Alecci
14 juli 2009
· 2 014 Inlägg
Återkommer nu med mitt utlåtande om mässan som utlovat...
Som redan nämnts så var prisutdelningen lite förvirrande och man hörde många som beklagade sig över att de inte visste vilka fordon som vunnit priser. Till nästa gång vore det nog bra om utställarna presenterades med namn och att deras fordon nämndes i samband med detta, alternativt att man som det var nu kallas upp med utställarnummer men att utställarna själva får vidtala namn och fordon. Antalet prisklasser var väl anpassat till antalet utställare, vilket jag också tycker är viktigt att poängtera.
Angående mässhallen så är mitt omdöme överlag väldigt positivt. Att arenan inte var fullständigt klar förmedlade en mycket speciell känsla som åtminstone jag förknippar nästintill exklusivt med fordonsintresset och just den atmosfär som hör ihop med detta. Som jag nämnde i min blogg redan i fredags fick man intrycket av ett "underground break-in", en term som jag senare sett flera använda sig av i sina recensioner av mässan.
Att det var öppet på vissa ställen hade både sina för- och nackdelar; mycket frisk luft är alltid bra, men kylan var lite väl bitande ibland. Avsaknaden av ordentliga toaletter drog ner betyget en del, men är definitivt inget som man kan klandra arrangören för och jag är tämligen säker på att detta kommer att ha fixats till nästa år.
Belysningen var enligt mig helt perfekt! Inte så pass ljust att det blev påfrestande för ögonen men inte heller så mörkt att man gick miste om något i behållningen av utställningen. Möjligtvis tyckte fotograferna att det inte var bästa möjliga ljusförhållanden att plåta i, men man kan inte göra alla nöjda. Personligen tycker jag att ljuset gjorde väldigt mycket för att framhäva fordonens färger och linjer, och jag anser att det definitivt är något som andra mässarrangörer borde ta efter.
Storleken på mässan var också precis lagom. Visst hade det absolut inte gjort något om man klämt in några fordon till, men antalet utställda fordon var enligt mig inte långt ifrån optimalt. Man hann gott och väl med att spana in alla hyfsat ordentligt om man haft ont om tid, men å andra sidan hade man tillräckligt mycket att kika på vad avser detaljer osv även om man som utställare var där i tre dagar. Sist men inte minst att förglömma angående denna rubrik, är att stämningen - som någon tidigare nämnde - kändes väldigt unik och mycket mer personlig/familjär än jag upplevt den på andra mässor/utställningar.
Placeringen av fordon var bra men lite skulle nog kunna jobbas på. Lite mer klart angivna uppställningsalternativ och definierade utrymmen skulle nog inte skada.
Spridningen på utställarfordon var mycket, mycket bra. En helt lagom blandning av asiatiska, europeiska och amerikanska bilar samt hojar. Det var många väldigt fina och mycket välbyggda fordon på plats, och även om inte alla faller mig personligen i smaken måste man nog ändå erkänna att det var en någorlunda omfattande del av Sveriges bilbyggarelit på plats.
En av de allra bästa grejerna var helt klart förhållandet mellan utställare och företags-/klubbmontrar. Visst ska sådana få vara på mässan (i synnerhet de senare), och nog tusan står deras ekonomiska insats för finansieringen av evenemanget bortom allt tvivel, men mässan är ju framförallt till för utställarna och allmänheten. Detta tycker jag tydliggjordes på ett väldigt bra sätt på denna mässa. Förutom mat- och dryckförsäljning så borde kommersiella montrar begränsas till att enbart omfatta sådana som är verksamma inom fordonsbranschen eller som erbjuder tjänster specifika just för mässan. Försäljning av ganska ovidkommande T-shirts, bälten och kepsar, etc tycker jag hör bättre hemma på torgmarknader och liknande. Även antalet sådana företagsmontrar som faktiskt verkar inom branschen borde begränsas någorlunda, företag har i de flesta fall långt större möjligheter att marknadsföra sig i vardagen än vad privatpersoner (läs utställare har), och många företag exponeras ändå genom sponsring av fordon som står utställda på mässan.
Sist men absolut inte minst vore det hart när kriminellt att inte nämna mässgeneralen Pontus Karlsson, som i mångt och mycket styrt upp detta på egen hand. Denna bedrift är en av de mest imponerande jag upplevt inom ramarna för mitt bilintresse, alla kategorier. Egentligen finns här inte mycket att säga mer än att han har lagt ner massor med arbete som han ska enormt mycket credz för, att även om vissa (läs ett fåtal) saker kan förbättras inför nästa år så var det en fullkomligt lysande premiär. Pontus sa i sitt tal vid prisutdelningen att detta inte hade varit möjligt utan oss utställare, men samtidigt är det minst lika sant att det inte varit möjligt utan eldsjälen Pontus. Let's face it; en samling fina bilar på en parkeringsplats gör inte ett evenemang av denna kaliber vare sig man står där tre dygn i rad eller ej.
När det är dags inför nästa år är jag gärna behjälplig med arrangemanget om det nu är något man skulle kunna stå till tjänst med. Funktioner vill jag dock inte vara, man hoppas ju på att få ställa ut igen.
Ett stort tack till alla utställare i allmänhet och Pontus i synnerhet för ett av de bästa evenemangen jag bevistat under mina nio år som bilentusiast, och ett stort grattis till alla pristagare!
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex