E 85

Saabnorden lastbils chaffis......
28 april 2006 · 299 Inlägg

själv körde jag min 900 i 16v  på "ren" etanol (e85) gick hur bra som hällst tills det blev kallt.... ner till -5 var det bara att vrida en gång till på nyckeln ner till -10 var jag tvungen att använda startgas..... under tio så kunde man lika gärna börja gå....... störande men men..... (hade ingen motorvärmare...........) när jag tog i sär slangar med mera märktes ingen större skillnad... därimot sattes bränslefiltret igen efter ett par månader (antagligen från upplöst skräp från tanken...) det märktes ingen större skillnad i effekt när man körde trots att allt som var gjort var en malpasi BTR...
höjde trycket från ca 3 till 3,5-3,7 bar.. gjorde även avgastester i skolan fick halverat HC värde 30 mot 60 co (kolmonoxid) sjönk med ett par % likaså CO2 (koldioxid) därimot ökade lambda värdet ( antar att det hade kunnat skruvas ner men min lambda sond var paj vid mättillfället.... sad)  därimot så vet jag inte vad som händer med NOx som ju inte mäts ej heller partiklar... vid de bensinpriser såm var då tjänade jag kanske bara 10 öre milen men nu när bensinen ligger på 11,29 och etanolen på 7,50 så sparar man väl lite mer än 1 kr milen (om bilen drar ca 1 l/milen....)
anledningen till att jag valde elektroniskt insprutning var att jag lätt kunde byta mellan bänslena om det skulle krisa sig......

har även en fråga hur konverterar man en saab 99/900 med mekanisk insprutning?? s

Senast redigerat av Saabnorden (28 april 2006)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
900 Power
28 april 2006 · 214 Inlägg

Fordon skrev:
Av råolja utvinner man både beinsin, Fotogen, diesel, tjära, osv osv. SÅ bensin är olja på det sättet.


Vidare är både etanol och Bensin brandfarligare än varandra. Dock äretanol farligare vid runt +20 grader, men Bensin är absolut farligast vid -40 grader.

Att en koveterad E85 motor skulle dra lika mycket som en besinare är inte sant det heller.
Etanol kräver 40% mer inblandning till samma mängd luft, som det krävs för besin, tack vare molekyluppbyggnaden.

Dessa fakta har jag fått från brandförsvaret, när jag genom företaget gick en kurs som handlade om brandsäkerhet kring bensin, etanol och diesel. (och jag lover er, fy fan va coola tester som visades!)
--------------------------------------------------------------------------------

Att det skulle vara billigare att köra en etanoldriven bil tror jag inte heller. det krävs mycket mer etanol per liter luft, än bensin. Sen kommer säkert våra köra sossar att beskatta etanolen ordentligt när tillräckligt många kör på den smile

men iaf. Det som står ovanför sträcket är fakta.

Det där att den drar lika mycket som på bensin beror på hur man bygger om motorn, det går att få den att dra lite, de vet alla som byggt om en motor smile Trots att den ska dra mer med E85, nåja ska inte gå in på detaljer för man måste ju veta vad man pysslar med då.

Av mineralolja gör man bensin, ja.  Men det är ju inte olja direkt för det.

Som sagt, jag har kör på E85 och sitter inte vid tangentbordet o skriver.. (Inget illa menat Fordon)

mickecorrado Bilplåtslagare
28 april 2006 · 1 036 Inlägg

Det känns som du inte vet vad du PYSSLAR MED 900 Power sad

Jag är skyddsombud och sitter med skyddskommittén på företaget där jag jobbar.

En etanolbil drar ca 30-40% mer.
början på 1990 talet var det ca 25% etanol i bensinen men det ändrades för att det skulle få kallas för bensin i EU så är gränsen 5% idag.

Tankar du E85 idag får du 85% etanol och 15% bensin.
Håller man då på och laborerar med blandningen av E85 och bensin när man tankar tex 50/50 så erhåller du en blandning som innehåller ca 45% etanol och detta fungerar sökert på en gammal bil från slutet på 80talet början på 90talet om man fixar lite. 

Obs du kan ju alltid gå in på OK/Q8 sida eller brandförsvaret.

Senast redigerat av mickecorrado (28 april 2006)

Smoke Tires Not Drugs.
MeloveGolf Vw trimmare
28 april 2006 · 2 995 Inlägg

Varför gnäller alla? Nej det är inte billigare med etanol då bilen drar mer Konverterat eller ej!!!

Att köra på "Ren" etanol är omöjligt i sverige redan e85 är värdelöst. I brasilien medlehavet osv funkar 100% etanol pga av värmen men så fort det blir kallt är etanolen värdelös.
Ja sossarna kommer beskatta etanolen enormt pga av att biltillverkarna numera
tillverkar rena etanol bilar. Både etanol och bensin är farliga ingen är farligare än den
andra explosions risk finns alltid är du rädd ska du förmodligen inte köra bil alls!.
"e85 fräter slangar" Vetenskapligt bevisat?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Diesel Linus
28 april 2006 · 106 Inlägg

Jag känner en kille  (chevalillis) han kör på e85 och den bilen drar MINDRE med etanol!!!

Snacka inte skit, 900power har rätt!

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!
MeloveGolf Vw trimmare
28 april 2006 · 2 995 Inlägg

Diesel Linus skrev:
Jag känner en kille  (chevalillis) han kör på e85 och den bilen drar MINDRE med etanol!!!

Snacka inte skit, 900power har rätt!

Om e85:

"Energiinnehållet i bränslet är ca 35% mindre per liter, men bränsleförbrukning ökar vid varm motor bara med ca 30%, pga. mindre värmeförluster och högre oktantal får etanolmotorn en högre verkningsgrad med etanol och lägre energiförbrukning."

Oj "Bara med 30%" då blir ju det en jättevinst att tanka etanol?

"Kostar som bensin
Etanolen har lägre energiinnehåll än bensin, vilket ger något högre bränsleförbrukning. Jämfört med bensin är det ändå omkring samma kostnad per mil att köra etanoldrivet."

Man tjänar mindre än 1kr/Liter fortfarande värt det?
e85 är ej skonsamt mot bränlepump ger inte skador på slangar utan rostar metaller.
Man måste öka Bränsletrycket (Ställa upp trycket och belasta pumpen mer)

oj din polare har kommit på ett sätt att MINSKA
bränsle förbrukning det är konstigt då det brukar vara en höjning mellan 30-40%.
Förklara vad han gjort för att den ska dra MINDRE med e85?

snackar du fortfarande skit?

Senast redigerat av MeloveGolf (28 april 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
900 Power
29 april 2006 · 214 Inlägg

Jag kan förklara hur jag och "chevalillis" har byggt om hans volvomotor.

Vi har planat toppen ganska mycket så att vi har ett kompressionsförhållande på 14:1 och alla som har byggt motor vet att hög kompression sänker förbrukningen, det är ju vida känt och då gör det inget att E85 lägre energivärde skulle öka förbrukningen, dessutom så kan man köra mycket magrare med E85, eftersom det kyler förbränningstemperaturen med ca 100 grader.

Och tjaa då drar den inte mer iaf och effektskillnad ligger på plus pga kompressionen..

Det var väl inte så svårt att förstå?

Man måste inte höja bränsletrycket, det är en jäkla epalösning smile Men bränslepumpen tål E85 bra och några slangar kommer inte gå sönder.. Men ni vet ju inte eftersom ni bara kan läsa o inte testa?

mickecorrado> Vad hakade du upp dig på?
Att E85 är brandfarligare under en viss temperatur, farligt? Nej för alla försiktighetsåtgärder är ju redan gjorda, finns ju ingen risk för explosioner?

En Flexifuelbil dra ca 30% mer, ja det stämmer enligt de uppgifterna om Saab BioPower och Ford flexifuel, det vet jag också, men min drar inte så mycket mer, eftersom jag har byggt om hela motorn för E85, då kan man lura de lägre energivärdet..

Man ska inte labba med blandningar, det blir aldrig bra, antingen bara BF95, BF98 eller V-Power eller så kör man på enbart E85.

Och jo, jag tror jag vet vad jag pysslar med, har ju byggt ett par motorer till etanolmotorer, och de går både bra o billigt, men du som skyddsombud kanske inte tar hänsyn till sånt?

900 Power
29 april 2006 · 214 Inlägg

jonas_motorsport skrev:
Jo det är den ju på sätt och vis.. spridare  bränslepump kolvringar och annat smått och gott är ju bytt men det är rättsom du säger.. kan enkelt köra på vanlig bensin.. bara till att ha tändningen på, hålla nere gaspedalen i 30 sekunder så ställer den om databoxen tills nästa gång jag stannar bilen då den ställs om till etanol igen

900 Power skrev:

mickecorrado skrev:
Vem har sagt att den skall explodera?

Ta två tygtrasor häll lite bensin på den ena och E85 på den andre, Tänd på.
Försök sedan att släcka dessa med en brandfilt.
Resultat den med bensin slocknar  men den med E85 tänds igen.


E85 är mycket mer antändigt än bensin brinner fortare än det kommer ur pumpen på macken, derför måste dessa förses med backventiler. och under 20 grader är skilnaden markant.

Testa och häll vatten och se vilken som slockar fortast..

jonas> Jag antar att det är en flexifuel? Alltså den ska gå att köra på både bensin och E85?
Isåfall förstår jag att den drar mer, den är ju inte alls anpassad för E85..

En motor som är helt anpassad för E85 drar ungefär lika mycket som den skulle göra på bensin, kanske något mer, men det blir ändå billigare.

Lite sent svar, men missade det..
Eftersom kompressionsförhållande, tändstift och mappning är ganska lika varandra så drar den mer på E85, det går ju att optimera enbart för ett bränsle och då kan man sänka förbrukningen eftersom en motor som går på E85 ej har behov av samma uppfettning som på bensin, den kan alltså ligga nära lambda 1 på nästan alla lastpunkter och tom lite magrare på dellast, hur ofta nu en rallybil går där..
Men man får väl inte köra med annat sprut än originalet kanske? Annars vore ju typ Nira i3 där man kan mappa i realtid och logga bredbandslambda under körning mycket trevligt. Att logga lambdat skulle vara intressant för att se hur fett den går på fullgas just nu, antar att den ligger runt 0,8 i lambda, vilket är lite mycket för E85 (dock så går det att köra mycket fetare om man vill det) men lagom för BF98.

Man skulle kunna få en stor skillnad i förbrukning på fullast iaf.

Men det kanske är lite för avancerat för de flesta här inne.

chevalillis bilmekaniker
30 april 2006 · 131 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Diesel Linus skrev:
Jag känner en kille  (chevalillis) han kör på e85 och den bilen drar MINDRE med etanol!!!

Snacka inte skit, 900power har rätt!

Om e85:

"Energiinnehållet i bränslet är ca 35% mindre per liter, men bränsleförbrukning ökar vid varm motor bara med ca 30%, pga. mindre värmeförluster och högre oktantal får etanolmotorn en högre verkningsgrad med etanol och lägre energiförbrukning."

Oj "Bara med 30%" då blir ju det en jättevinst att tanka etanol?

"Kostar som bensin
Etanolen har lägre energiinnehåll än bensin, vilket ger något högre bränsleförbrukning. Jämfört med bensin är det ändå omkring samma kostnad per mil att köra etanoldrivet."

Man tjänar mindre än 1kr/Liter fortfarande värt det?
e85 är ej skonsamt mot bränlepump ger inte skador på slangar utan rostar metaller.
Man måste öka Bränsletrycket (Ställa upp trycket och belasta pumpen mer)


oj din polare har kommit på ett sätt att MINSKA
bränsle förbrukning det är konstigt då det brukar vara en höjning mellan 30-40%.
Förklara vad han gjort för att den ska dra MINDRE med e85?

snackar du fortfarande skit?

antar att du bara läst om etanol o sån o alldrig testat själv...

men min bil drar faktiskt mindre med etanol en vad den gjorde med bensin..så enkelt är det...

anledningen till att folk klagar på etanolen är säkert för att ni inte begriper er på hur man konverterar på ett bra sätt själva så då klagar ni på dom som lyckas o då kan åka billigare..

Senast redigerat av chevalillis (30 april 2006)

Fordon
1 maj 2006 · 15 Inlägg

900 power och chevalillis;

Er etanolbil modifierades. Modifiera en bensinmotor och jämför sedan bränsleförbrukningen.

näe nu blir det nog frukost...

chevalillis bilmekaniker
1 maj 2006 · 131 Inlägg

Fordon skrev:
900 power och chevalillis;

Er etanolbil modifierades. Modifiera en bensinmotor och jämför sedan bränsleförbrukningen.

näe nu blir det nog frukost...

visst våran motor är modifierad men inte så extremt..det är bara en gammal B23 med högre komp och F insprutet från en B230 och en lite vassare kam

900 Power
1 maj 2006 · 214 Inlägg

Fordon skrev:
900 power och chevalillis;

Er etanolbil modifierades. Modifiera en bensinmotor och jämför sedan bränsleförbrukningen.

näe nu blir det nog frukost...

Modifiera en bensinmotor, går ju inte, den skulle spika sönder med samma set up..
Man måste ju utnyttja alla fördelar med E85 och itne bara att det är billigare och har lägre energivärde.

Nej nu blir det lunch.

Drotz 244
1 maj 2006 · 2 Inlägg

Har kört 600 hårda mil med min etanolkonverterade b200f och plockade ner min motor förra veckan och hittade inget onormalt slitage i motorn men insugskanalerna var röda och kletiga, något som jag tror är färgämnet i e85:en. annars väldigt lite sot i motorn.
kör med 5.5 bar i tryck och högre komp, drar ca 1,4 liter milen jämfört med bensin då den drar 1 liter per mil

Fordon
1 maj 2006 · 15 Inlägg

900 power, självklart inte samma setup, hehe.

men jag hakar på angående lunchen.. tiden går!

Drotz, röd etanol, är inte det bara i finland man får ha rödfärgad?

Har hört nått sånt.

Senast redigerat av Fordon (1 maj 2006)

900 Power
1 maj 2006 · 214 Inlägg

Fordon skrev:
900 power, självklart inte samma setup, hehe.

men jag hakar på angående lunchen.. tiden går!

Drotz, röd etanol, är inte det bara i finland man får ha rödfärgad?

Har hört nått sånt.

Nej men då är det svårt att få så låg förbrukning, trots körsättet smile

E85 är även rött i Sverige, måste vara så för att lågan ska synas.

Phaetoon
1 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Etanol fungerar precis som alla annan sprit, som ett lösningsmedel. Så vissa plaster och gummi förstörs av etanolen. Nu är ju inte det problemet så speciellt stort.

När det gäller kostnaden så brukar milkostnaden med E85 hamna strax under milkostnaden för bensin. Men det handlar inte om mycket. Men i framtiden när Norrköping fått igång sin nya stora etanolanläggning och allt fler kör på etanol så kommer ju priset att sjunka. Att sen bensinpriset skulle gå ner finner jag inte speciellt troligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Erkki Ingenjör
2 maj 2006 · 56 Inlägg

E85: ca 1kg E85 till 11,2kg luft  |  Bensin: ca 1kg bensin till 14.7kg luft  | Ren Etanol ca 1kg Etanol till 7kg luft |

Senast redigerat av Erkki (2 maj 2006)

Mvh Erik
900 Power
2 maj 2006 · 214 Inlägg

Phaetoon skrev:
Etanol fungerar precis som alla annan sprit, som ett lösningsmedel. Så vissa plaster och gummi förstörs av etanolen. Nu är ju inte det problemet så speciellt stort.

När det gäller kostnaden så brukar milkostnaden med E85 hamna strax under milkostnaden för bensin. Men det handlar inte om mycket. Men i framtiden när Norrköping fått igång sin nya stora etanolanläggning och allt fler kör på etanol så kommer ju priset att sjunka. Att sen bensinpriset skulle gå ner finner jag inte speciellt troligt.

Enligt Hyrdoscand så är det enbart naturgummi och någon mer plast, dock så ser man aldrig de i någon bil får man hoppas, de tål inte bensin speciellt bra heller smile Att tänka på att etanol man köper i affär är i plastflaska..

Det där om milkostnad kan man tjata om i evighet, med E85 så tjänar man lite mer pengar och miljön tjänar mycket! Tror också att E85 blir billigare när fabriken är klar i Norrköping, hopas de börjar sälja E100 sommartid också. Att besinpriset skulle sjunka till normalare är väl ingen risk.


Erkki skrev:
E85: ca 1kg E85 till 11,2kg luft  |  Bensin: ca 1kg bensin till 14.7kg luft  | Ren Etanol ca 1kg Etanol till 7kg luft |

Och vad vill du ha sagt med det?
Det där vet vi ju redan pga lägre energivärde?

Erkki Ingenjör
2 maj 2006 · 56 Inlägg

för att det är ett jävla tjafs

Mvh Erik
900 Power
2 maj 2006 · 214 Inlägg

Erkki skrev:
för att det är ett jävla tjafs

Och vad hjälpte det? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang