Hejsan, tror det blir billigare att köpa en färdig turbo bil
Är absolut ingen expert men, det där med utan IC kan man nog glömma, spec på en 850 då turbon och spjället har så kort väg och turbon blir flera hundra grader som bara flödar in i insuget.
Men det du behöver för en bra turbo installation är :
Större spridare.
Vet inte men bör väl byta bränsle pump (om det inte är samma som tex T5 ir nått, osäker :S )
Grenrör + turbo
Eventuellt annan LMM pga spridarna
Chip är ju nästan ett måste pga andra spridare
Intercooler
Tryckrör
Eventuellt annat avgas
Sen olje tryck kan du sätte en förgrening där din oljetrycks givare sitter idag.
Olje returen kan du sätta i sumpen men den MÅSTE vara över olje nivån och ska ha själv fall in i sumpen.
Sen det viktigaste, kunskap och hjälpande händer som gjort detta innan.
Men i slut änden så blir det billigare att köpa en färdig turbo bil. En 850 t5 är ju idag inte så dyra idags lägget.
Föresten, citerat från BSR ang spikning som du inte visste vad det var:
Spikningar kan alla motorer drabbas av ex. vid högre belastning, felaktig tändning och vid bränsle med lägre oktantal etc.
Kortfattat är en spikning en okontrollerad förbränning vid fel "tidpunkt" som skadar motorn.
Om spikningar uppträder kan de ge motorskador.
Dvsa som den killen du snackat med: att den spikade lite, efter ett tag kommer han att ha vackre håll i sina kolvar
Men säger som förregående, lycka till oavsett vilket du gör
/// Micke