Hej, här verkar det finnas expertis.
Kan man rent generellt ändra effekten genom att byta munstycken och fortfarande ha en motor som går bra?
Frågeställningen gäller en Tohatsu MFS 25A som jag tänkt konvertera till en 30A (30 hk)
Enligt reservdelslistan är alla delar till motorerna likadana utom munstyckena som är större på 30 hk och ett "link-rod", samma fögasarhus, samma CDI-box, samma insugn mm.
En motortidning skrev:
"By fitting larger diameter carburettor jets and slightly raising the Wide Open Throttle rev range to its MFS 25A, Tohatsu Corporation has created a 30hp four-stroke that is, in reality, much more powerful than the additional 4.9hp would suggest."
Monterade bort förgasarna för att kolla om någon insugningspackning fungerade som strypning men så var inte fallet utan förgasarna har samma diam som insugningsröret förutom där munstycket mynnar ut i förgasarhalsen, där gick diam ner ett par mm( från ca21 till 15mm), men så bör det väl vara?
Kollade även att spjällen öppnade helt.
Förgasarna har "acc-pump"
Så min fråga är att kan dom ge en 30-hk mindre bränsle och på så vis få en 25-hk, problemen som kanske uppstår med för lite bränsle täcks med acc-pumpen, "link-rod" som också skiljer i reservdelslistan påverkar acc-pumpen verkar det som.
Väldigt tacksam för kommentarer då jag sökt svar i hela världen snart.