Blåsningar vid försäljning

Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Hej jag hoppas det är okej att jag tar upp en annonsfråga här på forumet. Håller på att sälja min xbox 360 för tillfället och har en intresserad köpare. Jag har inget emot utlänningar men jag får en lustig känsla av detta mail wink.

> Date: Tue, 28 Apr 2009 13:58:23 +0200
> From: xxxx (han får vara hemlig)
> To: polomononen
> Subject: Ang. Xbox 360 + Guitar hero III m.m
>
> DO YOU STILL HAVE IT FOR SALE
>
>
> XXXXX

From: polomononen
To: xxxx (han får vara hemlig)
Subject: RE: Ang. Xbox 360 + Guitar hero III m.m
Date: Tue, 28 Apr 2009 14:09:32 +0200

Yes I have. English?

// Olle
From: xxxx (han får vara hemlig)
To: polomononen
Subject: RE: Ang. Xbox 360 + Guitar hero III m.m
Date: Tue, 28 Apr 2009 13:21:13 +0100


Hello,

Am Mr XXXX Am from Malmo ....But i am
presently out of the country, now in Papworth Hospital in United kingdom. I am highly interested in buying this item from you and i am ready for the payment..... But i will like you to send to me the total cost of this item including the shipping cost to the address by  posten below because it is a Gift to one of my Son,which is presently out of the country who is on a research programmed.
Here is the address below:

Name: XXXXX XXXXX (Utländsk)
Address:XX Cassava st.
city:Akure
State:Ondo State
Zip Code:23434
Nigerian


Best Regards

Mr XXXX...

--------------------------------------------------------------------------------

Vad tycker ni? Ska man änns försöka göra en affär eller ska man vänta in en "svensk" smidig affär? Detta är till 99,99% chans en blåsning. Men får man i pengarna på banken så är väl allt lugnt, eller?

Känns väldigt konstigt att han vill köpa "this item". Om jag skulle vara en lurendrejare och skulle göra massutskick skulle jag nog skriva precis så.

EDIT: Om denna tråd ogillas av garaget.org, ta då bort den. Vet inte om den hör hemma här.

Senast redigerat av polomononen (28 april 2009)

Andreas 940 -utan 940
28 april 2009 · 1 728 Inlägg

Det är ingen fara, skicka den till Nigeria så ska du se att pengarna kommer in på ditt konto. smile

Andyxa
28 april 2009 · 161 Inlägg

Håller med Andreas940. Skicka till nigeria så får du se om du får dinna pengar. smile

Sarge
28 april 2009 · 2 337 Inlägg

Så länge du får in pengarna innan du skickar grejerna så är det ju inga problem.

Mortalis VW-nörd?
28 april 2009 · 4 332 Inlägg

Va de inte dom här nigerianska affärerna som de betalade, du såg pengarna på ditt konto i princip, du skicka skiten o de drog tillbaka betalningen o de får vara+pengarna?
Hade aldrig gjort det efter den bluffen de körde

O måste de första inläggen va så jävla fjortisaktiga? Tröttsamt

Senast redigerat av Mortalis (28 april 2009)

Grabber Dagdrömmare
28 april 2009 · 2 836 Inlägg

I mina ögon verkar det ett bluff! Varför köpa xbox från Sverige när det kostar betydligt mindre i UK?
Problem nr 2 är att om du lämnar ut konto nr så istället för att få pengar så blir du av med dom.
Jag hade en gammal TV till salu o det var nån från Taiwan som ville köpa den, bara jag skickar den dit.
Visst, var nyfiken o kollade priset då bara frakten kostade mer än 10 gånger mer än TVn!
Näää.... Jag skulle radera denna mail...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Mortalis skrev:
Va de inte dom här nigerianska affärerna som de betalade, du såg pengarna på ditt konto i princip, du skicka skiten o de drog tillbaka betalningen o de får vara+pengarna?
Hade aldrig gjort det efter den bluffen de körde

O måste de första inläggen va så jävla fjortisaktiga? Tröttsamt

Tack så mycket. Självklart så skickar jag ingenting förräns jag har pengar på kontot. Men hur fan kan pengarna dras tillbaka? Det var just ett sånt här inlägg som jag var intresserad av. Dryga skämt klarar jag mig utan.

EDIT: Kan tillägga att jag redan innan jag startade tråden, hade bestämt mig för att inte änns försöka sälja. Men tråden är ändå nyttig då man kanske kan lära sig något nytt smile.

Senast redigerat av polomononen (28 april 2009)

Mortalis VW-nörd?
28 april 2009 · 4 332 Inlägg

Kan inte säga säkert, ska googla lite om de, men ja vet att de va tjöt om nissar som ville köpa grejer och sade sig komma från typ nigeria och säljaren blev lurad på pengar i slutändan

Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Grabber skrev:
I mina ögon verkar det ett bluff! Varför köpa xbox från Sverige när det kostar betydligt mindre i UK?
Problem nr 2 är att om du lämnar ut konto nr så istället för att få pengar så blir du av med dom.
Jag hade en gammal TV till salu o det var nån från Taiwan som ville köpa den, bara jag skickar den dit.
Visst, var nyfiken o kollade priset då bara frakten kostade mer än 10 gånger mer än TVn!
Näää.... Jag skulle radera denna mail...

Menar du att jag ska radera MIN mail? I vanliga fall hade jag tyckt att det varit en konstig fråga. Men man vet aldrig vad folk kan göra med änns mail.

Andreas 940 -utan 940
28 april 2009 · 1 728 Inlägg

polomononen skrev:
Dryga skämt klarar jag mig utan.

Du bad om det eftersom det var en så uppenbar scam. tongue

Mortalis VW-nörd?
28 april 2009 · 4 332 Inlägg

Detta e vad jag kan läsa:

1. Dem betalar in pengar till ditt konto.
2. Du skickar pryl till Nigeria.
3. Det uppdagas att deras betalning saknar täckning.
4. Banken drar tillbaka transaktionen.
5. Du har ingen pryl eller pengar.

Det tar alltså ett tag innan pengarna kommit in och banken upptäckt att de finns täckning för skiten.

Senast redigerat av Mortalis (28 april 2009)

Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Andreas 940 skrev:

polomononen skrev:
Dryga skämt klarar jag mig utan.

Du bad om det eftersom det var en så uppenbar scam. tongue

Jo, jag ser att jag la upp trådens text på fel sätt. Jag vill mest diskutera lite och få bättre insikt i hur lurendrejerierna fungerar. Samt varna andra.

Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Mortalis skrev:
Detta e vad jag kan läsa:

1. Dem betalar in pengar till ditt konto.
2. Du skickar pryl till Nigeria.
3. Det uppdagas att deras betalning saknar täckning.
4. Banken drar tillbaka transaktionen.
5. Du har ingen pryl eller pengar.

Det tar alltså ett tag innan pengarna kommit in och banken upptäckt att de finns täckning för skiten.

Okej, hittade detta i ett annat forum:

För HELVETE det är en blåsning!!

Avbryt!!

Just den typen av bedrägeri du höll på att bli utsatt för är ganska vanlig, Många går fortfarande på det.

Dom försöker få det att se ut som att dom vill ha affären avslutad snabbt för att du ska skicka direkt när betalningen är gjord och inte hinna upptäcka bluffen.

Betalningen vill dom ofta göra genom ett betalsystem liknande tex Paypal fast detta är bara en fejksida dom själva skapat, Allting kommer se helt schysst ut men i slutändan får du inga pengar och då är dina prylar redan borta...

Det är självklart inte ett fraktbolag som hämtar grejerna utan hans kumpan i sverige.


Detta med en fusköverföring känns mer rimlig än att kontot saknar täckning. Eller har vi ett så sopigt överförings-system i sverige?

EDIT: Eller vänta lite... Är det så att folk blandar ihop "pengar på kontot" och "väntande överföringar"? För när pengarna väl är på kontot så kan de väl inte försvinna? Däremot kan "väntande överföringar" förmodligen stoppas då de saknar täckning.

Senast redigerat av polomononen (28 april 2009)

Grabber Dagdrömmare
28 april 2009 · 2 836 Inlägg

polomononen skrev:

Grabber skrev:
I mina ögon verkar det ett bluff! Varför köpa xbox från Sverige när det kostar betydligt mindre i UK?
Problem nr 2 är att om du lämnar ut konto nr så istället för att få pengar så blir du av med dom.
Jag hade en gammal TV till salu o det var nån från Taiwan som ville köpa den, bara jag skickar den dit.
Visst, var nyfiken o kollade priset då bara frakten kostade mer än 10 gånger mer än TVn!
Näää.... Jag skulle radera denna mail...

Menar du att jag ska radera MIN mail? I vanliga fall hade jag tyckt att det varit en konstig fråga. Men man vet aldrig vad folk kan göra med änns mail.

Inte ditt mail utan denna "brev" så sliper du se o tänka på tramset

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Grabber skrev:

polomononen skrev:

Grabber skrev:
I mina ögon verkar det ett bluff! Varför köpa xbox från Sverige när det kostar betydligt mindre i UK?
Problem nr 2 är att om du lämnar ut konto nr så istället för att få pengar så blir du av med dom.
Jag hade en gammal TV till salu o det var nån från Taiwan som ville köpa den, bara jag skickar den dit.
Visst, var nyfiken o kollade priset då bara frakten kostade mer än 10 gånger mer än TVn!
Näää.... Jag skulle radera denna mail...

Menar du att jag ska radera MIN mail? I vanliga fall hade jag tyckt att det varit en konstig fråga. Men man vet aldrig vad folk kan göra med änns mail.

Inte ditt mail utan denna "brev" så sliper du se o tänka på tramset

haha ja, det ska jag väl göra. Eller behålla för att det är lite roligt.

Mortalis VW-nörd?
28 april 2009 · 4 332 Inlägg

Kan inte svara för hur överföringssystemet mellan U-land som Nigeria och Sverige funkar. Är väl inte helt konstigt att de blir så.
Men iaf, får ni mail av nån nisse som tycker att din vara, som är dyrare än motsvarande i sitt eget land, med en fraktkostnad som vida överstiger varans hela värde, så kasta mailet o börja om.

Är det ens värt att anstränga sig o kolla fraktkostnad osv för o skicka ett xbox till afrika? Inte direkt omöjligt o få krängt de i Sverige :p

Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Mortalis skrev:
Kan inte svara för hur överföringssystemet mellan U-land som Nigeria och Sverige funkar. Är väl inte helt konstigt att de blir så.
Men iaf, får ni mail av nån nisse som tycker att din vara, som är dyrare än motsvarande i sitt eget land, med en fraktkostnad som vida överstiger varans hela värde, så kasta mailet o börja om.

Är det ens värt att anstränga sig o kolla fraktkostnad osv för o skicka ett xbox till afrika? Inte direkt omöjligt o få krängt de i Sverige :p

Uch vad jag känner mig dum-stämplad nu tongue. Men det var nog ändå värt att starta tråden. Inte för att jag hade sålt "the item" till honom. Utan för att jag fått lära mig lite mer om de knep som används. Tack så mycket!

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
28 april 2009 · 1 781 Inlägg

gå inte på den bluffen!

Team Insane Racing
sir_daniel www.kudoz.se
28 april 2009 · 3 802 Inlägg

är pengarna väl på kontot (konto till konto överföring) så kan de inte dras tillbaka, däremot om han skickar check, eller via stulet visa kort (eller motsv) då kan banken dra tillbaka betalningen.

Rocke256
28 april 2009 · 603 Inlägg

Malm3n skrev:
gå inte på den bluffen!

Nä det ska jag inte...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang