3348
Sök

Helfordonsgodkända regler upplysning vid Byte av däck och fälgdimension, bra att veta.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
Hoppas att det är på rätt index annars kan en moderator flytta till den rätta, i detta fall, svårt att veta. Tack för det!
Nu är det våren och många vill bytta sina fälgar och däck mot någonting som ser bättre ut men som på allting, finns regler som är bra att veta innan man gör det.
Här är en liten läsning on vad som gäller.

BYTE AV DÄCK- OCH FÄLGDIMENSION
Att byta till annorlunda däck och fälgar ger din bil personlig stil, många säger att hjulen gör halva bilens utseende.
En annan anledning till till att byta däck kan vara om du har däck som klarar 300 km/h på din bil men inte kör riktigt så fort.
Vad säger då lagen? Får man byta däck hur som helst? Svaret på dessa frågor varierar beroende på om din bil är helfordonsgodkänd eller inte. Redan 1997 började man helfordonsgodkänna bilar. De känns igen med en speciell kod i registreringsbeviset, T14A.

Om din bil är helfordonsgodkänd och du vill veta vilka lagar och regler som gäller för dig.

Lagar och regler för din helfordonsgodkända bil:
Helfordonsgodkännandet är ganska nytt och en del frågetecken finns fortfarande. Här nedan finner du vår tolkning av den information vi fått från myndigheter och tillverkare.
Helfordonsgodkännandet innebär att bilen måste ha den däck- fälgdimension som den är utrustad med från fabrik, alternativt om biltillverkaren angivit fler godkända dimensioner. Problemet är att nästan alla bilar har ett antal alternativa dimensioner och bilregistret rymmer bara 5 st extra per bil. Det är meningen att du själv ska ta reda på hos biltillverkaren vad som är godkänt eller inte. Det är ingen bra lösning eftersom dessa uppgifter kan vara svåra att få fram.
Vägverket är medveten om dessa brister och anser därför att det är olämpligt att tillämpa helfordonsgodkännandet fullt ut. Endast i de fall då det är uppenbart att tekniska krav inte är uppfyllda skall polis och bilprovning anmärka på förhållandet, annars inte. Sådana fall kan exempelvis vara:

Däcken måste klara bilens maxhastighet.
Sommardäck skall vara dimensionerade för bilens konstruktiva maxhastighet.
Vinterdäck skall vara dimensionerade för minst 160 km/h (Q-märkta däck)
Montera aldrig däck som ej klarar belastningen.
Utbytesdäcket måste klara den aktuella belastningen, och då avser man den maximalt tillåtna axelbelastningen. Varje däckdimension har sitt eget belastningstal.
Rullningsomkretsen
Rullningsomkretsen påverkar hastighetsmätaren, Därför måste utbytesdäckets omkrets ligga inom de alternativa dimensioner biltillverkaren angett
Det måste finnas plats
Däcken måste få plats och inte ta i på någon del av fordonet, även vid fulla ratt- och fjädringsrörelser.
Stänkskyddsreglerna måste vara uppfyllda.

OBS! Dessa undantag gäller dock bara polis och bilprovnings rätt att anmärka på felaktigheter. Helfordonsgodkännandet gäller som lag.

Bilen måste alltså enligt lag ha den eller de däcksdimensioner och hastighetsklasser biltillverkaren angivit, men polis och bilprovning får inte anmärka på om du inte har det utan bara kolla ovanstående regler.

Om din bil är inte helfordonsgodkänd och du vill veta vilka lagar och regler som gäller för dig.

Lagar och regler för din nationellt godkända bil:
För att få byta däckdimension på en bil måste man följa nedanstående nationellt bestämda regler

Rullningsomkretsen
Rullningsomkretsen påverkar hastighetsmätaren. Därför tillåts inte avvikelser mer än +-5%. Bränsleförbrukning och motorslitage kan påverkas om för stort eller litet däck monteras, beroende på att varvtalet påverkas av rullningsomkretsen. Bäst är det när rullningsomkretsen ej avviker mer än +-2%. 5% är ett max värde.
Fälgbredden.
Varje däckdimension är tillverkad för en bestämd fälg, men man tillåter montering på några alternativa fälgbredder. Om Du byter hjul, som ger en ökning av spårvidden jämfört med originalutförandet som är större än 15 mm, måste bilen inställas för registreringsbesiktning om biltillverkaren ej anger något annat.

Belastningen:
Montera aldrig däck som ej klarar belastningen!
Utbytesdäcket måste klara den aktuella belastningen, och då avser man den maximalt tillåtna axelbelastningen. Varje däckdimension har sitt eget belastningstal. Däcket måste få plats!

Om extremt breda däck monteras
måste man förvissa sig om att däcket inte går emot någonstans vid fulla ratt- och fjädringsrörelser.

Bromsen måste få plats!
Vid utbyte av fälg från 14" till 13" eller 15" till 14" måste man försäkra sig om att bromsoket ryms i fälgen.
Mvh.
Senast redigerat av alain (17 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 april 2009
#2
Kanske borde klistra den här? wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 337 Inlägg
16 april 2009
#3
Bra information, men om den ska klistras bör formalian ses över och rättas till, det är rätt jobbigt att läsa det inlägget i nuläget.

2 337 Inlägg
16 april 2009
#4
/åtgärdat
Senast redigerat av Sarge (16 april 2009)


Sök