Nissan 200sx s13 lågt laddtryck!

bmwp0wer
20 april 2009 · 48 Inlägg

har funderat och funderat.. men lyckas ändå inte förstå vad som är felet.. jag har nu ett laddtryck på 0.7. för de första tycker jag att de borde vara mer med ett steg 3 chip med alla saker runt omkring som alla rekomenderar... har ju en ventil att skruva på för att få upp laddtrycket.. men kan typ skruva 7 varv utan att inget händer.. när jag skruvar det sista kvartsvarvet laddar den mellan 1.4-1.6.. varierar som fan.. och mellan 3-4 tusen mil slår den ifrån..
nu har jag skaffat mig en boostcontrol med backventil som jag hoppas fungera bättre... men tror att det igentligen är magnetventilen som spökar.. så mina frågor till dom kunnga är:


måste man koppla bort magnetventilen? hur drar man i så fall slangarna till boostcontrollen?
om magnetventilen ska vara kvar! hur kopplar man boostcontrollen då? backventilen har 3 aslutningar..
om ni vet något annan som inte jag begriper mig på så berätta hur man ska göra..

tacksam för alla svar..!

mvh markus

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
insane_1 Min dröm, din vardag.
21 april 2009 · 641 Inlägg

bmwp0wer skrev:
har funderat och funderat.. men lyckas ändå inte förstå vad som är felet.. jag har nu ett laddtryck på 0.7. för de första tycker jag att de borde vara mer med ett steg 3 chip med alla saker runt omkring som alla rekomenderar... har ju en ventil att skruva på för att få upp laddtrycket.. men kan typ skruva 7 varv utan att inget händer.. när jag skruvar det sista kvartsvarvet laddar den mellan 1.4-1.6.. varierar som fan.. och mellan 3-4 tusen mil slår den ifrån..
nu har jag skaffat mig en boostcontrol med backventil som jag hoppas fungera bättre... men tror att det igentligen är magnetventilen som spökar.. så mina frågor till dom kunnga är:


måste man koppla bort magnetventilen? hur drar man i så fall slangarna till boostcontrollen?
om magnetventilen ska vara kvar! hur kopplar man boostcontrollen då? backventilen har 3 aslutningar..
om ni vet något annan som inte jag begriper mig på så berätta hur man ska göra..

tacksam för alla svar..!

mvh markus

Ett chip ökar inte laddtrycket då det styrs helt mekaniskt, därav finns det heller ingen magnetventil.
Det står att du har en T28RS, är det en GT2860RS eller? Har för mej att deras tryckklockor öppnar nånstans runt 0.7bar.
Tycker det låter som att det är din "pysventil" du justerar laddet med som spökar.
Testa koppla in den andra laddtrycksstyrningen du har köpt så ska du se att det blir lite fart;)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
bmwp0wer
22 april 2009 · 48 Inlägg

insane_1 skrev:

bmwp0wer skrev:
har funderat och funderat.. men lyckas ändå inte förstå vad som är felet.. jag har nu ett laddtryck på 0.7. för de första tycker jag att de borde vara mer med ett steg 3 chip med alla saker runt omkring som alla rekomenderar... har ju en ventil att skruva på för att få upp laddtrycket.. men kan typ skruva 7 varv utan att inget händer.. när jag skruvar det sista kvartsvarvet laddar den mellan 1.4-1.6.. varierar som fan.. och mellan 3-4 tusen mil slår den ifrån..
nu har jag skaffat mig en boostcontrol med backventil som jag hoppas fungera bättre... men tror att det igentligen är magnetventilen som spökar.. så mina frågor till dom kunnga är:


måste man koppla bort magnetventilen? hur drar man i så fall slangarna till boostcontrollen?
om magnetventilen ska vara kvar! hur kopplar man boostcontrollen då? backventilen har 3 aslutningar..
om ni vet något annan som inte jag begriper mig på så berätta hur man ska göra..

tacksam för alla svar..!

mvh markus

Ett chip ökar inte laddtrycket då det styrs helt mekaniskt, därav finns det heller ingen magnetventil.
Det står att du har en T28RS, är det en GT2860RS eller? Har för mej att deras tryckklockor öppnar nånstans runt 0.7bar.
Tycker det låter som att det är din "pysventil" du justerar laddet med som spökar.
Testa koppla in den andra laddtrycksstyrningen du har köpt så ska du se att det blir lite fart;)

jo men de måste vara en magnetventil alla slangar passerar..? ja det är nog en gt2860rs jag har..  men fick höra att det kunde vara luftmassemätaren som var förliten med... har du sett den modellen av laddtrycksstyrning med backventil? fattar inte hur den ska kopplas..sad

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
insane_1 Min dröm, din vardag.
22 april 2009 · 641 Inlägg

bmwp0wer skrev:
jo men de måste vara en magnetventil alla slangar passerar..? ja det är nog en gt2860rs jag har..  men fick höra att det kunde vara luftmassemätaren som var förliten med... har du sett den modellen av laddtrycksstyrning med backventil? fattar inte hur den ska kopplas..sad

Nej det finns ingen magnetventil. Original går det en slang från kompressorhuset på turbon direkt till tryckklockan.
Följ slangen som sitter på tryckklockan och se vart den tar vägen. Sitter det något "i vägen" på den slangen är det något eftermonterat, förslagsvis någon typ av laddtrycksstyrning.
LMM´en är inte problemet, den har inget direkt med laddtrycket att göra.

Senast redigerat av insane_1 (22 april 2009)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
bmwp0wer
22 april 2009 · 48 Inlägg

.Nej det finns ingen magnetventil. Original går det en slang från kompressorhuset på turbon direkt till tryckklockan.
Följ slangen som sitter på tryckklockan och se vart den tar vägen. Sitter det något "i vägen" på den slangen är det något eftermonterat, förslagsvis någon typ av laddtrycksstyrning.
LMM´en är inte problemet, den har inget direkt med laddtrycket att göra.


de enda som finns är en laddtrycksstyrning på den slangen.. men jag hade i sär den och blåste igenom den.. o då fungera den ju.. de e därför jag inte fattar.. men men.. ska kolla med den nya som jag köpt.. om jag bara kan komma fram hur den ska kopplas.. för det är ingen som har kunnat svara på de än..

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
insane_1 Min dröm, din vardag.
22 april 2009 · 641 Inlägg

bmwp0wer skrev:
ska kolla med den nya som jag köpt.. om jag bara kan komma fram hur den ska kopplas.. för det är ingen som har kunnat svara på de än..

Har du några bilder på hur den ser ut? Du fick inte med några instruktioner därifrån du köpte den?

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
bmwp0wer
23 april 2009 · 48 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/21245/634632_s6uyj6.jpg


denna är de

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
insane_1 Min dröm, din vardag.
23 april 2009 · 641 Inlägg

En kopia på Turbosmarts "in cabin" variant wink
Kika här: http://www.turbosmartonline.com/index.p … amp;id=200

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Wanegardh Asgammal medlem.
23 april 2009 · 2 246 Inlägg

En pysventil är inte tillförlitlig.
Tycker du ska ta bort den och bricka wg:n istället.

bmwp0wer
23 april 2009 · 48 Inlägg

insane_1 skrev:
En kopia på Turbosmarts "in cabin" variant wink
Kika här: http://www.turbosmartonline.com/index.p … amp;id=200

jag har letat hur mycke som helst.. så kommer du med lösningen direkt bara..hehe.. tack så mycke.. en fråga till bara.. du verkar kunna de där.. man borde ju kunna sätta ena slangen direkt på tryckröret i så fall??

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
bmwp0wer
23 april 2009 · 48 Inlägg

maximus skrev:
En pysventil är inte tillförlitlig.
Tycker du ska ta bort den och bricka wg:n istället.

men om jag brickar den så kan jag ju inte ändra trycket när jag vill..eller? det är de jag är ute efter just nu..

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
insane_1 Min dröm, din vardag.
23 april 2009 · 641 Inlägg

bmwp0wer skrev:
.. man borde ju kunna sätta ena slangen direkt på tryckröret i så fall??

Ja sätter du den på tryckröret efter turbon blir det ju precis samma sak, går ju att sätta den på en vacumanslutning på insuget också.

Senast redigerat av insane_1 (23 april 2009)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
bmwp0wer
23 april 2009 · 48 Inlägg

okey.. jag tänkte jag skulle ta kort på de som jag tror är en magnetventil så ska du få se vad jag menar med det andra jag skrev längre upp..

BMW 320 v8 "WHY NOT drift team" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang