Tänkte starta en tråd där jag pressenterar mitt projekt. Det mesta jobbet kommer inte att göras nu i sommar men jag har inget att göra i skrivande stund och när jag är på dåligt humör hjälper det alltid att hålla på med bilen.
Dessutom kommer jag förmodligen att ställa massor av dumma frågor framöver som jag hoppas kunna få hjälp med. Detta är mitt första motorbyte. Jag har tagit mig rejält med vatten över huvudet. Den mest avancerade operation jag tidigare gjort var att byta kamrem. Tur att det finns andra med kompetens

Målet är att sätta i en starkare 4A-GZE.
Den som är intresserad av lite info om den här motorn kan läsa detta stycke. Andra kan hoppa över det.
Corollan är byggd på chassit AE101. Exakt samma chassi används på den japanska modellen Toyota Corolla Levin GT-Z men den modellen är utrustad med ovan nämnda motor.
I motorfamiljen 4A finns två varianter: 4A-FE och 4A-GE. 'F' står för "ekonomi", 'G' står för "prestanda" och 'E' står för "elektroniskt insprut". De finns i olika generationer och 'G' varianten finns dessutom i ett utförande med kompressor, därav 'Z' i modellbeteckningen.
4A-GZE finns i tre olika generationer och den motor som jag har är den senaste och finns alltså i AE101 chassit. Detta medför att motorfästen och drivaxlar passar rakt av till min bil!
Denna generation av 4A-GZE producerar 168bhp@6400rpm samt 210nm@4400rpm och laddar 8 PSI.
Kolvar, stakar och vevaxel är smidda samt att kolvarna är oljekylda.
Växellådan som hänger med motorn heter E58 och är utrustad med en LSD diff (inte drogen:))
Ok, det var lite info och nu till vad jag har tänkt uppgradera:
* Byta kompressor till en bättre skruvkompressor (kräver specialfäste). Vill ladda runt 25 PSI. Då bör man landa på mellan 250-300 hästar. Kennebell verkar vara ett bra märke.
* Byta koppling & svänghjul. Vet inte vilken typ av koppling jag ska gå på eller märke. Olika typer ger ju olika karaktär. För & nackdelar osv... Förslag?
* Byta ut topplocks- och svänghjulsbultarna. ARP är ett bra märke.
* Byta kolvringar.
* Race lager. ACL verkar vara ett bra märke.
* Nytt insug. Ska ta ITB (individual throttle body) från en silvertop (20V 4A-GE) och köpa ett blankpolerat insug.
* Starkare topplockspackning.
* Byta vattenpump när jag ändå håller på.
* Byta kamrem
* Byta till ställbara kamdrev
* Större spridare, vet inte hur stora än.
* Megasquirt system för insprut. Det här kommer jag lämna bort till nån som kan.
* Kanske ett "underdrive-pulley" kit (mindre remskivor). Vette tusan om det ger något, men eloxerade remskivor i aluminium ser fint ut.
* Plana topp och kanske blocket.
* Balansera kolvar & stakar.
* Byta till en frontmonterad IC.
Om motorn är i bra skick och cylinderloppen inte är slitna (ber till gudarna om de nu finns?) tänkte jag bara hona dem istället för att borra. Vill ogärna byta kolvar då orginalkolvarna är smidda och tål sagda 300hp. Samma gäller med stakar och vevaxel.
Naturligtvis har jag även tänkt måla och polera alla detaljer så jag slipper skämmas när jag öppnar huven

Jag har ingen maxbudget eller deadline utan jag kör på till dess jag känner att jag är klar.
OBS! Jag har aldrig rivit isär en motor förut så har ni förslag på vad jag ska tänka på, vad som bör bytas, fixas eller på annat sätt förbättras så säg gärna till!
Några bilder:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691401_4ygy0b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691402_x95xdr.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691410_g7is2i.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691409_6ow4tw.jpg]()
Som jag skrev i inledningen är det lite dåligt med framsteg på motorfronten nu under sommaren för jag ska precis till att uppgradera chassit medan det fortfarande finns delar att få tag på. Blir cusco zero-2 coilovers, ultraracing chassi-stag samt hotchkis krängningshämmare.
Hehe, som jag spenderar blir jag nästan ruinerad!