2484
Sök

Får fel signaler, men inget fel finnes ( Volvo 855t5 1995mod)

217 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hei jeg har ett lite problem med min Volvo 855T5

(ps! skriver Norsk)

Jeg har fått symbolen for lamda sonden tent i bilen (det symbolet som ser ut sånn; "h")

Fel koder som kommer er : 2-3-1  2-3-2

Det jeg har gjort er:

1) målt lamdasonden, mellom dem to hvite ledningene er det 12 volt
og mellom dem svarte er det 0,1~0.9 volt. Så det er vel som den skal, målte helt nede ved selve lamdasonden

2) Byttet luftmengdemåleren (lmm) mot en ny og forsatt ingen forandring

3) byttet alle gummi slanger slik at det ikke skal være noen luftlekarsje

4) kontrolert avgass systemet for sprekker /hull

5) målt at batteriet har jevn spenning

6) sett etter løse kontakter

Lampen lyser ennå

Bilen er en Volvo 855t5 1995 modell
Bilen er forøvrig chippet

Bilen går jevnt og fint på tomgang, akselerer bra , starter lett, for å si det sånn jeg merker ikke at det er noe fel med bilen.

Er det noen som har opplevd lignene som kan forklare meg hva som kan være årsaken til at denne lampen lyser, jeg vet at det er en del forum innlegg om denne lampen , men ingen av innleggene passer med mitt problem, for jeg føler at alt er i orden.

Tusen takk for svar
Senast redigerat av volvo855t5r (29 maj 2009)

428 Inlägg
29 maj 2009
koppla av minuspolen till batteriet över natten så raderas även dom envisaste koderna.och hjälper inte detta tror jag du har problem med gasspjällsmotorn som kan behöva ny mjukvara hos volvo verkstad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 maj 2009
kolla efter mer vakumslangar..jag skulle riva insuget om jag vorre i dina skor

jag fick denna felkod när vakumslangen som sitter på sidan av insuget mot servon var trasig
denna såg hel ut för ögat men när man klämde lite på den så var det ett hål i den

Kör fort så hinner inget hända...

217 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
da sjekker jeg samtlige gummi slanger i morgen for  å se om det hjelper
Senast redigerat av volvo855t5r (29 maj 2009)

217 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
har sjekket etter "falsk" luft i dag, alle slanger virker hele og alle slanger er koblet til.

men jeg fant ett sted hvor det var knekt av en plast bit, på venstre side av der gasswiren kommer, der er ett "tårn" laget av plast, det går en slange ut fra denne  over/ved siden av ventilene, samt en liten slange som går mot fronten av bilen (vet ikke helt hvor den ender ennå) samt en stor slange nesten på toppen, på den siden som går mot fronten er det blendet/perret av to utganger, på andre siden er det to utganger, hvor av den ene går ved ventilene, men den andre utgangen har knekt av og den suger luft (falsk luft), når jeg hadde motoren i gang og holdt en finger over dette hulet,  da sank turtallet litt og mototen gikk litt mer lungn på tomgang, så jeg har tettet igjenn dette hullet og tatt av minus polen på batteriet, i håp om at feil koden/lamda lampa slutter å lyse inne bilen, jeg har ennå ikke test kjørt bilen, da den tettnings massen jeg brukte må herde litt (over nattten)

Noen som vet hvilken del jeg sikter til? og hva gjøre den/hva er den til?

kan også ta ett bilde av den vis det jeg skriver er utydelig

ps! det plast tåret jeg mener er festet med en bolt, og det suges luft inn

217 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
volvo855t5r skrev:
har sjekket etter "falsk" luft i dag, alle slanger virker hele og alle slanger er koblet til.

men jeg fant ett sted hvor det var knekt av en plast bit, på venstre side av der gasswiren kommer, der er ett "tårn" laget av plast, det går en slange ut fra denne  over/ved siden av ventilene, samt en liten slange som går mot fronten av bilen (vet ikke helt hvor den ender ennå) samt en stor slange nesten på toppen, på den siden som går mot fronten er det blendet/perret av to utganger, på andre siden er det to utganger, hvor av den ene går ved ventilene, men den andre utgangen har knekt av og den suger luft (falsk luft), når jeg hadde motoren i gang og holdt en finger over dette hulet,  da sank turtallet litt og mototen gikk litt mer lungn på tomgang, så jeg har tettet igjenn dette hullet og tatt av minus polen på batteriet, i håp om at feil koden/lamda lampa slutter å lyse inne bilen, jeg har ennå ikke test kjørt bilen, da den tettnings massen jeg brukte må herde litt (over nattten)

Noen som vet hvilken del jeg sikter til? og hva gjøre den/hva er den til?

kan også ta ett bilde av den vis det jeg skriver er utydelig

ps! det plast tåret jeg mener er festet med en bolt, og det suges luft inn

¤ Da lyser ikke lamdasonen lenger, var nok falsk luft i det plast tårnet som var årsak, takk til dere som har  kommet med ideer på hva som kan være feil.

#Problem løst#

Sök