2515
Sök

95'a Corolla med kompressor (4a-gze)

23 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#1
Tänkte starta en tråd där jag pressenterar mitt projekt. Det mesta jobbet kommer inte att göras nu i sommar men jag har inget att göra i skrivande stund och när jag är på dåligt humör hjälper det alltid att hålla på med bilen.
Dessutom kommer jag förmodligen att ställa massor av dumma frågor framöver som jag hoppas kunna få hjälp med. Detta är mitt första motorbyte. Jag har tagit mig rejält med vatten över huvudet. Den mest avancerade operation jag tidigare gjort var att byta kamrem. Tur att det finns andra med kompetens smile

Målet är att sätta i en starkare 4A-GZE.
Den som är intresserad av lite info om den här motorn kan läsa detta stycke. Andra kan hoppa över det.
Corollan är byggd på chassit AE101. Exakt samma chassi används på den japanska modellen Toyota Corolla Levin GT-Z men den modellen är utrustad med ovan nämnda motor.
I motorfamiljen 4A finns två varianter: 4A-FE och 4A-GE. 'F' står för "ekonomi", 'G' står för "prestanda" och 'E' står för "elektroniskt insprut". De finns i olika generationer och 'G' varianten finns dessutom i ett utförande med kompressor, därav 'Z' i modellbeteckningen.
4A-GZE finns i tre olika generationer och den motor som jag har är den senaste och finns alltså i AE101 chassit. Detta medför att motorfästen och drivaxlar passar rakt av till min bil!
Denna generation av 4A-GZE producerar 168bhp@6400rpm samt 210nm@4400rpm och laddar 8 PSI.
Kolvar, stakar och vevaxel är smidda samt att kolvarna är oljekylda.
Växellådan som hänger med motorn heter E58 och är utrustad med en LSD diff (inte drogen:))

Ok, det var lite info och nu till vad jag har tänkt uppgradera:
* Byta kompressor till en bättre skruvkompressor (kräver specialfäste). Vill ladda runt 25 PSI. Då bör man landa på mellan 250-300 hästar. Kennebell verkar vara ett bra märke.
* Byta koppling & svänghjul. Vet inte vilken typ av koppling jag ska gå på eller märke. Olika typer ger ju olika karaktär. För & nackdelar osv... Förslag?
* Byta ut topplocks- och svänghjulsbultarna. ARP är ett bra märke.
* Byta kolvringar.
* Race lager. ACL verkar vara ett bra märke.
* Nytt insug. Ska ta ITB (individual throttle body) från en silvertop (20V 4A-GE) och köpa ett blankpolerat insug.
* Starkare topplockspackning.
* Byta vattenpump när jag ändå håller på.
* Byta kamrem
* Byta till ställbara kamdrev
* Större spridare, vet inte hur stora än.
* Megasquirt system för insprut. Det här kommer jag lämna bort till nån som kan.
* Kanske ett "underdrive-pulley" kit (mindre remskivor). Vette tusan om det ger något, men eloxerade remskivor i aluminium ser fint ut.
* Plana topp och kanske blocket.
* Balansera kolvar & stakar.
* Byta till en frontmonterad IC.

Om motorn är i bra skick och cylinderloppen inte är slitna (ber till gudarna om de nu finns?) tänkte jag bara hona dem istället för att borra. Vill ogärna byta kolvar då orginalkolvarna är smidda och tål sagda 300hp. Samma gäller med stakar och vevaxel.

Naturligtvis har jag även tänkt måla och polera alla detaljer så jag slipper skämmas när jag öppnar huven smile
Jag har ingen maxbudget eller deadline utan jag kör på till dess jag känner att jag är klar.

OBS! Jag har aldrig rivit isär en motor förut så har ni förslag på vad jag ska tänka på, vad som bör bytas, fixas eller på annat sätt förbättras så säg gärna till!


Några bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691401_4ygy0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691402_x95xdr.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691410_g7is2i.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/large/691409_6ow4tw.jpg


Som jag skrev i inledningen är det lite dåligt med framsteg på motorfronten nu under sommaren för jag ska precis till att uppgradera chassit medan det fortfarande finns delar att få tag på. Blir cusco zero-2 coilovers, ultraracing chassi-stag samt hotchkis krängningshämmare.

Hehe, som jag spenderar blir jag nästan ruinerad!


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
22 juni 2009
#2
ska helt klart följas smile visste inte att det fanns nån japanare alls med kompressor original tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING

288 Inlägg
22 juni 2009
#3
Coolt detta ska följas  cool

Kolla gärna mina projekt =)
Golf MK3 Ljud & Styling http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124245
Alla som vill får rätta mig om jag har fel

Driver
2 111 Inlägg
22 juni 2009
#4
Jaaa !! big_smile Äntligen Johan, dehär ska följas smile. Motorn hänger kvar med andra ord sedan vi hängde upp den smile!.

Du vet att de bara är att hojjta om du behöver ett par extra händer!.

Rikligt med uppdateringar nu vill vi se smile!

PÖSS /Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 juni 2009
#5
Ska följas, ser rätt fint ut faktiskt. big_smile

För alla som inte vet, LSD diff = Limited Slip Differential.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

23 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#6
@Janken: Ska försöka vara mer aktiv än jag tidigare varit och hålla tråden vid liv. Jodå motorn hänger kvar och ruuben's bultar håller fortfarande! smile

@sjovold: Jodå, den här motorn har funnits bl.a. Toyota MR2 m.fl.

Ska slänga upp lite bilder från demonteringen av halvkapet senare.
Senast redigerat av johan_oern (22 juni 2009)


105 Inlägg
22 juni 2009
#7
Roligt att du valt att lägga upp en projekttråd. Du ser ju ut att ha en bra plan på vad som ska göras.
Vet ju hur noga du är så det kan ju inte annat än bli bra big_smile.
Kommer iaf följa detta projekt så hoppas på mycket uppdateringar och bilder.
Behöver du hjälp med något är det bara att du hör av dig.

//Tomas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juni 2009
#8
Låter spännande detta skall följas, blir nog skitkul med mkt effekt i liten (nåja) bil

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

301 Inlägg
22 juni 2009
#9
öka nu!!! ska ju vara klart tills i vår ju! tongue

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

23 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#10
Har försökt komma i kontakt med Kennebell ang. vilken kompressor jag ska ha. Alltså det är något fel på amerikaner! Man skickar email - inte ett svar alltså! *SUCK* Blir till att spamma lite eller försöka hitta andra återförsäljare.

@t5-r micke: Hmm vår kan vara lite optimistiskt. Men det vore ju kul smile

@Rquired: Bilen väger bara ~1150 kg om jag inte minns fel. Tycker 250-300 hp räcker på en framhjulsdriven bil. Har ju inget anti-spin eller anti-något för den delen smile

@Neos: Skulle behöva en kompressor till att börja med...wink Skämt o sido, fint med lite polare som backar upp om det dyker upp saker!


23 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#11
Som lovat kommer lite bilder jag tog från demonteringen.
Sorry om bilderna är lite dåligt tagna då jag tog dem mest i syfte att dokumentera alla delar. Var/hur de sitter osv. Vill ju kunna få ihop allt igen smile

I grova drag har jag gjort följande saker:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/693094_dd3ega.jpg
Så bort med alla dom rören, spjällhus, fuelrail, spridare, slangar & kontakter på baksidan av motorn.
Tur att jag har märkt upp alla slangar och kontakter. Det kryllar av dem och jag har inte en aning om vad 90% av dom är till för hmm
Alltså det var inte så lätt att få bort allt som det kan verka från bilden och min beskrivning. Man skulle behöva barnhänder för att komma åt vissa skruvar!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/693095_1pzhh7.jpg
Bort med alla bränsleslangar, vattenslangar/rör, kablage, vakumslangar m.m. Som synes har jag märkt upp de slangar jag har tagit lös med numrerade tejpbitar. Det här är alltså på motorns vänstra sida.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/693097_8kr1ch.jpg
alla kylar- & vakumslangar är bortplockade. Kabelstammen kommer sen. Måste röja undan inredningen för att få loss den.
Simsalabim - borta!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/693096_z6qsdr.jpg
Den här grejen är säkert överflödig - GAAAAH! Trycksatt behållare av något slag full med vad man nu har i AC-system! Andningen blev lite ansträngd efter att ha fått ansiktet fullt med skiten. Blev faktiskt lite orolig ett tag så jag ringde t5-r micke och frågade om det var farligt. Jag lever ju uppenbarligen än smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/693098_q3l5dv.jpg
Förmodligen öppnade jag AC-systemet på fel sätt?!? Men det gick ju *hehe*. Det är lite blött och kladdigt runt om som synes.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/693100_b26myd.jpg
Bort med kylaren/fläkt och grenrör. Satan så hårt grenröret satt fast i röret med strumpan. Eftersom bilen står på en pall går det ju inte att komma åt underifrån! En sväng till Biltema och några verktyg senare kom jag åt. Naturligt vis tar man i så mycket det bara går när skruven släpper och PANG! Handen rakt in i motorblocket. Fick en svullnad ett par dagar smile


Fler bilder följer!


23 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#12
Ska tillägga att jag var lite skraj när jag skruvade eftersom bilen kommer från Australien. Där finns ju alla möjliga giftiga och farliga saker som skulle kunna gömma sig någonstans bara för att titta ut när man skruvar.


Cruel
24 juni 2009
#13
Du skulle ställt den högt upp i norrland under vinter halvåret så skulle det nog inte kunna titta ut något utom döda små filurer wink

eller så gör man det klassiska å spruta bromsrengörnings spray överallt smile det brukar ta död på det mesta.

23 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#14
Cruel skrev:
Du skulle ställt den högt upp i norrland under vinter halvåret så skulle det nog inte kunna titta ut något utom döda små filurer wink

eller så gör man det klassiska å spruta bromsrengörnings spray överallt smile det brukar ta död på det mesta.

Hehe ja kanske det. Hoppas att alla spindlar (om det nu finns/fanns) har krupit över till grannarnas bilar. Jag delar ju garage med typ 40 andra bilar.


Driver
2 111 Inlägg
25 juni 2009
#15
Haha, om jag har nån filur i bilen nästa gång jag är ner så ska vi ta ett snack wink!. hehe. Kul med bilderna! Sen lär du ju lägga upp nån bild på de lilla nätta elsystemet haha wink big_smile!.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

23 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#16
Det kommer... Har varit ute i skogen hela helgen så har inte kunnat lägga upp något.


23 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#17
Då var man uppe för sent igen! Sitter och läser på lite om olika kompressorer.

Jag hade ju tänkt köra med skruvkompressor eftersom man får bra laddtryck även vid låga rpm men tydligen måste spjällhuset sitta före kompressorn. Med frontmonterad intercooler och långa rör verkar det som att man får usel respons på gasen.

Centrifugal-kompressor (heter det så på svenska) har sämre laddtryck vid låga varv men högre laddtryck vid höga varv. Dock slipper man flytta spjällhuset så man kan behålla gas-responsen.

Nån som har erfarenhet av detta? Det är ju som sagt en 1,6 liters motor så den accelererar ju inte så bra utan laddtryck.


301 Inlägg
13 juli 2009
#18
kör på en centrifugal du..
tänk på att du har växlar att reglera varvtal med wink bara tagga ner om du får en beemer i baken tongue

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

23 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#19
Motorn är nu isärplockad, tack till Micke och Ruben!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711100_t1capl.jpg
topp och block

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711104_ixie7i.jpg
Blocket


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711105_lk0g70.jpg
kamaxlar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711109_fjdz9i.jpg
Här står vevaxeln och smyger


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711125_sw7yn3.jpg
En av kolvarna


Och nu till bekymren:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711107_0zesvm.jpg
Ja så kul ser den här kamaxeln ut


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711110_06uudh.jpg
Rostiga ventillyftare. Så kul!
Kan man byta enbart ventillyftare eller måste man byta fler saker samtidigt?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711112_sm96dj.jpg
Sliten lagerbana
Ska den vara så här ojämt sliten?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/63164/711115_p1dgxn.jpg
Slitna lagerbanor i toppen
Är det ny topp som gäller eller?


301 Inlägg
18 juli 2009
#20
lyftarna är det inge fel på.. bara chimsen.
kammen ser ju inte så kul ut men dom skulle du ju byta ändå.
lagren såg ju lite slitna ut men dom ska du ju byta ändå.
så länge veven är fin så är det ju bara att tjoppa i nya lager å åka.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!


Sök