Tjena!Jag måste bara tipsa er här på "gorg" att det går att bygga om era 4-bults hjulnav till 5-bult utan stora kostnader eller allt för mycket jobb!
Varför vill man då göra detta?? Joo, därför att det inte är helt lätt att hitta snygga fälgar i 4-bult längre
Av alla fälgar jag kikade på fanns ytterst få i "rätt" bultindelning! I 5-bult kan du ju hitta nästan vilken fälg du vill:D
Hur gör man då för att bygga om?Jag ska visa hur mina nav byggder om från 4*114,3 till 5*114,3 (detta är en Volvo S40)!
Först måste du skruva bort naven från bilen, detta skiljer ju en hel del mellan olika bilar... Du måste ha själva naven lösa för att dom ska kunna monteras upp i en svarv för att borras om. Eftersom min bil är framhjulsdriven så var jag tvungen att lämna hela dom främre hjulspindlarna till en bilverkstad så dom kunde pressa isär navet från spindeln. När du gör detta behöver du troligtvis byta hjullager oxå?
Lite bilder:Dessa delar har jag fått hjälp med att bygga om:
Dom främre bromsskivorna fram har fått några flera hål borrade.
Det baktre navet med tillhörande bromsskiva:
Dom främre naven blev så här, nu även ihoppressade med nya hjullager:
Bakre navet i närbild:
Var lite pyssligt att få till allt med abs-kransen att fungera. Han fick borra om fästena lite så det skulle passa:
Dom bakre naven monterade på plats:
Passade även på att måla centrum på bromsskivorna innan jag monterade dom:
Dom bakre skivorna:
Nu sitter allt på plats i bak
Skulle visserligen ha haft nya belägg oxå
Dom nya fälgarna monterade
Vem kan då fixa detta?Jan fick hjälp av Mannerfeldts Mekaniska Verkstad i Rosersberg (utanför Arlanda) att fixa detta. Med rätt kunskap samt rätt maskiner kan man fixa den här ombyggnationen utan några större problem!
Vad kostar det?Jag fick betala 2100:- för den här ombyggnaden, inte så farligt alls tycker jag? Sen tillkommer 2st nya hjullager fram utöver detta samt 4st nya pinnbultar (totalt 1700:- till). Så kostnaden för detta hamnade på under 1000:- per nav, detta alltså till en Volvo S40. Kan ju vara olika mycket jobb för olika bilar.
Ni ska oxå veta att det går att byta till en annan bultindelning oxå, med det kommer att bli dyrare! Det går väldigt lätt att bygga om den bultdelning som du redan har till 5-bult, då kan man behålla ett hål precis där det är och bara behöva borra 4st nya.
Vill ni ha nummret till Mannerfelt så kan ny höra av er till mig
Hoppas ni tycker at det här var intressant, vet att många har haft funderingar angående just detta?
Kolla in min bil här på garaget så hittar ni några bilder på hur det ser ut med dom nya fälgarna på plats
http://www.garaget.org/?car=92712MVH Mattias