att jag lätt ska få väggen på exakt rätt plats.
Porten var lite för small (eller så är jag för fet :eek: ) för att jag skulle kunna ta mig in i lådan så jag kapade upp den, har köpt skivor som ska skruvas i för att få samma portstorlek igen.
La till lite stag i portväggen.
Andra sidan, satte i ett stag till i.o.m att den är lite bredare.
Sen skruvade jag på lite "fullkorns MDF" blev betydligt stummare än jag hade räknat med
Misstänkte att det skulle bli lite problem att få i baffeln så jag ringde min kompis Mattias och bad han hjälpa mig..
Mina föraningar visade sig att stämma, det blev en del jobb med att få i baffeln
Matte väger runt 90kg (tror jag i alla fall, får väl stryk om det inte stämmer ), men det hjälpte inte mycket, baffeln rörde sig inte en millimeter när han hoppade allt vad han kunde :eek:
Men vi gav inte upp så lätt och problem är ju till för att lösas...
Så vi plockade fram lite mekaniska muskler
Efter lite övertalning, hoppande & bankande med en hammare så satt vägen tillslut på plats!
Fast det där med "lite" bankande bör väl tas med en nypa salt, eller kanske ett helt saltkar...
http://s709.photobucket.com/albums/ww99 … CF0743.flv
Lådan ligger ner på filmen.
Denna köpte jag ett par dagar in i bygget när mina andra skruvar tog slut, lägg där till att jag köpte 150 75mm skruvar. Vi kan väl konstatera att det har gått åt en del skruv och igår öppnade jag min femte limtub
Sida
Botten
Taket
Andra sidan
Fronten, där syns även mina skivor som ska skruvas på plats för att minska ner porten igen.
Lager nr1 med färg, jag vet att det är en massa fläckar där det saknas färg o.s.v men jag hade ingen pensel och sen är det ju bara lager ett. Ev så ska insidan "ytbehandlas" på ett annat sätt, vill dock se så att lådan funkar först.
Lådan börjar bli SJUKT tung, den är inte direkt det lättaste att flytta på, har fått ta till en del hjälpmedel för att lyckas.
När lådan stod på högkant så trodde jag att det skulle vara lätt att välta tillbaka den igen, ICKE fick plocka fram den lilla röda hjälpredan igen Tog aldrig nått kort på det dock.
Var ju tvungen att flytta ut lådan ur garaget idag tyvärr och upptäckte då att jag och mamma är lite väl klent byggda för att flytta på den...
Men problem är ju till för att lösas, hittade ett par kopparrör som vi knuffade lådan på.
I.o.m att jag inte kan montera batterierna efter att lådan står i bilen så ville jag inte knuffa in den där och riskera att inte kunna få ut den när jag vill, så mamma fick ställa upp med hästtransporten
Här kan ni se kopparrören vi rullade den på.
Försökte få morsans hund att vara fotomodell, men hon var så där lagom road...
Senast redigerat av ExtraKim (10 november 2012)
Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
0
0
0
0