3303
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#1
jag har funderat lite jag har en 740 turbo med intercooler B230ET med 8v men jag har funder på om det går att byta top o kam till 16v som tex från B230 men 16v. går det att byta? tack för hjälpen


*Fixade en godkänd rubrik*
mvh jonTe/moderator

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#2
Wastesson skrev:
Klart det går, men du måste köpa en kamdrivning för typ 6ooo;- sen kompsänka kolvarna 3mm har jag för mig.

när det är 16v så är det 2 kam hjul tyckte jag att jag såg på den där 740 turbo 16v 530 hk på youtube.

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#3
men min 740 turbo ligger nu på 182hk sen har jag ett chiptrim som ligger som ska på men jag vet inte vad det chipet ligger på men antar att det blir runt 220-230 hk då. men im jag även kör med 16v hur mycket blir det då

90 Inlägg
3 maj 2009
#4
Daniel_89_Boy skrev:
men min 740 turbo ligger nu på 182hk sen har jag ett chiptrim som ligger som ska på men jag vet inte vad det chipet ligger på men antar att det blir runt 220-230 hk då. men im jag även kör med 16v hur mycket blir det då

Beror precis på, är toppen maxportad eller inte? är avgashuset portat?, är det rätt kammar? trimkam? m.m, finns massor att räkna variabler på.


Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#5
en kamdrivning för 60000 var väll att ta i, man tar golfdiesel spännrulle och en opel combo rem så är det fixat, sen måste man svarva kolvarna eller sätta i tjock packning.
Senast redigerat av snurbo_diesel (3 maj 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#6
Zaipher skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
men min 740 turbo ligger nu på 182hk sen har jag ett chiptrim som ligger som ska på men jag vet inte vad det chipet ligger på men antar att det blir runt 220-230 hk då. men im jag även kör med 16v hur mycket blir det då

Beror precis på, är toppen maxportad eller inte? är avgashuset portat?, är det rätt kammar? trimkam? m.m, finns massor att räkna variabler på.

oki vad jag vet så är allting orginal det är en 85a års modell

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#7
snurbo_diesel skrev:
en kamdrivning för 60000 var väll att ta i, man tar golfdiesel spännrulle och en opel combo rem så är det fixat, sen måste man svarva kolvarna eller sätta i tjock packning.

oki han skrev 6000. oki vilket blir lettast att svarva kolavarna eller seta dit tjock pakning låter som tjock pakning ärt bättre en att svarva

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#8
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:
en kamdrivning för 60000 var väll att ta i, man tar golfdiesel spännrulle och en opel combo rem så är det fixat, sen måste man svarva kolvarna eller sätta i tjock packning.

oki han skrev 6000. oki vilket blir lettast att svarva kolavarna eller seta dit tjock pakning låter som tjock pakning ärt bättre en att svarva

blev nog en 0a för mycke, men det är mycket iaf. grejerna som behövs kostar inte mycke, enklast är nog tjockere packning, har för mig det finns en tjock stålpackning som man tar och sen en vanlig på den. Så fick jag det förklarat iaf, håller själv på med ett sånt bygge men med 2.5 veven.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#9
Wastesson skrev:
om man ska köpa en komplett kamdrivning på spm så kostar den ca 6000;-

ja det kan man ju göra. men onödigt mycke pengar när det finns mycke billigare grejer som funkar lika bra.
Så då kan man lägga ut de pengarna på värre koppling eller nått sånt som behövs.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#10
snurbo_diesel skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:
en kamdrivning för 60000 var väll att ta i, man tar golfdiesel spännrulle och en opel combo rem så är det fixat, sen måste man svarva kolvarna eller sätta i tjock packning.

oki han skrev 6000. oki vilket blir lettast att svarva kolavarna eller seta dit tjock pakning låter som tjock pakning ärt bättre en att svarva

blev nog en 0a för mycke, men det är mycket iaf. grejerna som behövs kostar inte mycke, enklast är nog tjockere packning, har för mig det finns en tjock stålpackning som man tar och sen en vanlig på den. Så fick jag det förklarat iaf, håller själv på med ett sånt bygge men med 2.5 veven.

oki men är det not mer jag behöver göra en att byta topp o settadit 2 kam axlar o byta kamrem till längre o sen seta dit dom pakningarna. moste jag kompsenka o sont tyyp eller?

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#11
ja typ, insug och gren röret som sitter på 8v passar dock inte på 16v så det måste bytas/byggas om. men du behöver inte sänka kompet, för det bli lägre komp då du sätter tjockare packning.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#12
om jag har 240hk o ster dit 16v hur många häst blir det då bara tänkte om det är värt att setta dit 16v

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#13
snurbo_diesel skrev:
ja typ, insug och gren röret som sitter på 8v passar dock inte på 16v så det måste bytas/byggas om. men du behöver inte sänka kompet, för det bli lägre komp då du sätter tjockare packning.

oki men det är väl bara att ta det insuget o gren röret som sitter på den 16v toppen i så fal

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#14
Daniel_89_Boy skrev:
om jag har 240hk o ster dit 16v hur många häst blir det då bara tänkte om det är värt att setta dit 16v

Nja svårt att säga. men det brukar öka på rätt bra med 16v, sen finns ju trimkammar till dom också. kan ju hända att du får mappa den sen, vet inte om chippet klarar av det. det märks isf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#15
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:
ja typ, insug och gren röret som sitter på 8v passar dock inte på 16v så det måste bytas/byggas om. men du behöver inte sänka kompet, för det bli lägre komp då du sätter tjockare packning.

oki men det är väl bara att ta det insuget o gren röret som sitter på den 16v toppen i så fal

ja insuget går, men grenröret får man nog bygga om, med tanke på turbon, om man inte kommer över itt grenrör till italienimporten, var ju 16v turbo original där, fast 2liter motor.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

467 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#16
snurbo_diesel skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
om jag har 240hk o ster dit 16v hur många häst blir det då bara tänkte om det är värt att setta dit 16v

Nja svårt att säga. men det brukar öka på rätt bra med 16v, sen finns ju trimkammar till dom också. kan ju hända att du får mappa den sen, vet inte om chippet klarar av det. det märks isf.

oki men tror du att det är värt att byta till 16v. oki då får jag kanske fixa non som kan svetsa ett nyt ut blås eller not då :p

Egen företagare
864 Inlägg
3 maj 2009
#17
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
om jag har 240hk o ster dit 16v hur många häst blir det då bara tänkte om det är värt att setta dit 16v

Nja svårt att säga. men det brukar öka på rätt bra med 16v, sen finns ju trimkammar till dom också. kan ju hända att du får mappa den sen, vet inte om chippet klarar av det. det märks isf.

oki men tror du att det är värt att byta till 16v. oki då får jag kanske fixa non som kan svetsa ett nyt ut blås eller not då :p

ja det tycker jag nog att det är, sen är väll inte så säkert bilprovningen tycker om att du kommer med en 16v topp. Det är ju lite pyssel att bygga om men det går. har du turbo som räcker till borde du utan större problem komma på 300+ hästar, om allt går som det ska med bränsle och sånt. Det är ju mycke runt om som kostar, lameller och bränsle tillförsel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 maj 2009
#18
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

oki han skrev 6000. oki vilket blir lettast att svarva kolavarna eller seta dit tjock pakning låter som tjock pakning ärt bättre en att svarva

blev nog en 0a för mycke, men det är mycket iaf. grejerna som behövs kostar inte mycke, enklast är nog tjockere packning, har för mig det finns en tjock stålpackning som man tar och sen en vanlig på den. Så fick jag det förklarat iaf, håller själv på med ett sånt bygge men med 2.5 veven.

oki men är det not mer jag behöver göra en att byta topp o settadit 2 kam axlar o byta kamrem till längre o sen seta dit dom pakningarna. moste jag kompsenka o sont tyyp eller?

testa lägg lite pengar på en svenska kurs också, du kommer vara tvungen komsänka, svara ur då gärna kolvarna istället för dubbla packningar, bara en liten notis: Hoppas du vet att 8v kammarna inte passar på 16v toppen, så skaffa en komplett topp med kammar och hela köret...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

467 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#19
snurbo_diesel skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:

Nja svårt att säga. men det brukar öka på rätt bra med 16v, sen finns ju trimkammar till dom också. kan ju hända att du får mappa den sen, vet inte om chippet klarar av det. det märks isf.

oki men tror du att det är värt att byta till 16v. oki då får jag kanske fixa non som kan svetsa ett nyt ut blås eller not då :p

ja det tycker jag nog att det är, sen är väll inte så säkert bilprovningen tycker om att du kommer med en 16v topp. Det är ju lite pyssel att bygga om men det går. har du turbo som räcker till borde du utan större problem komma på 300+ hästar, om allt går som det ska med bränsle och sånt. Det är ju mycke runt om som kostar, lameller och bränsle tillförsel.

oki tror jag ska bygga om den. men först ska jag nog sattsa på pengar till körkortet:/ hmm non som vet om man kan ha bode turbo och kompressor

467 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#20
The_Mechanic skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
snurbo_diesel skrev:

blev nog en 0a för mycke, men det är mycket iaf. grejerna som behövs kostar inte mycke, enklast är nog tjockere packning, har för mig det finns en tjock stålpackning som man tar och sen en vanlig på den. Så fick jag det förklarat iaf, håller själv på med ett sånt bygge men med 2.5 veven.

oki men är det not mer jag behöver göra en att byta topp o settadit 2 kam axlar o byta kamrem till längre o sen seta dit dom pakningarna. moste jag kompsenka o sont tyyp eller?

testa lägg lite pengar på en svenska kurs också, du kommer vara tvungen komsänka, svara ur då gärna kolvarna istället för dubbla packningar, bara en liten notis: Hoppas du vet att 8v kammarna inte passar på 16v toppen, så skaffa en komplett topp med kammar och hela köret...

ja jo det fattade jag det var en komplet topp jag tänkta på. du behöver väl inte bry dig om hur jag skrivar jag kan väl inte roför att jag har dyslexi kan säga det hjälper inte att ta en svänska kurs komer inte skriva better för det


Sök