2588
Sök

Strypt med munstycken?

4 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej, här verkar det finnas expertis.

Kan man rent generellt ändra effekten genom att byta munstycken och fortfarande ha en motor som går bra?
Frågeställningen gäller en Tohatsu MFS 25A som jag tänkt konvertera till en 30A (30 hk)
Enligt reservdelslistan är alla delar till motorerna likadana utom munstyckena som är större på 30 hk och ett "link-rod", samma fögasarhus, samma CDI-box, samma insugn mm.

En motortidning skrev:
"By fitting larger diameter carburettor jets and slightly raising the Wide Open Throttle rev range to its MFS 25A, Tohatsu Corporation has created a 30hp four-stroke that is, in reality, much more powerful than the additional 4.9hp would suggest."

Monterade bort förgasarna för att kolla om någon insugningspackning fungerade som strypning men så var inte fallet utan förgasarna har samma diam som insugningsröret förutom där munstycket mynnar ut i förgasarhalsen, där gick diam ner ett par mm( från ca21 till 15mm), men så bör det väl vara?
Kollade även att spjällen öppnade helt.

Förgasarna har "acc-pump"
Så min fråga är att kan dom ge en 30-hk mindre bränsle och på så vis få en 25-hk, problemen som kanske uppstår med för lite bränsle täcks med acc-pumpen, "link-rod" som också skiljer i reservdelslistan påverkar acc-pumpen verkar det som.

Väldigt tacksam för kommentarer då jag sökt svar i hela världen snart.

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2009
#2
Generellt sett nej.    Det låter dock som det inte är en bil utan nån chip-chop 4taktsmotor utan lambdareglering.  Mät du upp lambda med bredbandslambda för att kunna dra slutsatser och sedan justera utefter det.

en motor som är strypt genom att den får för lite soppa brukar inte vara ett vinnande koncept om man vill ha något som håller en längre tid.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#3
Du har rätt i att det inte är en bil, det gäller en fyrtakts båtmotor.
Kan dom ha mixrat med tändningen också i kombination med ovanstående?
Senast redigerat av HJFF1969 (1 juni 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2009
#4
alltså en motor suger i sig en viss mängd luft, till den mängden luft måste man tillsätta rätt mängd bränsle och antända det på rätt tidpunkt.  mixtrar med med soppan så kan man för all del få den att gå sämmre men i ena läget drar den mycket soppao ch bluddrar och i andra läget så går den magert och det blir väldigt varmt.

samma sak med tändningen, du kan lägga den tidigare men då spikar motorn, alltså den hinner få full explosion i cylindern innan kolven gått över toppläget.  alternativs sänka tändningen och tända senare, men då eldar man för kråkorna i avgasröret som blir väldigt varmt = motorn smälter

enda jag kan tänka mig är kamaxlar som begränsar mängen luft som sugs in, montre förgasare som också begränsar mängden luft eller sänkt maxvarv.  minde varvtal = mindre antal tändningar per tidsenhet = lägre effekt.

Sen kan de ju byggt motorn riktigt stabil så den tål att gå med mindre soppa för att ge miondre effekt, men det känns långsökt.

har kamaxel samma artnummer i katalogen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Jägermeister
910 Inlägg
1 juni 2009
#5
Hmm... det kan mkt väl ge mer effekt bara genom att byta munstycken.

Men den borde nog gå ganska så varm om den varit strypt på det sättet
att den får för lite bensin.

Testa dig fram, ta reda på vilket munstycke som sitter i den större och byt
och sen ställ in den så den går bra med det munstycket, ställa in luft tillförsel mm.

Bestycka om heter det, har gjort det på kinafyrhjulingar mm, dom går som
raketer efter byte jämfört med vad dom går original.
Senast redigerat av gemini78 (1 juni 2009)

En gång är ingen gång...

4 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#6
har kamaxel samma artnummer i katalogen?

Japp, allt är likadant förutom munstycken och ett "link-rod"

Men den borde nog gå ganska så varm om den varit strypt på det sättet
att den får för lite bensin.

Kan man tänka sig att kylningen är lättare då kylvatten finns i obegränsad mängd?

Tycker också det är en underlig lösning, vanligt är det ju att dom bara begränsar förgasarspjällen,
Avsmalningen i förgasarhalsen är väl rimlig, den är väl till för att öka strömningshastigheten?

4 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#7
Hej igen.
Det visade sig att förutom munstyckena så är även luftkanalerna till munstyckena lite större på motorn med högre effekt, den större kanalen år på 25 hp #125 och 30hp #130,  den mindre kanalen är på 25hp #95 och på 30hp #85 enligt uppgift, tycker det verkar som om dom blandat ihop siffrorna för den mindre kanalen?

Antar att #130 är 1,3mm?

Skulle detta gå att borra upp med tillräcklig precision om man har rätta borrarna, 1,3mm är ju standard.


Sök