Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

Rquired Allmänt envis
19 juli 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:

Diabolo skrev:

Axor skrev:

bullshit, har talas om vridmoment?

Klart de har vrid i massor, på låga varv iaf.. Men å andra sidan skulle jag inte vilja varva upp en 50-60 år gammal V8 i 8k varv.. I mitt tycke är de främst väghållningen som amerikanarna förlorar på, visst salheen s7 e ju inte dum, men syftar mest på corvette och liknande.. För att återgå till topic, Rent maskinellt tror jag de flesta bilar håller ungefär lika länge bara man sköter om dem. Sen kanske vissa rostar mer och vissa har lite dumma lösningar på hjulupphängning m.m. Elfel verkar vara mer eller mindre standard nuförtiden...

Du har inte sett och läst så mycket om corvette, dodge mm i nutid lr? väghållning där har du mer än i en m3a

Corvette C6 håller jag med om, men vilken Dodge är det du tänker på?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gtk
19 juli 2009 ·

En jag känner fick byta motor i sin 2002 års Hyundai Accent med 1.5liters motorn. (gick på försäkring + fet självrisk)

Den hade gått strax över 5000 mil bara (!!!!) Troligtvis ett måndags exemplar men ändå...

nilsson_racing
19 juli 2009 · 67 Inlägg

tkd_rille skrev:
de nyare v70 är inte byggda för att klara 30 tusen på 2 år ens. växellåda rasa dock är de ju en bil som går nästan varje dag om året.
Och när volvo hade bytt lådan så strular motorsystemet, och de här såkallade mekanikerna idag är inte mekaniker utan bara nått som kan bytta delar, allt bara för att de ska kosta pengar.

Men om man inte hade använt den v70n varje dag i 2 år då hade den nog fungerat mycket bättre idag.

tror nog att de kostar mer om en mekaniker ska plocka isär lådan köpa en massa dyra delar å sen montera ihop skiten igen. tiden är dyrare än delarna

Turbo_danne2
19 juli 2009 · 90 Inlägg

Sen vet vi ju hur taxifolket kör med sina automatlådor så jag är inte ett dugg förvånad att skiten inte håller då..

_Nas_
19 juli 2009 · 309 Inlägg

Growe skrev:

_Nas_ skrev:
http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A2_1_4_5d_22630870.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Audi … 15&w=3

jag tror ärligt att dom inte förstår skillnaden mellan km och mil ;-)

inte för at jag inte tror att en audi klarar 50.000mil


16.568mil har a4 gått vid senaste bes
9.298mil har a2  gått vid senaste bes

Ja, de låg lite för fräscha ut för att ha rullat 100 000 mil tongue...

Att köra turbo är beroendeframkallande...
_Jonex_ Byggare Behm
19 juli 2009 · 562 Inlägg

Oki, ser att jag fick på pälsen för att jag skrev 30 000 mil istället för 40k.. Gränsen ligger därikring iaf , i takt med att bilarna blir äldre och värdet sjunker så är det inte värt att byta automatlåda eller renovera motorn , som någon skrev. Det var min poäng.

Ni som skriver att ni har bilar som gått långt, tänk efter : Funkar verkligen allt ? AC/ ACC, all elektronik ?
Moderna Bmw kan gå långt men aldrig utan fel , växellägesgivare på automaten är en sån typisk pryl.
Vanos var inte helt lyckat det heller, massvis med rasade toppar har det resulterat i dom första åren dom byggdes , från mitten på 90-talet.

Saabs 9000 är ju kända för att ha en klimatkontroll som får fnatt ? Räknas inte det , Ni som är Saab-ägare ?  Det är väl sånt Ni vill glömma bort för att hävda att era bilar är bäst..

Att Volvo´s "praktkombi" V70 rasar både lådor och motorer innan 20k , tycker jag är pinsamt.
Men så finns det ju Måndagsexemplar, och dom blir allt fler när priserna ska pressas.

Ett annat exempel är inredningen : En Audi , Volvo , Saab eller Bmw med skinnklädsel från början på 90-talet ser fortfarande fräsch ut idag. En skinnklädsel i dagens bilar är sliten efter 15 k mil.
Exempelvis Volvo med deras stolklädslar som spricker i sömmarna innan bilens ens gått 15k men garantin har ju lämpligen hunnit gått ut då.

Så nog f-n kan vi lugnt konstatera att dagens bilar INTE håller samma fina kvalitet som förr.

Senast redigerat av _Jonex_ (19 juli 2009)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Rquired Allmänt envis
19 juli 2009 · 12 512 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Oki, ser att jag fick på pälsen för att jag skrev 30 000 mil istället för 40k.. Gränsen ligger därikring iaf , i takt med att bilarna blir äldre och värdet sjunker så är det inte värt att byta automatlåda eller renovera motorn , som någon skrev. Det var min poäng.

Ni som skriver att ni har bilar som gått långt, tänk efter : Funkar verkligen allt ? AC/ ACC, all elektronik ?
Moderna Bmw kan gå långt men aldrig utan fel , växellägesgivare på automaten är en sån typisk pryl.
Vanos var inte helt lyckat det heller, massvis med rasade toppar har det resulterat i dom första åren dom byggdes , från mitten på 90-talet.

Saabs 9000 är ju kända för att ha en klimatkontroll som får fnatt ? Räknas inte det , Ni som är Saab-ägare ?  Det är väl sånt Ni vill glömma bort för att hävda att era bilar är bäst..

Att Volvo´s "praktkombi" V70 rasar både lådor och motorer innan 20k , tycker jag är pinsamt.
Men så finns det ju Måndagsexemplar, och dom blir allt fler när priserna ska pressas.

Ett annat exempel är inredningen : En Audi , Volvo , Saab eller Bmw med skinnklädsel från början på 90-talet ser fortfarande fräsch ut idag. En skinnklädsel i dagens bilar är sliten efter 15 k mil.
Exempelvis Volvo med deras stolklädslar som spricker i sömmarna innan bilens ens gått 15k men garantin har ju lämpligen hunnit gått ut då.

Så nog f-n kan vi lugnt konstatera att dagens bilar INTE håller samma fina kvalitet som förr.

Växellägesgivare, klimatkontroller osv räknas inte tycker jag, det är liksom inga större haverier som får en att skrota bilen. Bilar går sönder, det får man räkna med helt enkelt smile

Och just det där med vanos har jag aldrig hört om, i början på M50 var det ju hur stabilt som helst? Det var väl först på E39 M5 där förekom haverier, men det blev ju en garantisak?

Tycker nog de flesta bilar på marknaden är välbyggda, visst krånglar de mer än gamla bilar. Men å andra sidan så har de en helt annan nivå på teknik och elektronik. Må vara att en 30år gammal Mercedes är så gott som outslitlig, men jag föredrar en modern, bekväm och säker bil med massa lull-lull ändå. Sedan att den sistnämda går sönder något oftare får man ta, det är som att jämföra en tegelsten med en dator i teknikivå så det är väl klart datorn krånglar mest?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
19 juli 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

lodiseN skrev:

Diabolo skrev:

Klart de har vrid i massor, på låga varv iaf.. Men å andra sidan skulle jag inte vilja varva upp en 50-60 år gammal V8 i 8k varv.. I mitt tycke är de främst väghållningen som amerikanarna förlorar på, visst salheen s7 e ju inte dum, men syftar mest på corvette och liknande.. För att återgå till topic, Rent maskinellt tror jag de flesta bilar håller ungefär lika länge bara man sköter om dem. Sen kanske vissa rostar mer och vissa har lite dumma lösningar på hjulupphängning m.m. Elfel verkar vara mer eller mindre standard nuförtiden...

Du har inte sett och läst så mycket om corvette, dodge mm i nutid lr? väghållning där har du mer än i en m3a

Corvette C6 håller jag med om, men vilken Dodge är det du tänker på?

Dodge Viper ACR tex nya viper! har ju en tid på 7.22 på ringen tex filmat också

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 juli 2009 · 3 804 Inlägg

"Är en modern bil slut vid 30,000mil?"
Svaret är NEJ rakt upp o ner... finns jätte många volvo v70 mercedes e-klass mfler av nyare årsmodeller som rullat som taxi o polisbilar som säljs billigt och gått alltifrån 30-60,000 mil o dom tuckar på utan problem.
Beroe självklart på hur välservade dom är osv.. en bil som rullat av en slarvig svensson är nog slut efter 25k mil men polis/taxi o myndhets bilar servas precis som dom skas.. dom håller därefter också.


Bmw osv..
Turbo_danne2
19 juli 2009 · 90 Inlägg

En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

kolvas
19 juli 2009 · 4 001 Inlägg

som sagt, att en bil är slut är ju en definitionsfråga.
En bil som är 10-15 år och har gått 10-12k mil har oftare konstiga fel än motsvarande bil som gått 35-40k.

Jag kör omkring i en V70 Tdi -98 där allt funkar som det ska (AC:n la av häromdagen, torkfiltret har rostat sönder men ett nytt är beställt) och det är original automatlåda & motor, mätaren slår strax om till 80.000mil.

En polare har en 940 limousine som passerat 130k mil med original automatlåda, på den byttes toppen vid 90k till en bättre begagnad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Har inte alla Mercedes 30 års rostskyddsgaranti? Eller "garanti" wink

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 juli 2009 · 3 404 Inlägg

steifan skrev:

Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Har inte alla Mercedes 30 års rostskyddsgaranti? Eller "garanti" wink

Vad är det för mening med en garanti som enbart gäller om bilen stått på museum med 10-20 personer som ser till att bilen är i toppskick 24/7?

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Rquired Allmänt envis
19 juli 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Har inte alla Mercedes 30 års rostskyddsgaranti? Eller "garanti" wink

Uppenbarligen inte, eller de kanske de har men dem omfattar i så fall ingenting. Skall de sitta nere i Stuttgardt och hitta på bortförklaringar till hur varje rostprick är ägarens fel hade de lika gärna kunnat lova livstidsgaranti...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 juli 2009 · 3 804 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

*sätter 100kr på att ja hittar mer rost på din bil än min* du är välkommen vilken dag o tid du vill för inspektion


Bmw osv..
Remiss
19 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Köper du en ny Mercedes får du sälja den efter kanske 5-6 år om du inte vill lacka om den alternativt förlora jättemkt andrahandsvärde. Ungefär så länge dom klarar innan det börjar bubbla lite här och var.

Senast redigerat av Volvo740an (19 juli 2009)

OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 juli 2009 · 3 804 Inlägg

TenZer skrev:

steifan skrev:

Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Har inte alla Mercedes 30 års rostskyddsgaranti? Eller "garanti" wink

Vad är det för mening med en garanti som enbart gäller om bilen stått på museum med 10-20 personer som ser till att bilen är i toppskick 24/7?

Detta är det mest ironiska jag läst på länge.. 2saab ägare och den andra kör en 9000 snackar om rost på merca... ok jag kan köpa att en kille som äger 9-3 06 inte gillar rost men när en 9000ägare kommer o snackar om rost... ja jag finner inte ord..

Btw! hur går det med 3pack växellådor? finns de några kvar på skroten?


Bmw osv..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 juli 2009 · 3 804 Inlägg

Volvo740an skrev:
Köper du en ny Mercedes får du sälja den efter kanske 5-6 år om du inte vill lacka om den alternativt förlora jättemkt andrahandsvärde. Ungefär så länge dom klarar innan det börjar bubbla lite här och var.

har du sett bagage luckan på volvo 850 nångång?


Bmw osv..
Remiss
19 juli 2009 · 1 339 Inlägg

OverBoosted skrev:

Volvo740an skrev:
Köper du en ny Mercedes får du sälja den efter kanske 5-6 år om du inte vill lacka om den alternativt förlora jättemkt andrahandsvärde. Ungefär så länge dom klarar innan det börjar bubbla lite här och var.

har du sett bagage luckan på volvo 850 nångång?

Jodå visst har jag de, fast jag har helt ärligt inte sett att dom har varit så farliga med rosten?


Gillar å andra sidan inte 850 de minsta heller


En liten jämförelse bara har redan dragit detta ngn gång här, 740 från 88 som jag har och en Mercedes C220 från 94. Båda bilarna väl omhändertagna och mershan har gått MINDRE och båda har stått i garage osv osv. Mercan har rost överallt på karossen medans Volvon endast har jättelite på båda bakskärmarna....Och jag är petig.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 juli 2009 · 3 804 Inlägg

Volvo740an skrev:

OverBoosted skrev:

Volvo740an skrev:
Köper du en ny Mercedes får du sälja den efter kanske 5-6 år om du inte vill lacka om den alternativt förlora jättemkt andrahandsvärde. Ungefär så länge dom klarar innan det börjar bubbla lite här och var.

har du sett bagage luckan på volvo 850 nångång?

Jodå visst har jag de, fast jag har helt ärligt inte sett att dom har varit så farliga med rosten?


Gillar å andra sidan inte 850 de minsta heller


En liten jämförelse bara har redan dragit detta ngn gång här, 740 från 88 som jag har och en Mercedes C220 från 94. Båda bilarna väl omhändertagna och mershan har gått MINDRE och båda har stått i garage osv osv. Mercan har rost överallt på karossen medans Volvon endast har jättelite på båda bakskärmarna....Och jag är petig.

Det kan jag inte förstå då jag sett tok många rostfria c-klass som gått 20k+ mil och varit helt random omskötta. BÅDE volco och c-klas som stått i värme garage o välskötta borde vara i toppskick?! den rostigaste c-klass jag har sett var en polsk reggad som stod parkerad i en sandhög vid ett vägarbete.. klinga ganska snabbt varför den var sönder rostad... men hur kan en c-klass bli sönder rostad om den varit välskött o stott i värmegarage hur kan ens en bil va söderrostad i rena rama teorin med dom omständigheterna? Jag förstår inte.......... källa?


Bmw osv..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang