Råd vid köp av 900 (varit och kollat)

Andromeda Rumpmas
9 mars 2011 · 3 860 Inlägg

virrebooi skrev:

Dieselsmurfen skrev:

virrebooi skrev:

okej men lixom går dom bara till 30 000 typ så är dom slutkörda eller kan dom gå som volvo typ 40-50 ?

Är inte speciellt duktig på Saab (Undvikit dom pga att de strular) Men lådan är väl en känd svag punkt. Turbon brukar ge upp vid de milen (inte konstigt, gammal bil) Diverse elfel. Bensinpumpen! Kolla mina bilder för den...

Jämför inte den med en S/V40! Det är ingen drömbil direkt... (Får jag väl fan för men står för det!) Fungerar de så är de trevliga bilar att åka i. Trång och instängd kupé dock, gammal konstruktion i botten. Min 2.3i gick duktigt men jag upplevde den något törstig. Körde sen en V40 2.0. Den gick mycket billigare. Den sålde jag dock för några dagar sen pga diverse fel.

okej men a jag tänkte ändå byta turbon till en fulltryckare och eventuellt chippa den med mera mos men kompisen sa att han bara går sönder hela tiden och likadant min bmw är ju också elfel men jag har inte märkt något elfel alls på bilen går hur fint som hellst men vill ha mer krut bara smile

Byta till en fulltryckare !? tongue

Alla ng900 2,0T är fulltryckare med 185 hk, finns ingen lättryckare!

Säger som föregående, det är troligtvis Saabs sämsta modell någonsin. Trång i kupén, man sitter liksom axel mot axel fram i bilen, men motorn i turbon är jävligt trevlig. Motorn håller också mycket bra. Det riktigt dyra som lätt kan sjunga på sista versen framemot 25k mil är låda och koppling. Karossen rostar gärna i baklucka och nederkant dörrar tyvärr.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2011 · 17 559 Inlägg

Herregud! Duktigt modifierad! Låter sjukt roligt! Men: Jag är Fd bilhandlare och följande frågor poppar upp i skallen:

- Duktigt med mil. Klarar den all denna kraft?
- En "Racerbil" för 15 lappar? Varför är den inte såld? Borde ju finnas tonvis med ynglingar som vill ha?
- 300 Hk? Då tappar den 22% av kraften i transmissionen! Nja...
- Mattsvart lack? Ehh?

har du inte för långt så kolla! Har haft bilar med över 300 Hk ibland och de går hysteriskt och spinner loss på asfalt i rätt duktiga hastigheter! Du borde han nån med dig som har lite känsla!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
virre_t4 Plåtslagarn
9 mars 2011 · 194 Inlägg

Andromeda skrev:

virrebooi skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Är inte speciellt duktig på Saab (Undvikit dom pga att de strular) Men lådan är väl en känd svag punkt. Turbon brukar ge upp vid de milen (inte konstigt, gammal bil) Diverse elfel. Bensinpumpen! Kolla mina bilder för den...

Jämför inte den med en S/V40! Det är ingen drömbil direkt... (Får jag väl fan för men står för det!) Fungerar de så är de trevliga bilar att åka i. Trång och instängd kupé dock, gammal konstruktion i botten. Min 2.3i gick duktigt men jag upplevde den något törstig. Körde sen en V40 2.0. Den gick mycket billigare. Den sålde jag dock för några dagar sen pga diverse fel.

okej men a jag tänkte ändå byta turbon till en fulltryckare och eventuellt chippa den med mera mos men kompisen sa att han bara går sönder hela tiden och likadant min bmw är ju också elfel men jag har inte märkt något elfel alls på bilen går hur fint som hellst men vill ha mer krut bara smile

Byta till en fulltryckare !? tongue

Alla ng900 2,0T är fulltryckare med 185 hk, finns ingen lättryckare!

Säger som föregående, det är troligtvis Saabs sämsta modell någonsin. Trång i kupén, man sitter liksom axel mot axel fram i bilen, men motorn i turbon är jävligt trevlig. Motorn håller också mycket bra. Det riktigt dyra som lätt kan sjunga på sista versen framemot 25k mil är låda och koppling. Karossen rostar gärna i baklucka och nederkant dörrar tyvärr.

okej men jag är bilplåtslagare så rost skiter jag i men jag kan bara ytterst lite om motor och sånt men så det är koppling och låda som sjunger på sista värsen då eller ? a men jag ska no byta till viggen koppling ifall jag fixar en annan bil är den jag länkade och sen tänkte jag förstärka lådan men så dom går ganska långt ändå alltså och alla som gnäller att dom är skit smile

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
virre_t4 Plåtslagarn
9 mars 2011 · 194 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Herregud! Duktigt modifierad! Låter sjukt roligt! Men: Jag är Fd bilhandlare och följande frågor poppar upp i skallen:

- Duktigt med mil. Klarar den all denna kraft?
- En "Racerbil" för 15 lappar? Varför är den inte såld? Borde ju finnas tonvis med ynglingar som vill ha?
- 300 Hk? Då tappar den 22% av kraften i transmissionen! Nja...
- Mattsvart lack? Ehh?

har du inte för långt så kolla! Har haft bilar med över 300 Hk ibland och de går hysteriskt och spinner loss på asfalt i rätt duktiga hastigheter! Du borde han nån med dig som har lite känsla!

a men tyvärr så har jag flyttat så alla mina gamla kompisar som kan bilar bor ju kvar där men jag visade den länken på bara ett ungefär vad jag hade tänkt mig men gå in på http://www.garaget.org/?car=204743 det är min kompis bil och ungefär i sånt stuk ska jag ha fast hans har gått 29 eller vad han sa jag vill ha en som gått lite mindre bara men annars ungefär likadan stuk

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
Andromeda Rumpmas
9 mars 2011 · 3 860 Inlägg

virrebooi skrev:

Andromeda skrev:

virrebooi skrev:

okej men a jag tänkte ändå byta turbon till en fulltryckare och eventuellt chippa den med mera mos men kompisen sa att han bara går sönder hela tiden och likadant min bmw är ju också elfel men jag har inte märkt något elfel alls på bilen går hur fint som hellst men vill ha mer krut bara smile

Byta till en fulltryckare !? tongue

Alla ng900 2,0T är fulltryckare med 185 hk, finns ingen lättryckare!

Säger som föregående, det är troligtvis Saabs sämsta modell någonsin. Trång i kupén, man sitter liksom axel mot axel fram i bilen, men motorn i turbon är jävligt trevlig. Motorn håller också mycket bra. Det riktigt dyra som lätt kan sjunga på sista versen framemot 25k mil är låda och koppling. Karossen rostar gärna i baklucka och nederkant dörrar tyvärr.

okej men jag är bilplåtslagare så rost skiter jag i men jag kan bara ytterst lite om motor och sånt men så det är koppling och låda som sjunger på sista värsen då eller ? a men jag ska no byta till viggen koppling ifall jag fixar en annan bil är den jag länkade och sen tänkte jag förstärka lådan men så dom går ganska långt ändå alltså och alla som gnäller att dom är skit smile

Det går alltid att köra sönder en låda och koppling om man använder grejorna på ett annat sätt än det är tänkt, t ex slänger på 100 hästar/150 nm extra och spinner loss på ojämn väg wink

Men förstås kan de även rasa original. Ett tydligt tecken på en sliten Saab-låda är att backen är svår att få i. Om kopplingen är dålig börjar den slira på fullgas på höga växlar. Man kan testa genom att köra i typ 70 km/h på 4:an, för att snabbt koppla ur och släppa upp kopplingen "våldsamt" igen. Är den riktigt dålig börjar den slira då.

Men ska du ändå byta koppling och låda spelar det ju ingen roll så länge du får bilen ända hem smile

Andra vanliga grejor: Bromsrör bak och avgasrör sista dämparen brukar kunna rosta då de sitter direkt i sprutet från bakdäcken.

Displayer till AC och SID kan tappa pixlar, men det ser du ju direkt.

Annars finns det inga direkt vanliga fel som inte existerar på alla andra bilar som gått 20k mil. Det många invänder mot är främst chassits brist på stabilitet vid gaspådrag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2011 · 17 559 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Funkiee Saab älskare!
9 mars 2011 · 4 597 Inlägg

köpte min gröna saab 9000 med 31700 mil på mätaren med komplett servicebok osv, helt perfekt bil och motor. Efter några 100 min steg 3 chipade jag den till 265hk o 458nm, och allt håller lika fint trots milen, enda var att kopplingen började slira, men med ett sådant vrid och den lamellen var det inte så konstigt... Så man ska inte stirra sig blind på milen smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
virre_t4 Plåtslagarn
9 mars 2011 · 194 Inlägg

Funkiee skrev:
köpte min gröna saab 9000 med 31700 mil på mätaren med komplett servicebok osv, helt perfekt bil och motor. Efter några 100 min steg 3 chipade jag den till 265hk o 458nm, och allt håller lika fint trots milen, enda var att kopplingen började slira, men med ett sådant vrid och den lamellen var det inte så konstigt... Så man ska inte stirra sig blind på milen smile

okej det är riktigt bra och veta ju mer jag får reda på om den här bilen ju mer vill jag ha en sån smile

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
Alex-s Bakhjulskrafs
9 mars 2011 · 1 479 Inlägg

min 9000 hade gått 35k och den gick helt suveränt. strulade aldrig och den var pigg som tusan.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
virre_t4 Plåtslagarn
9 mars 2011 · 194 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
http://www.garaget.org/?car=198597

Bilen ifråga...

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 14&w=3
den tänkte jag också på så kunde jag göra allting själv så jag vet att det blir bra det är lite rostjobb men det gör jag på jobbet och sen det med trimningen har jag några jag känner som kan lite men vet inte om den är så bra som dom säger så undrar om du tycker det verkar vara något och kolla på

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
saab_sonett Handledare
9 mars 2011 · 1 481 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
http://www.garaget.org/?car=198597

Bilen ifråga...

Sitter det en äkta Jörgenlåda i den så borde den hålla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang