Åsikter angående skum transaktion vid utlandsförsäljning efterfrågas?

Alecci
27 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Lite luddig rubrik kanske, men situationen ser ut enligt följande:

Jag har lite bilgrejer till salu som annonserats ut på det brittiska GTR-forumet. En kille från Schweiz kontaktar mig och vill köpa grejerna. Så långt, så bra...

Jag har kollat upp frakt åt honom och inkluderat det i priset, han har fått betalningsuppgifterna samt bilder på grejerna inklusive deras äkthetsbevis (riktiga Nismo-grejer).

Nu påstår han att han inte kan skicka betalningen förrän han fått min fulla adress. Inte så jäkla mysko kanske, om det inte vore för att jag tidigare genomfört ett flertal köp och försäljningar med utländska köpare/säljare och säljaren har då aldrig tidigare behövt uppge sin adress.

I dessa tider kan man inte vara för misstänksam vad avser vilka uppgifter man lämnar ut via nätet. Nog för att min adress går att ta reda på (utan större problem skulle jag tro) om man vet var man ska leta, men man behöver inte göra det lättare för folk. I synnerhet inte för dem som bor i utlandet...

Åsikter efterfrågas? Är jag övermåttligt paranoid eller hälsosamt misstänksam?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
sir_daniel www.kudoz.se
27 maj 2009 · 3 802 Inlägg

vissa utländska banker tillåter inte att man skickar förrän man anger mottagarens adress.

Alecci
27 maj 2009 · 2 014 Inlägg

OK, det är första gånger jag råkat på det i alla fall. Har i och för sig aldrig sålt till Schweiz tidigare, men däremot en hel del andra länder (UK, Irland, Tyskland, Spanien, Japan, USA, etc). Aldrig tidigare behövt uppge min adress...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
KHRacing
27 maj 2009 ·

Alecci skrev:
OK, det är första gånger jag råkat på det i alla fall. Har i och för sig aldrig sålt till Schweiz tidigare, men däremot en hel del andra länder (UK, Irland, Tyskland, Spanien, Japan, USA, etc). Aldrig tidigare behövt uppge min adress...

Schweiz är väl inte med i EU ?

= tll för hans del som kanske bankerna där är skyldiga att rapportera ?

Arradin
27 maj 2009 · 631 Inlägg

Hmm, hur betalar han?

Jag menar, tänk ur hans perspektiv, det kanske är HAN som är paranoid, och inte vill skicka pengar utan att " veta vem det är " ?!

Det enda jag kan komma på..

Thorssa
27 maj 2009 ·

Håller med Arradin. Skulle jag köpa något över internet och betala i förskott (för du skickar väl inget utan att ha fått pengar?) så skulle jag vilja ha så mycket uppgifter som möjligt på säljaren.

Sir_x
27 maj 2009 · 945 Inlägg

Kanske vore Paypal ett bra alternativ här?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Germax
28 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Jag gjorde en del betalningar till Holland för 6-7 år sedan via banköverföring.
Då krävdes massa uppgifter, bla adress.

Men banköverföring är ju bara massa bök, varför inte paypal lr western union tex?

Ang köpa saker i utlandet är jag så van vid att betala i förskott så de känns som en självklarhet tongue
Jag har över 45 köp på mitt ebaykonto och jag har aldrig blivit blåst, dock undviker jag privatpersoner hällst.

Senast redigerat av JapMax (28 maj 2009)

Alecci
28 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Hmm... Skrev ett inlägg igår, men det kom visst inte med.

Glömde ju skriva i första inlägget att jag har varit registrerad på nämnda forum i snart sex år, har gott om referenser från tidigare affärer och X antal hundra inlägg. Köparen däremot är nyregistrerad, har mycket få inlägg och har ingen tidigare affärshistoria på forumet.

Dessutom har han tre gånger - vid förfrågan - att uppge en adress dit jag ska skicka grejerna.

Betalningen verkar tvunget ske via banköverföring. Jag har två gånger föreslagit PayPal (detta går snabbare och dessutom är pengar och delar ytterligare försäkrade) men inte fått någon som helst kommentar om det i gengäld.

Det är inte detaljerna i sig som gör mig misstänksam, utan alltihop i kombination.

Är dock riktigt sugen på att sälja grejerna då de annars verkar väldigt svårsålda i dagens finanskris (trots vrakpris på sprillans nya Nismo-delar).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Thorssa
28 maj 2009 ·

Jag förstår inte riktigt problemet? Det är väl bara att ge honom adressen och be honom sätta in pengarna på kontot. När pengarna sitter där så skickar du grejerna.

te_wik Forummoderator
28 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Ge honom adressen, som sagt tidigare så kräver vissa banker att bägge parter ger komplett namn och adress.

Sedan om du är misstänksam att killen kanske länsar ditt konto, skapa då ett konto speciellt avsett för sådanahär affärer, alltså att du aldrig har några pengar på det kontot.

Är du ännumer paraniod och tror att köparen har "skumma kontakter" i sverige som sedan kommer och hämtar dina grejjer, flytta då sakerna så du inte har dom hemma tex.


Har gjort massor med affärer utomlands, blivit blåst en gång. Även han "visste inte" vad Paypal var.
Men jag vara bara 16 då så jag förstod väl inte bättre smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Alecci
28 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Problemet är att jag läst om folk som har fått sina bilar stulna efter att de uppgett sina adresser vid dylika transaktioner.

Fint trick nämligen att efterfråga delar till en specifik bil och sedan be säljaren uppge sin adress. I många fall hittar du (ifall du nu - hypotetiskt - är en biltjuv eller gör beställningsjobb) på så sätt vad du vill ha och vart du ska få tag på det.

Återigen, det är inte detaljerna var för sig som känns skumma, men en kombination av alltihop har gett en lite olustig känsla...

Har ett särskilt konto för dylika affärer, så det är inte där problemet ligger.

Har också gjort massa utlandsaffärer (troligtvis mer än de flesta här då jag drivit eget företag i bildelsbranschen i tre år) och har haft både kunder och leverantörer utomlands. Har som tur är också bara blivit blåst en gång, men det kanske är just för att man är hälsosamt misstänksam och vidtar de små försiktighetsåtgärder man nu kan vidta.

Blåsningen jag åkte på är knappt värd att nämna... En skylt för cirka 200 kr som aldrig levererades, men det kan jag leva med. Är lite värre när man kommer upp i femsiffriga belopp.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Arradin
28 maj 2009 · 631 Inlägg

Om det känns konstigt, så lita på den känslan då .. Och skit i det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang