3104
Sök

ta bort toning på ruta?

13 Inlägg
23 april 2006
Trådstartare
rutorna fram på min passat är tonade fick ju självklart en 2a på det i besiktningen sad så min fråga är: finns det nå bra knep för att ta bort det? det är gjort av proffs, så jag hittar ingen skarv.

m.v.h/

311 Inlägg
23 april 2006
Skrapa avdet med en sådan skrapgrej eller vad det nu heter på svenska... en sådan platt och vass metalgrej utan att repa rutorna såklart!

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 april 2006
Den är ju fin med toning ända fram så ta å besiktiga med andra rutor och byt tillbaka sedan.

Jag kommer aldrig ta bort toningen om de skulle klaga.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

147 Inlägg
23 april 2006
gå till skroten o köp dig 2 fram rutor som du drar på innan besiktning. Efter besiktning så drar du på dom tonade... svårare än så är det inte

13 Inlägg
23 april 2006
Trådstartare
aa men nu är det ju inte sådär jätte skoj att köpa rutor o byta o dola hela tiden...dock så är det inte alls skoj att ta bort toningen för det e vakert med den på asså...
hmm...märkesverkstäder då? är inte dom lite schyssta? typ man ber dom ta bort kan dom inte vara så pass snälla?

183 Inlägg
23 april 2006
Amen seriöst, hur svårt är det att byta rutor för en dag då? smile
Det är ju ganska så simpelt.. det handlar ju om en gång per år.

Jag byter rutor till besiktningen och efteråt så byter jag tillbaka igen.. det är ju bara dumt att lägga ny solfilm å hålla på efter varje besiktning!
Så köp ett par rutor på skroten, de kostar kanske ca 600kr för två st!

2 644 Inlägg
23 april 2006
Eller så vevar man ner rutorna och tar bort vevarna smile det är inte krav på framruterna så smile

Johan Lindgren

65 Inlägg
24 april 2006
blöt toningen på rutorna med varmt såp-vatten och skrapa med ett rakblad så lovar jag dig att toningen försvinner Mvh Bonne

53 Inlägg
24 april 2006
bra att jag fick reda på detta.   ska ta bort alla toningar på min volvo snart...  då fick man ju veta hur man gjorde.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 april 2006
När ja rev bort toningen på mina rutor gick de minsann inte bara att blöta med varmt såp-vatten o skrapa me rakblad... Visst plastfilmen rök väl av rätt lätt, men limmet (som oxå innehöll toningsfärgen) vart ja tvungen att tvätta av med T-röd...

Men om ja nu hade haft fina proffstonade rutor, hade jag aldrig ryckt av filmen. Jag säger som många andra; skaffa ett extra par rutor att byta med!

90 Inlägg
24 april 2006
Lindgren_ skrev:
Eller så vevar man ner rutorna och tar bort vevarna smile det är inte krav på framruterna så smile

Hmm...är inte säker  på att passaten är en stenåldersflintabil....så antagligen ryckte de bort vevarna för ca 15 år sen o satte dit elhissar!!!;O)

En enkel lösning på detta är att hissa ner rutorna och koppla bort säkringen/knapparna och sätta tejp över listerna. De blir inte glada på besiktningen men det finns ingen regel som säger att man måste ha rutorna monterade och så länge du hävdar att det inte finns några rutor så finns det inget de kan göra!!

Testa själva!!

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
24 april 2006
självklart river man INTE torning för besiktning man byter t otonade rutor så klart..!

RushRacing.tk
278 Inlägg
24 april 2006
Byt rutorna, för denna gången. Sen nästa gång du ska besiktiga så kör du bara ner rutorna å kopplar bort knappar som nån sa innan.

2 644 Inlägg
24 april 2006
zazkar52 skrev:
Lindgren_ skrev:

Hmm...är inte säker  på att passaten är en stenåldersflintabil....så antagligen ryckte de bort vevarna för ca 15 år sen o satte dit elhissar!!!;O)

En enkel lösning på detta är att hissa ner rutorna och koppla bort säkringen/knapparna och sätta tejp över listerna. De blir inte glada på besiktningen men det finns ingen regel som säger att man måste ha rutorna monterade och så länge du hävdar att det inte finns några rutor så finns det inget de kan göra!!

Testa själva!!

Men ja såg vell inte att de va en passat big_smile

Johan Lindgren

7 Inlägg
26 april 2006
Hej där

Värm me en värmepicka från antingen insidan eller utsidan (ganska mycket), ta en kniv o pilla upp skrarven för d finns en där *ler* sen river du av filmen, då lossnar den, beror dock på va d e för film som sitter på.. Får du limrester så tar du en klickskrapa, blöter rutan me såpa o vatten för att inte repa rutan o skrapar bort limmet

Sök