2987
Sök

Volvo 850 GLT -94. Hjälp med ev Turbo konventering.

Himma skruare
1 250 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#1
Har eventuelt ett Grenrör med turbo från en 850 turbo bil. Vet ej om det e turbo, t5, t5r eller från en R bil.
Men kommer det passa på min 20V topp. Det ska sitta en 16T turbo på också. O jag antar att det kommer o ge fler HK/KR än ett chip. (Chip kommer eventuellt sen ändå)
Jag kommer inte klödda med IC utan kommer bara köra från turbon rakt till insuget. Fråga en kille här inne o han sa att han hade kört 1Bar i ladd på org motor men den spika litta. Vad de nu än e.?
Men jag hade tänkt ett ladd på 0,5 typ.

Vad kan man behöva mer till ett sådant bygge.????
Dump kan jag få av polare o turbo-grenrör kan med fixas..
Sen slangar köpen man ju nytt.

Kan nog bli litta roligare o köra sen.. big_smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 juni 2009
#2
låter som den där kommer inte gå spec bra om man säger skulle nog föreslå köp en turbo bil istället lr en komplett motor och stoppa i den där istället ...


★★★★★
455 Inlägg
21 juni 2009
#3
ja fan bara tuta o köra ladda 1 bar direkt o kör utan ic, skriv sedan här på forumet hur många mil eller rättare sagt många meter du kom innan motorn gav upp wink

Himma skruare
1 250 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#4
Hade jag haft råd så hade jag haft en turbobil istället för en GLT.. Men för många så e det inte bara till o köpa.
O ska jag ha en turbo motor i så får jag bytta kabelstam med.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

8 250 Inlägg
21 juni 2009
#5
Grenröret passar. Frågan är hur du ska lösa olja / vatten till och från turbon? Oljan måste du ju ha minst, vattnet kan man klarar sig utan, men inte hur länge somhelst. Köra utan intercooler? Mja, det går ju, men med tanke på hur varm luften som kommer ur den är så är det ingen större ide att räkna med effektvinster. Vid låga laddtryck så värma ju inte luften nå drastiskt, men grovt räknat så tappar du 1% effekt för var 4:a grad temperaturen på luften ökar.


Himma skruare
1 250 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#6
ozzy skrev:
ja fan bara tuta o köra ladda 1 bar direkt o kör utan ic, skriv sedan här på forumet hur många mil eller rättare sagt många meter du kom innan motorn gav upp wink

Som jag skrev.. Jag hade inte tänkt ladda 1 bar. 0,4-0,5 räcker för mig.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Himma skruare
1 250 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Grenröret passar. Frågan är hur du ska lösa olja / vatten till och från turbon? Oljan måste du ju ha minst, vattnet kan man klarar sig utan, men inte hur länge somhelst. Köra utan intercooler? Mja, det går ju, men med tanke på hur varm luften som kommer ur den är så är det ingen större ide att räkna med effektvinster. Vid låga laddtryck så värma ju inte luften nå drastiskt, men grovt räknat så tappar du 1% effekt för var 4:a grad temperaturen på luften ökar.

Ok. Så då kanske man ska försöka o få dit en IC ändå. Olja får man försöka få dit till den. Men ska skiten ha vatten med. Har jag inte sett att en turbo ska ha. hmm

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

95 Inlägg
21 juni 2009
#8
Ett tips är att vara lite motorkunnig när man turbokonverterar, läs på lite så ska du se att du lär dig! wink sök på forumet, det finns hur många trådar som helst om turbokonvertering !

8 250 Inlägg
21 juni 2009
#9
Gizmo_ skrev:
Ok. Så då kanske man ska försöka o få dit en IC ändå. Olja får man försöka få dit till den. Men ska skiten ha vatten med. Har jag inte sett att en turbo ska ha. hmm

Helt klart en idem, en originalintercooler är varken svår att få tag i eller dyr. Olja måste du ha, men sugmotorblocken saknar som oftast men inte alltid uttaget för olja till turbo och hålet i blocket för returen. Vatten är det inte alla turbos som är byggda för, men dessa aggregat är det, och utan kylningen så påverkas livslängden negativt.


Himma skruare
1 250 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#10
Ja man kan kanske hitta rör o IC på skroten. Men då kanske man ska hitta en annan turbo som inte behöver vatten, för dra vatten känns litta jobbigt.
Returen på olja kan man ju bara trycka in i sumpen väl. Så e det ju bara matningen av olja kvar.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Skaune
22 juni 2009
#11
Gizmo_ skrev:
Ja man kan kanske hitta rör o IC på skroten. Men då kanske man ska hitta en annan turbo som inte behöver vatten, för dra vatten känns litta jobbigt.
Returen på olja kan man ju bara trycka in i sumpen väl. Så e det ju bara matningen av olja kvar.

returen går in i blocket, men undrar om de som sagt inte blir lite mycket klydd i slutändan? allt med besiktining, kylning, etc? Sälj bilen och köp en turbo istället! de är inte så dyra om du hittar en fin originalre.
Lycka till hur det än blir!

285 Inlägg
22 juni 2009
#12
skaffa lite kunskap grabben innan du ska ge dig på sånna planer.det är inte så bara å bara serrö


262 Inlägg
22 juni 2009
#13
Hejsan, tror det blir billigare att köpa en färdig turbo bil hmm
Är absolut ingen expert men, det där med utan IC kan man nog glömma, spec på en 850 då turbon och spjället har så kort väg och turbon blir flera hundra grader som bara flödar in i insuget.
Men det du behöver för en bra turbo installation är :
Större spridare.
Vet inte men bör väl byta bränsle pump (om det inte är samma som tex T5 ir nått, osäker :S )
Grenrör + turbo
Eventuellt annan LMM pga spridarna
Chip är ju nästan ett måste pga andra spridare
Intercooler
Tryckrör
Eventuellt annat avgas
Sen olje tryck kan du sätte en förgrening där din oljetrycks givare sitter idag.
Olje returen kan du sätta i sumpen men den MÅSTE vara över olje nivån och ska ha själv fall in i sumpen.
Sen det viktigaste, kunskap och hjälpande händer som gjort detta innan.


Men i slut änden så blir det billigare att köpa en färdig turbo bil. En 850 t5 är ju idag inte så dyra idags lägget.

Föresten, citerat från BSR ang spikning som du inte visste vad det var:

Spikningar kan alla motorer drabbas av ex. vid högre belastning, felaktig tändning och vid bränsle med lägre oktantal etc.
Kortfattat är en spikning en okontrollerad förbränning vid fel "tidpunkt" som skadar motorn.
Om spikningar uppträder kan de ge motorskador.
Dvsa som den killen du snackat med: att den spikade lite, efter ett tag kommer han att ha vackre håll i sina kolvar sad


Men säger som förregående, lycka till oavsett vilket du gör smile

/// Micke
Senast redigerat av 323micke (22 juni 2009)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

8 250 Inlägg
22 juni 2009
#14
323micke skrev:
Sen olje tryck kan du sätte en förgrening där din oljetrycks givare sitter idag.
Olje returen kan du sätta i sumpen men den MÅSTE vara över olje nivån och ska ha själv fall in i sumpen.

Det trökiga med att ta oljan via en förgreningen från oljetrycksgivaren är att givaren och turbon sitter på varsin långsida av motorn. Och oljereturen behöver inte gå in över oljenivåan. Finns många som kört med returen rakt in i pluggen och det funkar alledes ypperligt.


262 Inlägg
22 juni 2009
#15
Marlboroman skrev:
323micke skrev:
Sen olje tryck kan du sätte en förgrening där din oljetrycks givare sitter idag.
Olje returen kan du sätta i sumpen men den MÅSTE vara över olje nivån och ska ha själv fall in i sumpen.

Det trökiga med att ta oljan via en förgreningen från oljetrycksgivaren är att givaren och turbon sitter på varsin långsida av motorn. Och oljereturen behöver inte gå in över oljenivåan. Finns många som kört med returen rakt in i pluggen och det funkar alledes ypperligt.

Ok det visste jag inte hmm har alltid fått höra att man ska ha det över oljenivån.
Aja sorry big_smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com


Sök